Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Stinky kirjoitti:Mä oon niinku ehkä kymmenen kertaa yrittänyt vääntää teille näytiks mun saliohjelmaa mutta helvetti kun menee vaikeeks.
Mä en tiedä laitteiden nimiä enkä välttämättä oikeeta liikkeen nimee :D

Se on niinku sillain et siin istutaan semmoses laitteessa ja levypainot laitetaan ite paikoilleen ja sit niinku työnnetään käsiä niinku eteenpäin. Tuntuu sillain hauiksissa, olkapäissä ja rintalihaksissa. Jep jep...

:pics:
Kirjoitan tätä alasti
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Stinky kirjoitti:Se on niinku sillain et siin istutaan... ...laitetaan ite paikoilleen... ...sit niinku työnnetään... ...niinku eteenpäin... ...Tuntuu sillain... ...Jep jep...
Voisitsä näyttää ton munasta pitäen?
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Sulle? Ihan millon vaan.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

And he scoooooooores!
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

No nih, oiskohan tässä mun ohjelma jonka teen 2-3 kertaa viikossa.
Lämmitelyks juoksua, soutulaitetta tai crossaria. Toki lämmittelen yläkroppaa kepin kanssa ja käsiä pyöritellen jne.
Vaihtelen liikkeitä jota toi /-viiva niinkun tarkottaa.

Smith askelkyykky ja jalkaprässi / reiden ojennus ja koukistus
Pohkeille pitäs keksiä jotain, mutta laitetta siihen ei ole. Mikä ois hyvä harjotus?
Rintatuettu soutu / alatalja
Rinta kinesis laitteessa / vinopenkissä käsipainoilla
Sit semmonen jonka nimee en oikeesti tiiä. Istun laitteessa ja työnnän tankoja käsillä eteenpäin. Tää on se mikä tuntuu rintalihaksissa ja hauiksissa :D
Ojentajat käsipainoilla / taljassa
Pystypunnerrus laitteessa / käsipainoilla
Vipunostot sivuille laitteessa / käsipainoilla
Hyvää huomenta liike / selkärullaus laitteessa
Kyljet käsipainojen kera
Jalannostot maaten ja vatsarutistukset sekä hoover

Noh?
Asie Payton

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

Stinky kirjoitti:Pohkeille pitäs keksiä jotain, mutta laitetta siihen ei ole. Mikä ois hyvä harjotus?
No vaikka näin:

http://www.youtube.com/watch?v=Z9xvKdnlmnI

Sujuu hyvin pelkällä tangollakin, ei siihen välttämättä mitään laitteita tarvita.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Toihan on hyvä. Kiitos :]
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Stinky kirjoitti:Sit semmonen jonka nimee en oikeesti tiiä. Istun laitteessa ja työnnän tankoja käsillä eteenpäin. Tää on se mikä tuntuu rintalihaksissa ja hauiksissa :D
...
Noh?
Ihmettelin vaan miksi tuo liike tuntuu nimenomaan hauiksissa jos työnnät jotain itsestäsi poispäin?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Se tuntuu rintalihaksissa, hauiksissa ja ojentajissa. Ja vähän selässäkin. Mä en tiedä..
Se on vähän niinku penkkipunnerrus mut istualteen. Ammattimaisia termejä sano.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Jaa. No kai hauikset toimivat sulla tuossa liikkeessä jonain stabilitaattoreina, tai puristat liikkeen alkuvaiheessa kädensijoja toisiaan kohti koukistamalla käsivarsia, tai jotain. Ei mulla tuollainen liike hauiksissa kai tunnu, mutta sehän ei ole sinun vikasi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Stinky kirjoitti:Pohkeille pitäs keksiä jotain, mutta laitetta siihen ei ole. Mikä ois hyvä harjotus?
Jos haluaa ilman laitteita tai lisäpainoja tehdä niin varpaillenousu vuorotellen yhdellä jalalla onnistuu vaikka kotioloissa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Stinky kirjoitti:^Se tuntuu rintalihaksissa, hauiksissa ja ojentajissa. Ja vähän selässäkin. Mä en tiedä..
Se on vähän niinku penkkipunnerrus mut istualteen. Ammattimaisia termejä sano.
Kai sitä voisi rintatyönnöksi kutsua, ennenkuin joku tulee ja teilaa ammattimaisemmalla nimikkeellä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stinky kirjoitti:penkkipunnerrus mut istualteen. .
Penkkipunnerrus istuen...kai!?12#¤46(/&
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Villi veikkaus olisi jokin tämän tyylinen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti:Villi veikkaus olisi jokin tämän tyylinen?
Mikä olisi näin muodoin liikkeen termi?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Kappas kun mä oon aina kuvitellut että kun puhutaan penkkipunnerruksesta, se tarkottaa sitä, että maataan selällään penkillä ja siitä nostetaan sitä tankoa. Siksi mä en tiennyt että tuota kutsutaan (?) penkkipunnerrukseksi myöskin. Mut joo, toi Bluntlyn laittama kuva vaikuttaa samantyyppiseltä kun se salilla oleva laite mitä käytän.
Mut oli nimi mikä hyvänsä niin pointti tuli varmaan selväks :]

Palataanko siihen ohjelmaan? Näyttääkö ihan hyvältä vai puuttuuko jotain olennaista? Jotain liikaa?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stinky kirjoitti:Noh?
Toi oli totaalinen setti, joka toimii aloittelijalla ehkä parhaiten. Sanoisin, että enempi kuin kaksi salikertaa viikossa, niin lihasryhmien jaottelu eri reenikerroille on paikallaan.

Mä en tiedä/muista sun reenikokemusta, mutta veikkaisin sitä vähäiseksi. Siispä keskitä energiasi tässä vaiheessa oikeiden/puhtaiden liikeratojen opetteluun. Yhtä tärkeää on tuntuma lihaksessa liikkeen aikana. Tietty liike tuntuu tietyssä sille tarkoitetussa lihaksessa. Tätä tuntumaa pitää oikeasti miettiä ja tunnustella, koska se ei automaattisesti onnistu varsinkaan, kun liikepuhtaus ei vielä ole kunnossa.

Mut suosittelen jakamaan ohjelman kolmeksi osaksi, olkoon kierto sitten hieman yli viikko, sillä ei ole mitään merkitystä meneekö kiertosi yli kalenteriviikon.

Klassisia jakoja on muutama. Esmes voit tehdä samoja liikkeitä kuin teet jo siten, että Reeni I:ssä rinta/olkapää/ojentaja + vatsat. Reeni II:ssa jalat + vatsat sekä Reeni III:ssa selkä hauis + vatsat.

Rinta ja olkapää, kuten hauis ja ojentaja ovat pieniä lihasryhmiä, joten voit ympätä niitä yhteen reenikertaan useamman. Jalat ja selkä ovat isompia lihasryhmiä, joiden lisäksi ei juuri muuta soisi tehtävän. Tämä reenitehon säilyttämiseksi, oman jaksamisen vuoksi ja ihan jo reenin mielekkyydenkin kannalta. Vatsat voit tehdä ~aina reenin lopuksi vaihdellen liikettä.

Puhdikkaita reenejä ja lämmintä malmia!
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Stinky kirjoitti:Kappas kun mä oon aina kuvitellut että kun puhutaan penkkipunnerruksesta, se tarkottaa sitä, että maataan selällään penkillä ja siitä nostetaan sitä tankoa. Siksi mä en tiennyt että tuota kutsutaan (?) penkkipunnerrukseksi myöskin. Mut joo, toi Bluntlyn laittama kuva vaikuttaa samantyyppiseltä kun se salilla oleva laite mitä käytän.
Objection!

Mulla on Weiderin kuntokeskus, jossa tota liikettä kutsutaan rintatyönnöksi! :P

Nyt keksin! Se on penkkirintatyöntöpunnerrus istuen!
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Oli jalkapäivä eilen ja tänään ei meinaa jalat kantaa. Jännä tunne kävellä rappusia..

Menin myös tutustumiskäynnille uudelle salille ja nappasin treenin jälkeen het vuosikortin. Oli hyvä sali. Nyt pitäs vaan päästä 5 krt viikossa salille 8)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suosisin ehkäpä enemmänkin ihan perusliikkeitä vapailla painoilla. Vaikkakin joutuu opettelemaan sen suoritustekniikan niin vapaatpainot kehittää paremmin pieniä tukilihaksia kuin staattista liikerataa noudattavat laitteet. Noista tukilihaksista on suunnattomasti hyötyä jokapäiväisessä elämässä.

Ja rohkeasti opettelemaan punttitreenin kahta peruskiveä, maastavetoa ja kyykkyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti:Suosisin ehkäpä enemmänkin ihan perusliikkeitä vapailla painoilla.
Niin mäkin, mut naisille sallin enempi ei-toiminnallisia liikkeitä eli laitteilla tehtäviä. Liian raskaat liikkeet alussa tappaa motivatsuunin.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Bluntlyn kanssa samoilla linjoilla.

Ihan noviisi en salilla ole ja tiedän todellakin et oikeiden liikeratojen opettelu on helvetin tärkeetä. Mä en salilla hötkyile vaan tosiaan keskityn siihen mitä teen ja et tekisin sen oikein.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bluntly kirjoitti:Suosisin ehkäpä enemmänkin ihan perusliikkeitä vapailla painoilla. Vaikkakin joutuu opettelemaan sen suoritustekniikan niin vapaatpainot kehittää paremmin pieniä tukilihaksia kuin staattista liikerataa noudattavat laitteet.
Juu, ja myös silmä/käsi-koordinaatiota, hienomotoriikkaa sekä ylipäätänsä lihaskontrollia. Ihan hyviä asioita olla olemassa, jos ei halua survoa kaikkea käsissään olevaa vahingossa rikki voimien äkillisesti kasvaessa.

Siinä menee yllättävän iso osa energiasta ja keskittymisestä siihen että pitää 0,1 tonnia malmia hallinnassa, eikä vain sokeasti survo sitä vähän sinnepäin silmät kiinni täysillä, niinkuin smith-tyyppisissä laitteissa ja liikkeissä joissa painoja heilutellaan kiskoja ja väkipyöriä pitkin.
Asie Payton

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

Etupäässä vapaapainoilla tietenkin, mutta aina välillä sitä haluaa keskittyä huolella siihen, että suoritus napsahtaa juuri sinne minne pitääkin ja silloin esimerkiksi Smithillä voi tehdä vaikka mitä tarkalleen kohdistettavaa. Reidet, olkapäät, selkä, rinta, pohkeet ja mitä vielä. Keksikää lisää. Smith olis kova laite kotona.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Keskustelussa tulisi erottaa esteettisyys ja käytännöllisyys lihasta rakennettaessa ja liikekirjoa puitaessa. Pelkästään käytönnöllisestä näkökulmasta esmes penkki on kohtuu turha liike. Hyödyllisimmät ja toiminnallisimmat liikkeet ovat mielestäni rinnalleveto, kyykky, maastaveto ja vatsat. Kaikki vapailla painoilla suoritettuina. Bodausmielessä mukaan tulee lukuisia kohdistettuja eitoiminnallisia liikkeitä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Vastaa Viestiin