Tietysti tavallisenkin influenssan kuolleisuus on se 1 promille ja koska immuniteettia ei ole (toisin kuin tavalliseen influenssaan), tulee absoluuttisesti Suomessa ainakin 1000 ylimääräistä kuolemaa, mutta ne painottuvat riskiryhmiin (vanhukset, pikkuvauvat, ennestään sairaat). Laskelma perustuu alakanttiin laskettuun 20%:n sairastavuuteen ja 1:n promillen kuolleisuuteen.
Mutta ei tämä tämänhetkisen tiedon valossa ole mikään espanjantauti, mutta väestön immuniteetin puuttuessa ei ole myöskään sama asia kuin normaali kausi-influenssa. Mutta perusterveelle aikuiselle tämä ei tietäne muuta kuin viikon sairaslomaa.
Olen kotiapteekkin hankkinut Tamiflut vko sitten maanantaina. Silloin ei asiasta ollut mitään virallisia ohjeistuksia olemassa.
Asiasta toiseen, noissa Oden blogeissa on aika usein kiroitusvihreitä ja muutenkin hän tuntuu heittelevän niitä aika lailla lonkalta. vrt "pakollinen dna-sormenjälki maahantulijoilta".
NuoriD kirjoitti:Olen kotiapteekkin hankkinut Tamiflut vko sitten maanantaina. Silloin ei asiasta ollut mitään virallisia ohjeistuksia olemassa.
Tätä arvelinkin. Näin olisin itsekin tehnyt jos olisi reseptinkirjoitusoikeus. Noitahan voi hyödyntää normi-influenssassakin jos ei nyt ihan kuolemantautia tule.
NuoriD kirjoitti:Eli ei tässä nyt kannata (ainakaan vielä) naulata ovia ja ikkunoita kiinni ja paeta kellariin.
Oletko määrännyt ja hamstrannut Tamifluta itsellesi tai läheisillesi? Taustaa.
Olen kotiapteekkin hankkinut Tamiflut vko sitten maanantaina.
Minusta tämä nyt aavistuksen verran syö uskottavuutta yleisen paniikin/huolestumisen tyynnyttelyltä. Ei sillä, että itse olisin toiminut jotenkin toisin. Vaikka toisaalta, Tami on noine taakse suittuine hiuksineen, P-P Petelius/Aake Kalliala -gigolokauluksineen sekä kolmen pennin konsultin puheineen niin limainen ilmestys MM-lätkän tv-studiossa, että en varmaan suostuisi ottamaan lääkettä, jonka nimi on Tamiflu.
Asiasta toiseen, noissa Oden blogeissa on aika usein kiroitusvihreitä ja muutenkin hän tuntuu heittelevän niitä aika lailla lonkalta. vrt "pakollinen dna-sormenjälki maahantulijoilta".
Juu, olen kiinnittänyt huomiota jopa pienellä ärtymyksellä samaan. Mutta sen verran paljon noista kirjoituksista puhutaan, että pitää hukata elämäänsä lukemalla niitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:
Minusta tämä nyt aavistuksen verran syö uskottavuutta yleisen paniikin/huolestumisen tyynnyttelyltä. Ei sillä, että itse olisin toiminut jotenkin toisin. Vaikka toisaalta, Tami on noine taakse suittuine hiuksineen, P-P Petelius/Aake Kalliala -gigolokauluksineen sekä kolmen pennin konsultin puheineen niin limainen ilmestys MM-lätkän tv-studiossa, että en varmaan suostuisi ottamaan lääkettä, jonka nimi on Tamiflu.
Japanissa on useampi tehnyt itsemurhan heti lääkkeen ottamisen jälkeen. Lähde hukkui aamulla, mutta google löytää hittejä.
30-vuotias nainen kuoli sikainfluenssaan Kanadassa
Lauantai 9.5.2009 klo 02.24
Kanadassa sikainfluenssa on aiheuttanut yhden ihmisen kuoleman.
Kanadasta tuli siten Yhdysvaltojen ja Meksikon jälkeen kolmas maa, jossa H1N1-virus on johtanut kuolemaan.
Kuolleen kerrotaan olevan noin 30-vuotias nainen, joka ei ollut käynyt Meksikossa.
Meksikossa sikainfluenssaan kuolleiden määrä on noussut 45:een. Yhdysvalloissa tautiin on kuollut kaksi ihmistä, joista toinen oli meksikolainen pikkupoika.
Japani puolestaan on vahvistanut löytäneensä ensimmäiset sikainfluenssatapauksensa. Tartunnan on saanut kolme ihmistä. Maailmanlaajuisesti tartuntoja on todettu yli 3 000.
Pohjoismaissa tartuntoja on Maailman terveysjärjestön mukaan löydetty Tanskasta ja Ruotsista. Suomen kaikki tutkitut tartuntaepäilyt ovat osoittautuneet toistaiseksi vääriksi.
bliss kirjoitti:Toistaiseksi kuolleisuusprosentti yhteensä on aika pieni ( ~1,5 %). Espanjantaudin vastaava luku maailmanlaajuisesti oli vähän yli 3 %.
Joo, ellei tuo tuosta mutatoidu pahemmaksi niin ei siitä kovin suurta harventajaa tule.
Millaisia kuolleisuusprosentit yleensä ovat influenssaepidemioissa? Eikös ihan jokavuotisiin influenssatartuntoihin jälkitauteineen kuole Suomessakin satoja, ellei yli tuhatkin ihmistä?
Ymmärrän, että tätä pidetään "pahempana", koska tappaa muitakin kuin lapsia ja vanhuksia , mutta kiinnostaa siis nuo prosentit.
Sikainfluenssaan kuolleiden ja sairastuneiden määrästä liikkuu aika ristiriitaista tietoa. Uutistoimistojen tietojen luulisi olevan luotettavimpia.
Jos espanjantauti on ollut tähänastisista epidemioista tappavin ja tää sikatautikin on hälyttävä, normaalin influenssan kuolleisuus% luulis olevan nollapilkkujotain-luokkaa. Mä en jaksa hakea lukuja enkä viitti tähän aikaan viikonloppuna soittaa serkkupojalle ja tentata
Nosiis, lähin poikkiksen kans Meksikoon piitsi lomailee kun uutisis oli et vaan turhat matkat pitää peruu ja mun tani on niinQ ihan hiton must juttu. Ja ei se possujutska silleen oo mitään tai siis mikä possujutska. No anyway, sit tultiin niinku himmeen ja alko olee semmosii flunssajutskii, mut sit niinku ajattelin juoda teetä ja silleen kun en mä muistanut et on jotain possujutskaa ja oon ollu siel epidemia pesäkkees. Mut sit toisel nousi hiukan korkeempi kuume niin sit jotenkin hämärästi muistu mieleen et uutisis on ollut jotain ohjeit, mut kun en niin niitä seuraa. En voinut juunous tietää semmosista.