Leffa jota odotat
- RolloTomasi
- Kitisijä
- Viestit: 2349
- Liittynyt: 06.09.2006 7:50
- Paikkakunta: Maa
Hanna vaikuttaa mielenkiintoiselta, laitetaan muistiin.
Suvisen linkkaaman trailerin kautta löysin lisää odotettavaa, tällä kertaa tv-sarja: The Borgias
Suvisen linkkaaman trailerin kautta löysin lisää odotettavaa, tällä kertaa tv-sarja: The Borgias
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
- RolloTomasi
- Kitisijä
- Viestit: 2349
- Liittynyt: 06.09.2006 7:50
- Paikkakunta: Maa
Palme d'Or.RolloTomasi kirjoitti:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fLPe0fHuZsc&translated=1[/youtube]
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
^ Tree of Life vaikutti laatutyöltä.
Kesän lähestyessä sitä heittäytyy mieluummin poppariviihteen vietäväksi, joten tätä toivon pian pääseväni katsomaan...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UrbHykKUfTM[/youtube]
Kesän lähestyessä sitä heittäytyy mieluummin poppariviihteen vietäväksi, joten tätä toivon pian pääseväni katsomaan...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UrbHykKUfTM[/youtube]
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Mä en oikein tajua, mikä tuossa Clocwork Orangessa on se juttu.Bhven kirjoitti:The 50 most controversial movies ever
http://newyork.timeout.com/arts-culture ... r?page=0,1
Pitäis ehkä katsoa uudelleen.
Yhteiskunta käyttää epäinhimillisiä menetelmiä epäinhimillisen ihmisen inhimillistämiseksi ja yllättäen se menee vituiksi.NuoriDaavid kirjoitti:Mä en oikein tajua, mikä tuossa Clocwork Orangessa on se juttu.
Pitäis ehkä katsoa uudelleen.
Pahimmat pahikset, ne jotka eivät jääneet kiinni, taas muuttuvat yhteiskunnan väkivaltakoneiston osiksi.
Lopussa tämä murhaaja raiskaaja onkin poliitikkojen suosion kartuttamisen väline ja häntä pamperoidaan. Se syöttämiskohtaus on suorastaan upea, pääministeri syöttämässä raiskaajaa.
Jollakin tavalla naurettavan osuva kuvaus tästä shitistä missä me elämme. Ihmisen elämän kulku ei riipu hänen henkilökohtaisista valinnoistaan vaan siitä miten hänestä saadaan hyötyä isomalle kokonaisuudelle.
Came here for school, graduated to the high life
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Kellopeliappelsiini kuuluu minullakin niihin leffoihin, jotka pitäisi katsoa taas uudestaan. Se on vain kokemuksena sen verran intensiivinen, että jotenkin ei ole haluttanut ryhtyä puuhaan. Filmi on erinomaisen hankala katsottava: toisaalta se pakottaa katsomaan todella oksettavaa väkivaltaa, mutta toisaalta myös osin estetisoi väkivaltaa, väkivallan tekijöitä ja heidän cooliuttaan. Ja kun samalla kantavana teemana on myös elokuvien käyttö indoktrinoinnissa, on tämä itseensä kritiisesti viittaava katsomiskokemus jo itsessään sellainen älyllinen luuppi, että tällaisella yksinkertaisemmalla sielulla uhkaa aivot keittää yli. Ja kaikki tämä silloin, kun istuu mukavassa tv-tuolissa pakotettuna eläytymään samaan asemaan aviomiehen kanssa, joka sidottuna ja suukapuloituna katsoo, kun vaimoaan pahoinpidellään ja raiskataan iloisen yhteislaulun säestyksellä.
Elokuva ei myöskään oikein päästä helpolla siinä, ettei se minusta kyllä oikein redusoidu mihinkään yksinkertaiseen opetukseen, sanomaan tai edes kuvaan siihen tapaan, kuin mitä Pertti tuntuu ajattelevan. Elokuva esittelee aika hämmentäviä kysymyksiä ja teemoja, mutta ei väännä vastausta rautalangasta, jolloin elokuva jää kyllä vaivaamaan mieltä pidemmäksikin aikaa. Sitä on vaikea lokeroida mihinkään.
Lisäksi leffaa on vähän vaikea erottaa leffan omasta kulttuurihistoriasta. Se on ollut kiellettynä sielää täällä, innoittanut lukuisan määrän copy cat -raiskaajia ja pahoinpitelijöittä (jopa omalla yläasteellamme idiootti-skinit ihannoivat Kellopelin estetiikkaa), eikä Kubrickin visiot esim. Eyes Wide Shutissa voi olla vaikuttamatta tämänkään leffan katsomiseen 2011. Ja Foucault'nsa perusopiskelijana lukeneet eivät myöskään voi olla näkemättä kulttuurisia viittauksia analyyseihin modernin yhteiskunnan väkivaltaisesta hallintakoneistosta siinä, miten Kellopelin yhteiskunta vastaa yksilöiden väkivaltaan vielä painavammalla väkkivallalla, joka on tieteellistetty, kliinistetty ja ideologisoitu yhteiseksi hyväksi. Lisäksi alkuperäisestä romaanista napattu kieli - jengi puhuu jonkinlaista kirjailijan kehittämää Cockneyn, latinan, venäjän ja ties minkä yhdistävää fiktionaalista nuorisoslangia - on toisaalta vangitsevaa, mutta toisaalta vaikeuttaa entisestään katsomiskokemusta kouluenglannin pohjalta ponnistavalle.
Niin, ja vielä, eikö filmi ole jo jokin 40 v. vanha? Muistaakseni se tuntuu kuitenkin yhä täysin modernilta elokuvalta. Olisi kiva kuulla, mitä Rollo tuumii tästä klassikosta.
Elokuva ei myöskään oikein päästä helpolla siinä, ettei se minusta kyllä oikein redusoidu mihinkään yksinkertaiseen opetukseen, sanomaan tai edes kuvaan siihen tapaan, kuin mitä Pertti tuntuu ajattelevan. Elokuva esittelee aika hämmentäviä kysymyksiä ja teemoja, mutta ei väännä vastausta rautalangasta, jolloin elokuva jää kyllä vaivaamaan mieltä pidemmäksikin aikaa. Sitä on vaikea lokeroida mihinkään.
Lisäksi leffaa on vähän vaikea erottaa leffan omasta kulttuurihistoriasta. Se on ollut kiellettynä sielää täällä, innoittanut lukuisan määrän copy cat -raiskaajia ja pahoinpitelijöittä (jopa omalla yläasteellamme idiootti-skinit ihannoivat Kellopelin estetiikkaa), eikä Kubrickin visiot esim. Eyes Wide Shutissa voi olla vaikuttamatta tämänkään leffan katsomiseen 2011. Ja Foucault'nsa perusopiskelijana lukeneet eivät myöskään voi olla näkemättä kulttuurisia viittauksia analyyseihin modernin yhteiskunnan väkivaltaisesta hallintakoneistosta siinä, miten Kellopelin yhteiskunta vastaa yksilöiden väkivaltaan vielä painavammalla väkkivallalla, joka on tieteellistetty, kliinistetty ja ideologisoitu yhteiseksi hyväksi. Lisäksi alkuperäisestä romaanista napattu kieli - jengi puhuu jonkinlaista kirjailijan kehittämää Cockneyn, latinan, venäjän ja ties minkä yhdistävää fiktionaalista nuorisoslangia - on toisaalta vangitsevaa, mutta toisaalta vaikeuttaa entisestään katsomiskokemusta kouluenglannin pohjalta ponnistavalle.
Niin, ja vielä, eikö filmi ole jo jokin 40 v. vanha? Muistaakseni se tuntuu kuitenkin yhä täysin modernilta elokuvalta. Olisi kiva kuulla, mitä Rollo tuumii tästä klassikosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Missä kohtaa kerroin, että siinä on kyse vaan yhdestä teemasta?urpiainen kirjoitti:minusta kyllä oikein redusoidu mihinkään yksinkertaiseen opetukseen, sanomaan tai edes kuvaan siihen tapaan, kuin mitä Pertti tuntuu ajattelevan. Elokuva esittelee aika hämmentäviä kysymyksiä ja teemoja, mutta ei väännä vastausta rautalangasta, jolloin elokuva jää kyllä vaivaamaan mieltä pidemmäksikin aikaa. Sitä on vaikea lokeroida mihinkään.
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:Missä kohtaa?urpiainen kirjoitti:sanomaan tai edes kuvaan siihen tapaan, kuin mitä Pertti tuntuu ajattelevan.
No tämä kohta mulla oli mielessä. Tarkoitin, että minusta Kubrick ei pyri antamaan kuvausta, vielä vähemmän osuvaa, yhteiskunnastamme tai välittämään jotain viestiä. Hän käsittelee teemoja ja tendenssejä, mahdollisuuksia ja uhkia, siten, että hämmentyvä katsoja haluaa kovasti kaivaa niistä esiin jonkun hyväksyttävän ja yksiselitteisen viestin, opetuksen tai näkökulman. Mutta näissä tulkinnoissa on sitten minusta aina kuitenkin elokuvan juttuihin suhteutettuna joku riitasointu, jonka kautta elokuva pakenee tyhjentävää analyysia. Tai sitten mä en vain osaa kunnon analyysia rakentaa.exPertti kirjoitti:Jollakin tavalla naurettavan osuva kuvaus tästä shitistä missä me elämme. Ihmisen elämän kulku ei riipu hänen henkilökohtaisista valinnoistaan vaan siitä miten hänestä saadaan hyötyä isomalle kokonaisuudelle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Enemmänkin kyse on siitä, että jokaisella katsomiskerralla ko. elokuvasta paljastuu taas jälleen erilainen katsantokanta.urpiainen kirjoitti:No tämä kohta mulla oli mielessä. Tarkoitin, että minusta Kubrick ei pyri antamaan kuvausta, vielä vähemmän osuvaa, yhteiskunnastamme tai välittämään jotain viestiä. Hän käsittelee teemoja ja tendenssejä, mahdollisuuksia ja uhkia, siten, että hämmentyvä katsoja haluaa kovasti kaivaa niistä esiin jonkun hyväksyttävän ja yksiselitteisen viestin, opetuksen tai näkökulman. Mutta näissä tulkinnoissa on sitten minusta aina kuitenkin elokuvan juttuihin suhteutettuna joku riitasointu, jonka kautta elokuva pakenee tyhjentävää analyysia. Tai sitten mä en vain osaa kunnon analyysia rakentaa.
Vai käsitätkö tämän niin, että yhteiskuntamme shitti on yksi ja yksiselitteinen asia jokaiselle palstalaiselle tai että se olisi edes samalle palstalaiselle sama asia eri iässä?. Eikös silloin riittäisi yksi puolue ja yksi auto ja vaatemerkki tylsistääkseni monimutkaisen asian pieniin yksityiskohtiin.
Minusta sorrut tässä siihen omaan järkeistykseesi, että pertti on joku yksinkertaisena järkeistettävä ilmiö joka tyhmyydessään ja yksiuloitteisuudessaan alkaa tehdä järkeä sinun maailmassasi.
Came here for school, graduated to the high life
- RolloTomasi
- Kitisijä
- Viestit: 2349
- Liittynyt: 06.09.2006 7:50
- Paikkakunta: Maa
Toi on varmaan ihan viihdyttävä välipala, mutta Malickin seuraavaa olen odottanut edellisestä lähtien, joka on mulle viime vuosikymmenen top ykkönen, sitä edellinen taas 90-luvun (jaetulla sijalla). Kesähelteet tai ei, odotan mieluummin mahdollista uutta rakkautta kuin yhden illan suhdetta.küllküll kirjoitti:^ Tree of Life vaikutti laatutyöltä.
Kesän lähestyessä sitä heittäytyy mieluummin poppariviihteen vietäväksi, joten tätä toivon pian pääseväni katsomaan...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UrbHykKUfTM[/youtube]
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Edgar Rice Burroughsin "John Carter Of Mars" siirtyy valkokankaalle.
Rakastin näitä kirjoja pentuna. Hieman ristiriitaisin tuntein suhtaudun tulevaan filmiversioon. Paljon riippuu tehostepuolesta ja siitä, miten kirjoissa Marsia kansoittavat alien-rodut (vihreät tharkit ja warhoonit, punaiset ja keltaiset humanoidit, "ensiksi syntyneiksi" itseään kutsuvat Issus-kuningattaren mustat rosvot, banthat ja muut öttiäiset) on onnistuttu mallintamaan.
Itse tarinathan ovat ajatonta pulppia, jossa hyvä ottaa miekkaillen mittaa pahasta ja saa lopuksi palkaksi prinsessan ja puolet Heliumin valtakuntaa
Tajusin juuri, että muistan tämän yli neljännesvuosisata sitten luetun kirjasarjan yksityiskohtia ja juonenkulkuja paremmin kuin hääpäiväni (!)
Rakastin näitä kirjoja pentuna. Hieman ristiriitaisin tuntein suhtaudun tulevaan filmiversioon. Paljon riippuu tehostepuolesta ja siitä, miten kirjoissa Marsia kansoittavat alien-rodut (vihreät tharkit ja warhoonit, punaiset ja keltaiset humanoidit, "ensiksi syntyneiksi" itseään kutsuvat Issus-kuningattaren mustat rosvot, banthat ja muut öttiäiset) on onnistuttu mallintamaan.
Itse tarinathan ovat ajatonta pulppia, jossa hyvä ottaa miekkaillen mittaa pahasta ja saa lopuksi palkaksi prinsessan ja puolet Heliumin valtakuntaa
Tajusin juuri, että muistan tämän yli neljännesvuosisata sitten luetun kirjasarjan yksityiskohtia ja juonenkulkuja paremmin kuin hääpäiväni (!)
Viimeksi muokannut küllküll, 21.06.2011 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nämähän ovat jo tekijänoikeusvapaata materiaalia, joten luin yhden joskus Project Gutenbergista. Ei ollut ehkä ihan niin hyvää kuin kakarana...küllküll kirjoitti:Edgar Rice Burroughsin "John Carter Of Mars" siirtyy valkokankaalle.
Rakastin näitä kirjoja pentuna.
Samoja kokemuksia, yritin lukea sarjaa uusiksi joskus kymmenen vuotta sitten, eikä siitä mitään tullut. Tavallaan surku, että iän myötä ihminen menettää jotain "sisäisestä lapsestaan".. vaikka luoja tietää että olen siitä yrittänyt kynsin ja hampain pitää kiinni!aasi kirjoitti:Ei ollut ehkä ihan niin hyvää kuin kakarana...
David Fincherin näkemystä Stieg Larssonin "Millennium"-trilogiasta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WVLvMg62RPA[/youtube]
Horrible Bosses vaikuttaa hauskalta kertakäyttö-kesäviihteeltä.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YnzIA-yu268[/youtube]
Devil's Doublen konsepti vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=auE1FAGP1Kc[/youtube]
Apollo 18 - koska diggailen lajityypistä vaikka se alkaakin olla jo melko loppuunkaluttu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0F6DU6gx7-w[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WVLvMg62RPA[/youtube]
Horrible Bosses vaikuttaa hauskalta kertakäyttö-kesäviihteeltä.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YnzIA-yu268[/youtube]
Devil's Doublen konsepti vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=auE1FAGP1Kc[/youtube]
Apollo 18 - koska diggailen lajityypistä vaikka se alkaakin olla jo melko loppuunkaluttu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0F6DU6gx7-w[/youtube]
- RolloTomasi
- Kitisijä
- Viestit: 2349
- Liittynyt: 06.09.2006 7:50
- Paikkakunta: Maa
Kokonaisuutena elokuvissa on kuitenkin niin paljon parantamisen varaa, että Fincherin versioista saattaa hyvinkin tulla parempia (toivottavasti tulee).
Ite ootan jo Malickin seuraavaa, jolla ei vielä ole nimeä.
Ite ootan jo Malickin seuraavaa, jolla ei vielä ole nimeä.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
- pierupylly
- Kitinän uhri
- Viestit: 741
- Liittynyt: 05.10.2010 12:07