Ovat jotkin yritykset yrittäneetkin estää ainakin emulaattorien myyntiä, mutta ne on katsottu laillisiksi. Suuri osa itse pelien rom-tiedostoista onkin laittomasti levityksessä. Oikeuksien omistajat ovat kuitenkin antaneet monet pelit vapaaseen käyttöön epäkaupallisiin tarkoituksiin.NuoriD kirjoitti:Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
Päivän nörttilinkki
On muuten kavereitteni (pelikonepeijoonit.net) pelikonekokoelmaa esillä nyt Salon taidemuseon Pelaa! -näyttelyssä. Tampereella oli aiemmin Battlezonekin pelattavissa; tässä näyttelyssä en ole käynyt, joten en tiedä tarkkaan mitä siellä on - ainakin edustava otos Saloran tietokoneiden ja pelien historiaa.NuoriD kirjoitti:Vanhoista peleistä tuli mieleen
Battlezone
joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.aasi kirjoitti:http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/
Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.Manaaja kirjoitti:Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Valon nopeus on 300 000 km/s. Eli tuhannen kilometrin edestakainen matka kestää 2000/300 000=0,0067 sekuntia eli 6,7 ms, eli viive syntyy reitittimissä ja serverissä. Viiveestä suurin osa on varmaan etäisyydestä riippumatonta.aasi kirjoitti:Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.Manaaja kirjoitti:Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Viimeksi muokannut NuoriD, 03.01.2010 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mittasin. Etsin Lontoosta sopivan palvelimen, jota pingasin Helsingistä. Ja tuo oli siis edestakaisen matkan aika, mikä on noiden pelien kannalta oleellinen.NuoriD kirjoitti:Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Valon nopeus kuidussa on noin kaksi kolmasosaa nopeudesta tyhjiössä.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=di ... o+helsinki
kertookin sopivasti että 8.54 ms olisi latenssi linnuntietä. Noin puolet ajasta menee siis reitittimissä tai matkalla olevissa mutkissa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.Manaaja kirjoitti:Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Ainakin itse pystyn juuri ja juuri erottamaan kymmenesosasekunnit kellossa toisistaan, eli alle 100 ms alkaa mennä oman havaintokynnykseni alle.
Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.NuoriD kirjoitti:Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.Manaaja kirjoitti:Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.NuoriD kirjoitti: 80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time
Manala on tietysti erikoistapaus.
Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.
Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
Ehkä olet oikeassa. Minulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta.Manaaja kirjoitti:Mikä ihmeen konsolilatenssi? Ei ne juuri sen latenttisempia laitteita ole kuin tietokoneetkaan. Eikä varsinkaan sellaiset tietokoneet, jotka ovat yhdistetty reitittimien ja muiden paketinohjausjudanssien kautta ohjaimeesi.NuoriD kirjoitti:Mutta jos sä säädät GH:n latenssin 80 ms:iin, niin eihän todellinen latenssi ole 80 ms, vaan enemmän. Sun täytyy laskea tuohon 80 ms:iin konsolin ja näyttölaitteen latenssit päälle. Näyttölaitteen latenssi toki pitäisi edelleen laskea mukaan, vaikka peli olisi serverillä, mutta konsolin latenssi jäisi pois.Manaaja kirjoitti: Kokeilehan nyt vaikka ensin pelata jotain guitar heroa 80ms latenssille säädettynä, ennenkuin tulet lässyttämään yhtään mitään. Jo 30ms latenssi tekee ko. pelistä (ja monesta muusta) kelvottoman pelata. Siinä ei ainakaan auta oman näyttölaitteen mahdolliset latenssit (mistä LCD-televisiotekniikka usein pahasti kärsii) päällesummattuina.
Joka tapauksessa, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä, paljonko ihmisen reaktioaika on. Tai toki sen verran on, että mitä lyhyempi reaktioaikasi on, sitä suuremmaksi osaksi prosentuaalisesti ulkoinen latenssi muodostuu, ja sitä enemmän se sinua häiritsee. Mutta ihminen havaitsee aivan eri tavalla ulkoisen latenssin verrattuna sisäiseen absoluuttiseen reaktionopeuteensa, eikä niitä voi verrata mainitsemallasi tavalla.
Monissa FPS-nettipeleissä jo 50ms latenssiero (esim. 20 vs. 70) on selvästi huomattava vähänkään paremman pelaajan saappaista katsottuna, vaikka näiden latenssien vaikutuksia pelikokemukseen erilaisilla algoritmeilla ehkäistään. Kuitenkin, jos säädät sen guitar heron latenssin optimaalisesta (niin että otetaan ne kaikki sun konsoli- ja näyttölatenssit huomioon, sanotaan sen olevan vaikka +50ms) 50ms suuntaan tai toiseen pieleen, eli 0ms:ään tai 100ms:ään, niin et enää osukaan nuottiin kuin järjettömällä tuurilla. Tällaisella latenssilla on paljon enemmän merkitystä käytännön pelikokemuksen kannalta kuin ihmisen omalla sisäänrakennetulla latenssilla (eli reaktioajalla), vaikka se olisi edellämainittuun ulkopuoliseen latenssiin verrattuna kymmenkertainen.
Sivuhuomautuksena, että konsolilatenssilla tarkoitan luonnollisesti sitä, että eihän se konsolikaan toimi nolla latenssilla, vaan siinäkin on oma latenssinsa.
Hmm. Nyt mä en osaa sanoa, vitsailetko vai et.Manaaja kirjoitti:Tietenkin. Mitä oikein kuvittelit?NuoriD kirjoitti:Oletko viestintätekniikan insinööri?Manaaja kirjoitti: Uskoutuisitko tällaisen kysymyksen äärellä yleislääkärille vai viestintätekniikan insinöörille?
Ei saa pitää tyhmää jännityksessä!
Maailman ensimmäinen Arcade-videopeli Computer Space:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nhdu2Jh9 ... re=related[/youtube]
Peli ei ollut mikään valtava menestys, ilmeisesti oppimiskäyrä oli liian jyrkkä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_Space
Pelin tekijät perustivat myöhemmin Atarin, jonka Pong-arcade räjäytti pankin.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPkUvfL8T1I[/youtube]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pong
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nhdu2Jh9 ... re=related[/youtube]
Peli ei ollut mikään valtava menestys, ilmeisesti oppimiskäyrä oli liian jyrkkä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_Space
Pelin tekijät perustivat myöhemmin Atarin, jonka Pong-arcade räjäytti pankin.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPkUvfL8T1I[/youtube]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pong
IBM:n tutkijat ovat onnistuneet valmistamaan grafeenitransistorin, jonka kytkentänopeus yltää jo sataan gigahertsiin.
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=55168
Materiaaliin muuten liittyen: Grafeeni on uusi maailman kestävin materiaali. "Jos muovikelmun paksuinen grafeenikalvo pingotettaiisiin kahvikupin päälle ja sitten yritettäisiin puhkaista kalvo lyijykynän kärjellä, niin kynää täytyisi painaa kalvoa vasten henkilöauton massalla, ennen kuin materiaali antaisi periksi."
http://www.hilavitkutin.com/2008/08/07/ ... ateriaali/
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=55168
Materiaaliin muuten liittyen: Grafeeni on uusi maailman kestävin materiaali. "Jos muovikelmun paksuinen grafeenikalvo pingotettaiisiin kahvikupin päälle ja sitten yritettäisiin puhkaista kalvo lyijykynän kärjellä, niin kynää täytyisi painaa kalvoa vasten henkilöauton massalla, ennen kuin materiaali antaisi periksi."
http://www.hilavitkutin.com/2008/08/07/ ... ateriaali/