We could just run them red lights

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kontrollikysymys teille ehdottomille: "Mitä luulette, että tapahtuu, kun ajatte yöaikaan tyhjässä ja turvallisessa risteyksessä päin punaista valoa?"
Tapahtuu kaksi asiaa, se mitä seuraa jos sattuu jäämään kiinni ja sitten se suurempi asia, eli osoitus siitä mikä on sitoutumisen aste yhteisiin pelisääntöihin. Tulkinta siitä milloin on tyhjää ja turvallista (Perttimäisen narsistis-omanapaisen teorian mukaan näin on aina kun Pertti ajaa risteykseen) on aika arvaamatonta. Yleensä kun on tyhjää on pimeää ja kun on pimeää ei välttämättä olekaan tyhjää. Aika iso syy onnettomuuksiin on keski-ikäisten kiireisten tukarien ei sieltä ennenkään kukaan tullut -asenne.

Mä koetan useimmiten ruokkia itselleni sitä päinvastaista asennetta toimimalla pelisääntöjen mukaan silloinkin kun se tuntuu urpolta, enkä perttimäisesti arvota asioita niin, että silloin kun ne haittaavat MINUN liikkumiseni sujuvuutta, ne ovat salaliitto, kohtuuttomuus ja perseestä ja silloin kun ne suojelevat MINUN lapsiani tai pysäköintiäni ne ovat oikeuden ja moraalin vasaroima ehdoton tuotos. Tunnen oloni usein hölmöksi pysähtyessäni suojatien eteen kun vieressä on parkissa mummon riisikuppi, mutta toisaalta tiedostan että siihen menevät 3 sekuntia ja 20 ml bensaa eivät ole keltään pois verrattuna siihen jos sieltä jonkun lapsi, lemmikki tai kotijuoppo eteen ryömii.

Ylle on hyvä esimerkki tuplastandarimiehestä. Ei pidä olla sakkoja kirjoittavalla puolella jos ei osaa pitää jöötä itselleen. Turhia valoja ja huonoja järjestelyjä on, mutta uskoisin että keskimäärin ne on suunniteltu paremmin kuin oman elämänsä pertit voisivat koskaan kuvitella. Ikävä kuulla että poliisimies on jo niin syvällä slippery slopella että redusoi koko homman kiinnijäämisriskiin - ihan niinkuin ammattirikollisetkin.
Minun mielestäni tämä on suorastaan oikein hyvä kirjoitus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kaksi lasia viiniä lounaalla tekee melkein humanistisiksi.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Juuri äsken tullessani sorvaamaan samanarvoiseen risteykseen oikelta tuleva nainen ei millään halunnut käyttää etuajo-oikeuttaan.
Se vaan halus tulla päälle!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Myönnän, että olen joskus tuntenut itseni vähintäänkin semiaasiksi kirjoittaessani loivan ylinopeussakon (max 14) ihan kelle tahansa. Ihan vaan sen vuoksi, koska sellaiseen syyllistyy toistuvasti ihan kaikki. En ollenkaan pidä tuplastandarditunteesta, johon tällainen väistämättä johtaa. TLL:han pohjautuu ajatukseen, jossa tielläliikkuja on AINA tarkkaavainen ja hyvin huomiokykyinen. Näinhän ei tietenkään useinkaan ole, mutta toisaalta Lakia ei oikein voida muuhun muotoon kirjoittaa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös ainoa syy tuohon 'aina syyllistymiseen' ole rikesakon merkityksen vähäisyys yhdistettynä kiinnijäämisriskiin. Ekalla rikesakolla ei ole käytännöstä mitään merkitystä. Jos kortti voisi lähteä kuivumaan jo kahdesta, niin sitä ekaa ei oltaisi niin halukkaita kokeilemaan.

Jos oikein käsitän, niin tunnet itsesi tulevaisuudessa fiksummaksi kirjoittaessasi 14km/h sakkoja kun keskinopeuskamerat ovat tehneet ylinopeuksista harvojen herkkua?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: keskinopeuskamerat
Onko tällaisia tulossa Suomeen?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin noi tulee siinä missä robottiautotkin. En keksi mitään estettä ja hyödyt ovat selvät. Eivät tule ensi vuonna, mutta tulevat ennen robottiautoja.
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Samaan kysymykseen on tullut vastattua samalla lailla jo usempaankin otteeseen, mutta menköön vielä kerran, koska olen Oikeassa. Polkupyörällä ajaessani ritaroin teillä niin, etten aja kenenkään päälle enkä jää kenenkään alle, enkä lisäksi hankaloita muiden (sääntöjen mukaan) tiellä liikkuvien etenemistä. Näitä "sääntöjä" noudattamalla toteutan täydellisesti sitä, minkä turvaamiseksi liikennesäännöt on ylipäätään keksitty, eli turvallista ja sujuvaa liikkumista liikenteessä. Liikennesääntöjen funktio henkilökohtaisessa liikennekulttuurissani on lisätä informaatiota muiden tielläliikkujien tulevista liikkeistä, ja siksi mielelläni kehoitankin ihmisiä noudattamaan sääntöjä mahdollisimman prikulleen; se lisää minun mahdollisuuksiani edetä sutjakkaammin ja turvallisesti niitä rikkoen.

Autolla toki pääsääntöisesti sääntöjen mukaan, kaupunkimaasto kun ei salli paljon tötöilemistä ilman häiriötä/vaaratilanteita muille/itselleni. Maalla voi kaasutella hieman vapaammin ja öisiin, autioihin liikennevaloihin pysähdytään fiiliksen mukaan; joskus se pienikin (kiinnijäämis)riski voittaa järjen äänen.

Keskellä yötä ja ei-mitään (hajonneissa?) punaisissa valoissa postaaminen ei lisää muttei vähennäkään kenenkään turvallisuutta. Ainoa ero on siinä, että mä ylitän maaliviivan hieman moraaliltaan jäykempiä aiemmin. Voi tietenkin teorisoida, että ainahan joku voi jäädä alle vaikkei ketään missään olekaan, mutta mikäli luottamus omiin aisteihin on niin vajavaista, ettei usko hanskaavansa tilannetta edes autiomaassa jouluyönä, en voi suositella julkisilla teillä liikkumista laisinkaan silloin, kun siellä todella liikkuu muitakin; et voi koskaan tietää valoista tai mistään muustakaan riippumatta, onko joku edessä, ajoitko jo jonkun päälle, ovatko ne perässäsi tai oletko Nakke Nakuttaja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tarkennan sen verran, etten isoa ylinopeutta aja koskaan ja punaisia päin ajan vain silloin, kun se on turvallista eikä muuta liikennettä ole. Kohtuu jeesustelua väittää, että en voisi sakottaa tällä perusteella liikenteessä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tarkennan sen verran, etten isoa ylinopeutta aja koskaan ja punaisia päin ajan vain silloin, kun se on turvallista eikä muuta liikennettä ole. Kohtuu jeesustelua väittää, että en voisi sakottaa tällä perusteella liikenteessä.
Sä olet työsi puolesta ihan itse hakeutunut tilanteeseen, jossa sulta odotetaan valvomiesi lakien noudattamista ihan yleisen lainkuuliaisuuden nimissä. Ymmärrän tietenkin, miksi koet turhat säännöt turhina (koska itsekin teen niin), mutta en sitä, mikset sitten vaikka hammasta purren noudata niitä, kun kerran olet uratiesi valinnut. Kyseessä on suuri periaatteellinen ongelma poliisi-instuution uskottavuuden säilyttämisen kannalta ja mahdollisesti myös ihan konkreettisesti, sillä sen tilastokämmin sattuessa sun sanasi painaa enemmän kuin vastakolaroijan. Sun statuksesi yksityishenkilönä lain silmissä loppui sinä päivänä, kun sait virkapampun kouraasi ja jopa mun mielestäni sen pitäisi näkyä myös teoissa - jonkun moraalisesti valveutuneemman mielestä myöskin asenteissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mä en koe, etteikö Ylermi voisi hyvällä omalla tunnolla ja taiteen sääntöjen mukaan kirjoittaa ylinopeussakkoa, vaikka välillä itsekin ajaisi ylinopeutta.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ne jotka eivät osaa, opettavat. Vanha klassikko, sopii tähänkin.
Work like a captain, play like a pirate.
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

^^Mä taas koen, ettei pitäisi ajella päin punaisia, jos on sakkojen kirjoittamiseen oikeuttavassa asemassa.

Eihän se mitään poliisintyötä käytännössä estä, varsinkin jos ei jää kiinni. Kysytään ihan mielenkiinnosta, että pitäisikö sinun mielestäsi toistuvasti liikennerikkomuksista kiinnijääneen polliisin saada jatkaa virassaan?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kertokaas nyt ihan keskustelun mielekkyydenkin nimissä, mihin moitittaviin tekoihin te rinnastatte mainitseman kaltaisen satunnaisen punaista päin ajamisen? Kyllä mä kävelen päin punaista valoa joskus kun se on turvallista eikä häiritse ketään. Itse rinnastaisin nämä moitittavuuden suhteen samanlaisina. En oikeasti koe niitä riittävän moitittavina, jotta se muodostaisi ristiriidan ammattini kanssa.

Jos teon moitittavuutta puntaroi, ei sanktion suuruutta voi oikein ohittaa. Kaikki meistä ajaa usein ylinopeutta, joka on sankitioitu ainakin yhtä ankarasti.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Kaikki meistä ajaa usein ylinopeutta..
Täh?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Kaikki meistä ajaa usein ylinopeutta..
Täh?
Yli sallitun rajoituksen. Jos kerran virkakuntani on jossain paikoissa kalibroinut telkänpöntön kolme yli räpsyy-moodille, niin tätä kai voinee pitää rajana, jota voi tässäkin keskustelussa käyttää. Ja vaikka se raja olisi vaikka +7, niin ei se tulosta muuttaisi.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Kuten olen monasti sanonut niin väkivaltakoneiston edustajilta pitää odottaa ehdotonta nuhteettomuutta lain edessä ja jollei tähän pysty niin stevariksi tai portsariksi sitten vaan. Mielestäni jos poliisi saa nykysäännöillä itseltään kortin hyllylle niin ei ole mahdollisuutta olla enää poliisi. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ovatko lait typeriä vaiko eivät: niitä pitää lainvalvojan noudattaa. Kun on ilmeistä, että poliisin moraali ei tähän pysty niin sanktion pitää olla niin kova, että nopeus 30km/h alueella on korkeintaan tasan 30km/h ja että punaisella valolla päivystetään vaikka vittu maailman tappiin.

Ajan itse punaisia päin harvemmin. Joskus vanhoilla vihreillä. Yksi pirun kallis punaisia päin ajaminen tuli kun ajoin tietyöalueella punaisia päin casessa, jossa ei tietyökaistajärjestelyiden vuoksi olisi ollut mahdollista, että kukaan olisi tullut vihreillä kylkeen, koska suunta, josta vihreillä olisi tultu oli kiinni. Maija imussa ja päiväsakkoja. Perusteltu protestointi tuotti pari päiväsakkoa vähemmän, mutta kuulemma "pitää yleisen lainkuuliaisuuden vuoksi puuttua". Vituttaa rajattomasti katsoa poliiseja, jotka valojen vaihtuessa pistävät vilkut päällepois ja ajavat läpi. Pitäisi alkaa käräyttämään. Samaten odottelen saumaa, jossa olen jalkautuneena subwayn eteen pysähtymiskieltoalueelle ruuan ajaksi parkkeeratun poliisiauton vierelle: soitan nimittäin poliisit paikalle.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:En oikeasti koe niitä riittävän moitittavina, jotta se muodostaisi ristiriidan ammattini kanssa.
Olet siinä tapauksessa väärässä ammatissa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti:Kuten olen monasti sanonut niin väkivaltakoneiston edustajilta pitää odottaa ehdotonta nuhteettomuutta lain edessä ja jollei tähän pysty niin stevariksi tai portsariksi sitten vaan. Mielestäni jos poliisi saa nykysäännöillä itseltään kortin hyllylle niin ei ole mahdollisuutta olla enää poliisi. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ovatko lait typeriä vaiko eivät: niitä pitää lainvalvojan noudattaa.
Mä tulkitsisin mieluummin niin, että nopeusrajoituksia on syytä nostella, jos nykyisten noudattamista poliisitkaan ei koe mielekkääksi.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En ole muuten 19 vuoteen saanut minkäänlaista liikennesakkoa, vaikka olen ajanut paljon ja paljon kamera-alueilla. Jos mä ihan oikeasti omaisin jotenkin leväperäisen suhtautumisen liikennesääntöihin, niin väitän, et rapsuja olisi tullut useamman kerran.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:En oikeasti koe niitä riittävän moitittavina, jotta se muodostaisi ristiriidan ammattini kanssa.
Olet siinä tapauksessa väärässä ammatissa.
Kitinä-diagnoosin voima on valtava.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Siis ylinopeudellani olen koko ajan tarkoittanut vain loivaa ylinopeutta, mainitsin tämän. Eli harvoin, edes hetkellisesti rajoitus ylittyy yli 15 eli käytännössä ajan aina liikennevirran mukaan.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Vagabondo kirjoitti: Mä tulkitsisin mieluummin niin, että nopeusrajoituksia on syytä nostella, jos nykyisten noudattamista poliisitkaan ei koe mielekkääksi.
No tuo on se toinen puoli, mutta se ei tässä ole se pointti. Olisihan tässä se vaihtoehto, tietty, että poliisi ryhtyy soveltamaan lainsäädäntöä oman moraalikäsityksensä mukaan ja jakamaan oikeutta laista pahemmin piittaamatta, mikä on monessakin mielessä huono vaihtoehto.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Kitinä-diagnoosin voima on valtava.
Kai täällä nyt perustellusti saa olla eri mieltä kuin Paha Luutnantti?

Vai tuleeko nettipoliisi lankoja pitkin tekemään kurinpalautusta?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Ehkä sun kannattais tuhlata ruutia johonkin muuhun asiaan. Mä en oikein usko, että sä saat mun liikennekäyttäytymisestä kovin paljon huvia.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Vastaa Viestiin