EveryWoman kirjoitti:Brändin ja tuotteen markkinointiviestit tulisi ymmärtää toisiaan tukeviksi.
Miksi ne eivät tukisi?
Nimivalinta on epäonnistunut, koska se on vanhanaikainen
Kenen mielestä? Millä perusteella?
Värivalinnat ovat niin pieni osa-alue tuossa paketissa, että tietenkään kukaan ei niitä käy julkisesti arvostelemaan
Kyllähän puhelinten värivalintoja arvostellaan suurestikin. Oli iso asia kun Apple toi valkoisen kuoren. Kun N9 ilmestyi, sitä kiiteltiin suuresti ulkonäkönsä puolesta. Tämähän on ihan identtinen ulkonäöltään. Mikä on nyt se mystinen ammattilaislauma joka piilossa kritisoi kun muut kehuvat julkisesti?
Jos olisin ad, jonka pitää suunnitella vaikka ko. tuotteen esittämistä Nokian webbisivuilla
No kun et ole. Olet vaatesuunnittelija. Luulisin että Nokialla on useampikin AD käytössä ihan ammattitoimistoista.
kuinka huonosti Nokian graafinen ohjeisto (joka jo itsessään on ikävän vanhanaikainen) sopii yhteen tuotteen visuaalisten ominaisuuksien kanssa.
Siis miltä osin?
Jonkun olisi pitänyt miettiä koko paketti uusiksi alusta alkaen.
Mikä saa sinut päättelemään ettei näin olisi tehty? Siksi, että se ei ole sinun pirtaasi?
Siis mäkö en voi esim. mennä Nokian brittisaitilta katsomaan, miten tuotetta siellä esitellään? Voin kertoa että myötähäpeäsävärit tuli.
Voit, mutta et voi millään muodostaa mielipidettä kokonaisuudesta, johon kuuluu televisio, radio, ständit, suoramarkkinointi, lehtimainokset jne. sillä perusteella että jokin palanen ei ole mielestäsi visuaalisesti harmoninen.
Noin ison firman pitäisi pystyä välttämään edes alkeellisimmat viestintämokat, joita presentaatiossa on useampia. Kadunmiehelle ne eivät välttämättä ole ilmeisiä
Jos ne eivät ole kadunmiehelle ilmeisiä, niillä ei ole väliä. Ei kadunmies osta puhelinta messupresentaation perusteella.
Sitä paitsi nykyään eletään nettiaikakautta. Tuotetta ei lanseerata vielä Suomessa, mutta erittäin suuri osa suomalaisista tietää silti tuotteesta jo kaiken. On itsepetosta väittää, ettei tähän asti nähdyllä markkinointiviestinnällä olisi mitään merkitystä.
En tietääkseni sanonut, että markkinointiviestinnällä ei olisi mitään merkitystä. Suomessa Lumia -sarjan markkinointia ei ole aloitettukaan. Siitä huolimatta se myisi jo nyt Suomessa aika hyvin.
Ja enemmänhän mä olen huolissani siitä, miltä tuote ja brändi näyttävät kansainvälisesti (suomalaisille nyt uppoaa vähän paskempikin yritelmä, ainakin kun on Nokiasta kysymys).
Verrattuna niinku mihin? N9 on kiinnostavinta mitä puhelinmarkkinoille on tullut aikoihin.
No ei voi. Tuote voi olla hyvä vaikka markkinointi olisi huonosti hallittua. Markkinointiviestinnän pointti ei edes ole tuotteen myyminen tässä ja nyt (sitä varten on ne yksittäiset mainoskampanjat), vaan laajempi brändiä koskeva mielikuvien hallinta. Se, jossa Applella on onnistuttu, minkä seurauksena kuluttajat ovat brändille hyperuskollisia.
Nokia kuluttajat olivat hyperuskollisia kunnes puhelimet jäivät kehityksestä jälkeen. Markkinaosuus 40% pinnassa. Ei sillä ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa, että onko tuote hyvä vai huono. Brändimielikuva syntyy/kuolee hyvistä/huonoista tuotteista.
Yhtenä esimerkkinä valheellinen mainostemppu, eli se kun annettiin ymmärtää että tuotteet kootaan Salossa. Jos nyt asian oikein ymmärsin.
Ei annettu ymmärtää. tämä on jonkun toimittajan keksintöä. Salon tehdas on ihan julkisesti jo aiemmin julistettu siihen rooliin, että se räätälöi valmiita puhelinaihioita eri operaattoreille sopiviksi. Sitähä siellä tehdäänkin. Aika typerää olisi ollut soitella puhelinaihioita kokoavan alihankkijan tehtaaseen kun sieltä ei tule ulos yhtään lopputuotetta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke