Ruokapäiväkirja

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
MrM
Kitisijä

Re: Ruokapäiväkirja

Viesti Kirjoittaja MrM »

annepa kirjoitti:^Oliko kurvi tiukkakin, tipuitko kyydistä? Viimeksi muistan lukeneeni sun ruoka- ja laihdutussepostuksia siitä, että paino ei tipu, ei niin millään (paitsi ehkä karppaamalla) ja lääkärit syyttää valehtelusta! Mitä on tapahtunu?? :shock:
Jaa, viimeksi mä kyllä taisin kirjoitella että oon tiputtanut marraskuun aikana kymmenisen kiloa, vai mitäsenytoli. Sillon joskus aiemmin vuosia sitten mainitsin painon huonosta putoilusta pelkkiä kaloreita laskemalla. Laskee huomattavasti paremmin silloin kun laskee kaloreita JA on vähähiilihydraattisella, TKD-tyylisellä valiolla. Mulle tuntuu olevan merkitystä aika paljonkin sillä mistä sen X määrän kaloreita ottaa. Ruuansulatuselimistö ei edelleenkään ole pelkkä polttouuni.

Vähän outo provomussutus sulta, vai kuvittelenko vain?
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

MrM kirjoitti:
Vähän outo provomussutus sulta, vai kuvittelenko vain?
Kuvittelet, pöljä :D minä kysyin, että mikä on kelkan kääntänyt. Ei se ole provoa. Tietääkseni ainakaan ennen ei ollut. Jos se on sellaiseksi muuttunut, niin täytyy opetella uusiksi tämä homma. Pyydän anteeksi mielen pahoittamisesta, jos sellaista tapahtui.

Ja sanoin "muistan lukeneeni", jos mun muistin jälkeen oot aiheesta muitakin juttuja kirjotellu, joita EN MUISTA LUKENEENI, niin pitänee alkaa syödä jotain muistivitamiinia.

Hyvä että on oma tapa löytynyt :)
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
McJanne
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja McJanne »

MrM kirjoitti:Perustat kitinään arska-blogin ruokapäiväkirjastasi, koska joku on jossain epäillyt, että joku ei ole ihan oikein, mutta se joku epäilijä ei ole täältä? Kelle siis tässä olet todistamassa ja mitä?

Viimeksi kun itse jakselin noita syötyjä ja kulutettuja kaloreita laskeskella, laskeskelin viikottaisina keskiarvoina päiväkulutuksekseni (en peruskulutuksekseni) 2900-3000 kcal/päivä silloin kun tein suht raskasta fyysistä duunia, kävin 3-4 kertaa viikossa salilla ja painoin jotain 110 ja 115 kilon väliltä.

Meni käytäntö ja laskuoppi aika hyvin 1:1 useampien kuukausien kokemuksella. Vähän lähti enemmän kuin mitä matematiikka sanoi. Kuitenkaan ei tullut negatiivisia yllätyksiä, eikä joutunut selittelemään elopainon putoamattomuutta itselle eikä muille. Siltä pohjalta noi sun kulutuslukemat kieltämättä munkin silmään vähän itsepetokselta vaikuttaa, mutta tiedetään, tiedetään: toki sä varmasti liikut noin 5 kertaa enemmän joka päivä ja teet 8 kertaa raskaampia suoritteita, ei sitä tarvitse enää erikseen mainita.
Ensisijaisesti itselleni tässä todistelen, en ihan tällä tarkkuudella ole kellotellut vielä syömisiäni. Oliko tämä Sinulle yllätys? Minulla ei myöskään ole ollut ongelma pudottaa painoa, voin tehdä sen joko nesteestä, rasvasta, lihaksesta tai näiden yhdistelmästä haluamallani tavalla. Vitsi on siinä, että pitäisi löytää sellainen tapa, joka mahdollistaa maksimaaliset treenitunnit ja pitkällä juoksulla pudottaa sen monesti kirotun BMI:n sopivalle asteelle. 300 harjoitusta á 60min ei sinällänsä ole siis vielä kovinkaan paljon, vajaa kuusi lepopäivää keskimäärin kuukaudessa. Lähtökohtana voinee pitää tuota joulun 2008 118kg lukua, mistä trendi on, huolimatta "palautumisista" voimakkaasti alaspäin muutaman vuoden syklillä. Tuon massan keräämiseen meni noin seitsemän vuotta huonoa elämää, en usko että juuri sen vähempää menee sinne ~65-70kg paikkeille pysyvästi pääsemiseen.

Ton painoselle (110kg) perus- eli lepokulutus on helpolla kilot*24, eli 2640kcal vuorokaudessa. En pitäisi kovin raskaana ohjelmana 360-260kcal päivittäistä lisäkulutusta (paska, mutta tyhjää parempi nyrkkisääntö). Tähän toki kaneettina, että lihaksikkaammalla kulutus on suurempi ja vastaavasti läskillä pienempi. Moni mittailee oikein sykemittarillakin näitä, mutta useimmiten kosahtaa siihen, ettei tuloksesta vähennetä sitä lepokulutusta.

Ehkä tässä nyt pitäisi tehdä ne määrittelyjutut, se kyllä tappaa koko hauskuuden tästä vänkäämisestä :C

Oma, kolmanteen kertaan todetusti epämääräinen termi on peruskulutus, joka pitää sisällään 2112 Tixperuskulutus™ -yksikköä, laskettu viihdyttävästä ja epätarkasta nyrkkisäännöstä ja arvottu loput, lisääntyy tai vähentyy palautumiskertoimella (ei ole väliä, teetkö lyhyen ja tehokkaan reenin vai pitkän ja löysän; loppukulutus on sama, kun otetaan huomioon palautumisaika). Omat harjoitteeni ovat helposti yläsykealueilla (pl. juoksu, joka sekin on turkkasen paljon liian raskasta kun tulee jännäkakkasykkeitä talvikelillä), joka taas vääjäämättä johtaa palautumisen venymisen helposti jopa vuorokauteen.

Okei, tää oli ehkä vielä helppoa. Tutkitaanpas sitten vaikkapa lihassolutyyppejä, yksinkertaisuuden nimissä puhutaan nopeista ja hitaista ja siltä väliltä olevista soluista. Mitä isomman joukon kutakin saat aktivoitua harjoitteessasi, sitä isompi on toki palautumistarve. Edelleen yksinkertaistaen, nopeat solut vaativat hiilareita ja hitaat rasvaa.

Jos kropalle ei ole mistä tarjota hiilareita, katalyytti alkaa telkkuamaan lihaksista täydennyksiä, jos on, insuliini toimii vastakatalyyttinä ja purkaa siitä syömättä lihaksia.

Noh, tämänkin, noin periaatteessa voi vielä jotenkin ymmärtää jos on voimakas tahtotila.

Seuraava pähkinä onkin sitten se, kuinka palautumistilassa kroppa suhtautuu ravinnon tarpeeseen ja ennenkaikkea kuinka päällekkäiset aktivoimiset vaikuttavat Persus™kulutukseen? Vastaus lienee helpoiten yksinkertaistettavissa lakoniseen "No vittu kertautumalla" -tokaisuun.

Okei, no sit taas ihmetellään että mitä tekoa tällä on ruokailemisen kannalta, eikö ois vaan helppo sanoa, että karppi on kala ja muu karppailu on hengelle vaarallista?

Oikeestaan kyllä, mutta koitan pysyä vielä asiassa sen verran, että naitan tämän nyt tuohon kritisoituun kulutuslukemaan.

Olen, taikurinsauvaa heiluttamalla, pyrkinyt luomaan sellaisen harjoitusohjelman, jossa maksimaalinen harjoitustuntimäärä pitää palautumisprosessin käynnissä jatkuvasti. Salaisuus siinä on toki se, että kuten yllä mainittu, ei kiusata aina "samaa nopeutta" olevia soluja, anteeksi yksinkertaistus taas.

Tai sit todetaan vaan että turha jonnekkin Kitinään on mitään hifistellä, Tix ja Manala on naimisissa ja aina oikeassa ja mitä reeneihin ja ruokavalioon tulee, monipuolisuus ja kohtuullisuus riittää. Ainiin ja asiasta vääntäminen on arskaamista, heh :P
Kirjoitan tätä alasti
McJanne
Kitisijä

Hmm, kumpikohan mittaus on menny pieleen, viikko sitten 116/116.5cm massu/tissit. Nyt oli 111/113cm vaikka koitin pullistaa mahaa isommaksi.

Noh, nyt oli ulkopuolinen mittaaja, ehkä tämä oli vähemmän väärä arvio.

edit: niin ja se paino. Pettymys on valtava, 88.6->87.5kg viikossa. Tosin parempaan suuntaan, edelliset 4vko nousi paino 4kg yhteensä, ylensyönti ja voimailuviikot nääs.
Kirjoitan tätä alasti
Kiukkutipu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Itse asiaan kantaa ottamatta haluaisin kysyä, että mitä tarkoitusta palvelee henkilökohtaisen ruokapäiväkirjan (tai muun bloginkaltaisen kirjoitelman) kirjoittaminen nimenomaan Kitinään?
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
McJanne
Kitisijä

Kiukkutipu kirjoitti:Itse asiaan kantaa ottamatta haluaisin kysyä, että mitä tarkoitusta palvelee henkilökohtaisen ruokapäiväkirjan (tai muun bloginkaltaisen kirjoitelman) kirjoittaminen nimenomaan Kitinään?
Niin, se onkin hyvä kysymys; itselleni olen suggestoinut niin, että kun soveltuvaa foorumia en käytä (oikeastaan isommin vain kahta kotimaista noin muutenkaan), vessan seinä on ihan yhtä hyvä paikka kuin muistivihkokin, toki sillä erotuksella, että tätä kakkalaaria pystyy täyttelemään reissun päältä melko sutjakasti myöskin. On tässä ehkä se ero normiaalisti esimerkiksi treenipäiväkirjaan nähden, että itse materiaali pysyy kivasti erillään jumppamietteistä.

Korostaisin kuitenkin, että itselleni tässä ei ole blogin siementä edes nimeksi, vaan ainoastaan raakaa dataa, jos nyt vaikka kutsuisin muistilapuksi, niin aukeaisiko sillä paremmin?

Vastakysymyksenä, millä tavoin tämä on Kitinän käytön periaatteita vastaan tai yleisestikään ottaen miksi huono/hyvä/erikoinen/jokumuu ratkaisu?

Mä jotenkin nyt näkisin tän vastarinnan lähinnä itsetehostuksen vastustamisena, eli noin keskimääräisen Kitinä-vänkääjän oman ajattelumaailman peilinä; jos minä tekisin noin se olisi sitä tai tätä / jos joku muu tekisi sitä tai tätä se olisi tuota tai jotain -akselilla. Se on oletettavasti se "laatikko" minkä sisällä tässä enin osa palloilee.

Avasin minä tuon lakanahouresäikeenkin aikanaan, mutta sitten totesin, että oksettaa jo ennestään kahteen paikkaan kopipaskantaminen, joten se jäi, eikä sitäkään ole isommin kommentoitu tai kaipailtu, mikä tekee muutamasta hassusta numerosta erillisessä säikeessä muutamassa hassussa viestissä jotenkin erilaisen, se se vasta onkin mielenkiintoinen kysymys.
Kirjoitan tätä alasti
Kiukkutipu
Kitisijä

McJanne kirjoitti: Vastakysymyksenä, millä tavoin tämä on Kitinän käytön periaatteita vastaan tai yleisestikään ottaen miksi huono/hyvä/erikoinen/jokumuu ratkaisu?

Väitinkö niin?
Olin vain utelias koska itse kirjoittelisin vastaavankaltaiset blogiin enkä keskustelupalstalle. Sitä niin heikosti kykenee näkemään toisten pään sisäpuolelle, että on pakko kysyä jos haluaa jotain tietää.
Viimeksi muokannut Kiukkutipu, 07.01.2013 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tämä ei ole Kiukkikselle, vaan näille palstan vänkääjille, joita jotenkin kauheasti risoo tämänkaltaiset ketjut. Kun kuitenkin toisia (Arskis, Petri ym.) kehoitetaan nimenomaan ulostaamaan johonkin henkilökohtaiseen ketjuun. Eihän näitä ole pakko klikkailla auki, päinvastoin, on helpompi halutessaan vältellä. En jotenkin jaksa uskoa, että tällaisen "sallimisella" meillä kohta olisi käsissämme joku valtava blogivirta, jossa jengi kirjoittelisi vain omiin ketjuihinsa.
Work like a captain, play like a pirate.
Kiukkutipu
Kitisijä

^Juu ei mua pänni pätkääkään. Olen vain kamalan utelias
MrM
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja MrM »

annepa kirjoitti:
MrM kirjoitti:Vähän outo provomussutus sulta, vai kuvittelenko vain?
Kuvittelet, pöljä :D minä kysyin, että mikä on kelkan kääntänyt. Ei se ole provoa. Tietääkseni ainakaan ennen ei ollut. Jos se on sellaiseksi muuttunut, niin täytyy opetella uusiksi tämä homma. Pyydän anteeksi mielen pahoittamisesta, jos sellaista tapahtui.
Nääh, putosin vain vähän kelkan kyydistä heti sen ekan lauseen kohdalla, jota en oikein tiennyt miten se oli tarkoitettu tulkittavaksi.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Minua ei haittaisi lainkaan, jos nämä blogiketjut laitettaisiin omaan gategoriaansa ja tästä kategoriasta sitten ei tuo "näytä lukemattomat viestit" -toiminto poimisi mitään.

Jos joku haluaa näitä blogeja lukea, niin sieltä blogi-kategoriastahan niitä voi sitten kaivaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä kyllä myönnän, että mua aina välillä jurppii kaikki palstamme blogiketjut. Ne on jotenkin niin alleviivaavan huomionhakuisia, samalla jotenkin tehden pitäjästään myös reppanan. Voi olla ja onkin että tulkintani ei ole vapaa siitä kuka ja mistä bloggailee. Mäkkäri on ylipäätään nolo tyyppi, et ei vaan pysty olla kommentoimatta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
McJanne
Kitisijä

Toteutunut/Suositus
Ravinnosta saatu energia 1360/2815 kcal
Peruskulutuksen energia -3205/-3314 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -75/-114 kcal
Päivän energiavaje -1920/-613 kcal
Aamupala: Valiokvarkki, ohrasuurimot
Välipala: Salmiakki
Päivällinen: Heraproteiini 2dl+Maltodekstriini 1dl
Iltapala: Ohrasuurimot, omena, mandariini, mustikoita

Ja jeppekoiralle vuhvuh <3

edit: ruuat lisätty
Viimeksi muokannut McJanne, 08.01.2013 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoitan tätä alasti
McJanne
Kitisijä

Kunnon mässäjäiset tänään:
(Toteutunut/Suositus)
Ravinnosta saatu energia 1890/2997 kcal
Peruskulutuksen energia -3203/-3314 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -296/-296 kcal
Päivän energiavaje -1609/-613 kcal
Aamupala:Valiokvarkki, ruispuuro, pari kuppia kahvia
Lounas: 3x paistettu kananmuna
Välipala: neljä siivua näkkäriä+tuorejuusto+kalkkunasiivu+kinkkusiivu, omena, kuppi kahvia
Päivällinen: Heraproteiini 0.5dl+maltodekstriini 0.5dl
Iltapala: Omena, 4 siivua näkkileipää+voi+kinkkuleike+juusto
Kirjoitan tätä alasti
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Tutkimattomat ovat kyllä ihmismielen tiet. Ei näitä lukemalla fiksu tyhmemmäksi muutu, vaikka vähän kyllä aivoa kivistääkin.

Voisiko prosessin "pulu kaatu"-blogin ja tämän tai chi-jäppisen valiokvarkkionanoinnin integroida yhdeksi lopun ajan pläjäykseksi? Siinä ei kuulkaa enää kakarat vittuile kun uhkaatte lukea niille valikoituja postauksia siitä ketjusta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
prosessi
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja prosessi »

elco kirjoitti:Voisiko prosessin "pulu kaatu"-blogin
Sinun musta kirjasi on kyllä ehkä kaikkein pelottavin. Jotenkin tajuan sen, että itse muistan Annan vuosia sitten nimenneen blogiketjuni noin (ja urpiaisen siinä samassa yhteydessä alkaneen selostaa fasaanien kaatuilusta), mutta vaikeampaa on tajuta, että sinäkin muistat. Lohdutukseksesi voin kuitenkin kertoa, että viimeisimmässä viestissäni kyseiseen ketjuun lupasin, etten enää jatka sitä, joten voit jatkaa elämääsi rauhallisin mielin.
McJanne
Kitisijä

Elcolla oli hyvä läppä, mutta siitä tulikin mieleen, että kun kerran "vihamieheksi lisätyt" eivät näy viesteissä, miten lienee vihamiesten vinkkeli, näkeekö vihamies minun kirjoitukseni? Elco, oot oikeesti huvittava, silleen positiivisella tavalla, jäppinen, kerro miten on, näkyykö kuk-kuu-kuk-kuu?
Kirjoitan tätä alasti
McJanne
Kitisijä

Yöunet oli erittäin pitkät taas yhden kerran
(Toteutunut/Suositus)
Ravinnosta saatu energia 1583/2996 kcal
Peruskulutuksen energia -3172/-3313 kcal
Päivän energiavaje -1885/-613 kcal
Lounas: Valiokvarkki, ruispuuro, kahvi
Päivällinen: Näkkileipä+voi+juusto+tuorejuusto+voi+kinkku, omena, porkkana
Iltapala: Tee, kalkkunaleike, Valiokvarkki, mandariini, omena

Tankkailua viikonloppua varten loppuviikko...
Kirjoitan tätä alasti
MrM
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja MrM »

McJanne kirjoitti:näkeekö vihamies minun kirjoitukseni?
Tottakai.
-Hit it.
McJanne
Kitisijä

MrM kirjoitti:
Tottakai.
Höh, onpas hupsua.
Kirjoitan tätä alasti
MrM
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja MrM »

McJanne kirjoitti:
MrM kirjoitti:
Tottakai.
Höh, onpas hupsua.
Päinvastoin, antais aikamoiset työkalut pimeään simputukseen.
-Hit it.
McJanne
Kitisijä

MrM kirjoitti:Päinvastoin, antais aikamoiset työkalut pimeään simputukseen.
Siis se, että blokkaamalla esimerkiksi sinut, et näkisi minun viestejäni? Eläs nyn hullujas puhu!

Onhan se toki niinkin, että Kitinässä ei uskalleta suoraan vittuilla... eiku!
Kirjoitan tätä alasti
McJanne
Kitisijä

Jeesuksen kovaa hommaa tää tankkailu, mutta piti nyt käydä ennen viikonloppua vielä liikesarjat läpsyttelemässä kuitekin, joten hukkaan meni osa energystä :C
(Toteutunut/Suositus)
Ravinnosta saatu energia 2052/2998 kcal
Peruskulutuksen energia -3221/-3315 kcal
Päivän energiavaje -1465/-613 kcal
Aamupala: Valiokvarkki, ruispuuro+pellavansiemenrouhe, pari kuppia kaffetta
Lounas: 4x paistettu kananmuna, mandariini, pari kuppia kahvia
Välipala: Omena, porkkanoita
Päivällinen: Heraproteiini+maltodekstriinijauhot
Iltapala: Näkkileipä, tuorejuusto, juusto, kinkkuleike, omena, mandariini
Kirjoitan tätä alasti
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Perjantain kunniaksi Hesburgerin Megamättöateria.
Paras päivä ikinä.
Vastaa Viestiin