Melkein joka luokasta löytyy malleja pilvin pimein. Jostain se arpominen on aloitettava.Vagabondo kirjoitti:Miksi keskimääräisellä hyvyydellä olisi merkitystä, kun on ostamassa autoa vain tietystä luokasta?
Kuinka moni autonostaja seuraa mikä yritys on kannattava ja mikä ei? En ainakaan minä.
Eiköhän 90% ostajista viittaa piut paut kaikille faktoille. Auto tunnutaan ostettavan aika fiilispohjalta. Luulisin kuitenkin jotain jäävän takaraivoon, jos uutisissa kuulee jenkkien ja ranskisten kaatuvan valtion syliin.
Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaaVagabondo kirjoitti:Jos kannattavuuden sijaan katsotaan vikatilastoja, niin ei silloinkaan asia ole ihan noin yksiselitteinen. Laatuimago toisinaan vaikuttaa käytetyn auton hintaan enemmän kuin siinä todellisuudessa on vikaa. Toisinaan huonon laatuimagon omaavista autoista löytää käytettynä hinta/laatu/ominaisuudet -suhteeltaan loistavia yksilöitä, vaikka tilastojen mukaan niissä on hieman enemmän vikoja.
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Audi ei tietääkseni ole merkittävästi kalliimpi kuin bemari. Mazdat eivät myöskään ole kalliin auton maineessa. Laatu on ilmaista, joten se ei välttämättä ui hintoihin ainakaan perinteisen katelaskennan kautta. Turaaminen on kallista ja ne kulut on pakko yrittää kusettaa asiakkaalta pois.Vagabondo kirjoitti:Niin ja joidenkin merkkien pitääkin olla laatutilaston kärjessä, koska laskuttavat autoista uutena huomattavasti enemmän kuin kilpailijansa. Pitäähän sille suuremmalle hankintahinnalle olla vastinetta, jotta niiden hankinta on mitenkään perusteltua.
Tässä vielä tuv-listan keskiarvotulokset. Tulos on aika selvä. Fiksut valmistajat ovat kirineet japsit kiinni. Änkyrävalmistajat rämpivät. Skoda kuskeja lämmittänee kun pääsee ajamaan käytännössä mersulla.
Audi 0,11
BMW 0,14
Mersu 0,16
Skoda 0,17
Toyota 0,18
VW 0,2
Mazda 0,22
Honda 0,22
Ford 0,22
Sitikka 0,32
Fiat 0,44