nastamuumio kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:
Miksi sä otat tuon noin vakavasti? Olen mäkin kummi (perua ajalta ennen kirkosta eroamista), mutta en ole antanut sen rassata. Rippilahjan ja YO-lahjan olen ostanut. Enpä usko, että kummilapsenikaan olisi enempää odottanut.
Jotenkin tää ympäröivän yhteikunnan ja lapsen vanhempien uuskonservatiivisuus tarttuu. Jos en osaisi sanoa varsin usein EI:tä, oisin penskanvahtina joka toinen viikonloppu.
Kuulostaa hankalalta. Itse olen suostunut kummiksi - tai "kummiksi" - kahdelle lapsoselle, mutta olen älynnyt valita lasten vanhemmat niin, että he eivät oikeastaan koskaan pyydä minulta mitään ylimääräistä. Eli olen kai aika samoilla linjoilla kun ND. Tai no, käyn minä tylsistymässä sellaisillakin synttärikutsuilla, joilla on vain antiikkisia sukulaisia ja kummit. Olen jopa vähän itsekseni ajatellut epäkorrektisti, että ei kummiudessa tärkeää ole edes läsnäolo - se on perheen ja niiden rooli, jotka ovat perheen lähipiiriä, olivatpa kummeja tai ei.
Pikemminkin kummiudessa keskeistä on itse kummiuden tarina. Ei kuitenkaan se kirkon horina kristillisestä kasvatuksesta huolehtimisesta, vaan se ajatus, että lapsella on olemassa vanhempien ja (mahdollisesti) lähisukulaisten lisäksi aikuisia, joihin lapsella on erityissuhde. Siis ehkä olemassaolo eikä läsnäolo. Taidankin tästä kiteyttää aforisminomaisesti että kummiuden olemusta luonnehtii potentiaalisuus, ei aktuaalisuus. Tämä perusvire näkyy kyllä ihan perinteisessäkin uskonnollisessa kummikäsityksessä. Kummi on olemassa jonkinlaisena varajärjestelmänä, jonka ei ole tarkoituskaan aktivoitua niin kauan kun kaikki menee hyvin. Kummiuden ydin on siinä, että lapsi tietää kummin olevan olemassa, ja lapsi voi sitten fantasioida tarpeen mukaan elämän kitkakohdissa kummin potentiaalisen roolin erilaisia aktivoitumistapoja. Vähän niinkuin vankilassakin on oltava ikkuna, jotta vanki voi fantasioida paon ja vapaan liikkumisen mahdollisuuden aktualisoitumisesta ikkunasta ulospujahtamisen kautta.
Joten ratkaisu ongelmaan on se, että selität kummilapsesi vanhemmille heidän ymmärtäneen kummiuden metafysiikan aika banaalilla tavalla väärin, kun he kuvittelevat, että kummiuden tulee aktualisoitua arkisissa toimissa. Päinvastoin. Kummiuden magiikka edellyttää, että kummiutta (muista Marlon Brandon poskien pumpulituppoja) ei arkipäiväistetä.
Nyt tähän kai vielä pitäisi lisätä hymiöitä ja maininta siitä, että minun olisi hyvin vaikea ajatella haluavani vielä realisoitumattomille lapsilleni kummeja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."