Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
Käyn katsomassa vuodessa muutaman huippumatsin mm-lätkää ja mestareiden liigan futista jossain anniskeluravintolassa.

En tosin käsitä, miten se vaikuttaisi minuun, että kentän laidalla lukee vaikka Samsung? Minä haluan tietää enemän kuin tuon nimen: hinnan, painon, akun keston, reson, nopeuden, kattavat testit, jne.

Ostan äärimmäisen vähän sokkona. Ostan joko aiemmin hyviksi toteamiani tuotteita tai sitten erinomaiseksi kokemastani kanavasta. Esimerkiksi stockan herkusta uskaltaa ostaa oikeastaan mitä tahansa. Kaiken vähänkin merkittävämmän uuden suhteen teen jotain taustatyötä. Vaikka olisin nähnyt nimen samsung jossain mainoksessa, niin en silti osta sitä mikäli samsungia ei yleisten arvioiden mukaan pidetä parhaimpana laitteena luokassaan.

Mainokset on yleensä tehty niille ihmisille, jotka menevät kauppaan ihmettelemään mikä olis kiva. Eivät tuollaiset mainokset puhuttele minua. Minua varten ei hikoilla canonin markkinointiosastolla, vaan tuotekehityspuolella.

Muutamia ostoperusteita (kaikissa tietenkin mukana hinta)
- tekniikka: testimenestys
- vaatteet: tyyli ja istuvuus, valmistajan todennettu laatu
- ruoka: aiempi kokemus, kilohinta, ulkoinen tarkastelu, ostokanava, yleinen kehuminen
- infra (sähkö, netti, jne.): hinta
- ravintolat: arvostelut

Ei, en keksi mitään tuotetta, joissa nykytiilin mainostamisella voisi vaikuttaa minuun. Meikäläiseen vaikuttaminen kuitenkin olisi helppoa: valmistaja voisi kertoa vaikka ulkomainoksessa olevansa ylivoimainen testimenmestyjä kaikkialla tarjoten viitteet ja lisäksi valmistaja voisi mainostaa olevansa samalla ylivoimaisesti halvin tarjoten suoran ostomahdollisuuden netin kautta. Tuollaisen tuotteen ostaisin mainoksen perusteella, jos tarvitsisin.

EDIT: Tietenkin mainokset tuovat tietoisuuteen asioita, jotka olisivat mahdollisia. Tuommoinen voi vaikuttaa tarpeen havaitsemiseen, mutta tuo ei vaikuta siihen mihin lopullinen ostopäätös kohdistuu. Esim. jäätelömainos saattaa muistuttaa, että jäätelö on kesällä hyvää, mutta ostopäätös kohdistuu Pappagalloon tai Ben & Jerryyn, jotka eivät mainostaneet.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
Käyn katsomassa vuodessa muutaman huippumatsin mm-lätkää ja mestareiden liigan futista jossain anniskeluravintolassa.

En tosin käsitä, miten se vaikuttaisi minuun, että kentän laidalla lukee vaikka Samsung?
Kyllä se vaikuttaa.

Kun kentän laidalla jalkapallon mm-kisoissa tai mestareiden liigan matsissa lukee Samsung, niin se luo mielikuvan vakaasta, arvostetusta brandistä. Se vaikuttaa alitajuisesti.

Minusta on yllättävää, että et tätä ota huomioon. Et ole niin insinööri kuin luulet.

Jos vastaasi tulee kaksi kännyä, toinen Samsung ja toinen tuntematon kiinalaismerkki ja speksit ovat samat, niin todennäköisesti valitset Samsungin.
Viimeksi muokannut NuoriD, 15.09.2010 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:
Kyllä se vaikuttaa.

Kun kentän laidalla jalkapallon mm-kisoissa tai mestareiden liigan matsissa lukee Samsung, niin se luo mielikuvan vakaasta, arvostetusta brandistä. Se vaikuttaa alitajuisesti.

Minusta on yllättävää, että et tätä ota huomioon.
En minä ainakaan näe Skodaa vakaana tai arvokkaana brändinä, vaikka sen logo jokaisessa mömmökisassa on nähtykin vimosen 10 v aikana..
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

masa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Kyllä se vaikuttaa.

Kun kentän laidalla jalkapallon mm-kisoissa tai mestareiden liigan matsissa lukee Samsung, niin se luo mielikuvan vakaasta, arvostetusta brandistä. Se vaikuttaa alitajuisesti.

Minusta on yllättävää, että et tätä ota huomioon.
En minä ainakaan näe Skodaa vakaana tai arvokkaana brändinä, vaikka sen logo jokaisessa mömmökisassa on nähtykin vimosen 10 v aikana..
Jääkiekon mm-kisat ovat vähän tuollainen C-luokan urheilutapahtuma.

Vähän niinQ Special Olympics.

Ps. Veikkaan, että Skodillacin arvostus on kuitenkin hitusen noussut mielessäsi em. mainonnan seurauksena, vaikka et sitä huomaakaan.

Jos Skodillac ei olisi panostanut mömmöm-kisoihin, niin tilanne oisi tod. näk. vielä huonompi.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:Ben & Jerryyn, jotka eivät mainostaneet.
Ben & Jerry mainostaa niin fiksusti, että sitä ei tajuta mainostamiseksi.

BJ:hän on luonut brandin, jonka mukaan se on ekologinen, erilainen, fiksun ja trenditietoisen edelläkävijän jäätelö.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Kun kentän laidalla jalkapallon mm-kisoissa tai mestareiden liigan matsissa lukee Samsung, niin se luo mielikuvan vakaasta, arvostetusta brandistä. Se vaikuttaa alitajuisesti.
Höpö höpö. Ei meikäläiseen vaikuta brändit tuolla tavoin. Kaikki päällä olevat vaatteenikin on valkattu ihan muilla perusteilla. Meikäläisen sukatkin on ostettu arvostelujen perusteella!

Loogisesti olen tietenkin ostanut tekniikkaa täysin epäilyttäviltä brändeiltä, silloin kun arvostelut ovat kehuneet kyseistä tuotetta.

Siinä olet oikeassa, että mainostaminen on saattanut luoda jonkin mielikuvan vaikka brändistä. Mutta kun meikäläinen jyrää sen mielikuvan logiikalla aina ja poikkeuksetta. Vaikka Canon olisi kuinka paljon tutumpi ja mielestäni arvostetumpi kuin Nikon, niin silti ostan sen Nikonin jos testimenestys niin näyttää.

Jos aikuinen ihminen kykenee rationaalisuuden avulla vaikka pidättäytymään tunteikkaasta väkivallasta, niin kyllä aikuinen silloin pystyy myös ostamaan sen testivoittajan brändimielikuvasta huolimatta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:BJ:hän on luonut brandin, jonka mukaan se on ekologinen, erilainen, fiksun ja trenditietoisen edelläkävijän jäätelö.
Ei meikäläistä kiinnosta jäätelössä mikään muu kuin maku. Valio, Ingmann ja Magi ovat huonoja töttöröitä, joten preferoin Pappagalloa ja B&J:tä. Myös GB Glace on hyvä. Ciao cafen itse tehty on myös erinomaista, samoin monet muut italialaistyyliset, joita saa muista kahviloista. Kahviloiden jäde on kuitenkin hieman eri juttu kuin kipsasta mukaan poimittu ostotapahtuman vaivalloisuuden takia.

Töttöröjäätelön hinnalla ei muuten ole mitään väliä, koska käytännössä markkina asettaa sen sellaiselle tasolle, että paras on aina minulle riittävän halpaa kulutukseen nähden.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Ben & Jerryyn, jotka eivät mainostaneet.
Ben & Jerry mainostaa niin fiksusti, että sitä ei tajuta mainostamiseksi.
Anteekki tyhmä kysymys, mutta miten Ben & Jerry mainostaa? Eniten olen kuullut tuotteesta tältä palstalta ja toiseksi eniten ihmisten suista.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Dumis kirjoitti:Anteekki tyhmä kysymys, mutta miten Ben & Jerry mainostaa? Eniten olen kuullut tuotteesta tältä palstalta ja toiseksi eniten ihmisten suista.
Free cone day. Jakaa ilmaista jäätelöä niissä jäätelöpisteissä, esimerkiksi Kampissa.

Suomi ja eurooppa yleensä on ollut B&J:lle erilainen markkina kuin kotimarkkinat jenkeissä, missä B&J oli nimenomaan aluksi the juttu jäätelöliikkeiden takia ja niiden community grassroots toiminnan kautta yhteydessä kaikenlaiseen sosiaaliseen hyvään. Täällä siitä puolesta ei yleisesti tiedetä mitään, jolloin suosion takana on yleensä vain se - että tuotteen maku on puhunut puolestaan ja kulutusta ei edes haittaa se, että firma myytiin jo aikoja sitten monikansalliselle riistokorporaatiolle, jolla on ollut poweria levittää jäätelöä muille markkinoille.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

huima kirjoitti:
Dumis kirjoitti:Anteekki tyhmä kysymys, mutta miten Ben & Jerry mainostaa? Eniten olen kuullut tuotteesta tältä palstalta ja toiseksi eniten ihmisten suista.
Free cone day. Jakaa ilmaista jäätelöä niissä jäätelöpisteissä, esimerkiksi Kampissa.
Teinix-kauppakeskusta kyl välttelen aika tehokkaasti, mutta joo pari kertaa olen kävellyt ohi ja vierestä tilannut muuta jädeä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti: Höpö höpö. Ei meikäläiseen vaikuta brändit tuolla tavoin.
Ajaisitko mielummin Ferrarilla vai VAG-konsernin uudella urheilumallilla, jos arvostelussa todettaisiin, että ne ovat täsmälleen yhtä hyviä autoja objektiivisesti?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NuoriD kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Höpö höpö. Ei meikäläiseen vaikuta brändit tuolla tavoin.
Ajaisitko mielummin Ferrarilla vai VAG-konsernin uudella urheilumallilla, jos arvostelussa todettaisiin, että ne ovat täsmälleen yhtä hyviä autoja objektiivisesti?
Miksi ei?

Jos VAG:n biili on visuaalisesti yhtä miellyttävä ja pärjää vertailussa, niin miksei? Ja jos on vielä halvempi, niin täyttä typeryyttähän se on ostaa ferrari vain sen takia ett saa mustan orin keulaan. Voin teettää samanlaisen logon mitä ferrarissa, jos se on mikä painaa.

Kyllä olen katsellu itselleni clooni-macia MICgadgets sivustolta. Jos rauta on edes pääosin samaa niin kyllä rahan saastön nimessä voin sen hankkia, kunhan muotoilu ja käyttöliittymä vastaa vaatimuksiani. Suurin ero itseasiassa ulkoisesti noissa clooneissa ja virallisissa omenoissa on laturi, joka kieltämättä on Applen parhaiten hoidettuja osioita.

Itse en katso televisiota kotona yhtään kun ei ole digiboksia. Huonot mainokset saa välttelemään tuotetta, hyvät mainokset ehkä tarkastamaan että mikä se on, mutta ei vielä tuo ostopäätöstä.

Eniten ostopääätökseen vaikuttaa:

Ystävien käyttökokemus+ omat kokemukset
Ensimmäisen tai toisen käden tieto laadusta
Hinta.

En anna mitään painoarvoa ns.statusesineille. Vaatteissani ei ole minkään firman logoja, jos on niin pyrin ne poistamaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Jos mun pitäis valitta VW Phaetonin ja S-mersun tai 700 BMW:n välillä, niin ei olisi mitään merkitystä sillä, olisiko Phaeton yhtä hyvä auto objektiivisesti vai ei. Se olisi silti volkkari edelleen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Ajaisitko mielummin Ferrarilla vai VAG-konsernin uudella urheilumallilla, jos arvostelussa todettaisiin, että ne ovat täsmälleen yhtä hyviä autoja objektiivisesti?
Nyt pistit pahan. Jos luotettavuus ja hinta olisivat samaa tasoa, niin ehkä valinta menisi sinne Lamborghinin puolelle. Gallardo puhuttelee visuaalisesti enemmän kuin halpisferrarit.

EDIT: VAG-konsernin urheiluautojahan ovat Bugatti, Lambo, Porsche ja Audi R8. Noista kaikki ovat varsin arvostettuja.

Davelle: kuulun niche-kuluttajaryhmään, jolle ei yleensä kannata erikseen suunnata tuotteita. Koska suurin osa antaa bärndin vaikuttaa paljon, johtaa tuo suuriin eroihin objektiivisesti havainnoitavissa ominaisuuksissa. Tuolloin ei pääse syntymään tilannetta, jossa superarvostettu brändi olisi hinnoitellut tuotteensa yhtä halvaksi kuin jokin muuten täysin vastaava kilpailija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Jos mun pitäis valitta VW Phaetonin ja S-mersun tai 700 BMW:n välillä, niin ei olisi mitään merkitystä sillä, olisiko Phaeton yhtä hyvä auto objektiivisesti vai ei. Se olisi silti volkkari edelleen.
Eikös Phaetonin jälleenmyyntiarvo ole heikompi kuin ässällä? Eli tuo ominaisuus pitäisi tietenkin kompensoida hinnassa. Jälleenmyyntiarvo on eräs tärkeimpiä muuttujia auton ja monen muunkin tuotteen kohdalla.

Noita automerkkeihin kohdistuvia mielikuvia en muuten ymmärrä lainkaan. Nehän ovat ihan samanlaisia tuotteita kuin kaikki muutkin? Onko mersun paku jotenkin hienompi kuin toyotan?

Autolla on toisaalta helppo viestittää jotain ympäristöönsä, joten on ihan rationaalista maksaa merkistä silloin kun haluaa antaa tietyn mielikuvan itsestään. Tuo merkin valinta voi siis olla ostajan kannalta ihan rationaalinen päätös. Itse suhtauduin joskus nuorempana vaatteisiin kovin utilitaarisesti, mutta sitten huomasin vaatteet helpoksi tavaksi manipuloida ihmisiä. Tuon jälkeen olen kiinnittänyt paljon huomiota pukeutumiseeni.

Phaeton on muuten varsin vaatimattoman näköinen suhteessa lähimpiin kilpailijoihinsa. Jos pelkästään tuo on ihan rationaalinen syy olla ostamatta volkkaria. Jos haluaa phaetonin tekniikkaa kauniimmissa kuorissa, joutuu ostamaan Bentley Continental Flying Spurin, joka on kai ässää arvostetumpi auto luksuspiireissä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:Bentley Continental Flying Spurin, joka on kai ässää arvostetumpi auto luksuspiireissä.
"A place where you and your fellow travellers can enjoy the freedom of class leading space and pure potency."

Viagraa selkeästi tuo auto.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
Autolla on toisaalta helppo viestittää jotain ympäristöönsä, joten on ihan rationaalista maksaa merkistä silloin kun haluaa antaa tietyn mielikuvan itsestään. Tuo merkin valinta voi siis olla ostajan kannalta ihan rationaalinen päätös. Itse suhtauduin joskus nuorempana vaatteisiin kovin utilitaarisesti, mutta sitten huomasin vaatteet helpoksi tavaksi manipuloida ihmisiä. Tuon jälkeen olen kiinnittänyt paljon huomiota pukeutumiseeni.
Brändihän viestittää tuotteen ostajalle itselleen ja muille.

Mä olen brändi-ihminen, en väitä vastaan.

Se vaikuttaa jopa asuinpaikkaan.

Rationaalisesti voisi olla, että saavuttaisin paremman elintason asumalla jossain muualla kuin Espoossa.

Itse kuitenkin koen, että asuminen uudessa omakotitalossa Espoossa 1000 neliön tontilla viestittää mulle itselleni, että olen onnistunut.

Voi olla, että asumalla omakotitalossa esim. Tampereen kehyskunnassa objektiivinen elintasoni olisi parempi, mutta silloin joutuisin kysymään itseltäni, olenko onnistunut.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti: Mä olen brändi-ihminen, en väitä vastaan.

Minä taas laatu-ihminen. Ihan sama minkä brändin tuote on kyseessä, kunhan se vaan on hyvä ja tarjoaa vastineen tarpeelleni.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Mä olen brändi-ihminen, en väitä vastaan.

Minä taas laatu-ihminen. Ihan sama minkä brändin tuote on kyseessä, kunhan se vaan on hyvä ja tarjoaa vastineen tarpeelleni.
Itsellä tämä taas vääntyy muotoon, että jos löydän jostakin merkistä laatua minusta voi saada uskollisen asiakkaan.
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Brändihän viestittää tuotteen ostajalle itselleen ja muille.
Tuota noin, mitäs tekemistä taas yksilön brändimielikuvalla on mainosten kanssa? Jos olen luonut oman brändimielikuvani vaikkapa koeajon ja testien perusteella, niin miten tuosta päädyttäisiin siihen, että 'mainokset vaikuttavat'?

Muuten, sen perustella mitä tiedän tuloistasi ja mahdollisuuksistasi vaikuttaa työmäärääsi, on erittäin loogista, että asut espoossa oletettavasti varsin lyhyen työmatkan päässä. Hyvätuloiselle kehyskunnissa asuminen tulee kalliiksi.

Tuo tamperekammosi sen sijaan ihmetyttää? Saahan sieltäkin marinoitua sisäfilettä? Tampereella saisit sen talon, jota westendistä kerran kuolasit ja ehkä pihaankin tulisi ässämersu. Eivätkö nuo riittäisi kertomaan, että jotain on mennyt putkeen?

Duunikaverilla on talo nurmijärvellä ja porsche alla. Ehkä hän häpeää asuinpaikkaansa ja kompensoi sitä autolla?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^Nuppiviastahan tässä on kysysymys. Kun olen kuitenkin opiskellut Helsingissä, niin muutto pois PKS:lta tuntuisi down greidaukselta.

Mutta tunnen itseni toki niin hyvin, että loppuviimeksi olisin yhtä onnellinen tai onneton Ylöjärvelläkin, vaikka talo olisikin isompi ja /tai ässämersu pihassa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:Mutta tunnen itseni toki niin hyvin, että loppuviimeksi olisin yhtä onnellinen tai onneton Ylöjärvelläkin, vaikka talo olisikin isompi ja /tai ässämersu pihassa.
Tuli mieleen Reindeer Spotting ja Rovaniemen syyllisyys huonoon elämään :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Kun olen kuitenkin opiskellut Helsingissä, niin muutto pois PKS:lta tuntuisi down greidaukselta.
Ei täällä asumisessa ole mitään järkeä, jos A) töitä löytyy muualtakin suunnilleen samalla palkalla ja B) ei käytä helsingin tarjontaa mihinkään.

Parikin vanhaa lukiokaveria on siirtynyt asumaan vanhoihin maisemiin ja tekevät töitä osin etänä. Toinen näistä osti kaupungista veden ääreltä entisen yrittäjäkeisarin 200m2 talon. Mahtoi tuntea downgreidanneensa.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Totta kai mainokset vaikuttavat. Esim. uutuksia ja tarjouksia tulee hankittua, eikä siinä ole mielestäni mitään ongelmaa.
Avatar
Cavallo
Elämätön Kitisijä
Viestit: 354
Liittynyt: 24.06.2010 19:45

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

Mä yritin aikoinaan mainostoimistoon copywriteriksi. Pääsykokeena piti tehdä mainos markkinointitapahtumasta, jossa Mikko Alatalo laulaa Ricoh-tulostinliikkeessä kappaleen "Rikoo on riskillä ruma".
En osannut sanoa asiasta mitään hyvää. Nyt ymmärrän miksi eräs mainonnan ammattilainen rinnasti ammattinsa huoraamiseen.
Vastaa Viestiin