elco kirjoitti:Soficase oli minusta yleisluontoista natsittelua Sofilta; sitten LSD alkoi horisemaan jostain taidepolitiikoista; kun lopulta minä yritin nostaa abstraktiotasoa mielestäni oikeaksi (eli että se oli yleisluontoista natsittelua) niin paheksuit mielestäni aiheettomasti sitä, että yritin puhua muusta kuin taidepolitiikasta, johon en itse ymmärtänyt keskustelun olleen lukittu.
No ei mulla mitään hirveitä intressejä ole puolustaa Sofia, mutta on tässä kuitenkin se, että kun (kuten Hesarista poimimistani lainauksista näkyy) Sofin vielä erikseen suomalaiselle toimittajalle vahvistama intentio oli verrata taidepolitiikan yhtäläisyyksiä, niin en oikein näe, miksi haluat nostaa keskustelua yleiselle abstraktiotasolle, jossa (i) kukaan ei keskustelua käy eikä halua käydä ja (ii) sinun pointtisi on, että keskustelu sillä tasolla olisi perusteetonta natsittelua. Luulisi, että kaikkien yhteisenä intressinä olisi välttää sitä mainostamaasi "oikeaa abstraktiotasoa". Tätä kautta selittyy myös se toisessa viestissäsi kummastelemasi seikka, että miksi minun natsivertaukseni ovat muka asiallisia ja sinun ei. No siksi, että minun vertailuni (
esim.) liikkuu oikealla tarkkuustasolla: puhutaan ihan oikeasta yhtäläisyydestä esim. taidepolitiikassa, ei verrata persuja tuhoamisleirien pystyttäjiin tms. Sinun abstraktiotasollasi nuo juttusi vasemmistolaisten juutalaisvastaisuudesta (Urpiaisen stalinismista puhumattakaan) ovat yksinkertaisesti epätosia. Abstraktiotasosi on populistin perusteeton yleistystaso.
Toivolacasen myönnän osittain siinä mielessä, että sinulla oli syytä olettaa kontekstin olleen se mistä oli aiemmin puhuttu, kun kerran sinua lainasin. Itse lähdin pilkkaamaan Toivolaa (ja persujen kauhistelijoita Toivola aseenani) yleisesti. Virhe oli se, että lainasin, mutta pointtiani se ei muuta miksikään (pointti siis Toivolan epäpätevyys ja persukauhistelijoiden sokeus).
No sun ainoa esimerkkisi sokeasta persukauhistelijasta olin minä, ja virheesi osoittaa, että en moiseen sokean kauhisteluun missään nimessä syyllistynyt. Taas kerran liikut sellaisella yleistystasolla, jossa haukut olematonta puuta.
Juutalaiscasessa olen mielestäni heikoimmalla, koska ammuit Eki-setä-argumenttini taivaalta huitvittuun. Katson hävinneeni argumentoinnissa ja sanavalinnoissa, kun pointtini on se, että Soinin rinnastaminen Hitleriin on minusta perinjuurin hassua, kun Soinihan nimenomaan tukee juutalaisten valtiotaan - jos se olisi natsi niin agendalla olisi vissiin niiden laittaminen uuniin. Olen edelleen sitä mieltä, että jos Soini sanoisi saman kuin Tuomioja niin natsihuutelijatkos siitä saisivat vielä lisää vettä myllyynsä. Eri säännöt eri puolueille.
No tässä me ollaan samaa mieltä: minustakin argumenttisi oli kuolleena syntynyt. Lisäksi on turha todistella sitä, että Soini ei ole natsi, kun kerran keskustelu menee siten, että ne, joita syytät Soinin natsittelusta, koettavat parhaansa mukaan todistella sulle, että eivät tietenkään pidä tai kutsu Soinia natsiksi (vaan puhuvat esim. vanhasta perinteestä alistaa taide nationalismille (tai sosialismille)), koska eihän siinä järkeä olisi. En myöskään oikein niele tuota eri säännöt -argumenttia: Onko sulla mitään käsitystä siitä, minkälaisen ryöpyn netti- ja emailsontaa päällensä saa kuka tahansa persuja, maahanmuutokriittisiä tai Israelin politiikan mitä tahansa piirrettä arvosteleva poliitikko (tai tutkija, joka on minulle vielä tutumpi tapaus)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."