Sellainen joka on ollut suvussa kauan?Riemumieli kirjoitti:Mikä sukutila se sellainen on, joka kuuluu yhdelle?
Thorsdag Thor-jumalan päivää!
Äläs nyt!Riemumieli kirjoitti:Mikä sukutila se sellainen on, joka kuuluu yhdelle?
Just tila, jossa ollaan viimeiset pari juhannusta vietetty, on siirtymässä yhden ihmisen omistukseen. Ko. paikan ISÄNTÄ kuoli pari viikkoa sitten vanhainkodissa, 5 km tilalta. Viimeisen parin vuoden ajan muuten tyhjänä olevaa tilaa on asuttanut isännän tyttäristä toisen perhe lapsineen ja me, kaverihiipparit.
Tilaa on kunnostettu (esim. rakensin itse kompostin viime kesänä), laitettu puutarhaa ja kasvimaata, uudistettu saunaa ja rakennuksia jne. Nyt kun isäntä kuoli, oli testamentissa tila jaettu sisarusten kesken puoliksi. Reilua, sillä toista ei tila kiinnosta ollenkaan ja haluaisi sen "lihoiksi" samantein. Nyt kaverin äiti ja kaveri yrittävät likvidoida mahdollisimman paljon rahaa omista sijoituksistaan, jotta saavat ostettua tämän tilan itselleen.. ETTÄ TILA PYSYISI SUVUSSA.
Perse tilanne.
The great club outshines the individual, always and forever.
- Riemumieli
- Kitisijä
Pohjois-Savo vs. Pohjois-Karjala!!!exPertti kirjoitti:Elähän ukko ruppee...Ylermi Ylihankala kirjoitti:Vaikka tää reissu oli sovittu jo hyvissä ajoin, ei tää huonoon saumaan riidan suhteen tullut. Vielä kun ymmärtäis paikallisten puheesta jotain
- Riemumieli
- Kitisijä
Tilanteeseen sen kummemmin puuttumatta perintö jaetaan rintaperillisten kesken aina tasan, jollei testamenttia tms. ole. Perinnönjaossa jokaisella on oikeus myös kaikkeen omaisuuteen eli vaikka puoleen jostain lautasesta toisin kuin avioerossa, jossa tasinko voidaan maksaa rahana. Joten mitään testamenttia tapauksessa ei ole tarvittu.Elppis kirjoitti:testamentissa tila jaettu sisarusten kesken puoliksi. Reilua, sillä toista ei tila kiinnosta ollenkaan ja haluaisi sen "lihoiksi" samantein. Nyt kaverin äiti ja kaveri yrittävät likvidoida mahdollisimman paljon rahaa omista sijoituksistaan, jotta saavat ostettua tämän tilan itselleen..
Jos toinen sisarus haluaisi olla oikein ilkeä, hän myisi oman osuutensa kolmannelle. Toivottavasti ei ole.
Paras päivä ikinä.
Jätin mainitsematta 5% osuuden, joka ystävälläni (eli äitinsä 47.5% ja hänen siskonsa 47,5%) on tästä tilasta. Ajattelin ettei kukaan puuttuisi tohon 50/60-juttuun... no nyt tiiätte!Riemumieli kirjoitti:Tilanteeseen sen kummemmin puuttumatta perintö jaetaan rintaperillisten kesken aina tasan, jollei testamenttia tms. ole. Perinnönjaossa jokaisella on oikeus myös kaikkeen omaisuuteen eli vaikka puoleen jostain lautasesta toisin kuin avioerossa, jossa tasinko voidaan maksaa rahana. Joten mitään testamenttia tapauksessa ei ole tarvittu.Elppis kirjoitti:testamentissa tila jaettu sisarusten kesken puoliksi. Reilua, sillä toista ei tila kiinnosta ollenkaan ja haluaisi sen "lihoiksi" samantein. Nyt kaverin äiti ja kaveri yrittävät likvidoida mahdollisimman paljon rahaa omista sijoituksistaan, jotta saavat ostettua tämän tilan itselleen..
Eikä edes ole! Se on ihan oma murre, tosin samanlaisia sanontojahan on monessa murteessa.exPertti kirjoitti:wat? Lieksan seudulla murre on sekoitus molempia.Elppis kirjoitti:Pohjois-Savo vs. Pohjois-Karjala!!!
Savolaiset sanoo mun mielestä "elä ukko kehtoo"

En siis ruvennut väittelemään, totesin vaan että onhan noissa samanlaisuuksia, mutta kyllä ne ihan eriltä kuulostaa esim. Kuopiossa ja Joensuussa.
Nimenomaan Kuopio ja Joensuu ovat miltei kaksi ääripäätä, mutta sen yläpuolella karjalan puolella oleva Liexan seutu on "iloinen" sekoitus molemmista.Elppis kirjoitti:Eikä edes ole! Se on ihan oma murre, tosin samanlaisia sanontojahan on monessa murteessa.exPertti kirjoitti:wat? Lieksan seudulla murre on sekoitus molempia.Elppis kirjoitti:Pohjois-Savo vs. Pohjois-Karjala!!!
Savolaiset sanoo mun mielestä "elä ukko kehtoo"
En siis ruvennut väittelemään, totesin vaan että onhan noissa samanlaisuuksia, mutta kyllä ne ihan eriltä kuulostaa esim. Kuopiossa ja Joensuussa.
Mitä "elähän ukko ruppee" juttuun tulee niin taitaa olla kirjasta Kivenpyörittäjän kylä, joka siis on juuri Lieksasta kertova.
Muistini mukaan dialogi meni jotenkin näin:
- Ootteko pojat suana pilluu? (puolikuuro seppä Örn)
- Elähän ukko ruppee
- Joo-o. Mikäpäs siinä. (Örn)
Came here for school, graduated to the high life
Mitäs tiellä huastatten?
Joo Äidin suku on Laatokan karjalaisia mutta, en mielestäni ole sieltä paljoa vaikutusta saanut kuten ylläolevasta pseudomurteesta voi päätellä..
Kuusaalla asuessa oli kaakkois-murteiden itä-hämäläismurteiden ja etelä-savolaisten murteiden kohtauspisteessä.. Ottakaa siitä nyt selvää sitten..
Ainiin..Berlinissä voisi vaikka asua jos viittisi vähän kieltä opiskella, on se vaan niin paljon halvempaa asua siellä? Ja..

Joo Äidin suku on Laatokan karjalaisia mutta, en mielestäni ole sieltä paljoa vaikutusta saanut kuten ylläolevasta pseudomurteesta voi päätellä..
Kuusaalla asuessa oli kaakkois-murteiden itä-hämäläismurteiden ja etelä-savolaisten murteiden kohtauspisteessä.. Ottakaa siitä nyt selvää sitten..
Ainiin..Berlinissä voisi vaikka asua jos viittisi vähän kieltä opiskella, on se vaan niin paljon halvempaa asua siellä? Ja..
Pyyhin Netikettiin..
Mun rakas läppäri lähtee huoltoon.. Onneks on toi vanha paska vie tallella ettei ihan ilman konetta tarvii olla.
Kandeisko mun siirtää kuvat johonki levylle talteen? Onko mahdollista että ne puff-häviäis kun korjaavat noi usb-portit?
Meitsi oli ahkera ja kävi salilla tekees keski- ja yläkroppareenin. Illalla vois käydä vie lenkillä ja klo 22 liimautua sit nelosen ääreen. Top Gun
Kandeisko mun siirtää kuvat johonki levylle talteen? Onko mahdollista että ne puff-häviäis kun korjaavat noi usb-portit?
Meitsi oli ahkera ja kävi salilla tekees keski- ja yläkroppareenin. Illalla vois käydä vie lenkillä ja klo 22 liimautua sit nelosen ääreen. Top Gun

On mahdollista. Itseasiassa monet huollot eivät ota mitään vastuuta mistään datoistasi koneessasi, joten parempi kopioida kaikki talteen eikä itkeä jälkikäteen.Sola kirjoitti:Mun rakas läppäri lähtee huoltoon.. Onneks on toi vanha paska vie tallella ettei ihan ilman konetta tarvii olla.
- Pulkannaru
- Kitisijä
Kandee. Tod.näköisyys häviämiselle on melkosen suuri.Sola kirjoitti:Kandeisko mun siirtää kuvat johonki levylle talteen? Onko mahdollista että ne puff-häviäis kun korjaavat noi usb-portit?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että kone on tyhjä kun tulee huollosta.huima kirjoitti:On mahdollista. Itseasiassa monet huollot eivät ota mitään vastuuta mistään datoistasi koneessasi, joten parempi kopioida kaikki talteen eikä itkeä jälkikäteen.Sola kirjoitti:Mun rakas läppäri lähtee huoltoon.. Onneks on toi vanha paska vie tallella ettei ihan ilman konetta tarvii olla.
verkkokauppa.com tai melkein mikä tahansa isompi elektroniikkaliike / tavaratalo.Sola kirjoitti:^Mistä niitä saa? Tyyliin Anttila, Tarjoustalo, Prisma?
Mistä mä tiedän minkä kokosen mä tarviin? Onko ne kalliita? Miten se kiinnitetään tähän läppäriin? Apua!
Kuinka iso on läppärisi kovalevy? Todennäköisesti kuitenkin alle teratavun ( 1000 gigatavua ), joten tuollaisen ison kovalevyn saat 89 eurolla verkkokaupasta USB-liitännällä.
Tulee siis usb-porttiin kiinni.
Jos taas USB-portit ovat koneessasi rikki ja löytyy firewire-portti, niin ota kovalevy joka menee siihen kiinni.