Kirkasvalolamppu on, vaikken ehdi ikinä sen edessä istumaan. (Pitäisi kai käyttää lähinnä aamuisin.) Ja vitamiinejakin riittää. Eli ilmasto on todellinen syy. Oikeastaan pimeydenkin sietäis ihan kohtuullisesti, jos ei aina tuulis ja olis märkää.Frederik Krueger kirjoitti: Jos vitutuksen aihe on auringonvalon vähäisyys eikä niinkään ilmasto, koita pistää safkaan lisää D-vitamiinia, ehkä se auttaa. Jos ei, hanki kirkasvalolamppu (ei LedLenser, vaan pöytämalli). Minua ei vituta talvessa juurikaan muu kuin lumen vähyys ja märkyys.
Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta!
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Sinänsä hyvä pointti, vaikka tosin miksi tuo "tietsikkatuolilla istuminen" häiritsee joitakin vain pelatessa, eikä esim. Kitinöidessä tai Facebuukatessa? Mulla tosin suurin osa kodin tietokoneilusta tapahtuu läppärillä sohvalla istuen ja sohvapöydälle kurotellen, mutta se tuntuu itseasiassa epämukavammalta ja selälle/hartioille tuhoisammalta kuin kunnon pöydällä ja tuolilla istuessa.bedlam kirjoitti:No niinpä. Multa katosi kaikki peleihin liittyvä oheisvitutus kun annoin pc:lle kenkää ja siirryin konsoleihin. En voi kuvitellakaan, että joskus tuli pelattua tietsikkatuolilla istuen ja nokka kiinni monitorissa, kun pelailla voi sohvalla makoillen ja videotykin kuvaa tuijotellen.
Kai tuokin riippuu pelityypistä. Ehkä löhöäminen sopii paremmin peleihin joihin ei tarvitse niin keskittyä, pelaa välillä rentoutuakseen 20 minuuttia ennenkuin kääntää jollekin TV-kanavalle katsoakseen tuleeko sieltä mitään mielenkiintoisempaa. Eli vähän sellaisia passiivisempia pelejä, verrattavissa elokuvien (passiiviseen) katseluun.
Ei ole onnistunut ainakaan minulta usean vuoden PS ja PS2 harjoittelulla. Ai niin on mulla PC:ssäkin (lähinnä läppäriä varten) myös Logitechin padiohjain, tosin sitä on käytetty lähinnä vain MAME-kolikkopelien kanssa, ja niissäkin siitä syystä että vanhan läppärin kursorinäppäimet alkoivat vedellä viimeisiään.Padiohjaukseen tottuu äkkiä.
Ehkä padiohjaukseen "tottuu" jos ei ole vaihtoehtoa. Jos edelleen pelaa sivussa myös PC:llä, kontrasti kontrollien tarkkuudessa ja välittömyydessä säilyy. Gamepad ei sinänsä taida olla optimaalinen ohjain oikein millekään pelityypille, mutta jonkinlaisena mahdollisimman monia pelityyppejä kattavana ja pelitason (pöydän) puutteen huomioivana kompromissina se kai menettelee. Ei olla parempaakaan kompromissia toistaiseksi keksitty, tosin olen jo kauan halunnut padiohjaimiin mukaan pienen trackballin hiiren korvikkeeksi, mutta ehkä se tekisi konsoleista liian kalliita.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.11.2009 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Häh. No eikös päinvastoin gamepad ole liikkumiseen miljoona kertaa tarkempi ja parempi kuin näppäimet? Pädillä saa 360° liikkumissuuntaa ja paikallaan olemisen ja täysillä juoksemisen välillä on vaihtoehtoina esim. hiipiminen ja kävely, riippuen siitä miten kauas keskipisteestä tattia kallistaa. Ja tämä kaikki yhdessä namikassa. Eikö pc-peleissä liikkuminen hoideta tavallisesti näppikseltä? Siihenhän pädi on nimenomaan oikea vehje ja näppis kömpelö kompromissi.Frederik Krueger kirjoitti:Gamepad ei sinänsä taida olla optimaalinen ohjain oikein millekään pelityypille, mutta jonkinlaisena mahdollisimman monia pelityyppejä kattavana ja pelitason (pöydän) puutteen huomioivana kompromissina se kai menettelee.
Viimeksi muokannut bedlam, 24.11.2009 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä näitä polttarisankareita vaivaa? Jo toinen lyhyen ajan sisään, joka yrittää kaikin keinoin udella polttareiden ajankohtaa. Nytkin yksi ensin laittelee naamakirjaan jotain statuspäivityksiä, kuinka suunnittelee viikonlopulle jotain romanttista yllätysmatkaa, ja kun kukaan ei langennut siihen miinaan, laittaa nyt tekstareita että mitä teet pe ja/tai la.
Ihan varmana on puolisoltaan saanut vihjeen että lauantaina räjähtää.
Work like a captain, play like a pirate.
Tylsää - eihän se kuitenkaan tiedä YHTÄÄN MITÄÄN polttareiden sisällöstä, ajankohta on se pienin pahaVesper kirjoitti:Mikä näitä polttarisankareita vaivaa? Jo toinen lyhyen ajan sisään, joka yrittää kaikin keinoin udella polttareiden ajankohtaa. Nytkin yksi ensin laittelee naamakirjaan jotain statuspäivityksiä, kuinka suunnittelee viikonlopulle jotain romanttista yllätysmatkaa, ja kun kukaan ei langennut siihen miinaan, laittaa nyt tekstareita että mitä teet pe ja/tai la.

The great club outshines the individual, always and forever.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Mutta ei tarkempi kuin esim. kunnon joikkari jota ohjataan koko kädellä eikä vain peukalolla. Näppis on hahmon liikuttelussa toisaalta epätarkempi (on/off), mutta nopeissa peleissä tarjoaa nopeamman vasteen kuin tattiohjain, esim. jos haluat vaihtaa liikesuuntaa puolelta toiselle siksakkina. Nopeamminhan se käy kahta näppäintä vuorotellen pohjaan painaessa kuin tattiohjainta puolelta toiselle liikuteltaessa. Tästä syystä nopeita verkkoammuskelupelejä pelaavat PC-pelaajat eivät suinkaan käytä hahmon ohjaukseen joikkaria (saati sitten padia), vaikka se periaatteessa olisikin mahdollista. Useimmista FPS-ammuskeluista löytyy kai edelleen joikkarituki, harvempi vain viitsii käyttää niitä.bedlam kirjoitti:Häh. No eikös päinvastoin gamepad ole liikkumiseen miljoona kertaa tarkempi ja parempi kuin näppäimet?Frederik Krueger kirjoitti:Gamepad ei sinänsä taida olla optimaalinen ohjain oikein millekään pelityypille, mutta jonkinlaisena mahdollisimman monia pelityyppejä kattavana ja pelitason (pöydän) puutteen huomioivana kompromissina se kai menettelee.
Joka tapauksessa, eniten normi PC-pelaajaa taitaa nyppiä padissa tattiohjaimella tähtäys, ei niinkään hahmon liikuttelu. Sillä on ainakin FPS-ammuskelupeleissä paljon enemmän merkitystä pelattavuudelle kuin sillä kuinka portaattomasti hahmo pystyy juoksemaan/kävelemään/hiipimään. (Tuosta "portaattomuudesta" tosin sanoisin sen että yleensä konsolipeleissä noita eri liikkumisnopeuksia on kokonaista kolme tai jopa vain kaksi, joten kovin portaatonta se ei sitten kuitenkaan ole, ilmeisesti sitä ei koeta niin tärkeäksi.)
Padi on kompromissi koska yleisesti sitä otaksutaan käytettävän perusohjaimena lähes kaikille konsolipeleille (miinus jotkut erikoispelit, EyeToyt ja kitaranrämpyttelypelit). PC-peleissä näppistä ei otaksuta käytettävän esim. lentosimuissa tai autopeleissä ohjaukseen, saati sitten strategiapelien kursorin siirtelyyn. Näihin tarkoituksiin kyseiset pelit olettavat käytettävän niihin paremmin sopivia ohjaimia, vaikka joku masokisti saattaakin yrittää lentotaisteluja pelkällä näppiksellä.Siihenhän pädi on nimenomaan oikea vehje ja näppis kömpelö kompromissi.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.11.2009 14:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Jep. Vika on nimenomaan siinä, että osaan, enkä pääse osaamistani toteuttamaan ko. lastenohjaimilla.Bhven kirjoitti:Konsoliohjaimet on lasten ohjaimia. Siinä vika. Stick to the PC.NuoriD kirjoitti:Et vaan osaa.Manaaja kirjoitti:Vituttaa nää konsoliohjaimet kömpelöydessään taas ihan maksimaalisesti. Hienoa saada turpaansa jatkuvasti sen takia ettei näillä ohjaimilla yksinkertaisesti vaan pysty tekemään yhtään mitään verrattuna näppis+hiiri -yhdistelmän nopeuteen, tarkkuuteen ja tehokkuuteen. Tää on kun yrittäis airota kahdella kädellä soutuvenettä jonkun perseeseen.
En oikein ymmärrä. Miksi konsolin kanssa voi pelailla sohvalla makoillen ja videotykin kuvaa tuijotellen, mutta PC:n kanssa ei? Nykyaikaisessa PC:ssä kun on tavallisesti laajempi tuki ihan jo fyysisestikin liittää useampia näyttölaitteita koneeseen kiinni niiden natiiviresoluutiolla. Ja todellakin natiiviresoluutiolla, toisin kuin konsoleilla. Vaikka miten yrittäisit valita 720p/1080i/1080p -kuvaa, saat jotain leikisti ylöspäin skaalattua nykivää suttupaskaa, jonka todellinen resoluutio jää kauas edellämainituista.bedlam kirjoitti:No niinpä. Multa katosi kaikki peleihin liittyvä oheisvitutus kun annoin pc:lle kenkää ja siirryin konsoleihin. En voi kuvitellakaan, että joskus tuli pelattua tietsikkatuolilla istuen ja nokka kiinni monitorissa, kun pelailla voi sohvalla makoillen ja videotykin kuvaa tuijotellen. Padiohjaukseen tottuu äkkiä. Ja tottumista Manaajalla vielä mitä ilmeisemmin, jos liipaisimissakaan ei havaitse aluetta on/off-asentojen välissä. Nelö/kolmio/ympyrä/äxä-napitkin ovat analogisia, mutta niissä liikerata on jo melko lyhyt kieltämättä
Verrattuna esmes GT-pelisarjan (PS2) analogikäyttöön nappulossa, minkäänlaista analogisuutta oli vaikea havaita "Classic" -ohjainasetuksella. Kirjoittaessani em. kommenttia, olin testannut "normaalia" ohjainasetusta ainoastaan sillä ensimmäisellä ajoreissulla pois satamasta, autona Romanin taksi. Huomasin kyllä myöhemmin, että liipasimien kanssa löytyy jotain analogisuutta varsinkin nopeammilla autoilla, mutta on se silti toteutettu suhteellisen köpösti.
Niinkuin FK jo sanoikin, tarkka ja ei-turhauttava tähtääminen jonka onnistuminen on kiinni ainoastaan pelaajan skillseistä eikä raudan huonoudesta on paljon tärkeämpää verrattuna siihen, pystyykö jossain pelissä hahmo etenemään vaikkapa 5km/h ja 10km/h vaiko 3km/h, 3.5km/h, 4km/h... jne.bedlam kirjoitti:Häh. No eikös päinvastoin gamepad ole liikkumiseen miljoona kertaa tarkempi ja parempi kuin näppäimet? Pädillä saa 360° liikkumissuuntaa ja paikallaan olemisen ja täysillä juoksemisen välillä on vaihtoehtoina esim. hiipiminen ja kävely, riippuen siitä miten kauas keskipisteestä tattia kallistaa. Ja tämä kaikki yhdessä namikassa. Eikö pc-peleissä liikkuminen hoideta tavallisesti näppikseltä? Siihenhän pädi on nimenomaan oikea vehje ja näppis kömpelö kompromissi.
En mä tosielämässäkään kävele tai juokse kovin montaa eri vauhtia. Sen sijaan haluan kyllä kohdistaa katseet ja tähtäykset itse johonkin tiettyyn pisteeseen enkä "auto aimata", mikä on pakollista konsoliohjaimilla, ja erittäin ärsyttävää ja turhauttavaa. Minkään liikkuvan kohteen perässä ei nänniohjaimilla yksinkertaisesti pysy FPS tai 3PS -meiningeissä. Ja oikeastaan mikään muu mua ei GT:iden lisäksi (pun intended) tunnu kiinnostavankaan.
Hmph. Aina näin käy. Nyt mulla on nurkissa kaikki kolme pleikkaria. Ensin oon ihan fiiliksissä niiden kanssa, ostan pari peliä, ja sitten huomaan että pelaaminen on täysin mahdotonta noilla paskaohjaimilla. Ainoat pelit joita oon jaksanut pelata pidempään, ovatkin vaatineet omat kontrollerit (GH, RB). Kaikki MOHAA:t ja muut FPS-väännöt on kyllä ensin hommailtu, mutta sitten myöhemmin vain vittuunnuttu kontrolleriin ja palattu pelaamaan PC:llä the way it's meant to be played.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Pulkannaru
- Kitisijä
Riippuu siitä millainen vika polvessa on. Crossarissa jää ainakin tärähdys pois ja se on ainakin mulle helpottava tekijä. Helpottaa vaikka olisi pienempikin kuin tälläinen pakkasen raiskaama jäinen Pulkannaru. Mutta tosiaan rippunee vaivan luonteesta.Elppis kirjoitti:Toimis, siinä polvituskan lisäämisessä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
No varmasti pystyy, mutta en minä jaksais sitä säätöä ja värkkäilyä, mikä tuohon väistämättä liittyisi. Sitäpaitsi en hyvällä tahdollakaan osaa kuvitella, että miten voisin sohvalla makoillen pelata rennosti näppäimistöllä ja hiirellä. En mitenkään.Manaaja kirjoitti:En oikein ymmärrä. Miksi konsolin kanssa voi pelailla sohvalla makoillen ja videotykin kuvaa tuijotellen, mutta PC:n kanssa ei?
Miten niin pakollista? Itse ainakin pelasin Modern Warfaren pleikkarilla läpi ilman mitään auto aimeja ja tykkäsin vitusti. Kyllä sillä ohjaimella osuu kun osaa.Manaaja kirjoitti:Sen sijaan haluan kyllä kohdistaa katseet ja tähtäykset itse johonkin tiettyyn pisteeseen enkä "auto aimata", mikä on pakollista konsoliohjaimilla, ja erittäin ärsyttävää ja turhauttavaa.
Öh, joo. Napinpainallus, omassa tapauksessa alt+F1 tai alt+F2 joka kytkee tai poiskytkee videotykin käytöstä. Toki ko. hotkeyn "asentamiseen" meni aikaa minuutti tai pari.bedlam kirjoitti:No varmasti pystyy, mutta en minä jaksais sitä säätöä ja värkkäilyä, mikä tuohon väistämättä liittyisi.Manaaja kirjoitti:En oikein ymmärrä. Miksi konsolin kanssa voi pelailla sohvalla makoillen ja videotykin kuvaa tuijotellen, mutta PC:n kanssa ei?
Ihan yhtä helposti se onnistuu. Näppis nyt on aika iso roju pidettäväksi sohvalla, mutta sitä varten esim. mulla on tällainen. Tosin mieluummin pelaan monesti monitorilla, se kun tarjoaa FullHD:tä siinä missä videotykki tarjoaa ainoastaan 720p:tä. Tarkka kuva lämmittää ainakin minua, suttuinen ei. Sitäpaitsi mun kummisetätuoli on ihan yhtä mukava kuin sohvakin!Sitäpaitsi en hyvällä tahdollakaan osaa kuvitella, että miten voisin sohvalla makoillen pelata rennosti näppäimistöllä ja hiirellä. En mitenkään.
No jos haluaa ruumiita vähäänkään samaan tahtiin tehdä kuin näppiksen ja hiiren kanssa, niin on se vain pakollista. Tottakai konsolipelit voi pelata palikkaohjaimilla läpi, koska vaikeustasotkin on suunniteltu palikkaohjaimille. Kyllä mäkin sen MOHAAn pelasin läpi ilman mitään auto-aimeja. Mutta kyllä sen PC-versioon verrattuna huomasi että vaikeustasot oli aivan eri planeetalta. Menepä ottamaan online-matsia sillä arvontakauhalla jossain FPS-pelissä hiiri-näppis -yhdistelmällä pelaavaa vastaan, niin saatat hieman yllättyä osaamisien eri tasoista.bedlam kirjoitti:Miten niin pakollista? Itse ainakin pelasin Modern Warfaren pleikkarilla läpi ilman mitään auto aimeja ja tykkäsin vitusti. Kyllä sillä ohjaimella osuu kun osaa.Manaaja kirjoitti:Sen sijaan haluan kyllä kohdistaa katseet ja tähtäykset itse johonkin tiettyyn pisteeseen enkä "auto aimata", mikä on pakollista konsoliohjaimilla, ja erittäin ärsyttävää ja turhauttavaa.
Sorry, meinasin lähinnä sitä PC-pelaamista yleensä. Että vaikkapa ostaisin nyt jonkun edullisen pc:n ja pelailisin sillä täysin huoletta seuraavat 5-7 vuotta kaikkia uusia huippupelejä tosta vaan poks. Ja jos peliin tai raudan softiin tulee päivityksiä, ne ilmestyvät aina itsestään ruudulle ja yhtä nappia painamalla sydeemit on parissa minuutissa päivitetty. Ai dount think sou.Manaaja kirjoitti:Öh, joo. Napinpainallus, omassa tapauksessa alt+F1 tai alt+F2 joka kytkee tai poiskytkee videotykin käytöstä. Toki ko. hotkeyn "asentamiseen" meni aikaa minuutti tai pari.
En vain yksinkertaisesti halua Windowseja ja viiruspäivityksiä leffahuoneeseeni. Haluan, että pelailun aloittaminen on nopeaa, yksinkertaista ja hauskaa: otan ohjaimen kouraan, lösähdän sohvalle, eikä minun tarvitse liikahtaa siitä mihinkään. Pelit, netti, leffat ja musiikit hoituu sillä yhdellä langattomalla ohjaimella. Sitäpaitsi Wintoosan käynnistysikkunan näkeminen peli-iltaa aloittaessa vituttaisi takuuvarmasti joka kerralla.
Niin, no tämähän ei ole edes mahdollista konsolilla ihan hyvästä syystä. Miks mua haittais, että naapurin Seppo tappaa pc:llä samassa ajassa 5 tyyppiä kun mää tapan 3. Kun ei me samoilla areenoilla koskaan kohdata. Se on täysin oma maailmansa, eikä liity mun pelaamisiin.Manaaja kirjoitti:Menepä ottamaan online-matsia sillä arvontakauhalla jossain FPS-pelissä hiiri-näppis -yhdistelmällä pelaavaa vastaan, niin saatat hieman yllättyä osaamisien eri tasoista.
Sitäpaitsi, pelaan mää autopelejäkin pelkästään ratilla, vaikka parhaat ajat tehdään aina pädiohjaimella. Kun tykkään pelata ratilla. Samalla tavalla tykkään pelata pädillä enemmän kuin näppis/hiirellä. Toinen tykkää toisesta.
Vesper kirjoitti:Vituttaa tässä ketjussa käyty konsolikeskustelu. VITTU!

http://tango.nncdn.com/nn/0/276/217/122105.png