Myönnän että Caddy oli vähän liikaa. Mites uusi farkku-Accord? Tavaratilaa n. 50 l vähemmän kuin Legacyssa, mutta ulkomuoto miellyttää ainakin omaa silmää enemmän (vaikka nättihan Legacykin on tavallaan, ja neliveto).
Monsieur Manala kirjoitti:
Subaru on muuten siitä omituinen auto, että kaikissa perheautovertailuissa se jää aina viimeiselle sijalle, mutta koeajoraporteissa sitä hehkutetaan kilpailijoihin verrattuna ihan estoitta.
Uudes teknarin talviautovertailussa tuli sijalle käks ja "hävis" guulemma paskemman koneensa vuoks Superbille. Niin teknarin sedät sanoi vitsaillen.
Monsieur Manala kirjoitti:
Tuskin sä näitä Chevrolet Kaloseja ja Nubirojakaan jenkkiautoina pidät?
No en, mutta tuskin säkään suostuisit Caliberilla ajamaan, vaikka siinä volkkarin osia onkin. Ne nyt vaan on jotenkin niin ... amis.
No jos mun pitäis 33 tonnilla valita joko Caliber SRT-4 tai 130 hevosta köyhempi Golf GT, niin kyllä mä taitaisin päätyä kalikkaan, vaikka miten muut amiksena pitäisivät. Eikä tolla rahalla vielä tainnut edes saada edes GT-golfia, GTI:stä puhumattakaan.
Toi syslerin kabiini on sisältä kuin venäläinen maitoauto tai 83 vuosimallin tojota corolla. Kammottavan muovinen
Tuon kuvan perusteella pakko myöntää että kyllä. En ole itse ajanut kuin puulla verhoiltuja. Ei taidettu muita oikeen tuodakaan suomeen yhdessä vaiheessa. Ainakaan itse en nähnyt yhtäkään tuollaista muoviversiota, vaikka noita myyvässä liikkeessä olin töissä. Ei se mun mielestä jalopahvisisustalla ollut yhtään hölmömmän näköinen laite sisältäkään.
Monsieur Manala kirjoitti:
Subaru on muuten siitä omituinen auto, että kaikissa perheautovertailuissa se jää aina viimeiselle sijalle, mutta koeajoraporteissa sitä hehkutetaan kilpailijoihin verrattuna ihan estoitta.
Uudes teknarin talviautovertailussa tuli sijalle käks ja "hävis" guulemma paskemman koneensa vuoks Superbille. Niin teknarin sedät sanoi vitsaillen.
No oho perkele? Aika uutta että (mikään) Subaru pärjää missään autovertailussa, vaikka niiden ajo-ominaisuuksia, koria ja alustaa aina hehkutetaankin, varsinkin niissä koeajoraporteissa. Uusin teknari taitaa olla mulla autoon unohtuneena ja lukematta jääneenä. On tullu viimiset 20+ vuotta wanhuksien osotteeseen mun nimellä, enkä oo jaksanu kääntää omaan osoitteeseen, niin tuppaa monesti unohtumaan autoon samalla kun käy morjestamassa ja ottamassa lehdet talteen. *lähtee painelee autolle*
Dumis kirjoitti:Uudes teknarin talviautovertailussa tuli sijalle käks ja "hävis" guulemma paskemman koneensa vuoks Superbille. Niin teknarin sedät sanoi vitsaillen.
Tuli lukastua. Ihmetyttää, että ne valitsi ton iänikuisen 2 litrasen bensasyöpön tuohon vertailuun. Toi uusi boxerdieselhän olis ollut paljon fiksumpi vaihtoehto vertailuun, kun talviautovertailussa tupataan aina vertailemaan "uusia juuri tulleita" autouutuuksia.
Legacy olis kyllä ollut mielenkiintosempi auto muutenkin kuin toi Impreza omaan makuun tuohon testiin. En tiedä onko tää uusin Legacy ollut missään TM:n talviautovertailussa edes. Ei ole ainakaan silmään pistänyt, eikä taaksepäin mennessä vuoteen 2006 saakka ole ollut yhtäkään toista Subarua TM:n talviautovertailussa mukana vaikka ne joka vuosi sellasen ulos puskee. Vuodesta 2005 en sitten enää löytänytkään mitään talviautovertailua netistä niin googlella kuin TM:n sivuiltakaan.
Kimmen kirjoitti:Kysyttiin autoa eikä ranskalaista. Tämän bongasin... ei nätti eikä sporttinen, mutta neliveto ja kyytiin mahtuu niin tavaraa kuin perhettäkin.
Totta vai tarua: pidemmän ajon jälkeen autoa tulee pitää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ennenkuin sammuttaa moottorin? Ilmeisesti jotta se jäähtyisi hieman hallitummin tms., kuulemma moottorille pahaksi jos samantien sammuttaa sen ajon jälkeen.
Ensimmäistä kertaa kuulin tällaisesta. Onko suositus sama diesel- ja bensamoottoreille? Jos totta, mihin tämä perustuu ja mitä pahaa moottorille voi käydä jos näin ei tee? Kuinka kauan täytyy pitää tyhjäkäynnillä?
Frederik Krueger kirjoitti:Totta vai tarua: pidemmän ajon jälkeen autoa tulee pitää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ennenkuin sammuttaa moottorin? Ilmeisesti jotta se jäähtyisi hieman hallitummin tms., kuulemma moottorille pahaksi jos samantien sammuttaa sen ajon jälkeen.
Ensimmäistä kertaa kuulin tällaisesta. Onko suositus sama diesel- ja bensamoottoreille? Jos totta, mihin tämä perustuu ja mitä pahaa moottorille voi käydä jos näin ei tee? Kuinka kauan täytyy pitää tyhjäkäynnillä?
Vittu.
Joskus tällainen urbaani legenda oli TURBO-dieseleistä. En tiedä pitikö paikkansa. Muistan, että bensa saabissa sähköflekti pyöri tarvittaessa kesäkuumalla vaikka virrat oli koneesta sammutettu.
Frederik Krueger kirjoitti:Totta vai tarua: pidemmän ajon jälkeen autoa tulee pitää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ennenkuin sammuttaa moottorin? Ilmeisesti jotta se jäähtyisi hieman hallitummin tms., kuulemma moottorille pahaksi jos samantien sammuttaa sen ajon jälkeen.
Ensimmäistä kertaa kuulin tällaisesta. Onko suositus sama diesel- ja bensamoottoreille? Jos totta, mihin tämä perustuu ja mitä pahaa moottorille voi käydä jos näin ei tee? Kuinka kauan täytyy pitää tyhjäkäynnillä?
Vittu.
Turbolla pitää paikkansa, välijäähy viilenee vain käydessä. Turbon käyttöikä kasvaa.
edit: ei kai siihen mitään nyrkkisääntöä ole, itse pyöritän tunnin ajon jälkeen 2-3min.
exPertti kirjoitti:Muistan, että bensa saabissa sähköflekti pyöri tarvittaessa kesäkuumalla vaikka virrat oli koneesta sammutettu.
Sama efekti oli ainakin entisessä Volkkarissani, hurisi vielä jonkin aikaa parkkeeramisen jälkeen. Toiotalla en ole havainnut samaa, tai sitten en vain kuule.
Figures sinänsä, tuon neuvon kuullessani kyseessä nimittäin olikin turbodiesel. Luulin ensin että ajaja oli vain äärimmäisen laiska kun jätti auton käyntiin parkkeerattuaan ja noustuaan ulos autosta.
Frederik Krueger kirjoitti:Totta vai tarua: pidemmän ajon jälkeen autoa tulee pitää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ennenkuin sammuttaa moottorin? Ilmeisesti jotta se jäähtyisi hieman hallitummin tms., kuulemma moottorille pahaksi jos samantien sammuttaa sen ajon jälkeen.
Ei mitään tekemistä normiautojen/normaalin ajon kanssa. Koskee ainoastaan vanhoja turboautoja ja todella kovaa ajoa. Turbo voi käydä punahehkuisena kovan ajon jälkeen ja paistaa laakerit rasvoineen jos vedenkierto/vesipumppu pysäytetään äkisti kun turbo on vielä naantalin auringon värinen.
Ei siis mitään huolta edes näillä nykyisillä pienpaineturboilla/turbodieseleillä ja normaalilla ajolla. Saati sitten vapaasti hengittävien moottoreiden kanssa. Yleensä suositellaan viiden minuutin tyhjäkäyttämistä jos tuollainen em. erikoistilanne turboautolla syntyy. Itse olen kerran tai kaksi tainnut omaa turbokatiskaa tyhjäkäyttää parin minuutin verran kun on tullut pikkusen rajummin rässittyä.
Kyllä ne noita turboja paskaksi saa ajettua vielä tänäkin päivänä noilla saksan autobaanoilla. Lapikas lattiassa -ajoa vaan puoli tuntia ja suoraan parkkiin ei kyllä tee hyvää millekään turbokoneelle. Siksi sieltä kannattaakin tuoda noita turboja aika varauksellisesti käytettyinä maahan.