elco kirjoitti:^ Viiltävä analyysi, mutta tietenkin metsässä.
Aika näyttää miten merkittävä taidepläjäys uunista tulee ulos. En kuitenkaan pidättele hengitystäni, että sitä heijastetaan jatkossa Louvressa paikalle, jossa nykyään pönöttää Mona Lisa.
No tästä arviosta olen samaa mieltä: se, että Mannerheimista tuotetaan kenialainen tulkinta, ei itsessään vielä kerron työn taiteellisesta laadusta mitään suuntaan tai toiseen kuin korkeintaan persujen idioottimaisen taidekäsityksen valossa.
elco kirjoitti:Kuten toisaalla sanoin niin yle voisi koettaa ravistella tabuja castaamalla samanmoisen jengin Muhammedista kertovaan rakkauselokuvaan. Moisen taidepläjäyksen seurauksena tiedostava mokujengi eittämättä kääntäisi kelkkansa ja pitäisi moista loukkaavana ja huonona makuna. Ongelma on mokutus, mokutus julkisen instanssin rahoilla ja mokutuksen käsittämättömät tuplastandardit, kuten aina.
No mullahan on tässä näkökulmassa se ero, että siinä missä vaikkapa persut vetoavat ohjelmissaan eksplisiittisesti omaksumansa kulttuurirelativismin mukaisesti useisiin totuuksiin, mä olen paljon nihkeämpi ja suostun sanomaan, että esimerkiksi eurooppalainen, maallistuneen valistuksen traditio ei perustu eri totuuksiin kuin fundamentalistinen islamismi, vaan on objektiivisesti todempi, parempi ja arvokkaampi traditio kuin mikä tahansa uskonnollinen traditio. Tämähän on tavattoman alentuvaa ja ylimielistä asennoitumista hartaita muslimeja kohtaan, mutta minkäs teet. Samassa hengessä minusta esimerkiksi se, että ennen edes julkistamistaan Mannerheim-leffa herättää kuvaamasi kaltaisia tuntemuksia persupopulaatiossa täytyy jo laskea tälle Mannerheim-projektille (johon siis kuuluu tämä teoksen yhteiskunnallisella reseptiolla leikittely) taiteelliseksi ansioksi: Mannerheim projekti härnää persutyhmälistön vaatimaan itse, että heihin tulee suhtautua täsmälleen yhtä alentuvasti ja ylimielisesti kuin periferisimpiin, luku- ja kirjoitustaidottomiin fundamentalistiuskiksiin, koska he ovat aivan yhtä pihalla ja älyllisesti yhtä haavoittuvia. Mannerheim-performanssin edessä hommaurpot nousevat vaatimaan, että heidän älyllinen alempiarvoisuutensa tunnustetaan täysimittaisesti. Oivaa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."