Ryhdyin aivan huvikseni katsomaan, mitä Teslan S Performancen spekseillä varustettu viiden hengen noin viisimetrinen sedan maksaisi Suomessa.
BMW 550i TwinPower Turbo A maksaa 113 677. Kiihtyvyys (Anteeksi Manala!) 0-100 4,6 sekuntia, eli varsin lähellä. Toki tuon Bemarin toimintasäde on sitten käytännössä rajaton, koska bensiiniä saa joka paikasta.
Eli näyttää se polttomoottori kuitenkin suomiveroillakin olevan edelleen vähintäänkin vastaava. Toki Teslalla ajo on lähes ilmaista, mutta eihän kukaan osta yli sadan tonnin autoa säästääkseen polttoainekuluissa. Ai niin, vuotuinen autovero on Teslassa selvästi pienempi ja huollon tarve vähäisempi. Tavaratilaa on enemmän.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
^^No se riski tuossa toki on, että kun maahantuoja on pieni ja Teslakaan ei mikään vanha firma ole, niin onko kumpaakaan olemassa muutaman vuoden päästä. Veikkaan kyllä, että Tesla on olemassa. Se teki viime vuonna jo voittoa.
^
Moneen vähemmän eksoottiseen kikottimeen saattaa joutua odottamaan esim. vilkkuvipua pari kuukautta. Teslan kohdalla varmaan aika montaa muutakin osaa.
^ Kettutyttöjen prosessorit menevät mixed signaleista jumiin kun James lipuu sähköautollaan Turkis on murha -mielenosoituksen ohi, avaa ikkunan ja huutaa "idiootit!"
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:^ Kettutyttöjen prosessorit menevät mixed signaleista jumiin kun James lipuu sähköautollaan Turkis on murha -mielenosoituksen ohi, avaa ikkunan ja huutaa "idiootit!"
Oletusarvo on, että niiden prosessorit ovat jumissa valmiiksi. Ties vaikka solmut selkenisivät.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Meinasin kirjoittaa tähän että eihän se James nyt sit kuitenkaan oikeasti sitä Teslaa osta. Mutta jos nyt ajattelee tällaisia Kitinässä viime aikoina pinnalla olleita uhoiluja
- James ostaa Teslan
- Pertti matkustaa lentokoneella ulkomaille
- Gat matkustaa ulkomaille
- Vagabondo voittaa päävoiton lotossa
- Gat menee Kate Bushin konserttiin
niin kyllä näiden todennäköisyysjärjestys taitaa olla nimenomaan tämä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:^ Kettutyttöjen prosessorit menevät mixed signaleista jumiin kun James lipuu sähköautollaan Turkis on murha -mielenosoituksen ohi, avaa ikkunan ja huutaa "idiootit!"
Oletusarvo on, että niiden prosessorit ovat jumissa valmiiksi. Ties vaikka solmut selkenisivät.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:Meinasin kirjoittaa tähän että eihän se James nyt sit kuitenkaan oikeasti sitä Teslaa osta. Mutta jos nyt ajattelee tällaisia Kitinässä viime aikoina pinnalla olleita uhoiluja
- James ostaa Teslan
.
Sanoisin, että seuraavat vaihtoehdot ovat kaikki mahdollisia:
1. Antikliimaksi vaihto; Q7:n ostaminen omaksi
2. Porsche-mies vaihtoehto
3. Tweed-takki wanna be
4. Edelläkävijä, teknofriikki vaihtoehto
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
^ Tesla on noista ainoa joka ei ole tylsä, ja sekin on vihreä sähköauto.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Porschemies ilman muuta. Vaimon nelivetomaasturikriteeri täyttyy ja saat kaipaamaasi statusta, kunnioitusta ja arvonantoa eikä tarvitse tuskailla kehittymättömän tekniikan kanssa ja voit pyllistää hihhulipaskasakille. Kaikki voittavat!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
elco kirjoitti:Porschemies ilman muuta. Vaimon nelivetomaasturikriteeri täyttyy ja saat kaipaamaasi statusta, kunnioitusta ja arvonantoa eikä tarvitse tuskailla kehittymättömän tekniikan kanssa ja voit pyllistää hihhulipaskasakille. Kaikki voittavat!
- Macan on noista tarpeisiin nähden paras, jos vaan tila riittää.
- RR olisi ihan ehdoton, jos dave olisi sanallakaan vihjannut käyvänsä edes marjoja poimimassa.
- Q7 on paskaksi todettu, joten sitä ei kannata harkita.
- Teslahan on noista kaikkein pähein, mutta varautuisin henkisesti yllättäviin kuluihin kuten eksoottisten kanssa kuuluu. Jos ajatus lataamisesta kyrpii, niin tämä on pakko skipata.
James: Osta Tesla ja vaimolle Dacia Duster. Sitten teet tuulisähkösopparin ja pistät Teslaan tarran "Päästöjä nolla - Köyhät saastuttaa"
sivustahuutaja kirjoitti:James: Osta Tesla ja vaimolle Dacia Duster. Sitten teet tuulisähkösopparin ja pistät Teslaan tarran "Päästöjä nolla - Köyhät saastuttaa"
Indeed
Tää oli kyllä kauniisti muotoiltu
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Näistä vaihtoehdoista Porsche on ainoa jota en oikeasti ymmärrä. Kyllä, Porsche tekee hyviä urheiluautoja, mutta kun kyse on jumaliste diesel-moottorisesta katumaasturista, niin miksi helvetissä kukaan maksaisi saman luokan kilpailijoihin nähden kymppitonneja extraa siitä että saisi Porsche-logon keulalle ja saatanan ruman sammakkoauton joka yrittää olla joku huono ristisiitos urheiluautosta ja pakettiautosta?
Sama kun ostaisi pumpattavan barbaran, joka mukamas näyttää jotenkin Jenna Jamesonilta ja tarjoaa vastaavat kyydit, vaikka ei oikeasti ollenkaan.
Vaikka suosittelin Range Sporttia, Tesla olisi noista vaihtoehdoista kuitenkin ehdottomasti eniten se, mille nostaisin hattua. Jos Tesla ei syystä tai toisesta onnistu, Range Sport. Jos Porschen väen vängällä haluaa, osta edes joku sellainen, joka on alle puolitoista metriä korkea.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
MrM kirjoitti:Näistä vaihtoehdoista Porsche on ainoa jota en oikeasti ymmärrä.
Eikös possu ole luokassaan ylivoimaisesti paras asfaltilla? Porschen SUV resepti juuri on paras, koska turhia maasto-ominaisuuksia ei ole ylipainotettu. Niitä kannattaa miettiä korkeina sporttifarkkuina korkeudesta tykkääville.
En tiedä miten luotettavia ranget nykyään on, mutta kyllä monelle porschen luotettavuus on iso juttu daily driverissa. Se nyt vaan vituttaa käyttää ykkösautoa pajalla.
Bemarin nelikkofarkku olisi oikeasti se jameksen auto, mutta kun korkeus. Teslaa james tuskin hommaa.
sivustahuutaja kirjoitti:Eikös possu ole luokassaan ylivoimaisesti paras asfaltilla? Porschen SUV resepti juuri on paras, koska turhia maasto-ominaisuuksia ei ole ylipainotettu. Niitä kannattaa miettiä korkeina sporttifarkkuina korkeudesta tykkääville.
Aika vaikea sanoa mitään noista dieseleistä. Macan Turbo (jota jokapuolella ko. mallisarjasta tietty puffataan) sisältää vakiona ihan erilaista alustakomponenttia (mm. PASM) joka on tarkoitettu siihen asvalttiajoon ja tekee autosta todennäköisesti ihan erilaisen ajaa dieseliin verrattuna. Rangessa sen sijaan toi sama aktiivinen alustatekniikka pitäis olla vakiona läpi mallisarjan siitä perusdieselistä sinne asvaltilla ajettuun pikes peak hill climb recordin omaavaan superchargeriin asti. Joten vaikea noista on mitään sanoa ellei kumpaakin pääse ajamaan kesärenkailla halutulla varustetasolla ja samanlaisella kelillä. Ja toki kuskin vielä pitäisi osata asettaa se alusta siihen ajoon mihin halutaan, mitä Keijo Koeajaja ei yleensä vielä osaa tehdä, vaan ajaa jollain automaattiasetuksella ja semi-korkealla maavaralla. Rangekin varmaan muuttuu aika tavalla kun sen laitaa nappuloista katuun ja pistää jäykkyyttä lisää iskunvaimennukseen. Pienihän toi porsio joka tapauksessa on, joka tekee ketteryysajovertailuista osittain "epäreilua". Kuten aiemmin sanoin, pitäis verrata ennemmin Cayenneen. Jos tila ei ole tärkeää, toki melkein aina kannattaa ottaa pienempi ja kevyempi auto koska kulutus ja tangentti.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
MrM kirjoitti:Aika vaikea sanoa mitään noista dieseleistä. Macan Turbo (jota jokapuolella ko. mallisarjasta tietty puffataan) sisältää vakiona ihan erilaista alustakomponenttia (mm. PASM) joka on tarkoitettu siihen asvalttiajoon ja tekee autosta todennäköisesti ihan erilaisen ajaa dieseliin verrattuna.
En ihan usko, että Turbo juuri erottuisi edukseen bussikaistalla. Mitään työmatka-ajoa kummempaa James ei harrasta. Aamuruuhkassa kaikki sporttifarkusta ylimenevä jää käyttämättä peruspertillä.