exPertti kirjoitti:Ei olla kehitetty parempaa ja kustannustehokkaampaakaan menetelmää. Ehkä sitten joskus.
Mut sähköhän toisaalta on peräisin töpselistä, joten pitäähän näin vaivatonta energiamuotoa tutkia.
Riippuu varmaankin tarkastelunäkökulmasta, mikä on "parempi." Fossiiliset polttoaineet ovat kyllä korkeaenergianen ja helposti hyödynnettävä voimanlähde, mutta paremmuutta voi arvottaa myös muulla mittarilla. Osasyy siihen, että parempaa ei ole kehitetty on siinä, että niin kauan kun öljyä yhä löytyy, "kustannustehokkuus" on kunnossa jos katsotaan vain yksilön oman navan kautta. Kokonaistehokkuus järjestelmätasolla voi olla eri asia, eikä minulla ole riittäviä eväitä edes avata keskustelua siitä. Lähinnä huomioni koski sitä, että miksi juuri polttomoottoritekniikka on se pyhä lehmä, varsinkin kun kaikessa muussa miehet intoilevat uusimman uuden ja hienoimman tekniikan perään. Jos vastaus on se, että pärinä ja pakokaasu ovat hieno ja miehekäs juttu ja hiljaisuus ja päästöttömyys taas neitihomoa, niin se on vain kerta kaikkiaan koomista.
Jälkimmäistä kommenttiasi en oikein ymmärrä. Oletko sitä mieltä, että energian tuottaminen fossiilisilla polttoaineilla olisi jossain määrin ympäristöystävällisempää kuin muiden töpselistä tulevien energianlähteiden, vai mikä kytkentä tällä oli autojen voimalähdekeskusteluun?
Minusta hiilidioksidia ja pienhiukkasia tuottavien polttomoottorien korvaaminen päästöttömillä kehonsiirtotekniikoilla on melkoisen suuri tekninen edistysaskel ympäristön kannalta ja tervehdin ilolla kaikkia siihen suuntaan tapahtuvia muutoksia. Parhaan ymmärrykseni mukaan esimerkiksi akkutekniikan osalta esim. lataamisaikaan liittyvät ongelmat ja akkujen paino ovat pikku hiljaa ratkeamassa. Nämä lienevät ne suurimmat kivet kengässä autojen sähköistymisen esteenä.