Perseperjantai
Perseperjantai
Huomentah!
Perjantai ja ulkona oli tullut lähes parikyt senttiä lunta. Skodillac toimi aurana, koska näköjään aurailijoita ei näkynyt.
Perjantai ja ulkona oli tullut lähes parikyt senttiä lunta. Skodillac toimi aurana, koska näköjään aurailijoita ei näkynyt.
Ostin just täks talveks ekaa kertaa kitkatKai Nalo kirjoitti:^ En tiedä mistä munailu ja hidastelu johtuu, mutta minä syytän kitkarenkaita. Ostakaa niitä nastarenkaita tollot!
Sen takii kitkat ettei toi mun skodillac ole oikeasti mikään matka-auto talvella, joten sillä ajo talvella tapahtuu 99% kehäkolmosen sisällä, joten "normitalvena" kitkoilla kyl pärjäis ihan hyvin. Nyt tuppaa olemaan aika liukasta kun ei toi lumi sula ikinä, vaan kiillottuu asfaltin pintaan.
Juu, kitkat tunnetusti sopivat kaikkeen muuhun paitsi talvikeliin. *sarkasmihymiö*Dumis kirjoitti:Ostin just täks talveks ekaa kertaa kitkat
Sen takii kitkat ettei toi mun skodillac ole oikeasti mikään matka-auto talvella, joten sillä ajo talvella tapahtuu 99% kehäkolmosen sisällä, joten "normitalvena" kitkoilla kyl pärjäis ihan hyvin. Nyt tuppaa olemaan aika liukasta kun ei toi lumi sula ikinä, vaan kiillottuu asfaltin pintaan.
Came here for school, graduated to the high life
Viime talvena panikoin ku sain kitkat alle ekaa kertaa ikinä, totuin niihin ja nyt en vaihda pois ehkä ikinä. Mahtavat! Nyt on toistaseks kaikis autois...
Ajelin yks aamu Tuusulasta stadiin ja siinä jonoissa mietin et miten joku voi olla niin idiootti, että ajaa päivästä toiseen tollasta työmatkaa... 1½ tuntia kesti vaan etelärantaan Hyrylästä, jippii. Järvenpäähän tms. aattelin kyllä ehkä muuttaa, sieltä pääsee vielä junalla. Kaikki muu on hulluutta.
Ajelin yks aamu Tuusulasta stadiin ja siinä jonoissa mietin et miten joku voi olla niin idiootti, että ajaa päivästä toiseen tollasta työmatkaa... 1½ tuntia kesti vaan etelärantaan Hyrylästä, jippii. Järvenpäähän tms. aattelin kyllä ehkä muuttaa, sieltä pääsee vielä junalla. Kaikki muu on hulluutta.
Tässä on nyt parin viime viikon aikana kyllä näkynyt mitä ihmeellisimpiä suorituksia teillä. En tiedä millainen rengastus ja mitä pitää kuskin touhuta että saa suoralla tiellä auton pyörähtämään niin, että nokka osoittaa siihen suuntaan josta alunperin tultiin tai vastaavasti motarilla vedetään suoralla osuudella penkkoihin. Näitä tapauksia on valehtelematta näkynyt kymmenkunta viimeisen kahden viikon aikana.Dumis kirjoitti:^ Tänä aamuna kitkat toimi kyl hyvin kun oli puuterilunta niin vitusti.
Taas tänä aamuna ajelin jonkun kitkarengaskuskin perässä 40km/h 80km/h alueeella. Tosi sujuvaa. Ja joo. Näin liikennevaloissa että sillä tientukkeella oli kitkat alla. Vedin tilaisuuden tullen oikealta ohi ja pölläytin sellaiset lumipöllyt penkasta sen silmille että se on varmasti vieläkin jossain itäväylällä arpomassa että missä se tie oikein onkaan.
Jääkää hiturit kotiin kiitos tai käyttäkää julkisia. Se helpottaa meidän molempien elämää.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 29.01.2010 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No äläpä!Kai Nalo kirjoitti: Tässä on nyt parin viime viikon aikana kyllä näkynyt mitä ihmeellisimpiä suorituksia teillä.
Eilen iltapäivällä joku sankari oli saanut ranskanihmeensä Länsiväylällä siihen keskikaiteiden päälle, pohjasta kiinni aidalle keikkumaan.
Ei havaintoa mistä suunnasta oli tullut ja miten suoralla tiellä auton ylipäänsä saa tollaseen paikkaan.
edit. On se jännä, että -13° tuntui ihan kelvollisen lämpimältä ilmalta.
En käsitä. Onks niis eroja? Mulla ei meinaan ole ollut mitään ongelmia noilla nyt kahteen talveen ja hyvin on muistissa nastoilla pyörityt talvet. Ehkä ajovuosillakin on vaikutuksensa, jopa tällasella, joka ajaa alle 30t vuodessa...RP kirjoitti:Kitkat on hullujen hommaa.
Junalla menisin töihin jos kävisin useemmin ku kerran viikossa. Ei kestäis herrrmo kai muuten! Kai Nalon oikeelta ohi ja tavarat naamalle räjäyttäis kyllä pään, ois pakko ajaa perässä, vaikka hitto päivän työt menis.
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:En käsitä. Onks niis eroja? Mulla ei meinaan ole ollut mitään ongelmia noilla nyt kahteen talveen ja hyvin on muistissa nastoilla pyörityt talvet.RP kirjoitti:Kitkat on hullujen hommaa.
Kitkarenkaan haittapuolia
Kitkarenkaiden pito on tietyissä jäisissä olosuhteissa heikko. Kun kitkarenkaan pitokyky ylitetään liukkaalla pinnalla, joudutaan hallitsemattomaan tilanteeseen, jollaiseen nastarenkaalla ei joudu. Auton jättäminen kotiin "niinä muutamana päivänä" ei ole monille käytännössä mahdollista.
Kitkarenkaat vaativat enemmän tarkkaavaisuutta, mikä saattaa tehdä ajamisesta rasittavampaa.
Kitkarenkaat menettävät parhaan pitonsa nopeammin. Kuluneet kitkarenkaat eivät ole turvalliset. Lisäksi käyttökustannukset ovat korkeammat ajettua kilometriä kohti (jostakin syystä parhaat kitkarenkaat maksavat yhtä paljon kuin nastarenkaat nastoineen)
Jos kitkarenkaat eivät osoittaudu omaan käyttöön oikeaksi valinnaksi, niistä on vaikea päästä eroon kohtuullisella hinnalla. Rengasliikkeet eivät ainakaan etelärannikon pohjoispuolella ole kiinnostuneita ottamaan käytettyjä kitkarenkaita vaihdossa. Joissakin tapauksissa on tosin mahdollisuus ajaa kitkarenkaat loppuun kesärenkaana. Kitkarenkaat ovat kuitenkin huonot kesärenkaat!
Kitkarenkaat kiillottavat raskaan liikenteen ohella risteyksiä liukkaiksi. Jos kaikilla olisi kitkarenkaat, suolaa jouduttaisiin käyttämään nykyistä enemmän
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Contin ... 5231174719
Tossa olikin korostettu kitkojen eroja... En tiedä mitä meidän autoissa on. Ja mä ajelen kyllä kelien mukaan eli jos on paska keli en todellakaan vaadi, että koko hemmetin letka ajaa sallittua satasta. 95 riittää oikein hyvin.
Tossa olikin korostettu kitkojen eroja... En tiedä mitä meidän autoissa on. Ja mä ajelen kyllä kelien mukaan eli jos on paska keli en todellakaan vaadi, että koko hemmetin letka ajaa sallittua satasta. 95 riittää oikein hyvin.