Mojo kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että sinua ei kiinnosta ollenkaan eri vaihtoehtojen seuraukset, vaan ainoastaan se, mikä on oikein ja mikä väärin? Siis oikea ja väärä eivät riipu seurauksista millään tavalla?
Tietenkin kiinnostaa.... seuraukset uhrin/tulevien uhrien kannalta. Miten luulet raiskatun 15 vuotiaan tytön miettivän, kun vuoden jälkeen tekijä on taas vapaalla.
Jos voitaisiin aukottomasti osoittaa, että kriisialueille palauttelemisen aloittaminen
lisäisi pakolaisten Suomessa tekemiä rikoksia ja sitä kautta myös suomalaisia uhreja, olisitko edelleen palautusten kannalla?
Olenko mielestäsi väärässä arvellessani, että sodan keskellä kasvanut ja maastaan pakenemaan joutunut on keskimäärin taipuvaisempi käyttäytymään väkivaltaisesti ja rikkomaan lakia kuin rauhanajan hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut Pertti Perussuomalainen?
Osittain. Uskon että ko henkilöllä on pahempia traumoja elämänsä varrelta jotka vaativat terapiaa ja puhumista. Uskon että hänellä on vaikeampaa olla iloinen ja ulospäinsuuntautunut. Mutta uskon myös että hän tänne tullessaan, tulee nimenomaan rauhan ja rauhallisuuden takia. En usko että hän tulee tänne lietsomaan rauhattomuutta. Tuo noin yleistäen... tai ainakin niin haluaisin uskoa sillä....
... tilastot* puoltavat sinun näkemystäsi. Joten minä myönnän olleeni väärässä. Se ei kuitenkaan, kuten itsekin mielestäni annoit ymmärtää, oikeuta rikokseen. Eikä minun tarvitse mielestäni olla yhtään sen ymmärtäväisempi rikoksentekijää kohtaan.
Olemme tässä varsin samoilla linjoilla. Minäkään en usko, että pakolaiset tulevat tänne tahallaan tekemään rikoksia, kuten en usko että perheväkivaltaa harjoittava suomalaisjuntturakaan tekee sitä tahallaan (= täysin tietoisena omasta toiminnastaan ja valinnanmahdollisuuksistaan). Molempia kuitenkin jatkuvasti tapahtuu. Minua ei kiinnosta rikoksentekijän ymmärtäminen, vaan sen tiedostaminen, millä tavoin rikollisuutta saataisiin tehokkaimmin ja kestävimmin vähennettyä.
Uusiopehmis kirjoitti:Tasaveroisuus tulee sitä kautta, että ulkomailla oleskeleva suomalainen karkoitetaan rangaistuksen päälle ihan siinä missä täälläkin. Käytäntö on yleismaailmallinen, kaikki ovat siinä mielessä tasaveroisia.
Ymmärtääkseni tässä on keskusteltu juuri siitä, että Suomi kohtelee ihmisiä
epätasaveroisesti palauttaessaan heitä kv-ihmisoikeuskäytäntöjen
vastaisesti myös turvattomille alueille. Tästä tulisi pyrkiä eroon, koska muuten muut maat ryhtyvät helposti soveltamaan samaa käytäntöä tasaveroisuuden nimissä, ja sitten ei enää kellään ole mukavaa. Emme mekään varmaan haluaisi muiden maiden palauttavan meidän kansalaisiamme Suomeen tilanteessa, jossa Suomen olot olisivat sietämättömät.
Rouva Pupu kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:
Ajattelet kuitenkin selvästi eri tavalla kuin minä (johon yksi syy on juuri se erilainen kasvuhistoria). Voitko yhtäkkiä vain valita, että tästä eteenpäin ajattelet tästä asiasta samoin kuin minä? Siis oikeasti, tekoja ja valintoja myöten - ei päälleliimatusti? Voisitko, jos turvallisuutesi riippuisi siitä?
On paljon mieleen liittyvää, jota ihminen ei voi valita.
En voi valita, että ajattelen asiasta niin kuin sinä, koska se ei ole idealistista, tosin uskon että ilman kokemuksianikaan se ei sitä olisi.
Aivan: et pidä minun ajattelutapaani idealistisena, joten et ajattele niin.
Erään vanhan dokumentin toimittajan kysyessä eräältä brittiläiseltä työväenluokan lapselta, aikooko hän koulun jälkeen yliopistoon, lapsi vastasi:
Yliopisto? Mikä se on? Olisi virhe väittää, että tällä lapsella oli aivan samanlaiset mahdollisuudet hankkia korkeakoulututkinto kuin muillakin. Kyllä: hänellä oli periaatteessa vapaus valita se tie, koska kukaan ei yrittänyt estää häntä valitsemasta korkeakoulutusta. Mutta toisaalta: miten hän olisi voinut valita jotakin sellaista, jonka olemassaolosta hän ei ollut tietoinen?
Susien kasvattama ihminen ei osaa käyttäytyä inhimillisen moraalikoodiston mukaisesti, koska kukaan ei ole kasvattanut häntä siihen. Jos tällainen tyyppi tappaa ja raiskaa muita, onko järkevää väittää että hänellä olisi ollut täysi vapaus valita toisinkin?
Tällä en pyri sanomaan ettei ihmisellä olisi mitään mahdollisuuksia itselähtöiseen toimintaan. Uskon, että esimerkiksi sinun tekemilläsi valinnoilla on voinut olla paljonkin vaikutusta elämäsi ja asenteidesi muokkautumisessa. Tarkoitan vain sitä, että jokainen tekee valintojaan ympäristön ja biologian asettamissa rajoissa. Ihmisellä, joka tulee täysin erilaisista ympäristöstä ja oloista, ei koskaan ole valittavanaan täysin samoja vaihtoehtoja kuin sinulla tai minulla (eikä edes meillä keskenämme, vaikka olemme eläneet jopa samassa maassa).
SnapaHead kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:
Olen mielestäsi väärässä arvellessani, että sodan keskellä kasvanut ja maastaan pakenemaan joutunut on keskimäärin taipuvaisempi käyttäytymään väkivaltaisesti ja rikkomaan lakia kuin rauhanajan hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut Pertti Perussuomalainen?
Minkä ihmeen vitun perusteella tuollaisia arvailet, hä? Ja kenen ihmeen asialla tuollaista arvailet? Ensinnäkin tuollaisesta ei todellisuudessa - toistan todellisuudessa - ole mitään havaintoa. Narniasta en tiedä.
Olen pahoillani, että minulla ei riitä energia alkaa luennoida tämän itsestäänselvyysluokan lainalaisuuksista sinulle (tai muillekaan tässä ketjussa). Onneksi sentään peruspsykologia on jo sen verran laajasti tunnustettua yleissivistystä, että tuskin voit kuitenkaan välttyä näiden asioiden ymmärtämiseltä lopun ikääsi. Jätän siis valistusvastuun jollekulle toiselle.
Sinä siis (ilman minkäänlaista havaintoa asiasta) toivoisit, että huomioitaisiin seikka, jonka mukaan pakolainen on keskimäärin taipuvaisempi väkivaltaisuuksiin ja/tai muihin rötöksiin kuin hyvinvointiyhteiskunnassa kasvanut.
Eikös siinä tapauksessa kannattaisi lyödä ovet niinku heti vittu kiinni?
Ja et vissiin hiffaa, että tuon mukaan pitäisi arvioida niinku jokainen vastaankävelevä eri värinen tyyppi? Koska sehän saattaa olla violent muthaphucka täysin omasta itsestä riippumattomista syistä. Syistä, joille on altistunut se ja ties kuinka monta kymmentätuhatta muuta täällä. Kaikki ehkä käveleviä aikapommeja.
Hmm? Erivärisiä ei vissiin voi tulla mistään muualta kuin sodan runtelemilta alueilta? Snapa luokittelee kaikki eriväriset pakolaisiksi? Mihis karsinaan valkoihoiset pakolaiset pannaan?
Joka tapauksessa: tiedetään, että turvattomissa oloissa varttuneet ihmiset ovat alttiimpia turvautumaan rikoksiin ja välivaltaan kuin tasapainoisissa perheissä kasvaneet hyvinvointivaltioiden kansalaiset. Jos väität, ettei tämä lisääntynyt väkivaltaisuus johdu mitenkään ympäristön vaikutuksesta, päädyt aika helposti väittämään sen johtuvan
geeneistä. Tätäkö mieltä tosiaan olet?
Älä keksi todellisuutta. Yrittäisit ennemmin tarkkailla sitä.
Kovastihan minä aina välillä Kitinää yritän lukea, mutta nyt luulen että todellisuuden kohtaaminen käy turhan ylivoimaiseksi. Jos meidän sivistysvaltiomme nuoret ja itseään fiksuina pitävät tulevaisuuden toivotkin ovat näin ignorantteja, mustavalkoisesti ajattelevia ja kostonhimoaan järjenkäytöksi kuvittelevia (eivätkä nämä määreet viittaa ainoastaan Snapaan), voi olla että minä en ihan koko ajan halua sitä muistaa.
segma kirjoitti:EW, mikäli väittelyssä koskaan voidaan ketään voittaa, niin sinä teit sen.
Jos yritit saada minulle pahan mielen, ei olisi tarvinnut jatkaa kappaletta tämän pidemmälle. Minun päämääräni ei liity voittamiseen ja häviämiseen, vaan ymmärtämiseen.