Tekisi mieli sanoa, että et tunne käytettyjen autojen markkinoita. Katsotaas Audi Q7 Suomesta ja Saksasta ja otetaan autovero-olettamaksi tarjoamasi 30k. En oikein tunne kyseisen auton varusteluvaihtoehtoja, mikä tekee arvioimisen hankalaksi, mutta Suomessa halvin 2010 malli pyyntihinta tällä hetkellä 62500 ja loput 2010 mallit vähän alta 80 000. Saksassa halvin 28 400 ja suuri valikoima 2010 malleja 30 000 - 40 000 hintahaarukassa. Kyllä toi autoveron 30K näyttäisi aika hyvin mahtuvan kokonaisuudessaa ainakin vielä 3 vuoden ikäisten audien hintapyyntöihin.NuoriDaavid kirjoitti: Toki. Mutta veron määrä hitaasti putoaa auton käyttöiän aikana. Jos uusi auto maksaa esim. 30 000 ja siinä on uutena veroa 5000, niin kun sama auto on 10 vuotta vanha ja maksaa 5 tonnia, ei se viisi tonnia tietenkään ole puhdasta veroa.
Lienee niin, että jos autossa on uutena veroa esim. tässä tapauksessa 17% myyntihinnasta, niin käytettynäkin siinä on veroa 17% sen hetkisestä hinnasta.
SUOMI nousuun!
Re: SUOMI nousuun!
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Veromuutoksen voimaantulo olisikin mielenkiintoinen kysymys.
Jos esim. 1.1. alkaen uusista autoista ei maksettaisi enää ostovaiheessa veroa, mutta samalla päivämäärällä kaikki autoilijat alkaisivat maksaa kilometripohjaista veroa, häviäisivät käytetyllä autolla ajavat, koska he maksaisivat veron kahteen kertaan.
Jos taas kilometripohjainen vero koskisi vain uusia autoja, romahtaisivat valtion verotulot, koska autoveron myyntivaiheessa peritty osuus putoaisi nollaan, mutta kilometripohjainen osuus alkaisi kasvaa vähitellen. Toki uusien autojen lisääntynyt myynti toisi ALV:n kautta heti lisää kassaan.
Jos esim. 1.1. alkaen uusista autoista ei maksettaisi enää ostovaiheessa veroa, mutta samalla päivämäärällä kaikki autoilijat alkaisivat maksaa kilometripohjaista veroa, häviäisivät käytetyllä autolla ajavat, koska he maksaisivat veron kahteen kertaan.
Jos taas kilometripohjainen vero koskisi vain uusia autoja, romahtaisivat valtion verotulot, koska autoveron myyntivaiheessa peritty osuus putoaisi nollaan, mutta kilometripohjainen osuus alkaisi kasvaa vähitellen. Toki uusien autojen lisääntynyt myynti toisi ALV:n kautta heti lisää kassaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Kyllähän se nyt lienee aika yksinkertaista matematiikkaa, että auton hinnassa ei voi olla enempää veroa kuin mikä auton hinta on.Vagabondo kirjoitti:Tekisi mieli sanoa, että et tunne käytettyjen autojen markkinoita. Katsotaas Audi Q7 Suomesta ja Saksasta ja otetaan autovero-olettamaksi tarjoamasi 30k. En oikein tunne kyseisen auton varusteluvaihtoehtoja, mikä tekee arvioimisen hankalaksi, mutta Suomessa halvin 2010 malli pyyntihinta tällä hetkellä 62500 ja loput 2010 mallit vähän alta 80 000. Saksassa halvin 28 400 ja suuri valikoima 2010 malleja 30 000 - 40 000 hintahaarukassa. Kyllä toi autoveron 30K näyttäisi aika hyvin mahtuvan kokonaisuudessaa ainakin vielä 3 vuoden ikäisten audien hintapyyntöihin.NuoriDaavid kirjoitti: Toki. Mutta veron määrä hitaasti putoaa auton käyttöiän aikana. Jos uusi auto maksaa esim. 30 000 ja siinä on uutena veroa 5000, niin kun sama auto on 10 vuotta vanha ja maksaa 5 tonnia, ei se viisi tonnia tietenkään ole puhdasta veroa.
Lienee niin, että jos autossa on uutena veroa esim. tässä tapauksessa 17% myyntihinnasta, niin käytettynäkin siinä on veroa 17% sen hetkisestä hinnasta.
Jossain vaiheessa sen käytetyn Q7:n hinta on suomessakin alle 30k, joten ei siinä enää voi olla 30k veroa. Ja koska se vero ei voi siitä kadota yhdessä yössä, se katoaa siitä vähitellen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Tuosta päästäisiin muuttamalla uuden kärryn vero 'väliaikaiseksi' määrittelemättön siirtymäajan pituiseksi ja lisäämällä kilometrimaksu. Kaikki voittaisivat paitsi autoilija.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: SUOMI nousuun!
Selvää on, että kaikki maksavat enemmän, koska autoveron tuotto ei saa koskaan laskea ja järjestelmäkustannukset tulisivat vitun kalliiksi. Pääkaupunkiseutulaiset maksaisivat vielä tuplasti enemmän.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Olisiko esim 55 vuotta sopiva väliaika?Bluntly kirjoitti:Tuosta päästäisiin muuttamalla uuden kärryn vero 'väliaikaiseksi' määrittelemättön siirtymäajan pituiseksi ja lisäämällä kilometrimaksu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Joku oli lukenut talsan uutisen tarkkaan:
"Työryhmä haluaisi korvata auto- ja ajoneuvoverot pitkälti ajoneuvon käyttöön liittyvillä maksuilla"
"Työryhmä haluaisi korvata auto- ja ajoneuvoverot pitkälti ajoneuvon käyttöön liittyvillä maksuilla"
Came here for school, graduated to the high life
Re: SUOMI nousuun!
Toki, mutta Saksan ja Suomen hintoja vertailemalla sen voi todeta katoavan yllättävän myöhään. Pääosa vuoden 2006 Q7:sta on hintapyynniltään Suomessa noin 40K ja Saksassa noin 20K, eli 30K vero-olettamalla on Q7:n tapauksessa 7 vuoden iässä autoverosta vielä jäljellä 2/3-osaa. Väittäisinkin, että 10 vuoden ikäisen auton hinta Suomessa on pääasissa autoveroa. Autolla itsellään ei juurikaan ole enää siinä kohdassa mitään arvoa.NuoriDaavid kirjoitti:Jossain vaiheessa sen käytetyn Q7:n hinta on suomessakin alle 30k, joten ei siinä enää voi olla 30k veroa. Ja koska se vero ei voi siitä kadota yhdessä yössä, se katoaa siitä vähitellen.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Aika detaljitasollahan tämä keskustelu nyt on ja en usko, että olemme kauhean paljon eri mieltä.Vagabondo kirjoitti:Toki, mutta Saksan ja Suomen hintoja vertailemalla sen voi todeta katoavan yllättävän myöhään. Pääosa vuoden 2006 Q7:sta on hintapyynniltään Suomessa noin 40K ja Saksassa noin 20K, eli 30K vero-olettamalla on Q7:n tapauksessa 7 vuoden iässä autoverosta vielä jäljellä 2/3-osaa. Väittäisinkin, että 10 vuoden ikäisen auton hinta Suomessa on pääasissa autoveroa. Autolla itsellään ei juurikaan ole enää siinä kohdassa mitään arvoa.NuoriDaavid kirjoitti:Jossain vaiheessa sen käytetyn Q7:n hinta on suomessakin alle 30k, joten ei siinä enää voi olla 30k veroa. Ja koska se vero ei voi siitä kadota yhdessä yössä, se katoaa siitä vähitellen.
Saksan tilannekaan ei ole aivan veroneutraali, koska siellä on kait (ainakin suhteellisesti) Suomea kireämpi auton käytön CO2-verotus. Eli se puolestaan pudottaa siellä vanhojen isopäästöisten autojen hintoja tehokkaasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Tarkoittaako tämä, että sä et enää usko ehdotetun veromuutoksen tarjoavan sinulle 27K veroetua, vaan tiedostat todennäköisesti maksavasi autoilustasi vähintään saman ellei jopa entistä enemmän?NuoriDaavid kirjoitti: Aika detaljitasollahan tämä keskustelu nyt on ja en usko, että olemme kauhean paljon eri mieltä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Vagabondo kirjoitti:Tarkoittaako tämä, että sä et enää usko ehdotetun veromuutoksen tarjoavan sinulle 27K veroetua, vaan tiedostat todennäköisesti maksavasi autoilustasi vähintään saman ellei jopa entistä enemmän?NuoriDaavid kirjoitti: Aika detaljitasollahan tämä keskustelu nyt on ja en usko, että olemme kauhean paljon eri mieltä.
Okei. Ollaan eri mieltä.
Millä mekanismilla maksaisin enemmän, jos ehdotetut speksit (ostohinnasta vero pois ja käytöstä 6 senttiä/km ja auton vaihto kolmen vuoden välein) pitäisivät paikkansa?
Hyväksyn kyllä sen, että osa 27k:n voitosta katoaisi siihen, että myös 3 vuotta vanhan vaihtoauton hinta alenisi verrattuna nykyiseen. Eli hyöty ei olisi 27k mutta merkittävä silti. Kyllähän iso kuva on, että uudella ajava voittaisi, käytetyllä ajava häviäisi.
Mietin juuri, pitääkö peruuttaa iltapäivän potilaat
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Johan mä selitin oikein hintaesimerkein. Autovero ja suljetut markkinat pitää käytettyjen autojen hinnat suhteettoman korkeina, jolloin uuden auton ostaja pystyy siirtämään suurimman osan verosta käytetyn auton ostajan maksettavaksi. Q7 tapauksessa kolme vuotta vanhan auton hintaero Suomen ja Saksan välillä näytti olevan yli 30K*, jonka tarjosit maksamaksesi autoveron määräksi, joten automalli näyttää olevan niin kysytty käytettynä, että siitä maksetun autoveron saa kokonaan ja rahoituskorkoineen takaisin. Näin ollen joka ikinen euro, jonka maksaisit käyttömaksuina, nostaisi todellisuudessa autoilusi kustannuksia.NuoriDaavid kirjoitti:Millä mekanismilla maksaisin enemmän, jos ehdotetut speksit (ostohinnasta vero pois ja käytöstä 6 senttiä/km ja auton vaihto kolmen vuoden välein) pitäisivät paikkansa?
Autoverottomassa tilanteessa autojen hinnat laskee selvästi jyrkemmin kuin nykyisellään Suomessa ja vallankin isot, kalliit ja suurikulutuksiset autot jää makaamaan, kun köyhillä ei ole varaa ajaa niillä vaikka saisivat auton ilmaiseksi.
*En pysty huomioimaan tarkasti varustelutasoa, koska en tunne ko mallin varustelutasoja tarpeeksi hyvin, eikä kiinnosta ottaa selvää tähän hätään.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Ok. Mutta kuten sanoin, Saksan tilanne poikkeaa Suomen tilanteesta myös siinä, että siellä on autoilun kokonaiskustannuksiin nähden raskas CO2-perusteinen käytön verotus. Eli se pudottaa käytettyjen isopäästöisten hintoja nopeasti.Vagabondo kirjoitti: Q7 tapauksessa kolme vuotta vanhan auton hintaero Suomen ja Saksan välillä näytti olevan yli 30K*, jonka tarjosit maksamaksesi autoveron määräksi
Mutta uskon sen, että en 27k:a jäisi voitolle vaihtoauton hinnan aleneman takia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Käsittääkseni autoverottomassa Ruotsissa autot maksaa suunnilleen saman kuin Saksassa ja se onkin Saksan lisäksi toinen merkittävä kohde, josta autoja Suomeen tuodaan. Mielestäni on epärealistista kuvitella, että Suomen autoveroton hintataso voisi poiketa merkittävästi edellä mainittujen maiden hintatasosta, koska autoveron poistuessa autojen maahantuonti tulisi mitä todennäköisesti helpottumaan entisestään ja pelkästään Saksassa on tarjontaa niin paljon, ettei Suomen markkinat pysty sikäläistä hintatasoa heiluttamaan vaikka tuonti lisääntyisi huomattavasti.NuoriDaavid kirjoitti: Ok. Mutta kuten sanoin, Saksan tilanne poikkeaa Suomen tilanteesta myös siinä, että siellä on autoilun kokonaiskustannuksiin nähden raskas CO2-perusteinen käytön verotus. Eli se pudottaa käytettyjen isopäästöisten hintoja nopeasti.
Jos haluat pitää kannastasi kiinni, niin mielestäni olisi kohtuullista perustella millä logiikalla käytetystä autosta saisi autoverottomassa Suomessa merkittävästi enemmän kuin käytetystä autosta saa muissa autoverottomissa maissa?
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
1. Auton hinnassa olevan autoveron maksaa auton ostaja, eikö niin? Tästä emme varmaankaan ole eri mieltä? Raha ei synny tyhjästä ja valtio kerää myyntihinnassa olevaa autoveroa, jonka maksavat autojen ostajat.
2. Jos auton myyntihinnassa oleva autovero poistuu, sitä ei tarvitse maksaa, tämäkin lienee selvää?
1 ja 2 => auton myyntihinnassa olevan autoveron poistuessa auton ostajalla on vähemmän maksettavaa, eikö niin?
Voitko löytää edellä olevasta päättelystä virhettä?
Toinen juttu tietysti on, että valtio alkaa kerämään ajokilometriperusteista veroa. Mutta se kohdistuu aivan eri tavalla. Se ei katso auton hintaa, ikää tai CO2-päästöjä.
Toki, jos tänään uutisoitu ei pidä paikkaansa, vaan km-perusteinen vero onkin porrastettu CO2-päästöjen mukaan, niin silloin kuvio tietenkin muuttuu. Silloinkaan tilanne ei kuitenkaan ole analoginen kokonaiskustannuksiltaan nykytilaan nähden, koska uusien autojen CO2-päästöt ovat keskimäärin vanhoja pienemmät.
2. Jos auton myyntihinnassa oleva autovero poistuu, sitä ei tarvitse maksaa, tämäkin lienee selvää?
1 ja 2 => auton myyntihinnassa olevan autoveron poistuessa auton ostajalla on vähemmän maksettavaa, eikö niin?
Voitko löytää edellä olevasta päättelystä virhettä?
Toinen juttu tietysti on, että valtio alkaa kerämään ajokilometriperusteista veroa. Mutta se kohdistuu aivan eri tavalla. Se ei katso auton hintaa, ikää tai CO2-päästöjä.
Toki, jos tänään uutisoitu ei pidä paikkaansa, vaan km-perusteinen vero onkin porrastettu CO2-päästöjen mukaan, niin silloin kuvio tietenkin muuttuu. Silloinkaan tilanne ei kuitenkaan ole analoginen kokonaiskustannuksiltaan nykytilaan nähden, koska uusien autojen CO2-päästöt ovat keskimäärin vanhoja pienemmät.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
No yksi asia on varma, ei mahda autoverotuotot raketoida tätä farssin lopputulosta odotellessa.
Came here for school, graduated to the high life
Re: SUOMI nousuun!
Sä oot nyt ajatuksissasi juuttunut pienempään hintalappuun vaikka todellinen hinta on osto-myynti+rahoitus, jotka kaikki autoverottomuuteen siirryttäessä laskisi. Pitkään keskieuroopan hintoja seurattuani ja niitä Suomen hintoihin vertaamalla oletan myyntihinnan laskevan enemmän kuin ostohinnan suurimmassa osassa automerkkejä ja esittänyt siitä todisteitakin tässä ketjussa. Tää menee vähän turhaksi vänkäämiseksi, jos sä et pysty tuomaan esille perusteluja ja todisteita päinvastaiselle olettamalle, kumoamaan todisteitani ja perustelujani tai muuta omaa kantaasi ylivoimaisten todisteiden edessä
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Viitaan siihen, mitä Bluntly sanoi. Jos alkaa odottamaan tätä muutosta, niin saattaa olla ruumisauto alla ennen muuta uutta autoa.exPertti kirjoitti:No yksi asia on varma, ei mahda autoverotuotot raketoida tätä farssin lopputulosta odotellessa.
Mutta tosiaan, jos tällainen muutos jossain vaiheessa ilmoitetaan tulevaksi, niin sehän pysäyttää uusien autojen myynnin kokonaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Tämä on selvää. Oleellista on, kumpi laskee enemmän.Vagabondo kirjoitti:Sä oot nyt ajatuksissasi juuttunut pienempään hintalappuun vaikka todellinen hinta on osto-myynti+rahoitus, jotka kaikki autoverottomuuteen siirryttäessä laskisi.
Et ole vastanut siihen kysymykseeni, onko auton osto Saksassa kalliimpaa kuin Suomessa. Sun mukaanhan niin pitäisi olla, koska Saksassa ei ole autoveroa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
ND harrastaa naisten logiikkaa.NuoriDaavid kirjoitti:Tämä on selvää. Oleellista on, kumpi laskee enemmän.Vagabondo kirjoitti:Sä oot nyt ajatuksissasi juuttunut pienempään hintalappuun vaikka todellinen hinta on osto-myynti+rahoitus, jotka kaikki autoverottomuuteen siirryttäessä laskisi.
Et ole vastanut siihen kysymykseeni, onko auton osto Saksassa kalliimpaa kuin Suomessa. Sun mukaanhan niin pitäisi olla, koska Saksassa ei ole autoveroa.
Came here for school, graduated to the high life
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
No onko Saksassa kalliimpaa ostaa auto kuin Suomessa? Jos sulla siis on vanha auto vaihtarina?exPertti kirjoitti:ND harrastaa naisten logiikkaa.NuoriDaavid kirjoitti:Tämä on selvää. Oleellista on, kumpi laskee enemmän.Vagabondo kirjoitti:Sä oot nyt ajatuksissasi juuttunut pienempään hintalappuun vaikka todellinen hinta on osto-myynti+rahoitus, jotka kaikki autoverottomuuteen siirryttäessä laskisi.
Et ole vastanut siihen kysymykseeni, onko auton osto Saksassa kalliimpaa kuin Suomessa. Sun mukaanhan niin pitäisi olla, koska Saksassa ei ole autoveroa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Kyllä siinä voi koko autokauppa pysähtyä kuin seinään siihen päivämäärään asti, kun muutos on ilmoitettu tapahtuvaksi.NuoriDaavid kirjoitti:Mutta tosiaan, jos tällainen muutos jossain vaiheessa ilmoitetaan tulevaksi, niin sehän pysäyttää uusien autojen myynnin kokonaan.
Ilmeisesti parhaassa asemassa ne, jotka ovat tyhjästä hankkimassa autoa ja ne jotka ajavat ns. "käyttöautolla" harkiten sen päivittämistä.
Re: SUOMI nousuun!
Et säkään mielestäni vastannut mun kysymykseen
EDIT: Oletan myös, että auto vaihtoon tarvittava käsiraha pysyisi Suomessakin suunnilleen samana, on meillä autovero tai sitten ei. Ilman autoveroa tulee vaan käyttömaksut päälle ja ajetaan hieman uudemmalla autokannalla. Jos nykyisellään ei oikeasti ole varaa ajaa kuin tonnin pommilla, niin ilman autoveroa ei ole varaa ajaa ollenkaan.
Mitä tulee Saksaan, niin totta kai auton OSTOhinta on pienempi, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut, että auton pitäminen olisi sen halvempaa. Tässäkin on varmasti automerkki ja -malli kohtaisia eroja. Käsittääkseni kun vallankin koulutetuilla Saksalaisilla on selvästi Suomalaisia kolleekoita parempi ostovoima, niin luulisin, että niillä on paremmin varaa pitää isoja autojaan, vaikka se tulisi yhtä kalliiksi tai aavistuksen kalliimmaksi kuin Suomessa.Vagabondo kirjoitti:Jos haluat pitää kannastasi kiinni, niin mielestäni olisi kohtuullista perustella millä logiikalla käytetystä autosta saisi autoverottomassa Suomessa merkittävästi enemmän kuin käytetystä autosta saa muissa autoverottomissa maissa?
Ehdit näköjään heittää tarkentavan kysymyksen väliin. Mä luulen, että väliraha on suunnilleen sama. En oo kyllä ostanut uutta autoa kummassakaan maassa, vaan perustan arvioni uusien ja käytettyjen autojen myyntihintoihin.No onko Saksassa kalliimpaa ostaa auto kuin Suomessa? Jos sulla siis on vanha auto vaihtarina?
EDIT: Oletan myös, että auto vaihtoon tarvittava käsiraha pysyisi Suomessakin suunnilleen samana, on meillä autovero tai sitten ei. Ilman autoveroa tulee vaan käyttömaksut päälle ja ajetaan hieman uudemmalla autokannalla. Jos nykyisellään ei oikeasti ole varaa ajaa kuin tonnin pommilla, niin ilman autoveroa ei ole varaa ajaa ollenkaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: SUOMI nousuun!
Oletko edelleen kuitenkin sitä mieltä, että verotuksen täysin muuttavalla rakenteella ei ole merkitystä siihen, miten kokoinais verotus eri tyyppisten (kallis vs halpa veroton hinta, suuri vs pieni CO2-päästö) jakautuu? Nykyäänhän eniten absoluuttista ja suhteelista autoveroa maksetaan kalliiden verottomien hintojen autoista, joissa on suuri CO2-päästö.
Jatkossahan olisi verottajan kannalta sama, ajatko verottomana 300 000 maksavalla Ferrilla vai 15 vuotta vanhalla Puntolla. Kyllä em. muutos mielestäni pakosta pudottaisi Ferrarikuskin autoveroja ja nostaisi Puntokuskin veroja.
Toki keskihintaisessa tavallisessa perheautossa kokonaiskustannukset menisivät päittäin. Mutta autokannan ääripäissä muuttuisivat.
Jatkossahan olisi verottajan kannalta sama, ajatko verottomana 300 000 maksavalla Ferrilla vai 15 vuotta vanhalla Puntolla. Kyllä em. muutos mielestäni pakosta pudottaisi Ferrarikuskin autoveroja ja nostaisi Puntokuskin veroja.
Toki keskihintaisessa tavallisessa perheautossa kokonaiskustannukset menisivät päittäin. Mutta autokannan ääripäissä muuttuisivat.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: SUOMI nousuun!
Ainakin omalta osaltani kyllä pohdiskelut autonvaihdosta meni kyllä heti jäihin kun tämä uusin ajatusten tonava vuosi yli äyräittensä.
Lopputulos on varmaan kuitenkin sellainen, että autoilijoita rangaistaan raipalla sinne sun tänne ja lopputulos on paska autokanta, kallis bensa, vittumaiset hinnat ja surkeat tiet.
Lopputulos on varmaan kuitenkin sellainen, että autoilijoita rangaistaan raipalla sinne sun tänne ja lopputulos on paska autokanta, kallis bensa, vittumaiset hinnat ja surkeat tiet.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke