Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:Miksi keskimääräisellä hyvyydellä olisi merkitystä, kun on ostamassa autoa vain tietystä luokasta?
Kuinka moni autonostaja seuraa mikä yritys on kannattava ja mikä ei? En ainakaan minä.
Melkein joka luokasta löytyy malleja pilvin pimein. Jostain se arpominen on aloitettava.

Eiköhän 90% ostajista viittaa piut paut kaikille faktoille. Auto tunnutaan ostettavan aika fiilispohjalta. Luulisin kuitenkin jotain jäävän takaraivoon, jos uutisissa kuulee jenkkien ja ranskisten kaatuvan valtion syliin.
Vagabondo kirjoitti:Jos kannattavuuden sijaan katsotaan vikatilastoja, niin ei silloinkaan asia ole ihan noin yksiselitteinen. Laatuimago toisinaan vaikuttaa käytetyn auton hintaan enemmän kuin siinä todellisuudessa on vikaa. Toisinaan huonon laatuimagon omaavista autoista löytää käytettynä hinta/laatu/ominaisuudet -suhteeltaan loistavia yksilöitä, vaikka tilastojen mukaan niissä on hieman enemmän vikoja.
Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaa
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Vagabondo kirjoitti:Niin ja joidenkin merkkien pitääkin olla laatutilaston kärjessä, koska laskuttavat autoista uutena huomattavasti enemmän kuin kilpailijansa. Pitäähän sille suuremmalle hankintahinnalle olla vastinetta, jotta niiden hankinta on mitenkään perusteltua.
Audi ei tietääkseni ole merkittävästi kalliimpi kuin bemari. Mazdat eivät myöskään ole kalliin auton maineessa. Laatu on ilmaista, joten se ei välttämättä ui hintoihin ainakaan perinteisen katelaskennan kautta. Turaaminen on kallista ja ne kulut on pakko yrittää kusettaa asiakkaalta pois.

Tässä vielä tuv-listan keskiarvotulokset. Tulos on aika selvä. Fiksut valmistajat ovat kirineet japsit kiinni. Änkyrävalmistajat rämpivät. Skoda kuskeja lämmittänee kun pääsee ajamaan käytännössä mersulla.

Audi 0,11
BMW 0,14
Mersu 0,16
Skoda 0,17
Toyota 0,18
VW 0,2
Mazda 0,22
Honda 0,22
Ford 0,22
Sitikka 0,32
Fiat 0,44
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaa
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Jep, uutena hinta laskee vähintään samaa tahtia kuin kalliimmissa premium merkeissä, joten täytyy mielestään saada vähintään saman verran vastinetta ajettavuudessa, tiloissa ja fiiliksessä, että kannattaa ostaa.

Mä ostin nykyisen autoni 6v ikäisenä 120tkm ajettuna alle kymppitonnilla. Mulla on sellainen mielikuva, että tolla varustelulla hinta uutena olis ollu vähintään jossain 45 K€ seutuvilla, joten dippi on ollut kova ensimmäisinä vuosina. Oli ollut ensimmäisellä omistajalla kesäautona Suomessa, joten ilmeisesti oli varaa ostaa just sellanen auto kuin huvitti.

Toistaiseksi korjaukset olleet kuluvien osien laittoa 3v ja 60tkm omistuksen aikana. Ei mitään merkittävää. Renkaat olleet toistaiseksi kallein vaihto-osa. Mä olen erittäin tyytyväinen laatupommiini ja tällä hetkellä suunnittelen ajavani tolla vielä pitkään. Toi on mulla jo 5. laatupommi ja toistaiseksi jokainen on ollut erittäin taloudellinen ja hyvä ajettava hankinta. Kilometrejä noilla on tullut ajettua noin 600 tkm.

EDIT: Tekeepi mieli lisätä diskleimeri. En siis yritä sanoa, että ostakaa kaikki ranskalainen auto, vaan että ei ne vikatilastot oo kaikki kaikessa. Vallankin kun autoissa on paljon vikoja joita ei katsastuskonttoreilla löydetä. Eritoten ne viat jotka jättävät yllättäen tien päälle. On ihan okei jos joku haluaa valita autonsa vikatilastojen perusteella, mutta on ihan okei valita ne myös jollakin muulla perusteella.
Se miksi mä olen jumittunut yli vuosikymmeneksi Peugeotteihin johtuu pitkälti käytettyjen hinnasta, tilavuudesta, jousituksesta ja ajokäytösestä mutkaisilla teillä. Hintaa olen jo käsitellyt edellä. Isot farkut on olleet kokoluokkansa tilavimmasta päästä, jolla on mulle merkitystä koska harrastukset. Jousitus on jotain mistä tykkään tosi paljon ja on vaikea tyytyä johonkin vähempään. Ajokosketus on mukavan pehmeä, mutta alla on kuitenkin jämäkkä kerros, joten auto ei kallistele liikaa ja istuu tukevasti tiehen kun sitä käskee. Monet autot on liian pintakovia ollakseen miellyttäviä tai sitten pohjattoman pehmeitä jenkkejä. Ajotuntumaltaan mun Peugeotit on olleen kaikki luonteeltaan hieman yliohjautuvia ja ne lähtee tosi nätisti kaarrokseen. Ei ehkä paras moottoritiellä, mutta kun eteen saadaan mutkia niin :h:
Tämän sanottua täytyy todeta, että nykyinen voi olla mun viimeinen, koska uudet mallit on menettäneet vanhaa luonnettaan ja alkaneet enemmän muistuttamaan saksalaisia autoja. Toisaalta uusissa autoissa tuntuu olevan järjestään liikaa avustavaa tekniikkaa joka vie ajamisen riemun. Vakavissani suunnittelen ajavani nykyistä niin kauan kuin se kestää ja siirtyväni modernimpiin vasta pakon edessä. Mistä tuli mieleen vielä yksi hyvä puoli peugeoteissani. Ne on olleet sinkittyine koreineen todella ruostevapaita vielä yli kymmenen vuoden iässä. Mikä ei todellakaan päde kaikkiin automerkkeihin.
Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin musta tämän yhteiskunnan ahdistavimpia piirteitä minun kannalta on sen halu rajoittaa mun autoilua lisäämällä kustannuksia ja valvontaa. Satelliittivalvontaakin suunnittelevat per... :kele:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saksalaiset premium-merkit pitävät hyvin hintansa omissa kokoluokissaan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288338496350.html

Noita linkin prossia katsoessa pitää muistaa tuv-tilastojen havainnot siitä, että monilla pienillä autoilla ajetaan vähän. Suuri jälleenmyyntiarvo selittyy usein vähillä kilsoilla.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Sen verran sanon, että minusta sivustahuutajan kohta yksi voi olla ok (ei arvostetun auton arvo laskee ensimmäisellä omistajalla paljon), mutta näyttäisi, että kohta kaksi ei toteudu ainakaan salmiakeilla. Oman laatupommini ensimmäinen omistaja ajoi autolla sen verran paljon, että ensimmäiset 3 huoltoa tuli ensin 30t huoltoraja vastaan eikä vuoden määräaika. Ja siitä vaihtoon. Auton arvosta oli lähtenyt ostettaessa noin puolet. Sen jälkeen auton arvo on laskenut 4,8% (uuteen verrattuna) vuodessa. Hemmetin halpoja kilometrejä. Niin muistinko sanoa, että ensimmäinen omistaja teki huollot pieteetillä, jota olen kyllä sen jälkeen jatkanut.

P.S. Siis otokseni ei ole vaan tämä auto vaan olen seurannut tätä muutenkin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:mutta näyttäisi, että kohta kaksi ei toteudu ainakaan salmiakeilla

P.S. Siis otokseni ei ole vaan tämä auto vaan olen seurannut tätä muutenkin.
:mrgreen:

Taas vei perttitilasto TÜV:ia 6-0!
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Saksalaiset premium-merkit pitävät hyvin hintansa omissa kokoluokissaan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288338496350.html

Noita linkin prossia katsoessa pitää muistaa tuv-tilastojen havainnot siitä, että monilla pienillä autoilla ajetaan vähän. Suuri jälleenmyyntiarvo selittyy usein vähillä kilsoilla.
Aaa...tajusin sittenkin mitä tällä hait. Juu, tarkoitin, että euroissa laskee suunnilleen samaa tahtia. Prosenteissa siis tosiaan enemmän, mutta edullisempi hankintahinta kompensoi sitä hieman. Mutta jos verrataan saman hintaisia, eikä saman kokoisia autoja keskenään, niin silloin pommissa ensimmäinen omistaja häviää enemmän rahaa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt on hilkulla etten marssi kauppaan noutamaan Avensista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Bluntly kirjoitti:Nyt on hilkulla etten marssi kauppaan noutamaan Avensista.
Ethän pahastu jos en pidätä hengitystäni. Ei sillä, hae vaan jos haluat.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 014914/304

ADAC:n tilastot ja suositukset vessanpöntöstä alas.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mun autotalli on käytettävissä maaliskuun lopulla, joten tarttis sinne täytettä. Laiskana kirjoittelin ominaisuuslistaa tutulle autokauppiaalle, jos vaikka vaihdossa tulisi mulle sopiva menopeli liikkeeseen. Renkaanpotkimisenkin ulkoistin jo kätevästi. Välillä olen fiilistelymielessä selannut jotain kuvia noilla automyyntisivustoilla, mutta kun ottaa huomioon mun ymmärryksen autojen suhteen, niin tää metodi ei voi olla ainakaan paskempi kun pelkkä värin perusteella hakeminen.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti:Laiskana kirjoittelin ominaisuuslistaa tutulle autokauppiaalle
:doh:
Kitinään se lista lähetetään, ei millekään autokauppiaalle!

Sitä paitsi, just kitinäkeskustelu on konvergoitunut siihen suuntaan, että kukaan ei osta enää ikinä autoa millään muulla perusteella kuin tällä:
kohta 1: kaiva esiin Sivustahuutajan pitkä, ajokilometrisuhteutettu katsastushylkäyslista tämän ketjun edelliseltä sivulta.
Kohta 2: selaa listaa ylhäältä alaspäin, kunnes kohtaat auton, joka on hinnan ja koon puolesta sinulle sopiva.
kohta 3: osta auto.

Muistaakseni halusit jonkun suht koht pienen joka ei hinnaltaan ole paljon yli suomalaisten keskivuosipalkan. Valintasi siis on: Mazda 2!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mutta Yariksen saisi pinkkinä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 014914/304

ADAC:n tilastot ja suositukset vessanpöntöstä alas.
Aina voi tukeutua Auto Bildiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 142048/304

Lisää asiasta, joka ei ollutkaan foliohattuilua. Selvisi sekin, miksi kukaan valitsisi Volkkarin vuoden autoksi maassa, jossa on laatuautojakin tarjolla.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

exPertti kirjoitti: Lisää asiasta, joka ei ollutkaan foliohattuilua. Selvisi sekin, miksi kukaan valitsisi Volkkarin vuoden autoksi maassa, jossa on laatuautojakin tarjolla.
Siis nyt kun on paljastunut, että volkkari on saksassa huijattu jonkun täysin tyhjänpäiväisen vuodenauto-kisan voittajaksi niin tämä implikoi jotenkin sitä, että citroenit ja renaultit ja peugeotit raketoivat laatuautojen listan kärkeen?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

elco kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Lisää asiasta, joka ei ollutkaan foliohattuilua. Selvisi sekin, miksi kukaan valitsisi Volkkarin vuoden autoksi maassa, jossa on laatuautojakin tarjolla.
Siis nyt kun on paljastunut, että volkkari on saksassa huijattu jonkun täysin tyhjänpäiväisen vuodenauto-kisan voittajaksi niin tämä implikoi jotenkin sitä, että citroenit ja renaultit ja peugeotit raketoivat laatuautojen listan kärkeen?
Huhut myös muitten julkaistujen tilastojen tms. vääristelystä on ollut ko. asian paljastumisen jälkeen.

Tokkopa raketoivat sentään, mutta en nyt ihan putoaisi pyllylleni järkytyksestä jos ns. laatuerot tasoittuisivatkin ja volksvaginoitten todellinen laatutaso alkaisi näkyä tilastoissa.

Tarkalleen ottaen kommentoinnissani ajattelin, että jos maassa tehdään esim. BMW merkkistä autoa niin miksi joku tolvana valitsisi volkkarin vuoden autoksi vapaaehtoiseksi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

exPertti kirjoitti: Huhut myös muitten julkaistujen tilastojen tms. vääristelystä on ollut ko. asian paljastumisen jälkeen.
Sisältävätkö nämä väärennetyt tilastot myös PSA:n ja Renaultin tekemän persneton, Ranskan valtion tukiaiset ja katsastusvikatilastot?

Itse olen kuullut huhuja, että ranskalaiset autot ovat täysin paskoja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

elco kirjoitti:Sisältävätkö nämä väärennetyt tilastot myös PSA:n ja Renaultin tekemän persneton, Ranskan valtion tukiaiset ja katsastusvikatilastot?

Itse olen kuullut huhuja, että ranskalaiset autot ovat täysin paskoja.
Vikatilastot ovat näistä ne, jota epäillään viilatuiksi. Jos oikein ymmärrän PSA-konsernin taloudellinen tilanne on melko huono. Käsitys on että Renault-Nissanilla menisi paremmin. Renault käsittääkseni lisäsi myyntiään euroopassa viime vuonna vaikka kokonaismarkkina laskikin. Ja tosiaan noilla kahdella on haussa isompia säästöjä näillä synergiaeduilla.

Tiedän sen verran, että ranskalaisissa autoissa on huonoja ja jopa erittäin huonoja vuosimalli/malli yhdistelmiä laadultaan. Mutta myös erittäin hyviä. Omistuskokemushan ko. automaan autoihin rajoittuu yhteen merkkiin ja siinäkin rajattuun määrään samppeleita.
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin rellulla menee ranskiksista parhaiten, koska saavat vetoapua japseilta. Saahan ne sammakot kasattua Veyroninkin, kunhan sakemanni pitää baskeripäät kurissa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Siis japsit saavat vetoapua rellulta. Rellun alustallehan kaikki Nissanit on koottu. Quashaikin oli kiva lanseerata kun oli scenicistä saivat valmiiksi koetetut ratkaisut korotettuun autoon. (no joo joo, oman relluni automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat nissanista, tutun näköiset)

Rellu pärjää kolmesta syystä nyt. 1) Daciamallisto on tosi hyvä 2) uusi ja uudistettu oma mallisto on houkutteleva. 3) synergiat Nissanin kanssa

Todennäköisesti pärjää entistä paremmin jatkossa kunnes nykyinen mallisto on uusimisiässä ja sitten jännitetään kauhunsekaisin tuntein millaisen tekevät. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:^ Siis japsit saavat vetoapua rellulta. Rellun alustallehan kaikki Nissanit on koottu.
Voi vittu sä olet kyllä spede. Se, että rellulla menee paremmin, johtuu siitä että japsit näyttää miten laatu ja tuottavuus nostetaan. Ranskalaiset eivät edes tiedä mitä kumpikaan sana tarkoittaa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 142409/304

"Autokauppaa vauhditti erityisesti saksalaisten Volkswagenin ja Audin uudet mallit. Kaupaksi meni myös ranskalaisen Renaultin omia ja sen romanialaisen Dacia-tytäryhtiön sekä Fordin autoja."

Alkuperäisestä uutisesta:
http://www.bloomberg.com/news/2014-02-1 ... odels.html

13% myynnin kasvu kuussa rellukonsernille. Taitaa ranskan hallitus kohta säästää rahansa.
Viimeksi muokannut exPertti, 18.02.2014 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Hitsi, mie halluun tosi kovasti ton uuden Mazda3-härpäkkeen. Tai sit vanhan Opel Astran hatchbackin.

edit: linkki haukuttavaksi
http://www.mazda.fi/mallisto/mazda3/hat ... ttely.html

edit2: tuommonekin arvostelu, laatulehdestä
http://www.iltalehti.fi/autot/2014021718047852_au.shtml
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

Uus kolmonenhan on ihan kivannäkönen ja luokkaansa isomman näkönen auto ainakin sedanina, toi ruttuhanuri ei niin paljoa muhun iske. Varsin hyviä arvostelujakin on saanut, mitä nyt meluisaksi ovat yleensä haukkuneet, vaikka Pentti J. Rönkkö näyttääkin olevan asiasta tismalleen päinvastaista mieltä. Siksi en yleensä luekaan yhtään mitään mitä se kirjoittaa, koska kaveri on useimmiten täysin kuutamolla mistään autoihin liittyvistä asioista.

Harmi ettei sitä 2.5 litrasta myllyä taida olla menossa kuin jenkkimarkkinoille, hintaero muistaakseni minimaalinen 2-litraseen, kuten myös kulutus, mutta ruutia (vääntöä) käyttöajoon rutkasti enemmän.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ranska pelastaa Peugeotin jättipaketilla: Miljardeja uusiin autoihin

Eli kinkit osti jakeluverkoston pikkurahalla ja päästää pököttimen sitten kaatumaan fransmannien niskoille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin