Vihdoinkin, somalit ulos

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
segma

Viesti Kirjoittaja segma »

Nostan kädet pystyyn. Alkaa mennä meikäläisen pahvilaatikon yli tämä keskustelu, kun ei tiedä mihin epäloogisuuksiin tarttuisi ja mihin ei. Mutta tahtoisin kuitenkin kiittää Mojoa ajatuksieni oikaisemisesta.

Ainoa kommentti johon haluan jotain sanoa on:
Uusiopehmis kirjoitti:Tasaveroisuus tulee sitä kautta, että ulkomailla oleskeleva suomalainen karkoitetaan rangaistuksen päälle ihan siinä missä täälläkin. Käytäntö on yleismaailmallinen, kaikki ovat siinä mielessä tasaveroisia.
Samaa mieltä. Kannattanee muistaa, että vaikka Suomi onkin siinä huippuporukassa (sanoisin, mutulla) sosiaalipoliittisesti niin talossa kuin puutarhassakin, niin on KOHTUUTONTA vaatia täydellisyyttä edes itseltämme, koska a.) siihen emme pysty b.) siihen eivät pysty muutkaan. Huomatkaa myös ero: vaatia täydellisyyttä ja pyrkiä siihen.

PS. EW, mikäli väittelyssä koskaan voidaan ketään voittaa, niin sinä teit sen. Et niinkään siten, että alkaisin maagisesti puoltaa kantaasi koska perustelusi olivat niin vakuuttavia - ei sinne päinkään - vaan etten yksinkertaisesti jaksa perustella mielipiteitäni enää "syvemmälle", koska asiat haarautuvat ihan turhan paljon. Ei pahvilaatikko täällä päässä kestä, kuten jo sanoinkin.
Uusiopehmis

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

segma kirjoitti:Samaa mieltä. Kannattanee muistaa, että vaikka Suomi onkin siinä huippuporukassa (sanoisin, mutulla) sosiaalipoliittisesti niin talossa kuin puutarhassakin, niin on KOHTUUTONTA vaatia täydellisyyttä edes itseltämme, koska a.) siihen emme pysty b.) siihen eivät pysty muutkaan. Huomatkaa myös ero: vaatia täydellisyyttä ja pyrkiä siihen.
Plus että niin kauan kun oletuksena on se, että meillä on vapaa tahto, niin sosiaalipolitiikalla ei ole yksilötason kriminaalipolitiikassa mitään sijaa, vain rikollisuuden yleisen tason ja frekvenssin säätelyssä. Vaikka olisi kuinka hyvistä tai huonoista oloista ja millä historialla tahansa, omat teot ovat aina omia valintoja. Eivät hyvän taustan omaavat ihmiset saa kovennusta rangaistuksiin, miksi huonomman taustan olevien pitäisi saada "alennusta"? Varsinkin kun he todennäköisemmin uusivat tekonsa rangaistuksesta huolimatta.

Kaikkein karmeimmalla taustalla varustetut tunnetut ihmiset jotka tunnen ovat järjestään kaikkein kilteimpiä. Historia ei ole mikään tekosyy omille patologioille.
Mylwin
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

segma kirjoitti:yksinkertaisesti jaksa perustella mielipiteitäni enää "syvemmälle", koska asiat haarautuvat ihan turhan paljon. Ei pahvilaatikko täällä päässä kestä, kuten jo sanoinkin.
Been there, done that. Siksi mainitsin omassa postauksessa tuon filosofian vetämisen asiaan, kaiken voi perustella vakuuttavasti (tai ainakin siten, että toinen ei a) ymmärrä mitä tarkoitat b) pysty keksimään nokkelampaa vastinetta) jos vain osaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Sinkkumatti

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Te ette vaan pojat tunne itseänne..
Mylwin
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sinkkumatti kirjoitti:Te ette vaan pojat tunne itseänne..
Ei tätä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
WanhaPervo

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

mustakikkeli kirjoitti: Jos ongelma on se että taparikolliset palaavat tekemään rangaistuksia kärsittyään rangaistuksensa, silloinhan itse rangaistuskäytännössä tai jälkihoidossa on ongelmia,
Tartun tähän. Logiikkasi on outoa. Et ilmeisesti ota huomioon sitä tosiasiaa, että vika ei olisikaan rangaistuskäytännössä tai jälkihoidossa vaan itse taparikollisessa?

Itse muistelen psykiatrin kurssilta, että asosiaalista persoonallisuutta ei pysty parantamaan. He kuitenkin monesti rauhoittuvat n 50:n vuoden iässä, mikäli ovat vielä hengissä. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään yhteiskunnan ansiota tai syytä vaan tilan luonnollinen kulku.
Jyrki73
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Olivatko 'Dalttonin' Veljekset Pohjanmaalta somaleita vai romaaneja? Kyllä valkoisten tekemistä rötöksistä saa lukea koko ajan uutisista.

Köyhät maahan muuttajat syyllistyvät helpommin rikoksiin, epätoivo voi olla hyvä houkutin. Rikkaat myös useammin maksavat sakot tai sopivat asiat salassa.

UVI:n päätös oli varmaankin oikea, ehkä he takaisin Somaliiaan jouduttuaan viimein oppivat vastuullisuutta. Uvi on siis myös ottanut huomioon karkotettavien taustan; hyvä. Ehkä monetkin somalit säikähtävät riittävästi, jo näistä esimerkkitapauksista.
segma

Jyrki73 kirjoitti:Olivatko 'Dalttonin' Veljekset Pohjanmaalta somaleita vai romaaneja? Kyllä valkoisten tekemistä rötöksistä saa lukea koko ajan uutisista.
Nyt on kyllä suorastaan PAKKO kysyä, että missäköhän vaiheessa tätä keskustelua on väitetty, että suomalaiset (siis ihan rotupoliittisesti valkoiset suomalaiset) eivät tekisi rikoksia? Tai että he olisivat jotenkin vähemmistössä rikosten tekijöissä? Miksi tuo esimerkki piti edes ottaa esille?
Jyrki73
Kitinän uhri

segma kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:Olivatko 'Dalttonin' Veljekset Pohjanmaalta somaleita vai romaaneja? Kyllä valkoisten tekemistä rötöksistä saa lukea koko ajan uutisista.
Nyt on kyllä suorastaan PAKKO kysyä, että missäköhän vaiheessa tätä keskustelua on väitetty, että suomalaiset (siis ihan rotupoliittisesti valkoiset suomalaiset) eivät tekisi rikoksia? Tai että he olisivat jotenkin vähemmistössä rikosten tekijöissä? Miksi tuo esimerkki piti edes ottaa esille?
En taas viitsinyt lukea koko ketjua läpi. Nyt vasta huomaan että aihetta on jo käsitelty todella perusteellisesti.

Tuolla ketjun alussa vaan monet olivat sitä mieltä, että suurin osa rikoksista on ulkomaalaisten tekemiä.

Kuinka monta asuntoon haulikon kanssa linnoittautunutta tulee mieleen? Ne taitavat olla suomalaisten tekemiä rikoksia. Samoin autolla tai moottoripyörällä poliiseja pakoon kaahaamiset.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Jyrki73 kirjoitti: Kuinka monta asuntoon haulikon kanssa linnoittautunutta tulee mieleen? Ne taitavat olla suomalaisten tekemiä rikoksia. Samoin autolla tai moottoripyörällä poliiseja pakoon kaahaamiset.
Neekerit hoitaa sitten raiskaukset, ryöstöt ja pahoinpitelyt?

Ymmärrätkö ollenkaan miten typerä olet?
Jyrki73
Kitinän uhri

elco kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti: Kuinka monta asuntoon haulikon kanssa linnoittautunutta tulee mieleen? Ne taitavat olla suomalaisten tekemiä rikoksia. Samoin autolla tai moottoripyörällä poliiseja pakoon kaahaamiset.
Neekerit hoitaa sitten raiskaukset, ryöstöt ja pahoinpitelyt?

Ymmärrätkö ollenkaan miten typerä olet?
Tämä taas oli sekä minun että sinun osaltasi samanlaista yleistystä ja liioittelua molemmin puolin, niin kuin monilla muillakin.
Sinkkumatti

Jyrki73 kirjoitti:Olivatko 'Dalttonin' Veljekset Pohjanmaalta somaleita vai romaaneja?
Dalttonin veljekset eivät ole Pohjanmaalta. Sieltä tulivat Isotalo ja Rannanjärvi.
Jyrki73
Kitinän uhri

Sinkkumatti kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:Olivatko 'Dalttonin' Veljekset Pohjanmaalta somaleita vai romaaneja?
Dalttonin veljekset eivät ole Pohjanmaalta. Sieltä tulivat Isotalo ja Rannanjärvi.
>Suomessa Euran Daltoneiksi tunnetaan Koistisen veljekset, jotka tekivät pieniä rikoksia Euran lähiseuduilla.

No Satakunnasta sitten, valkoisia suomalaisia olivat jokatapauksessa
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mojo kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että sinua ei kiinnosta ollenkaan eri vaihtoehtojen seuraukset, vaan ainoastaan se, mikä on oikein ja mikä väärin? Siis oikea ja väärä eivät riipu seurauksista millään tavalla?
Tietenkin kiinnostaa.... seuraukset uhrin/tulevien uhrien kannalta. Miten luulet raiskatun 15 vuotiaan tytön miettivän, kun vuoden jälkeen tekijä on taas vapaalla.
Jos voitaisiin aukottomasti osoittaa, että kriisialueille palauttelemisen aloittaminen lisäisi pakolaisten Suomessa tekemiä rikoksia ja sitä kautta myös suomalaisia uhreja, olisitko edelleen palautusten kannalla?
Olenko mielestäsi väärässä arvellessani, että sodan keskellä kasvanut ja maastaan pakenemaan joutunut on keskimäärin taipuvaisempi käyttäytymään väkivaltaisesti ja rikkomaan lakia kuin rauhanajan hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut Pertti Perussuomalainen?
Osittain. Uskon että ko henkilöllä on pahempia traumoja elämänsä varrelta jotka vaativat terapiaa ja puhumista. Uskon että hänellä on vaikeampaa olla iloinen ja ulospäinsuuntautunut. Mutta uskon myös että hän tänne tullessaan, tulee nimenomaan rauhan ja rauhallisuuden takia. En usko että hän tulee tänne lietsomaan rauhattomuutta. Tuo noin yleistäen... tai ainakin niin haluaisin uskoa sillä....

... tilastot* puoltavat sinun näkemystäsi. Joten minä myönnän olleeni väärässä. Se ei kuitenkaan, kuten itsekin mielestäni annoit ymmärtää, oikeuta rikokseen. Eikä minun tarvitse mielestäni olla yhtään sen ymmärtäväisempi rikoksentekijää kohtaan.
Olemme tässä varsin samoilla linjoilla. Minäkään en usko, että pakolaiset tulevat tänne tahallaan tekemään rikoksia, kuten en usko että perheväkivaltaa harjoittava suomalaisjuntturakaan tekee sitä tahallaan (= täysin tietoisena omasta toiminnastaan ja valinnanmahdollisuuksistaan). Molempia kuitenkin jatkuvasti tapahtuu. Minua ei kiinnosta rikoksentekijän ymmärtäminen, vaan sen tiedostaminen, millä tavoin rikollisuutta saataisiin tehokkaimmin ja kestävimmin vähennettyä.
Uusiopehmis kirjoitti:Tasaveroisuus tulee sitä kautta, että ulkomailla oleskeleva suomalainen karkoitetaan rangaistuksen päälle ihan siinä missä täälläkin. Käytäntö on yleismaailmallinen, kaikki ovat siinä mielessä tasaveroisia.
Ymmärtääkseni tässä on keskusteltu juuri siitä, että Suomi kohtelee ihmisiä epätasaveroisesti palauttaessaan heitä kv-ihmisoikeuskäytäntöjen vastaisesti myös turvattomille alueille. Tästä tulisi pyrkiä eroon, koska muuten muut maat ryhtyvät helposti soveltamaan samaa käytäntöä tasaveroisuuden nimissä, ja sitten ei enää kellään ole mukavaa. Emme mekään varmaan haluaisi muiden maiden palauttavan meidän kansalaisiamme Suomeen tilanteessa, jossa Suomen olot olisivat sietämättömät.
Rouva Pupu kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Ajattelet kuitenkin selvästi eri tavalla kuin minä (johon yksi syy on juuri se erilainen kasvuhistoria). Voitko yhtäkkiä vain valita, että tästä eteenpäin ajattelet tästä asiasta samoin kuin minä? Siis oikeasti, tekoja ja valintoja myöten - ei päälleliimatusti? Voisitko, jos turvallisuutesi riippuisi siitä?
On paljon mieleen liittyvää, jota ihminen ei voi valita.
En voi valita, että ajattelen asiasta niin kuin sinä, koska se ei ole idealistista, tosin uskon että ilman kokemuksianikaan se ei sitä olisi.
Aivan: et pidä minun ajattelutapaani idealistisena, joten et ajattele niin.

Erään vanhan dokumentin toimittajan kysyessä eräältä brittiläiseltä työväenluokan lapselta, aikooko hän koulun jälkeen yliopistoon, lapsi vastasi: Yliopisto? Mikä se on? Olisi virhe väittää, että tällä lapsella oli aivan samanlaiset mahdollisuudet hankkia korkeakoulututkinto kuin muillakin. Kyllä: hänellä oli periaatteessa vapaus valita se tie, koska kukaan ei yrittänyt estää häntä valitsemasta korkeakoulutusta. Mutta toisaalta: miten hän olisi voinut valita jotakin sellaista, jonka olemassaolosta hän ei ollut tietoinen?

Susien kasvattama ihminen ei osaa käyttäytyä inhimillisen moraalikoodiston mukaisesti, koska kukaan ei ole kasvattanut häntä siihen. Jos tällainen tyyppi tappaa ja raiskaa muita, onko järkevää väittää että hänellä olisi ollut täysi vapaus valita toisinkin?

Tällä en pyri sanomaan ettei ihmisellä olisi mitään mahdollisuuksia itselähtöiseen toimintaan. Uskon, että esimerkiksi sinun tekemilläsi valinnoilla on voinut olla paljonkin vaikutusta elämäsi ja asenteidesi muokkautumisessa. Tarkoitan vain sitä, että jokainen tekee valintojaan ympäristön ja biologian asettamissa rajoissa. Ihmisellä, joka tulee täysin erilaisista ympäristöstä ja oloista, ei koskaan ole valittavanaan täysin samoja vaihtoehtoja kuin sinulla tai minulla (eikä edes meillä keskenämme, vaikka olemme eläneet jopa samassa maassa).
SnapaHead kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Olen mielestäsi väärässä arvellessani, että sodan keskellä kasvanut ja maastaan pakenemaan joutunut on keskimäärin taipuvaisempi käyttäytymään väkivaltaisesti ja rikkomaan lakia kuin rauhanajan hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut Pertti Perussuomalainen?
Minkä ihmeen vitun perusteella tuollaisia arvailet, hä? Ja kenen ihmeen asialla tuollaista arvailet? Ensinnäkin tuollaisesta ei todellisuudessa - toistan todellisuudessa - ole mitään havaintoa. Narniasta en tiedä.
Olen pahoillani, että minulla ei riitä energia alkaa luennoida tämän itsestäänselvyysluokan lainalaisuuksista sinulle (tai muillekaan tässä ketjussa). Onneksi sentään peruspsykologia on jo sen verran laajasti tunnustettua yleissivistystä, että tuskin voit kuitenkaan välttyä näiden asioiden ymmärtämiseltä lopun ikääsi. Jätän siis valistusvastuun jollekulle toiselle.
Sinä siis (ilman minkäänlaista havaintoa asiasta) toivoisit, että huomioitaisiin seikka, jonka mukaan pakolainen on keskimäärin taipuvaisempi väkivaltaisuuksiin ja/tai muihin rötöksiin kuin hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut.
Eikös siinä tapauksessa kannattaisi lyödä ovet niinku heti vittu kiinni?
Ja et vissiin hiffaa, että tuon mukaan pitäisi arvioida niinku jokainen vastaankävelevä eri värinen tyyppi? Koska sehän saattaa olla violent muthaphucka täysin omasta itsestä riippumattomista syistä. Syistä, joille on altistunut se ja ties kuinka monta kymmentätuhatta muuta täällä. Kaikki ehkä käveleviä aikapommeja.
Hmm? Erivärisiä ei vissiin voi tulla mistään muualta kuin sodan runtelemilta alueilta? Snapa luokittelee kaikki eriväriset pakolaisiksi? Mihis karsinaan valkoihoiset pakolaiset pannaan? :doh:

Joka tapauksessa: tiedetään, että turvattomissa oloissa varttuneet ihmiset ovat alttiimpia turvautumaan rikoksiin ja välivaltaan kuin tasapainoisissa perheissä kasvaneet hyvinvointivaltioiden kansalaiset. Jos väität, ettei tämä lisääntynyt väkivaltaisuus johdu mitenkään ympäristön vaikutuksesta, päädyt aika helposti väittämään sen johtuvan geeneistä. Tätäkö mieltä tosiaan olet?
Älä keksi todellisuutta. Yrittäisit ennemmin tarkkailla sitä.
Kovastihan minä aina välillä Kitinää yritän lukea, mutta nyt luulen että todellisuuden kohtaaminen käy turhan ylivoimaiseksi. Jos meidän sivistysvaltiomme nuoret ja itseään fiksuina pitävät tulevaisuuden toivotkin ovat näin ignorantteja, mustavalkoisesti ajattelevia ja kostonhimoaan järjenkäytöksi kuvittelevia (eivätkä nämä määreet viittaa ainoastaan Snapaan), voi olla että minä en ihan koko ajan halua sitä muistaa.
segma kirjoitti:EW, mikäli väittelyssä koskaan voidaan ketään voittaa, niin sinä teit sen.
Jos yritit saada minulle pahan mielen, ei olisi tarvinnut jatkaa kappaletta tämän pidemmälle. Minun päämääräni ei liity voittamiseen ja häviämiseen, vaan ymmärtämiseen.
Uusiopehmis

EveryWoman kirjoitti:
Ymmärtääkseni tässä on keskusteltu juuri siitä, että Suomi kohtelee ihmisiä epätasaveroisesti palauttaessaan heitä kv-ihmisoikeuskäytäntöjen vastaisesti myös turvattomille alueille. Tästä tulisi pyrkiä eroon, koska muuten muut maat ryhtyvät helposti soveltamaan samaa käytäntöä tasaveroisuuden nimissä, ja sitten ei enää kellään ole mukavaa. Emme mekään varmaan haluaisi muiden maiden palauttavan meidän kansalaisiamme Suomeen tilanteessa, jossa Suomen olot olisivat sietämättömät.
Jaa, minusta moni on keskutellut asiasta siihen sävyyn että "hävytöntä että ylipäätään karkotetaan, kauheaa kaksoisrangaistelua" ja argumentit ovat olleet luokkaa "kuolemantuomio tämä karkoitus, jota ei ole edes pantu täytäntöön." Se on vain Vadimin omaa perisuomalaista suomalaisuuden häpeämistä korostaa sitä yhtä tuomiota, joka koski Venäjältä tulevien turvapaikanhakijoiden käännyttämistä. Elintasopakolaisten pikakäännytys Venäjälle ei ole tavallinen länsimainen ongelma, koska ylläripylläri, Norja on ainoa länsimaa jolla on Venäjän kanssa maaraja. Ko. tuomio on sisällöltäänkin lähinnä menettelytapavirhe, ei siinä todeta että Suomi olisi ketään kohdellut julmasti tai karkottanut epäinhimillisiin olohiin.

Ei Suomi ole palauttanut yhtään pakolaista sietämättömiin oloihin, eikä Uvi:n ilmoituksen mukaan niin aiota tehdäkään. Kun Somalit voidaan karkottaa kv-lainsäädännön perusteella vain Somaliaan, niin se on ihan selvää että jokainen rötöstelevä somali on ihan itse ottanut sen riskin siitä, että saa ilmaisen lennon kotimaahansa kaupan päälle. Eniten harmittaa se, jos Somaliassa tulee taas uusi rähinä, niin tuotakin äärimmäistä paskasakkia joudutaan vielä elättämään täällä verovaroin täysihoidossa. Se on niin vastenmielinen ajatus, että en keksi sille edes sanoja.
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sinkkumatti kirjoitti:Te ette vaan pojat tunne itseänne..
Hyvä, että Masa on ryhtynyt tämän sanoman ikiuskolliseksi lähettilääksi! Voinkin hyvillä mielin poistua jatkamaan lomaani. :mrgreen: Sinkkumatti tuuraa!
Sinkkumatti

EveryWoman kirjoitti::mrgreen: Sinkkumatti tuuraa!
Sovittu!

Nyt äkkiä kaikki pienet nabergulliaiset baariin, perseet olalle ja ollaan ihan tillin tallin. Tää on excursio!
Uusiopehmis

Sinkkumatti kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti::mrgreen: Sinkkumatti tuuraa!
Sovittu!

Nyt äkkiä kaikki pienet nabergulliaiset baariin, perseet olalle ja ollaan ihan tillin tallin. Tää on excursio!
Salattu tie itsetuntemukseen? Jahas, no ei auta muu huutaa "Sir, yes sir" ja taaksepoistua terassille. :sir:
segma

EveryWoman kirjoitti:Jos yritit saada minulle pahan mielen, ei olisi tarvinnut jatkaa kappaletta tämän pidemmälle. Minun päämääräni ei liity voittamiseen ja häviämiseen, vaan ymmärtämiseen.
Best for last? Joka tapauksessa anteeksi, jos kirjoituksestani tuli paha mieli. Siis vilpittömästi, ei ole yleensä tapanani ollut nettilässäkään tuottaa toisille pahaa mieltä, vaikka se olisikin täällä niin kovin helppoa.
Clay
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:Minua ei kiinnosta rikoksentekijän ymmärtäminen, vaan sen tiedostaminen, millä tavoin rikollisuutta saataisiin tehokkaimmin ja kestävimmin vähennettyä.
Tehokkain tapa varmaankin on ottaa tänne X määrä rynnäkkökivääri kädessä kasvaneita pakolaisia ja sitten antaa niiden tehdä ihan mitä tahansa, ja vielä maksaa siitä niille. Kyllä niitä tehokkaampia tapoja on varmasti miettimässä suuri lauma sossutätejä, ja keksittyjä tapoja voidaan sitten soveltaa niihin pakolaisrikollisiin, joita ei ole vielä karkotettu. Kerro nyt itse vuorostasi miten taparikollisen karkottamatta jättäminen vähentää pakolaisrikollisuutta merkittävästi?
Nyt penikseni on fantastinen!
SnapaHead

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

EveryWoman kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Olen mielestäsi väärässä arvellessani, että sodan keskellä kasvanut ja maastaan pakenemaan joutunut on keskimäärin taipuvaisempi käyttäytymään väkivaltaisesti ja rikkomaan lakia kuin rauhanajan hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut Pertti Perussuomalainen?
Minkä ihmeen vitun perusteella tuollaisia arvailet, hä? Ja kenen ihmeen asialla tuollaista arvailet? Ensinnäkin tuollaisesta ei todellisuudessa - toistan todellisuudessa - ole mitään havaintoa. Narniasta en tiedä.
1. Olen pahoillani, että minulla ei riitä energia alkaa luennoida tämän itsestäänselvyysluokan lainalaisuuksista sinulle (tai muillekaan tässä ketjussa). Onneksi sentään peruspsykologia on jo sen verran laajasti tunnustettua yleissivistystä, että tuskin voit kuitenkaan välttyä näiden asioiden ymmärtämiseltä lopun ikääsi. Jätän siis valistusvastuun jollekulle toiselle.
Sinä siis (ilman minkäänlaista havaintoa asiasta) toivoisit, että huomioitaisiin seikka, jonka mukaan pakolainen on keskimäärin taipuvaisempi väkivaltaisuuksiin ja/tai muihin rötöksiin kuin hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut.
Eikös siinä tapauksessa kannattaisi lyödä ovet niinku heti vittu kiinni?
Ja et vissiin hiffaa, että tuon mukaan pitäisi arvioida niinku jokainen vastaankävelevä eri värinen tyyppi? Koska sehän saattaa olla violent muthaphucka täysin omasta itsestä riippumattomista syistä. Syistä, joille on altistunut se ja ties kuinka monta kymmentätuhatta muuta täällä. Kaikki ehkä käveleviä aikapommeja.
2. Hmm? Erivärisiä ei vissiin voi tulla mistään muualta kuin sodan runtelemilta alueilta? Snapa luokittelee kaikki eriväriset pakolaisiksi? Mihis karsinaan valkoihoiset pakolaiset pannaan? :doh:

3. Joka tapauksessa: tiedetään, että turvattomissa oloissa varttuneet ihmiset ovat alttiimpia turvautumaan rikoksiin ja välivaltaan kuin tasapainoisissa perheissä kasvaneet hyvinvointivaltioiden kansalaiset. Jos väität, ettei tämä lisääntynyt väkivaltaisuus johdu mitenkään ympäristön vaikutuksesta, päädyt aika helposti väittämään sen johtuvan geeneistä. Tätäkö mieltä tosiaan olet?
Älä keksi todellisuutta. Yrittäisit ennemmin tarkkailla sitä.
4. Kovastihan minä aina välillä Kitinää yritän lukea, mutta nyt luulen että todellisuuden kohtaaminen käy turhan ylivoimaiseksi. Jos meidän sivistysvaltiomme nuoret ja itseään fiksuina pitävät tulevaisuuden toivotkin ovat näin ignorantteja, mustavalkoisesti ajattelevia ja kostonhimoaan järjenkäytöksi kuvittelevia (eivätkä nämä määreet viittaa ainoastaan Snapaan), voi olla että minä en ihan koko ajan halua sitä muistaa.
segma kirjoitti:EW, mikäli väittelyssä koskaan voidaan ketään voittaa, niin sinä teit sen.
5. Jos yritit saada minulle pahan mielen, ei olisi tarvinnut jatkaa kappaletta tämän pidemmälle. Minun päämääräni ei liity voittamiseen ja häviämiseen, vaan ymmärtämiseen.
Laitoin numeroiden niin sinun ei tarvitse rassata kupolia liikaa. Taidat olla kuitenkin trolli. En jaksa uskoa, että kukaan osaa lukea tuolla tavalla.

1. Nyt sinun pitäisi (tai piti jo kun ensimmäiset kaksi kertaa mainitsin) selvittää miksi tämä peruspsykka ei pädekään ww2 nähneisiin ja kokeneisiin?

2. Tiedän että et voi lukea minkäänlaista kirjallisuutta, koska et tajua sitä. Ainoa asia mitä kykenet lukemaan on autonmoottorin toiminnan kuvauksesta mihin tahansa luettelomaiseen (lähes koneluettavaan) ulkoaopeteltavaan tekstiin. Kaiken pitää olla valmiina, sillä mikä vaatisi oman pään käyttöä sisällön käsittelyssä menee sukkana ohi.
Selitän mitä tuo kohta kaksi tarkoitti. Se tarkoitti, että sinun - jollakin tapaa sivistyneempi ja ilmeisesti myös ihmisläheisempi - tapasi ajatella antaa aiheen pelätä joka ikistä vastaan kävelevää eriväristä jannua. Mutta onneksi normaali-ihminen ei ole yhtä vainoharhainen tai tyhmä kuin sinä ja ottaisi jotakin "oppia" tuosta saastastasi.

3. En tosiaan ole. Mutta sinä voisit yleisen kohteliaisuuden nimissä, vitun ämmän kuvatus, päättää jo että mistä puhut. Katso kohta 1. Siinä on sinun sanasi ja minun vastineeni. Ensin siis puhuit sodan keskellä varttumisesta, joka oli peruspsykkaa, ja nyt turvattomissa oloissa varttumisesta, joka sekin on kait peruspsykkaa. Ja noin muuten ei se mistään turvattomuudesta johdu. Tiesikkö, että yleensä se väkivalta ja kurjuus on myös käsikädessä lukutaitoprossan kanssa.
Jos ottaisit pääsi pois perseestäsi huomaisit ettet ole droidi. Ja ei... sinä et voi vastata tähän "oletko todella sitä mieltä ettei sodan keskellä ole turvatonta?"

4. Viitsisitkö kertoa tästä kostonhimosta? Missä sitä on? Siis minun jutuissani.

5. Ymmärtämiseen? Voin kuvitella miten hiki roiskuu kun yrität ja miten masentavaa se voi olla kun ikinä ei onnistu.

Sinun pointtisi (tajuamattasi) tähän mennessä:

"He, olen EW. Kaikki jotka haluavat karkottaa tän jannun, joka raiskasi sen 21v-äidin keskellä päivää kun oli työntämässä vaunuja hautausmaalla ja vissiin pisteli muutama vuosi myöhemmin alaikäistä Kaisan puistossa, on mustavalkoinen ja kostonhimoinen ihminen. Miksi? Koska se ei suostu ajattelee niinku syvemälle. Niinku et sodan keskellä kasvaneet on alttiimpia tekemään väkivaltarikoksia. Tietenkään pettämätön logiikkani ei tässä kohtaa ymmärrä, että sanoin just et niinku jokainen pakolainen on alttiimpi tekemään väkivaltarikoksia. Miks mä nyt semmosta sanoisin. Sehän lisäisi ennakkoluuloja eikä suinkaan näin värikkäästi ajatteleva voisi sellaista sanoa.
Mä siis sanoin vaan et turvattomuuden keskellä kasvaneet on alttiimpia väkivallal... ai nii... se ww2... niin siis... peruspsykka... niin joo siis tää peruspsykka vaan koski mustia. Tai siis... vaan niinku somaleita... siis en mä kuulkaa nostele ketään ihonvärin takia jalustalle... eiku siis. Hei ok, tehdään diili tää peruspsykka koskee vaan tätä yhtä jannua.
Ja nyt sit tulee joku taas kostonhimonen juntti ja kysyy, et miksi siis ei saiskaan karkottaa? No hei! Ai miksikö! No hei jos syntyy keskelle tykistökeskitystä ni sit jokainen kermaperse toiseltapuolen maailmaa on niinku velvollinen hoivaamaan. Joo, just näin se menee. Miten voikin sakki olla noin mustavalkoista. Minulla on sentään ylevä päämäärä ymmärtää ja muuttaa maailmaa kerralla. Peruspsykka ja ennen kaikkea logiikka to the rescue!"
Sinkkumatti

Saatana mitä elukkoja nää afrikan mustalaiset on.
Tapon yrityksestä epäilty kyttäsi pitkään tyttöä
16.8.2006 06:58

Lahtelaisen 14-vuotiaan koulutytön tapon yrityksestä epäilty 37-vuotias somalimies piti hänelle määrättyä vuoden lähestymiskieltoa tarpeettomana.

2005 määrätyn lähestymiskiellon syynä oli tuolloin vasta 12-vuotiaan koulutytön seuraaminen. Ahdistelu käynnistyi uudelleen, kun kielto päättyi.

Viime lauantaina mies käänsi autonsa pyörätielle ja ajoi suoraan tytön päälle. Tyttö loukkaantui vakavasti. Hän on kotihoidossa, mutta ei pysty käymään koulua.

Perheellinen mies alkoi vainota tyttöä, kun kesällä 2004 Mukkulan uimarannalla sattunut välikohtaus eteni käräjäoikeuteen.

Mies oli uhkaillut puukolla lahtelaisperhettä uimarannalla ja kertonut hukuttavansa perheen pienimmät lapset. Mies joutui syytteeseen laittomasta uhkailusta, kunnianloukkauksesta ja pahoinpitelystä. Tyttö oli todistajana.

Pari päivää ennen käräjiä mies ilmestyi Launeen Citymarketiin, jossa tyttö oli jouluapulaisena. Mies seisoskeli tytön lähellä ja tuijotti. Työvuoron päätyttyä ahdistelija kyttäsi kaupan ulkopuolella ja seurasi bussiin.

Käräjiä seuranneella viikolla mies lähti seuraamaan tyttöä Mukkulan ostoskeskuksessa. Pari viikkoa myöhemmin hän varjosti tyttöä vielä Kivistönmäen Lidlissä, ja yritti estää hänen poispääsynsä lähigrillistä. Kun tyttö lähti pyöräilemään kotiinsa, juoksi ahdistelija yli kilometrin tytön perässä.
9 mm. One size fits for all.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Sinkkumatti kirjoitti:Saatana mitä elukkoja nää afrikan mustalaiset on.
Älä nyt, sillä on ollut vaikea elämä. Traumaattiset kokemukset Siad Barren kukistumisen aikana ja sillee. Sitten vielä joutunut Suomeen, jossa sossu ei kustanna edes uutta henkilöautoa. Ulkomaanmatkat toki, mutta kyllähän uusi auto pitää olla ja Fubut päällä.
Paras päivä ikinä.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Sinkkumatti kirjoitti: 9 mm. One size fits for all.
Ettet nyt hiukan ylireagoisi. Tämä uhri kyllä selviää kokemuksistaan, niinhän ihmiset yleensä (paitsi sodan keskellä eläneet, joten meidän pitää nyt keskittyä hoivaamaan rikoksen tekijää, yhteisvoimin, lukion psykologiaa hyväksikäyttäen).
Sinkkumatti

Rouva Pupu kirjoitti: Ettet nyt hiukan ylireagoisi. Tämä uhri kyllä selviää kokemuksistaan, niinhän ihmiset yleensä (paitsi sodan keskellä eläneet, joten meidän pitää nyt keskittyä hoivaamaan rikoksen tekijää, yhteisvoimin, lukion psykologiaa hyväksikäyttäen).

Näinhän se on. Mitä jos laitettaisiin keräys pystyyn uuden katumaasturin saamiseksi kaverille, ja bonuksena vois vielä hankkia siihen karjapuskurin, ettei nuo hullut pissikset naarmuta sitä kun pyörineen hyppivät syyttä kadulla eteen.
Vastaa Viestiin