Energiansäästöviikko 2009
Energiansäästöviikko 2009
Came here for school, graduated to the high life
Haluan aluksi pohtia insinöörinmielestäni yhtä mahdottomimmista energiansäästöväitteistä.
Suoraan ko. sivustolta poimittua:
"Alenna huonelämpötilaa - Lämmitys on merkittävin yksittäinen energiankuluttaja kotitalouksissa. 1 °C vähentää lämmityskustannuksia 5 %."
Eli jos energiankulutus on 100% 25 asteessa.
24 astetta 95% (<-alkuperäisestä)
23 90,25%
22 85,74%
21 81,45%
20 77,38%
19 73,51%
18 69,83%
17 66,93%
16 63,02%
15 59,87%
Eli jos muutat siedettävän 25 asteisen kotisi igluksi eli -10 astetta voit säästää 40% energiankulutuksesta. Kuten huomaamme prosentin laskun koko ajan pienenevän alkuperäiseen nähden voi olettaa, että tämä asteen lasku viisi prosenttia on samanlainen huudahdus kuin "tämä bussi lyhentää autojonoa x kilometriä".
Eli mainoslause prosenttilaskua osaamattomalle kansalle.
Itse haluaisin nähdä mieluummin tilastoja mikä on todellinen muutos. Itse veikkaan ettei se mene kuin viitteellisesti tänne päin.
Suoraan ko. sivustolta poimittua:
"Alenna huonelämpötilaa - Lämmitys on merkittävin yksittäinen energiankuluttaja kotitalouksissa. 1 °C vähentää lämmityskustannuksia 5 %."
Eli jos energiankulutus on 100% 25 asteessa.
24 astetta 95% (<-alkuperäisestä)
23 90,25%
22 85,74%
21 81,45%
20 77,38%
19 73,51%
18 69,83%
17 66,93%
16 63,02%
15 59,87%
Eli jos muutat siedettävän 25 asteisen kotisi igluksi eli -10 astetta voit säästää 40% energiankulutuksesta. Kuten huomaamme prosentin laskun koko ajan pienenevän alkuperäiseen nähden voi olettaa, että tämä asteen lasku viisi prosenttia on samanlainen huudahdus kuin "tämä bussi lyhentää autojonoa x kilometriä".
Eli mainoslause prosenttilaskua osaamattomalle kansalle.
Itse haluaisin nähdä mieluummin tilastoja mikä on todellinen muutos. Itse veikkaan ettei se mene kuin viitteellisesti tänne päin.
Täällä on huonelämpötilan alentaminen hoidettu kollektiivisesti koko talon puolesta. Ihan sama kuinka kuumalle patterit yrittää vääntää - ne lämpenevät vain haaleahkoiksi. Tulos: talvipakkasilla huonelämpötila on ihan itsekseen noin 15 astetta 
Tulee noilla lämpötiloilla käytyä myös pikasuihkussa. Kylppärissä on niin kylmä että siellä ei viitsi kauaa olla ilman vaatteita, ei edes suihkussa.

Tulee noilla lämpötiloilla käytyä myös pikasuihkussa. Kylppärissä on niin kylmä että siellä ei viitsi kauaa olla ilman vaatteita, ei edes suihkussa.
-
- Kitisijä
Aarne Tanninen muuten totesi viime viikon Jopetshown Munan O´Brian-osiossa, että hänellä on tällä hetkellä kotipihassa kahdeksan Chrysleriä...ja kaikki ovat käynnissä
Töllön tuumakoko muuten vaikuttaa kans huomattavasti, jos joku siitä haluaa tinkiä. Itse en tingi kotini lämmöstä, tingin sitten vaikka viinan ostosta.

Töllön tuumakoko muuten vaikuttaa kans huomattavasti, jos joku siitä haluaa tinkiä. Itse en tingi kotini lämmöstä, tingin sitten vaikka viinan ostosta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Televisio onkin toinen energiansyöpöistäni isotehoisen saunan kiukaan lisäksi. Siinä on kylläkin ns. energiansäästötila (säätää kirkkautta huoneen valoisuuden mukaan) ja -nappi (<- sitä kutsuttiin ennen tylsästi on/off napiksiYlermi Ylihankala kirjoitti:Aarne Tanninen muuten totesi viime viikon Jopetshown Munan O´Brian-osiossa, että hänellä on tällä hetkellä kotipihassa kahdeksan Chrysleriä...ja kaikki ovat käynnissä![]()

Tietty isompikin telkkari menisi.
Uusia energiansäästömuotoja itselläni ovat koko tietokonelaitteistoni laitto kytkimen taakse, jonka pistän pois päältä kun en tarvitse verkkoa/konetta.
Ja AAA+ luokkaisen pyykkikoneeni huima 9 kilon kapasiteetti, jolloin pesukertoja tulee melkein puolet harvemmin.
Sisälämpötilasta en itsekään tingi. Onneksi vesikiertoinen lattialämmitys hönkää kivasti lämmintä niin leikitkin onnistuvat kivipinnallakin.