Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manaaja kirjoitti:Mä oon kyl vähän underwhelmed ton lumian osalta.
Ite en oo, koska en pitänyt missään määrin mahdollisena, että tuota parempaan olisivat tuossa ajassa pystyneet tuolla firmalla (se, minkälaisesta ja -kokoisesta firmasta on kyse, asettanee suurimmat esteet/hidasteet tuotekehityksen uudistumiselle).

Sen sijaan markkinointi olisi pitänyt pystyä hoitamaan kokonaisuutena paremmin. Tai edes kokonaisuutena. Nythän se on ihan all over the place.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:Jollain taitaa olla salkussa Nokiaa. :)
Kyllä :) 6.8% kokonaispainosta tällä hetkellä. Euroina tällä hetkellä 14711.

Mutta jostain syystä suhtaudun tähän tunnepitoisemmin kuin muihin salkun osakkeisiin.

Vaikka pitäisi muistaa vanha sijoittajan ohje: "de är alla samma skit".
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hienolta näyttää:

http://www.nokia.co.uk/gb-en/products/phone/lumia800/#

Tomiiko Office Androidissa tai iOS:ssa?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:Sen sijaan markkinointi olisi pitänyt pystyä hoitamaan kokonaisuutena paremmin. Tai edes kokonaisuutena. Nythän se on ihan all over the place.
Miten voit tässä vaiheessa lausua markkinoinnin onnistumisesta yhtään mitään? Messujulkisuus on ollut ihan hyvää ja julkaisu taitaa olla kaikkein noteeratuimpia mobiilihäppeningejä aikoihin. Tuote jota myydään valikoiduissa maassa operaattorien kautta operaattorisopimuksilla joutunee kyllä odottamaan ihan niiden operaattorien kanssa toteutettavia markkinointikampanjoja eikä niitä varmaankaan aloiteta ennen kuin tuotetta on tarjolla. Markkinointi tuotteelle jota ei ole tarjolla on resurssien tuhlausta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mä suhtaudun tunnepitoisesti vaikka en omista osakkeen osaketta. Nokia edustaa suht. laajalla skaalalla kaikkea sitä, mikä Suomessa ja suomalaisessa kulttuurissa on.. alikehittynyttä. Tiettyjä asioita ei vain piru vieköön täällä tajuta. Ja kun ei ole tajuttu ajoissa, kielteiset seuraukset ovat ihan rahassa mitattavia, vaikka ne asiat kuulemma ovatkin höttöistä haihattelua ja muuta turhanpäiväistä.

On tuskan, kauhun ja ilonsekaista seurattavaa, kun dinosaurus sitten viimein (kymmenen vuotta myöhässä) viitsii alkaa tunnustaa tosiasioita. Tuosta hetkestä kun on realistisesti ottaen vielä pitkä matka siihen pisteeseen, jossa asiat ymmärretään niin hyvin, että firmalla on rahkeita edelläkävijyyteen.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Tomiiko Office Androidissa tai iOS:ssa?
Tarkoitat siis että saako wordeja jne auki Androidissa? Saa.

Mitä materiaalia toi kapulan runko muuten on?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

So Hard kirjoitti:Miten voit tässä vaiheessa lausua markkinoinnin onnistumisesta yhtään mitään?
Nimivalinta on markkinointia, tuotteiden värivalinnat ovat markkinointia, ND:n linkittämät tv-spotit ovat markkinointia, se mitä näkee kun menee Nokian eri nettisivuille tai kun lukee juttuja aiheesta on markkinointia, tuotejulkistustilaisuus oli markkinointia. Esim. aiempi Nokian soittoäänikisa oli markkinointia. Kyseessä on niin sekava ja osin myötähäpeääkin aiheuttava setti (lukuunottamatta yksittäisiä hyviä ideoita, jotka hukkuvat huonosti hallittuun kokonaisuuteen), että myöhemmillä yksittäisillä mainoskamppiksilla ei tuota pohjaa korjata.

Jos (kun) tuote on ok, myynti voi silti olla ok. Mutta huonolla markkinointiviestinnällä on hukattu valtava mahdollisuus rakentaa uskottavuutta ja houkuttelevaa imagoa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Miten voit tässä vaiheessa lausua markkinoinnin onnistumisesta yhtään mitään?
Nimivalinta on markkinointia, tuotteiden värivalinnat ovat markkinointia, ND:n linkittämät tv-spotit ovat markkinointia, se mitä näkee kun menee Nokian eri nettisivuille tai kun lukee juttuja aiheesta on markkinointia, tuotejulkistustilaisuus oli markkinointia. Esim. aiempi Nokian soittoäänikisa oli markkinointia. Kyseessä on niin sekava ja osin myötähäpeääkin aiheuttava setti (lukuunottamatta yksittäisiä hyviä ideoita, jotka hukkuvat huonosti hallittuun kokonaisuuteen), että myöhemmillä yksittäisillä mainoskamppiksilla ei tuota pohjaa korjata.

Jos (kun) tuote on ok, myynti voi silti olla ok. Mutta huonolla markkinointiviestinnällä on hukattu valtava mahdollisuus rakentaa uskottavuutta ja houkuttelevaa imagoa.
Musta sä et oikein voi Suomesta käsin arvioida sellaisen tuotteen markkinointia mitä ei ole lanseerattu eikä hetikohta lanseeraamassa Suomessa. Voisi oikeastaan sanoa, että on aika erikoista että tästä "heikosta" markkinoinnista huolimatta asiakkaat marssivat operaattoreille kyselemään em. tuotetta. Muutenkin taitaa olla aika subjektiivista tuo sun kritiikkisi. Ei kukaan ammattilainen ole moittinut N9:n värivalintoja jotka ovat samat. Nimivalintakömmähdys tuskin vaikuttaa tuotteen menekkiin mitenkään. Soittoäänikisa ei ole tämän tuotteen vaan Nokian brändin markkinontia. Samoin Nokian verkkosivut ovat kokonaismarkkinointia eivätkä yhden tuotteen.

Mikä mielestäsi meni tuotejulkistuksessa pieleen? Nokiahan sai enemmän (positiivista) mediahuomiota kuin mikään ja kukaan. Suomalaisena kuluttajana voisi luulla ettei em. tilaisuudessa mitään muuta tapahtunutkaan kuin Nokian julkistukset.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Brändin ja tuotteen markkinointiviestit tulisi ymmärtää toisiaan tukeviksi. Niiden näkeminen täysin toisistaan irrallisina saarekkeina on juuri sitä, mistä puhuin: huonoa markkinointia.

Nimivalinta on epäonnistunut, koska se on vanhanaikainen (se "kömmähdys" taas on asia erikseen eikä juttuna imo kovin kiinnostava). Värivalinnat ovat niin pieni osa-alue tuossa paketissa, että tietenkään kukaan ei niitä käy julkisesti arvostelemaan (se, mitä ammattilaiset puhuvat keskenään, on sitten toinen juttu). Mainitsin niistä esimerkkinä huonosti hallitusta kokonaisuudesta. Jos olisin ad, jonka pitää suunnitella vaikka ko. tuotteen esittämistä Nokian webbisivuilla, saisin enemmän kuin muutaman harmaan hiuksen siitä kuinka huonosti Nokian graafinen ohjeisto (joka jo itsessään on ikävän vanhanaikainen) sopii yhteen tuotteen visuaalisten ominaisuuksien kanssa. Ts. näistä lähtökohdista ei saa velhokaan aikaiseksi hyvää lopputulosta. Jonkun olisi pitänyt miettiä koko paketti uusiksi alusta alkaen.
Musta sä et oikein voi Suomesta käsin arvioida sellaisen tuotteen markkinointia mitä ei ole lanseerattu eikä hetikohta lanseeraamassa Suomessa.
Siis mäkö en voi esim. mennä Nokian brittisaitilta katsomaan, miten tuotetta siellä esitellään? Voin kertoa että myötähäpeäsävärit tuli. Noin ison firman pitäisi pystyä välttämään edes alkeellisimmat viestintämokat, joita presentaatiossa on useampia. Kadunmiehelle ne eivät välttämättä ole ilmeisiä, mutta osittain niistä johtuen sivustolta ei tule niitä wow-efektejä, jotka olisi voitu hyvällä suunnittelulla ja viestinnällä saada aikaan.

Sitä paitsi nykyään eletään nettiaikakautta. Tuotetta ei lanseerata vielä Suomessa, mutta erittäin suuri osa suomalaisista tietää silti tuotteesta jo kaiken. On itsepetosta väittää, ettei tähän asti nähdyllä markkinointiviestinnällä olisi mitään merkitystä. Ja enemmänhän mä olen huolissani siitä, miltä tuote ja brändi näyttävät kansainvälisesti (suomalaisille nyt uppoaa vähän paskempikin yritelmä, ainakin kun on Nokiasta kysymys).
Voisi oikeastaan sanoa, että on aika erikoista että tästä "heikosta" markkinoinnista huolimatta asiakkaat marssivat operaattoreille kyselemään em. tuotetta.
No ei voi. Tuote voi olla hyvä vaikka markkinointi olisi huonosti hallittua. Markkinointiviestinnän pointti ei edes ole tuotteen myyminen tässä ja nyt (sitä varten on ne yksittäiset mainoskampanjat), vaan laajempi brändiä koskeva mielikuvien hallinta. Se, jossa Applella on onnistuttu, minkä seurauksena kuluttajat ovat brändille hyperuskollisia.
Mikä mielestäsi meni tuotejulkistuksessa pieleen?
Yhtenä esimerkkinä valheellinen mainostemppu, eli se kun annettiin ymmärtää että tuotteet kootaan Salossa. Jos nyt asian oikein ymmärsin.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

EveryWoman kirjoitti:
Mikä mielestäsi meni tuotejulkistuksessa pieleen?
Yhtenä esimerkkinä valheellinen mainostemppu, eli se kun annettiin ymmärtää että tuotteet kootaan Salossa. Jos nyt asian oikein ymmärsin.
Myyntipakettiinhan niitä siellä laitetiinkin eikä koottu.
Came here for school, graduated to the high life
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^...mistä muodostuu helposti vaikutelma, että tuotteet myös kootaan Salossa. Videoyhteyden ottamisella on haluttu kommunikoida jotain. Jos ei tuota, niin mitä sitten?

No, ehkä vain sitä, että tällä kertaa tuotteet ovat tulossa heti myyntiin. Ei mikään hirmu seksikäs viesti. Toisaalta Nokialla on niin paljon kiinni otettavaa, että ehkä tuo oli tässä vaiheessa aiheellinen ratkaisu. Harmi vain, että samalla saatiin tuo ikävämpi sivumakukin aikaiseksi ainakin osalle kuluttajista (en ole ainoa, joka on tulkinnut tuon tietoiseksi harhautusyritykseksi).
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:Brändin ja tuotteen markkinointiviestit tulisi ymmärtää toisiaan tukeviksi.
Miksi ne eivät tukisi?
Nimivalinta on epäonnistunut, koska se on vanhanaikainen
Kenen mielestä? Millä perusteella?
Värivalinnat ovat niin pieni osa-alue tuossa paketissa, että tietenkään kukaan ei niitä käy julkisesti arvostelemaan
Kyllähän puhelinten värivalintoja arvostellaan suurestikin. Oli iso asia kun Apple toi valkoisen kuoren. Kun N9 ilmestyi, sitä kiiteltiin suuresti ulkonäkönsä puolesta. Tämähän on ihan identtinen ulkonäöltään. Mikä on nyt se mystinen ammattilaislauma joka piilossa kritisoi kun muut kehuvat julkisesti?
Jos olisin ad, jonka pitää suunnitella vaikka ko. tuotteen esittämistä Nokian webbisivuilla
No kun et ole. Olet vaatesuunnittelija. Luulisin että Nokialla on useampikin AD käytössä ihan ammattitoimistoista.
kuinka huonosti Nokian graafinen ohjeisto (joka jo itsessään on ikävän vanhanaikainen) sopii yhteen tuotteen visuaalisten ominaisuuksien kanssa.
Siis miltä osin?
Jonkun olisi pitänyt miettiä koko paketti uusiksi alusta alkaen.
Mikä saa sinut päättelemään ettei näin olisi tehty? Siksi, että se ei ole sinun pirtaasi?
Siis mäkö en voi esim. mennä Nokian brittisaitilta katsomaan, miten tuotetta siellä esitellään? Voin kertoa että myötähäpeäsävärit tuli.
Voit, mutta et voi millään muodostaa mielipidettä kokonaisuudesta, johon kuuluu televisio, radio, ständit, suoramarkkinointi, lehtimainokset jne. sillä perusteella että jokin palanen ei ole mielestäsi visuaalisesti harmoninen.
Noin ison firman pitäisi pystyä välttämään edes alkeellisimmat viestintämokat, joita presentaatiossa on useampia. Kadunmiehelle ne eivät välttämättä ole ilmeisiä
Jos ne eivät ole kadunmiehelle ilmeisiä, niillä ei ole väliä. Ei kadunmies osta puhelinta messupresentaation perusteella.
Sitä paitsi nykyään eletään nettiaikakautta. Tuotetta ei lanseerata vielä Suomessa, mutta erittäin suuri osa suomalaisista tietää silti tuotteesta jo kaiken. On itsepetosta väittää, ettei tähän asti nähdyllä markkinointiviestinnällä olisi mitään merkitystä.
En tietääkseni sanonut, että markkinointiviestinnällä ei olisi mitään merkitystä. Suomessa Lumia -sarjan markkinointia ei ole aloitettukaan. Siitä huolimatta se myisi jo nyt Suomessa aika hyvin.
Ja enemmänhän mä olen huolissani siitä, miltä tuote ja brändi näyttävät kansainvälisesti (suomalaisille nyt uppoaa vähän paskempikin yritelmä, ainakin kun on Nokiasta kysymys).
Verrattuna niinku mihin? N9 on kiinnostavinta mitä puhelinmarkkinoille on tullut aikoihin.
No ei voi. Tuote voi olla hyvä vaikka markkinointi olisi huonosti hallittua. Markkinointiviestinnän pointti ei edes ole tuotteen myyminen tässä ja nyt (sitä varten on ne yksittäiset mainoskampanjat), vaan laajempi brändiä koskeva mielikuvien hallinta. Se, jossa Applella on onnistuttu, minkä seurauksena kuluttajat ovat brändille hyperuskollisia.
Nokia kuluttajat olivat hyperuskollisia kunnes puhelimet jäivät kehityksestä jälkeen. Markkinaosuus 40% pinnassa. Ei sillä ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa, että onko tuote hyvä vai huono. Brändimielikuva syntyy/kuolee hyvistä/huonoista tuotteista.
Yhtenä esimerkkinä valheellinen mainostemppu, eli se kun annettiin ymmärtää että tuotteet kootaan Salossa. Jos nyt asian oikein ymmärsin.
Ei annettu ymmärtää. tämä on jonkun toimittajan keksintöä. Salon tehdas on ihan julkisesti jo aiemmin julistettu siihen rooliin, että se räätälöi valmiita puhelinaihioita eri operaattoreille sopiviksi. Sitähä siellä tehdäänkin. Aika typerää olisi ollut soitella puhelinaihioita kokoavan alihankkijan tehtaaseen kun sieltä ei tule ulos yhtään lopputuotetta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Nokiahan pystyy valmistamaan halpapuhelimia tehokkaammin kuin muut.
Tuo on se valopilkku, mutta geneerisen elektroniikan valmistuksessa skaalaetujen vaikutus on pieni. Tietenkin suurimmalla on parhaat mahkut tehdä ainoana kelvollista tulosta, mutta kilpailu rajaa silti voitot pienemmiksi kuin kulta-aikioina.
NuoriDaavid kirjoitti:Toivottavasti Nokia pystyy käyttämään skaalaetua ja tehokasta logistiikkaansa myös WP:n valmistamisessa.
MS on ilmoittanut haluavansa standardisoivan raudan, jotta koko WP ekosysteemi pääsee nauttimaan skaalaeduista. Kovin suuria etuja Nokialle ei siis ole luvassa ja Nokian pitää nousta WP-maailman sisällä suurimmaksi toimittajaksi nuo edut saadakseen. Tässä aika karua tekstiä aiheesta:
http://www.ibtimes.com/articles/70125/2 ... ung-lg.htm
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

EveryWoman kirjoitti:^...mistä muodostuu helposti vaikutelma, että tuotteet myös kootaan Salossa. Videoyhteyden ottamisella on haluttu kommunikoida jotain. Jos ei tuota, niin mitä sitten?

No, ehkä vain sitä, että tällä kertaa tuotteet ovat tulossa heti myyntiin. Ei mikään hirmu seksikäs viesti. Toisaalta Nokialla on niin paljon kiinni otettavaa, että ehkä tuo oli tässä vaiheessa aiheellinen ratkaisu. Harmi vain, että samalla saatiin tuo ikävämpi sivumakukin aikaiseksi ainakin osalle kuluttajista (en ole ainoa, joka on tulkinnut tuon tietoiseksi harhautusyritykseksi).
Itse kokisin asian niin, että takavuosina nokia esitteli puhelimet ja ne tulivat kauppaan sitten puolen vuoden päästä jos tulivat. Nyt kai kun konkreettisesti pakattiin rautaa myyntipakettiin haluttiin viestittää, että nämä ovat oikeasti valmiita.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kuva

Nauratti.
Came here for school, graduated to the high life
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

So Hard kirjoitti:Jos ne eivät ole kadunmiehelle ilmeisiä, niillä ei ole väliä.
Case in point (just tuo ajattelu vei Nokian suohon).

Jos purkaa Applen käyttäjäkokemuksen osiin, sieltä löytyy uskomattomia määriä juttuja, jotka eivät ole kadunmiehelle ilmeisiä, mutta joiden ansiosta se kokemus on sitä mitä on. Väitteesi on yhtä naurettava kuin jos sanoisit, että jos kadunmies ei jonkin koodipätkän merkitystä ymmärrä, koodia ei tarvita.

Nokialla on toivottavasti onnistuttu tuotteen tasolla nyt pääsemään lähelle Applen tasoista käyttäjäkokemusta (tosin matkimalla ja vuosia myöhässä, mutta kuitenkin), mutta yleinen brändin hallinta laahaa vielä jälkijunassa.

(En ole ad vaan ainoastaan tunnen useita ja olen tottunut ajattelemaan asioita siitä näkökulmasta.)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

exPertti kirjoitti:Itse kokisin asian niin, että takavuosina nokia esitteli puhelimet ja ne tulivat kauppaan sitten puolen vuoden päästä jos tulivat. Nyt kai kun konkreettisesti pakattiin rautaa myyntipakettiin haluttiin viestittää, että nämä ovat oikeasti valmiita.
Joo tuo on ihan uskottava selitys kyllä. Mut siis kuvastaa firman tilannetta, että joutuu erikseen tekemään pointin tällaisesta itsestäänselvyydestä. No, kuten sanottu, matkaa on kuljettavana ja ihan hyvä että eteneminen on sentään aloitettu. Ensi kerralla ei ehkä enää tarvitse painottaa tuon tason asioita vaan voi siirtyä mielenkiintoisempiin viesteihin.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Minusta sinun pitäisi arvioida firman viimeaikaisia markkinointi ja ilmoituspoliittisia asioita katastrofinhallintana ja sen suuntaamisena normaalitilaan eikä normaalitilassa toimivan yrityksen toimintana.
Came here for school, graduated to the high life
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

exPertti kirjoitti:^ Minusta sinun pitäisi arvioida firman viimeaikaisia markkinointi ja ilmoituspoliittisia asioita katastrofinhallintana ja sen suuntaamisena normaalitilaan eikä normaalitilassa toimivan yrityksen toimintana.
No mähän tuossa olen tehnyt vähän molempia.

Kansainvälisesti kuluttajat eivät anna piiruakaan armoa Nokialle siksi, että se sattuu olemaan kriisissä (päin vastoin, "häviöllä" oleva brändi koetaan helposti entistä vähemmän houkuttelevana).

Suomalaisena putiikkiin tulee tietty suhtauduttua hieman kuin vaikka kotimaan jääkiekkojoukkueeseen, eli suoritusta arvioidaan myös suhteessa aiempaan toimintaan, loukkaantumisiin jne. Tästä näkökulmasta uudet tuotteet vaikuttavat mielestäni lupaavilta, mutta kuten sanottu, markkinointi hämmentää. Olisin olettanut että se olisi helpompaa korjata kuin tuotteet, joissa on se konkreettinenkin ulottuvuus keskeisessä roolissa. Mutta ehkä firma on vain liian iso ja johtajat liian vanhaa sukupolvea (ainakin henkisesti).
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:Case in point (just tuo ajattelu vei Nokian suohon).
Ei, vaan se, että muut alkoivat tekemään parempia puhelimia paremmilla käyttöjärjestelmillä ja epäusko kosketusnäyttöihin. Markkinoinnilla ei ole mitään tekemistä Nokian suossa olon kanssa. Kuluttajia ei voi pettää kovin montaa kertaa. (Möläyksesi oli kyllä hyvä osoitus alla lainatusta ajattelutavasta. Vain AD voi kuvitella että markkinointi menee ennen tuotteiden laatua.)
(En ole ad vaan ainoastaan tunnen useita ja olen tottunut ajattelemaan asioita siitä näkökulmasta.)
Muiden töille kateellisten selkäänpuukottavien hiekkalaatikkotyyppien? Mäkin tunnen tarpeeksi monta AD:ta ollakseni ajattelematta heidän laillaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Tuo mainitsemasi ajattelutapa (mitä kadunmies ei ymmärrä, sillä ei ole väliä) on Nokiassa ollut vallitsevana muutenkin kuin markkinoinnin osalta, ja se on suoraan yhteydessä siihen, että muiden käyttöjärjestelmät, käyttöliittymät ja tuotteet ajoivat ohi.

Tuntemani ad:t eivät ole kateellisia eivätkä puukota selkään, vaan sanovat suoraan kun näkevät paskaa toteutusta. Heidän kollegojensa viaksi sitä Nokian kohdalla tuskin voidaan lukea, vaan enemmän lienee kyse siitä, että Nokia 1) ei ymmärrä ettei tuotetta ja markkinointia kannata pitää noin irrallaan toisistaan, ja 2) ei osaa ostaa markkinointia. Paraskin ad on voimaton, jos hänen esim. ei anneta hallita kokonaisuutta. Miksi kukaan kadehtisi tällaista tilannetta?

Uskon myös, että Nokialla on koko ajan työskennellyt hyviä insinöörejä ja hyviä muotoilijoita. Firma ei vain tähän saakka ole tästä huolimatta saanut ulos hyviä tuotteita. Ei se ole niiden yksittäisten insinöörien ja muotoilijoiden vika.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:^...mistä muodostuu helposti vaikutelma, että tuotteet myös kootaan Salossa. Videoyhteyden ottamisella on haluttu kommunikoida jotain. Jos ei tuota, niin mitä sitten?

No, ehkä vain sitä, että tällä kertaa tuotteet ovat tulossa heti myyntiin. Ei mikään hirmu seksikäs viesti. Toisaalta Nokialla on niin paljon kiinni otettavaa, että ehkä tuo oli tässä vaiheessa aiheellinen ratkaisu. Harmi vain, että samalla saatiin tuo ikävämpi sivumakukin aikaiseksi ainakin osalle kuluttajista (en ole ainoa, joka on tulkinnut tuon tietoiseksi harhautusyritykseksi).
Itse kokisin asian niin, että takavuosina nokia esitteli puhelimet ja ne tulivat kauppaan sitten puolen vuoden päästä jos tulivat. Nyt kai kun konkreettisesti pakattiin rautaa myyntipakettiin haluttiin viestittää, että nämä ovat oikeasti valmiita.
Mä kanssa ymmärsin, että tarkoitus oli näyttää, että se on oikeasti heti ja nyt tulossa. Sitä pakataan juuri. Onhan se voimakas viesti. Se, että Salon tehdas tekee nykyään lokalisointeja, on ihan laajalti uutisoitu tieto, kuten So hard sanoi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Itse kokisin asian niin, että takavuosina nokia esitteli puhelimet ja ne tulivat kauppaan sitten puolen vuoden päästä jos tulivat. Nyt kai kun konkreettisesti pakattiin rautaa myyntipakettiin haluttiin viestittää, että nämä ovat oikeasti valmiita.
Joo tuo on ihan uskottava selitys kyllä. Mut siis kuvastaa firman tilannetta, että joutuu erikseen tekemään pointin tällaisesta itsestäänselvyydestä
Itsestäänselvyydestä? Teknomaailmassa ei ole ollenkaan itsestään selvää, että julkaistuja tuotteita on heti tai edes koskaan saatavilla.

Tsekkaa vaporware.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti: MS on ilmoittanut haluavansa standardisoivan raudan, jotta koko WP ekosysteemi pääsee nauttimaan skaalaeduista. Kovin suuria etuja Nokialle ei siis ole luvassa ja Nokian pitää nousta WP-maailman sisällä suurimmaksi toimittajaksi nuo edut saadakseen. Tässä aika karua tekstiä aiheesta:
http://www.ibtimes.com/articles/70125/2 ... ung-lg.htm
Joo-o. Mutta vuoden vanha juttu ja tehty ennen MS+Nokia liittoa. Nokia ainakin itse ilmoittaa, että se pystyy vaikuttamaan WP 8:n kehitykseen ja jos käy (kuten ennustetaan), että Nokia myy puolet windows-puhelimista, niin uskoakseni niin on. Jos Nokia myy puolet puhelimista, MS:n on pakko kuunnella sitä. Jos Nokia ei myy vähintään puolta windows puhelimista, niin sitten asema on heikompi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Itsestäänselvyydestä? Teknomaailmassa ei ole ollenkaan itsestään selvää, että julkaistuja tuotteita on heti tai edes koskaan saatavilla.
Jos firman viestintä on laadukkaasti hoidettu, se julkaisee ainoastaan tuotteita, jotka ovat saatavilla. Jos pitää huudella julkisuuteen keskeneräisistä projekteista, se on katteettoman huomion kerjäämisen merkki. Vielä pahempaa, jos menetelmää käytetään tietoisesti kuluttajien harhauttamiseen.

Ts. Applelle tuo on itsestäänselvyys. Ja kenelle tahansa, joka haluaa antaa itsestään laadukkaan ja luotettavan kuvan (oletan, että Nokia kuuluu tähän joukkoon). Mut joo, kuten sanottu tuossa yllä, kun Nokia on nyt vasta siirtymässä luotettavien brändien parhaaseen A-ryhmään, oli ihan okei sinänsä tehdä asiasta vähän numeroa.
Vastaa Viestiin