Sivu 1/2

Keväinen kesärengaskysely

Lähetetty: 08.04.2010 14:19
Kirjoittaja exPertti
Joko on kesäiset renkaat alla?

Nastat alla

Lähetetty: 08.04.2010 14:19
Kirjoittaja Manaaja
Ei.

Lähetetty: 08.04.2010 14:20
Kirjoittaja Niba
Harmillista että vielä on lunta ja jäätä muuten olisin suin päin vaihtamassa renkaita. Kesäkumi ei tarkoittanut kondomerioitten tuotteita??

Lähetetty: 08.04.2010 14:21
Kirjoittaja Kai Nalo
Viikonlopulla suvikumit alle jos ehtii jaksaa. Taidan vaihtaa ite, kun on taas auto alla jonka saa tavallisella tunkilla ilmaankin.

Lähetetty: 08.04.2010 14:21
Kirjoittaja bliss
Ei o. Nastoilla mennään.
Mun kesärenkaat on vielä hotellissa.

Lähetetty: 08.04.2010 14:22
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:Viikonlopulla suvikumit alle jos ehtii jaksaa.
Samantyylisiä ajatuksia itselläkin.

Lähetetty: 08.04.2010 14:33
Kirjoittaja Dumis
Kitkoilla vielä jokunen aika.

Lähetetty: 08.04.2010 16:15
Kirjoittaja Lolita
Oho! Ja minä luulin, että ollaan viimeisten vaihtaneiden joukossa, kesäkummit on siis alla.

Lähetetty: 08.04.2010 17:12
Kirjoittaja Vesper
Kumit lepää hotellissa 30.4 asti, tähän väliin kun mahtuu vielä yksi rengasmatka Napapiirille.

Lähetetty: 08.04.2010 17:13
Kirjoittaja Bluntly
Tulee noita takatalvia vielä, en vaihda.

Lähetetty: 08.04.2010 17:29
Kirjoittaja Manaaja
Jaguarissa on inforuudun perusteella niin paljon rajoitettua suorituskykyä vikadiagnoosivaloineen, ettei uskalla. Lähtee vielä lapasesta kun kaikki käytössäolevat 40 hevosvoimaa iskevät tiehen kiinni.

Lähetetty: 08.04.2010 17:33
Kirjoittaja elco
Kesägummit alla alkaen tänään. Oli vähän säätöä, kun rengaskuli ei ollut sovittuun aikaan paikalla. Vielä operaatiota superviisoroidessani oli olo, että pakkaan talvirenkaat Audiin ja vaihdan operaattoria, mutta sitten kun oli kesärenkaat alla ja olisi pitänyt alkaa nakkelemaan talvirenksuja ahtaahkoon takakoppiin päätin antaa toisen mahdollisuuden.

Lähetetty: 12.04.2010 8:58
Kirjoittaja exPertti
Haluan vaihtaa vastaustani. :)

Ah, komeasti kiiltävät isot salmiakit vielä vanteen keskiöissä.

Lähetetty: 12.04.2010 9:01
Kirjoittaja NuoriD
Täytyy tänään soitella ja varata aika.

Mopokin pitäisi jossain vaiheessa hakea, kunhan nyt hiekat ensin saavat siivottua ajoteiltä.

Lähetetty: 12.04.2010 9:02
Kirjoittaja Kai Nalo
Joo, lauantaina vaihdoin. Jos Tucsoniin vaihtaessa ei hallitunkin nostokorkeus riittänyt, kävi mersun kanssa niin että piti tunkin alle kaivaa kuoppa että mahtui alle.

Ja ekaa kertaa jopa kiristin pultit tänä aamuna ennen motarille ryntäämistä. Kimmokkeen tuolle päähänpistolle antoi viimeviikolla itäväylällä penkassa nähty takapyörätön taksi, jonka takarengas oli kerennyt noin 300 metriä pidemmälle kuin itse auto.

Lähetetty: 12.04.2010 9:07
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:Ja ekaa kertaa jopa kiristin pultit tänä aamuna ennen motarille ryntäämistä. Kimmokkeen tuolle päähänpistolle antoi viimeviikolla itäväylällä penkassa nähty takapyörätön taksi, jonka takarengas oli kerennyt noin 300 metriä pidemmälle kuin itse auto.
Kevytmetallivanteet pitääkin vetää tosi tiukalle muutenkin. Nuo omani eivät ole koskaan olleet tuossa autossa aiemmin niin yksi pyörä jäi löysälle. Huomasin koeajolenkillä ja kiristin sitten oikein kunnolla.

Lähetetty: 12.04.2010 9:16
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Kevytmetallivanteet pitääkin vetää tosi tiukalle muutenkin.
Ei missään nimessä. Tolla tavalla saa vain kevytmetallin murtumaan/hilseilemään pultinreiän juuresta, ja pääsee parhaassa tapauksessa katselemaan sitä ohi viipottavaa fillaria.

Kevytmetallivanteet pitää vetää maltilla kiinni, mutta tarkistuskiristää mieluiten jopa kaksi kertaa perään noin 50-100km välein.

Lähetetty: 12.04.2010 9:16
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti: Kevytmetallivanteet pitääkin vetää tosi tiukalle muutenkin.
No eihän, jos et väkisin halua pilata aluvanteen pulttikartiota. Kyllä se 90 nm riittää pomminvarmasti. Tai siis perstuntuma kun vääntää 40 cm varrella ja polviasennossa.

Ihan uusissa vanteissa pulttikartio saattaa painua kasaan ja vaatii uusintakiristystä, mutta vanhemmissa vanteissa ei vielä koskaan ole jälkikiristystestissä ollut yksikään pultti löysällä.

Edit.

Tarttis muuten hommata lukkopultit renkaisiin ettei narkkipetteri vie.

Lähetetty: 12.04.2010 9:38
Kirjoittaja exPertti
^, ^^ Tarkoitin verrattuna peltivanteisiin. Ollut monessa autossa peltivanteet ja ne ovat pysyneet kiinni karrikoidusti sanoen melkein käsin pyörittämällä.

Ja tosiaan tässä oli vielä kyseessä vanne, joka ei ole ollut ennen auton alla. Rellussahan ei käytetä muutenkaan soviterenkaita, joten se ensimmäinen sovitus tuntuu olevan aikamoinen voimankoetus.

Lähetetty: 12.04.2010 14:55
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Ja tosiaan tässä oli vielä kyseessä vanne, joka ei ole ollut ennen auton alla. Rellussahan ei käytetä muutenkaan soviterenkaita, joten se ensimmäinen sovitus tuntuu olevan aikamoinen voimankoetus.
Joo just. Tossa tilanteessa sitä voimaa nimenomaan ei saa käyttää, vaan pitää tehdä mieluummin pari kohtuullisella voimalla tehtyä jälkikiristystä. Uusi kevytmetalli on niin pehmeää että se yksinkertaisesti painuu ja puristuu kasaan voiman alla, ja siksi se pultti tuntuu löysältä kun sitä kohta taas koittaa lisää vääntää. Jos tuollaisessa tilanteessa uuden vanteen vetää hampaat irvessä "aikamoisena voimankoetuksena" kiinni, niin sä pilaat ne pulttikartiot juuri niinkuin masakin sanoi. Pehmeä alumiini tmv. kevytmetalliseos hilseilee ja murtuu tai jopa vääntyy vinoksi, jos ei saa rauhassa painua kasaan lopulliseen muotoonsa.

En kyllä ymmärrä horinaasi soviterenkaista. Kyllä oikeankokoinen keskiö menee oikeankokoiseen reikään ihan ongelmitta, eikä siinä ole soviterenkaiden kanssa mitään tekemistä. Oletko nyt ihan varma ettet ole yksinkertaisesti pistänyt liian pienikeskiöreikäistä vannetta väkisin survomalla ja vääntämällä liian isoon keskiöön? Ei nimittäin kuulosta ihan normaalilta touhulta toi sun voimien tunnossa tehty pertsailu.

Lähetetty: 12.04.2010 14:57
Kirjoittaja exPertti
^ En minä sanonut, että se vanne uusi oli.

Lähetetty: 12.04.2010 14:58
Kirjoittaja Manaaja
^ Uusia juonenkäänteitä, yhä hämärämmäksi menee!

Lähetetty: 12.04.2010 14:59
Kirjoittaja Kai Nalo
Manaaja kirjoitti:^ Uusia juonenkäänteitä, yhä hämärämmäksi menee!
Pertsa selittelee, samalla kun se kahlaa internetistä "tietäjän" vastauksia :D

Lähetetty: 12.04.2010 20:18
Kirjoittaja Kai Nalo
Kai Nalo kirjoitti: Tarttis muuten hommata lukkopultit renkaisiin ettei narkkipetteri vie.
Hankittu. Satsi McGard:ja maksoi 45 juuroa. Se vaan että riittääkö joka vanteessa yks, vai pitäskö jo olla 2 per vanne :roll:

Lähetetty: 12.04.2010 20:30
Kirjoittaja Pulkannaru
Pertsan vanteissa ja navoissa lie korroosion jäljiltä kakkia, joka estää vannetta menemästä plumps paikalleen?

Nastoilla vielä ke/to asti, sitten viikonlopun sääennusteen mukaan suvikumit alle tai ei.
Kai Nalo kirjoitti:Hankittu. Satsi McGard:ja maksoi 45 juuroa. Se vaan että riittääkö joka vanteessa yks, vai pitäskö jo olla 2 per vanne
Yksi riittää. Sitä on mukavampi kaivaa irti kun avain hukkuu tai hajoaa..