Käyn katsomassa vuodessa muutaman huippumatsin mm-lätkää ja mestareiden liigan futista jossain anniskeluravintolassa.NuoriD kirjoitti:Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
En tosin käsitä, miten se vaikuttaisi minuun, että kentän laidalla lukee vaikka Samsung? Minä haluan tietää enemän kuin tuon nimen: hinnan, painon, akun keston, reson, nopeuden, kattavat testit, jne.
Ostan äärimmäisen vähän sokkona. Ostan joko aiemmin hyviksi toteamiani tuotteita tai sitten erinomaiseksi kokemastani kanavasta. Esimerkiksi stockan herkusta uskaltaa ostaa oikeastaan mitä tahansa. Kaiken vähänkin merkittävämmän uuden suhteen teen jotain taustatyötä. Vaikka olisin nähnyt nimen samsung jossain mainoksessa, niin en silti osta sitä mikäli samsungia ei yleisten arvioiden mukaan pidetä parhaimpana laitteena luokassaan.
Mainokset on yleensä tehty niille ihmisille, jotka menevät kauppaan ihmettelemään mikä olis kiva. Eivät tuollaiset mainokset puhuttele minua. Minua varten ei hikoilla canonin markkinointiosastolla, vaan tuotekehityspuolella.
Muutamia ostoperusteita (kaikissa tietenkin mukana hinta)
- tekniikka: testimenestys
- vaatteet: tyyli ja istuvuus, valmistajan todennettu laatu
- ruoka: aiempi kokemus, kilohinta, ulkoinen tarkastelu, ostokanava, yleinen kehuminen
- infra (sähkö, netti, jne.): hinta
- ravintolat: arvostelut
Ei, en keksi mitään tuotetta, joissa nykytiilin mainostamisella voisi vaikuttaa minuun. Meikäläiseen vaikuttaminen kuitenkin olisi helppoa: valmistaja voisi kertoa vaikka ulkomainoksessa olevansa ylivoimainen testimenmestyjä kaikkialla tarjoten viitteet ja lisäksi valmistaja voisi mainostaa olevansa samalla ylivoimaisesti halvin tarjoten suoran ostomahdollisuuden netin kautta. Tuollaisen tuotteen ostaisin mainoksen perusteella, jos tarvitsisin.
EDIT: Tietenkin mainokset tuovat tietoisuuteen asioita, jotka olisivat mahdollisia. Tuommoinen voi vaikuttaa tarpeen havaitsemiseen, mutta tuo ei vaikuta siihen mihin lopullinen ostopäätös kohdistuu. Esim. jäätelömainos saattaa muistuttaa, että jäätelö on kesällä hyvää, mutta ostopäätös kohdistuu Pappagalloon tai Ben & Jerryyn, jotka eivät mainostaneet.