Päivän nörttilinkki

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
nokkaelain

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NuoriD kirjoitti:Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
Ovat jotkin yritykset yrittäneetkin estää ainakin emulaattorien myyntiä, mutta ne on katsottu laillisiksi. Suuri osa itse pelien rom-tiedostoista onkin laittomasti levityksessä. Oikeuksien omistajat ovat kuitenkin antaneet monet pelit vapaaseen käyttöön epäkaupallisiin tarkoituksiin.
nokkaelain

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NuoriD kirjoitti:Vanhoista peleistä tuli mieleen

Battlezone

joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
On muuten kavereitteni (pelikonepeijoonit.net) pelikonekokoelmaa esillä nyt Salon taidemuseon Pelaa! -näyttelyssä. Tampereella oli aiemmin Battlezonekin pelattavissa; tässä näyttelyssä en ole käynyt, joten en tiedä tarkkaan mitä siellä on - ainakin edustava otos Saloran tietokoneiden ja pelien historiaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/

Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

aasi kirjoitti:http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/

Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

aasi kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Manaaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.

Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.

Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Valon nopeus on 300 000 km/s. Eli tuhannen kilometrin edestakainen matka kestää 2000/300 000=0,0067 sekuntia eli 6,7 ms, eli viive syntyy reitittimissä ja serverissä. Viiveestä suurin osa on varmaan etäisyydestä riippumatonta.

80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.

Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Viimeksi muokannut NuoriD, 03.01.2010 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriD kirjoitti:Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Mittasin. Etsin Lontoosta sopivan palvelimen, jota pingasin Helsingistä. Ja tuo oli siis edestakaisen matkan aika, mikä on noiden pelien kannalta oleellinen.

Valon nopeus kuidussa on noin kaksi kolmasosaa nopeudesta tyhjiössä.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=di ... o+helsinki

kertookin sopivasti että 8.54 ms olisi latenssi linnuntietä. Noin puolet ajasta menee siis reitittimissä tai matkalla olevissa mutkissa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.

Ainakin itse pystyn juuri ja juuri erottamaan kymmenesosasekunnit kellossa toisistaan, eli alle 100 ms alkaa mennä oman havaintokynnykseni alle.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.

Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.

Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.

Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.

Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
Ehkä olet oikeassa. Minulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta.

Sivuhuomautuksena, että konsolilatenssilla tarkoitan luonnollisesti sitä, että eihän se konsolikaan toimi nolla latenssilla, vaan siinäkin on oma latenssinsa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Manaaja kirjoitti:Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Signaalitekniikkaa copypastella vai sen verran tujut tropit että ei paljon riivaa, pitääpä miettiä tätä tovi.
Kirjoitan tätä alasti
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ehkä olet oikeassa.
Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Tietenkin. Mitä oikein kuvittelit?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Oletko viestintätekniikan insinööri?
Tietenkin. Mitä oikein kuvittelit?
Hmm. Nyt mä en osaa sanoa, vitsailetko vai et.

Ei saa pitää tyhmää jännityksessä!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Minä ajattelen(vaikeaa) että Manala on yksi pullapagaren ja hiivanuutti?
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Telinevoimistelijarobotti. MegaROFL.

http://www.youtube.com/watch?v=5EgdVtB0Q70
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Maailman ensimmäinen Arcade-videopeli Computer Space:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nhdu2Jh9 ... re=related[/youtube]

Peli ei ollut mikään valtava menestys, ilmeisesti oppimiskäyrä oli liian jyrkkä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_Space

Pelin tekijät perustivat myöhemmin Atarin, jonka Pong-arcade räjäytti pankin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPkUvfL8T1I[/youtube]

http://en.wikipedia.org/wiki/Pong
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://panopticlick.eff.org/

Saako kukaan täällä ei-uniikkia tulosta?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

IBM:n tutkijat ovat onnistuneet valmistamaan grafeenitransistorin, jonka kytkentänopeus yltää jo sataan gigahertsiin.

http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=55168

Materiaaliin muuten liittyen: Grafeeni on uusi maailman kestävin materiaali. "Jos muovikelmun paksuinen grafeenikalvo pingotettaiisiin kahvikupin päälle ja sitten yritettäisiin puhkaista kalvo lyijykynän kärjellä, niin kynää täytyisi painaa kalvoa vasten henkilöauton massalla, ennen kuin materiaali antaisi periksi."

http://www.hilavitkutin.com/2008/08/07/ ... ateriaali/
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja mikähän on kirkkauden puoliintumisaika? Kuukausi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin