Jälleen kerran Manalan haistattelussa ei ollut mitään todellista asiaa. "Vittu sä oot dille!!!" ei riitä sellaiseksi. Ei noin typerryttävästä läpästä jaksa nykyään enää edes provosoitua, mutta vastata aina jaksaa.
On mukavaa kuulla, ettet ole sortunut keskustelussa halveksivaan sävyyn
Kaiken lisäksi Manala ei edes osaa lukea. Johan sanoin että piikittelyni liittyivät Suvisen vastaavasti halveksivaan kirjoitteluun kriittisesti ajattelevia kohtaan.
Uskotko todella oikeasti humanoidien lentelevän UFO-aluksillaan toisten talojen päällä ja lähettelevän vessoihin hologrammi-tv-lähetyksiä mahdollisena selityksenä, arvon skepsis, vai sorrutko tässä muka-hauskuudessasi ainoastaan halveksivaan ivaan?
Kerroin jo aiemmin mikä pointti sen käytössä oli, mutta Manalalle kertauksena. Tarkoituksena oli analogian kautta tuoda ilmi miten älyttömältä selitykseltä henkiolennoista puhuminen minusta tuossa yhteydessä kuulostaa. Varmaankin yhtä älyttömältä kuin "ufomiehistä" so. humanoideista puhuminen samassa yhteydessä Suvisen ja Manalan mielestä.
Olet niin muka-närkästynyt Suvisen puolesta, vaikka Suvinen taas mainitsi esim. että "kristinusko on yhtä suurta satua" tai että ufomiehiä kohdanneet ovat esim. nukkuneet tai mielenterveydeltään häiriintyneitä. Voi kauhistus! Mitäköhän tosiuskovaiset ja ufomiesuskovaiset tuollaisesta halveksunnasta ovat mieltä? Eka synnitön heittäköön kiven, vai?
Kerropas lisäksi Manaaja, mitä mieltä noin yleisesti olet halveksivasta ivasta kitykeskusteluissa? Paasauksestasi tulee kuva että olet kovastikin sitä vastaan, etkä missään tapauksessa itse sortuisi sellaiseen.

Ai hemmetti, nyt taidan olla hameväkeä eli NAINEN, kun menin sanomaan noin.
Ja kyllä, sinä olit se taho joka tämän "hourupäiden" avarakatseisuuden halveksimisen aloitti.
Voi olla, heti sen jälkeen kun kyllästyin toisen osapuolen kriittisesti ajattelevien halveksimiseen. Toisaalta, vastapuoli osoitti myöhemmin myös halveksuntansa esim. ufomiesuskovaisia ja kristinuskoon uskovaisia kohtaan. Olin siis vain närkästynyt heidänkin puolestaan. Juuri näin.
Myös skeidapuheeksi olet valmis kutsumaan vastapuolen argumentointia, sanomaan toista valehtelijaksi, sekä käyttämään henkilökohtaisia hourupääksi julistavia kommenttejasi. "Sinä olet herkkäuskoinen, piste."
Heti sen jälkeen kun Suvinen oli leimannut minut "Sinä sen sijaan tunnut kulkevan laput silmilläsi." vain koska uskalsin epäillä kertomuksen yliluonnollisuutta. Ympäri mennään, yhteen tullaan.
Arvaan jo Manalan vastauksen tuohon, hän on niin ennalta-arvattava: "Ei se ollut loukkaus, koska sinähän KULJET laput silmilläsi!".
Paskanmarjat, sinä se täällä olet se ainoa kapeakatseinen höyrypää, joka vielä tunkee sanatkin kaupan päälle toisen suuhun, eikä silti ole valmis kuuntelemaan yhtäkään selvällä suomen kielellä kirjoitettua lausetta, jossa käy ilmi ettei toinen usko sokeasti kyseessäoleviin kummitusjuttuihin.
Jos toinen ei millään suostu edes harkitsemaan että kyseessä olisi saattanut olla jotain muuta kuin henkiolennot, ja kaikki vähäänkään loogiset selitykset torpedoidaan "Ei ole esitetty yhtään järkevää vaihtoehtoista selitystä", se kyllä viittaa sokeaan uskoon jonkin yhden asian puolesta. Tällöin se kovasti paasaamasi paljon toistettu suomenkielinen lause ikäänkuin menettää merkitystään, aivan kuten sinun paasauksesi diplomatian puutteesta menettää merkitystään kun katsoo mitä tahansa kirjoituksiasi. Vai onko tämä joku "varkaiden välinen kunnia"-tyyppinen juttu?
Se mitä kutsut Suvisen teksteissä (tekstin painoarvoa alentaviksi) ristiriitaisuuksiksi, on ainoastaan sellaista epäehdottomuutta ja ovien auki jättämistä erilaisille mahdollisuuksille, mihin et ole itse tässä keskustelussa kyennyt.
Sori, mutta kaikkien vähääkään loogisten ja luonnollisten(*) selitysten torpedoiminen ilman mitään selitystä ei ole epäehdottomuutta eikä ovien jättämistä auki, päinvastoin. (*)Enkä viitannut tällä ufomiespiikittelyyni.
Olen minä sen huomannut, ettet sinä mikään järjen jättiläinen ole, vaikka yritätkin monesti esittää varsinaista analyyttistä ja rationaalista järki-ihmistä, mutta voitko oikeasti olla noin saatanan yksinkertainen, ettei kymmeneen kertaan toistettu lyhyt lause mene jakeluun?
Sinä kun olet mielestäsi niin järjen jättiläinen, luulisi sinunkin tajuavan että yksinkertainenkin lause menettää merkityksensä jopa useaan kertaan toistettuna, jos muu puhe ja toiminta ei mene yksiin sen kanssa. Uskon kyllä että tämä aukeaa sinulle joku päivä, olet sinä sentään niin eri älykäs heppu ettei uskoiskaan.
Suvinen ei nimittäin ole missään kohdassa sulkenut järkeviä ja loogisia selityksiä pois ratkaisumahdollisuuksina.
Yllättäen minä olen tuosta täysin vastakkaista mieltä. Se on kuule voi voi. Clay kysyi mielestäni eräässä viestissään osuvasti: "Miksi tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että kaverisi nukahti?". Suvinen jätti vastaamatta siihen. Todellista ovien auki jättämistä varsinkin näin kylmällä ilmalla, joo.
Hän on sen sijaan sanonut, että asiassa voidaan joutua nostamaan kädet pystyyn ja tunnustamaan, ettei loogista ja järkiperäistä, helppoa ratkaisua löydykään.
Sellaisia kuitenkin tarjottiin, mutta Suvinen ei tykkää niistä koska ne ovat kuulemma "oikotieselityksiä". Sanoihan Suvinen itsekin että todennäköisenä selityksenä esim. ufomieskokemuksiin olisi nukkuminen tai mielenhäiriö. Hänen kaverinsa kummituskertomuksessa tämä kuitenkin oli täysin mahdoton ajatus, ilmeisesti koska hän oli sentään kaveri eikä kaverista saa ajatella sillai rumasti.
Se ei nyt kuitenkaan minusta vielä kerro mistään "I WANT TO BELIEVE" -hurahtaneesta X-Files-fanista, joka tapetoi seinänsä humanoidiposterein, ja jonka puheenvuorot on oikeus lytätä sisällöltään värittyneiksi, herkkäuskoisen hourupään suoltamiksi jutuiksi ivallisin "ufomiehen telkkari" -kommentein. Se ei ole enää mitään kriittistä skeptisyyttä vaan tahallisesti mustamaalaavaa pilkantekoa ja ivaa.
Jälleen kerran: eka synnitön heittäköön kiven. Tuossa ylläolevassa kirjoituksessasi oli muutenkin sinulle tyypillistä ylidramatisointia, ilmeisesti kirjoitit tuon paasauksesi kirjoittamastani lauseesta "Sinä olet herkkäuskoinen, piste" (heti sen jälkeen kun Suvinen oli ensin haukkunut minua laput silmillä kulkevaksi koska en uskonut hänen kummitustarinaansa).
Sitäpaitsi onhan se nyt päivänselvä asia, ettei yliluonnollisia ilmiöitä pystytä todistamaan valvotuissa laboratorio-olosuhteissa. Muutenhan kaikkien janoisten skeptikkoälykköjen sankari, Kari K. Randi olisi köyhtynyt Kalkuttalaiseksi broilerinnussijaksi.
Kyse ei ole (ilmiön takana olevan mekanismin tai teorian) oikeaksitodistamisesta, vaan ilmiön toistamisesta valvotuissa laboratorio-olosuhteissa. Mikä niissä valvotuissa olosuhteissa tekee mahdottomaksi esim. levitaation, jos se kuitenkin on mahdollista esim. Kalkuttan torilla?
Ja tämä on sinun argumenttisi sen puolesta, ettei mitään yliluonnollista edes VOI tapahtua?
Mites se olikaan se sanojen pistäminen toisten suuhun? Missä olen väittänyt "ettei mitään yliluonnollista edes VOI tapahtua"? Päättelitkö tämän vain siitä etten pitänyt henkiolentoja läheskään uskottavimpana selityksenä näissä parissa keskustelun alla olleessa tapauksessa?
Helvetti, en minäkään kykenisi saamaan stondista James Randin valvomissa laboratorio-olosuhteissa, vaikka se miten olisi valmis minulle maksamaan.
Mutta Kalkuttan torilla pystyisit? Onko pointtisi nyt se ettei yliluonnollisia väitteitä tarvitse edes yrittää toistaa uskottavasti, skeptikkojen olisi vaan paree uskoa vähemmälläkin?
Ehkä en katsonut tarpeelliseksi toistaa monien muiden jo esittämiä epäilyksiä ja vaihtoehtoisia selityksiä? Kykysi lukea tuntuu myös kovin valikoivalta: on esitetty useitakin epäilyjä että kyseessä ehkä kuitenkin oli mielen ja alitajunnan aiheuttamia trikkejä, ja että itse tarinatkin ovat saattaneet hyvin muuttua ajan saatossa. Elpan kertomus oli kuitenkin ainoa kokijan itsensä kertoma, mutta jopa niillä on tapana muuttua kymmenen vuoden kuluessa. Mutta ilmeisesti nämä olivat epäkelpoja teorioita siinä missä henkiolennot ovat parempi selitys?
Enkös minä juuri tuossa edellisessä viestissäni kirjoittanut:
Kyllä minäkin uskon että vähintään 95% tällaisista jutuista on ihmisten omien vilkkaiden mielikuvituksen tuotosta, varsinkin näissä vain-yksi-kokee-kerrallaan -jutuissa. Mitä kohtaa virkkeestä et ymmärtänyt?
Virkkeen ymmärtäminen ja siihen uskominen ovat eri asioita, tämä sinullekin tiedoksi.
Jotta päästäisiin takaisin itse asiaan, uskotko näiden kahden kertomuksen (Suvisen ja Elpan) kuuluvan tuohon 95% vai siihen 5%? Edes arvauksia? Mitäänhän ei voida näin jälkikäteen vedenpitävästi todistaa.
Jos lähdetään tuolle linjalle, niin kaikkein yksinkertaisin ja helpoin hypoteesi on väittää tarinoiden kertojia sokean yksisilmäisesti ihan vain yksinkertaisesti valehtelijoiksi.
Yllätys yllätys, monesti näin jopa on. Mutta jos uskoo toisen vilpittömyyteen, voi kaivaa hieman syvemmältä.
Ja näillä muilla teorioilla tarkoitan sitä, että yrittäisit ihan oikeasti hetken uskoa mitä vastapuoli puhuu, ja sen perusteella luoda teorioita tapahtuneesta sen sijaan että sorrut aina ylimielisesti väittämään vastapuolen hallusinoivan.
Jälleen Manalamaista ylidramatisointia. Juu juu, olen "aina väittänyt vastapuolen hallusinoivan", vaikka itse asiassa en ole tehnyt niin kertaakaan. Kyseistä sanaa ovat tainneet käyttää muut keskustelijat, minä olen puhunut lähinnä esim. mielen, alitajunnan ja tilanteen luomista trikeistä. Aivan samoin kuin minä olin lapsena näkeväni hämärässä eteisessä ison kiiluvasilmäisen kissapedon. En mielestäni silloin "hallusinoinut", vaikka mieleni tekikin minulle jekun.
Toki nämä erilaiset, tavallisesta poikkeavat valvetilat ovat 95% todennäköisyydellä syynä outoihin kokemuksiin, mutta ketä tässä hourupäiden sekoamiset muka kiinnostavat? Oikeasti yliluonnollisia, eli tämän hetken tietämyksen valossa selittämättömiä asioitahan tässä haluttiin tutkia?
Ai ihanko tässä keskustelussa, kun ainoa lähdemateriaali on ännännen polven kertomukset sekä kymmenen vuoden takaiset muistelot? Ja heti saa sapiskaa jos esittää siihen luonnollisia selityksiä: "Ai luuletko sä vai että se oli vaan joku suihkumyssy?". Ei noin kapeakatseisten ihmisten kanssa ole mahdollista keskustella asiasta asiallisesti ja punnita eri vaihtoehtoja, nih!
Yleensäkin tuntuu ettei tässä vastauksessasi ollut mitään muuta pointtia kuin närkästyksesi siitä etten ollut taipuvainen uskomaan suoralta kädeltä henkiolentoihin näissä kerrotuissa tapauksissa.
Jälleen kerran joudun oikeasti pohtimaan, oletko todella näin yksinkertainen, kuin mitä annat ruudulle naputteleman tekstisi perusteella ymmärtää?
"Vtu sä oot dille!". Upea vastaisku, olen aivan murtunut.
No olivatko auringonpimennys ja tähdenlento sitten yliluonnollisia ilmiöitä? Eivät. Olisit ilmeisesti haukkunut minua kapeakatseisuudesta jos en olisi 1000 vuotta sitten uskonut auringonpimennyksen syynä olevan vihaisten jumalten mielenilmaus.
Väärin. Kyllä ne olivat yliluonnollisia ilmiöitä, koska niitä ei osattu selittää.
Väärin. Hait termiä "selittämätön ilmiö", et niinkään "yliluonnollinen ilmiö". Ne eivät mielestäni ole synonyymeja.
Meille tehtiin jo ala-asteella testi jossa opettaja kuiskasi yhden oppilaan korvaan lyhyen lauseen (taisi olla "Ikkunan takana on hirvi"), oppilas kuiskasi sen seuraavalle jne., ja lause ehti muuttua täysin useampaankin otteeseen ennenkuin saavutti viimeisen oppilaan.
Hei vau Sherlock. Vertaatko nyt kolmenkymmenen pikkukakaran ketjukuiskaamista siihen, mitä olen omalta faijaltani kuullut hänen täysikäisenä koetusta kokemuksestaan?
Hei vau, vertaan. Faijasi kertomus kun kuitenkin oli paljon pidempi kuin vain yksi tuikitavallinen lause, ja eikös tarinan päähenkilökin ollut varsinaisesti hänen veljensä eikä hän itse? Isäsi näki kertomuksesi mukaan vain osan kertomuksen ilmiöstä.
Juujuu, sinun asiallisuutesi on kyllä nähty, esim. vastineessasi nyparille "Markkina-arvonsa muistamisessa".
Tämä asenteesi on kyllä huvittava. Tämä näkyy jo Suvisen kanssa käymässäsi "keskustelussa". Yrität tässä voittaa jotain kuvittelemaasi väittelyä ilman että sinulla edes on argumentteja, ainoastaan polkemalla jatkuvasti vastakeskustelijoiden puheenvuoroja valheiksi, hourupäisyydeksi, hevonpaskaksi ja nyt jopa toisessa keskustelussa toiselle ihmiselle nähdyn vastauksen subjektiivisen asiattomuuden perusteella. Saanko jo tässä vaiheessa sanoa sinua viikon suurimmaksi häviäjäksi, saanhan?
Jälleen ironiamittari käy punaisella. Sinullako oli tässä keskustelussa jotain todellisia argumentteja, mr. 95%? Niin mitkäs ne argumentit olivatkaan? Että yliluonnollisia ilmiöitä on mahdoton toistaa valvotuissa olosuhteissa ja se siitä?
Ja mitä jälleen tulee toisten halventamiseen, se eka synnitön heittäköön kiven. Kyllä, Suvinen on myös useaan otteeseen ja ihan oma-aloitteisesti halventanut tässä keskustelussa muita. Minähän katsos olin se laput silmillä kulkija.
1. Tarina on saattanut muuttua voimakkaastikin ajan saatossa ihmiseltä ihmiselle. Vaikea sanoa kuinka paljon tarinasta on MrManalan (jr tai sr) omaa lisäystä, tarinan ja muistin aukkojen paikkailua ja dramatisointia. Ehkä vinhasti pyörinyt pallosalama on tarinassa muuttunut kehässä pyörineiksi kirkkaiksi valoiksi?
Jes, vanha kunnon keksintö-kortti! Pallosalama ei valitettavasti voinut olla ilmiön syynä. Ihan jo pelkästään siitä syystä, että taivas oli kirkas.
Ja kas! Näin näppärästi täyttyi taas yksi tarinan aukko, ja tällä kertaa kolmannen polven (ei siis silminnäkijän) kertomuksessa! Näin se homma etenee ja urbaanilegendatkin kehittyvät.
2. Jos koko tienoo(?) oli "epäluonnollisen valkoisen valon" vallassa, kuinka laajasti kyseinen ilmiö nähtiin? Autoilijoita? Veneilijöitä? Lentäjiä? Tutkahavaintoja? Ilmoitettiinko ilmiöstä poliisille? Tuliko poliisille ilmoituksia muiltakin tahoilta? Pääsikö tarina iltapäivälehtiin asti?
Ensin ei riitä, että ilmiön näkee yksi ihminen. Nyt ei riitä, että ilmiön näkee kaksi tai edes neljä ihmistä?
Väärin. Totesin jo että monen henkilön todistus lisää selkeästi valoilmiön olemassaolon todennäköisyyttä, eli ettei kyseessä ollutkaan esim. uni. Dramatisoit tilanteen kuitenkin niin näyttäväksi että olisi kuvitellut ilmiön näkyneen laajemmaltikin. Ilmeisesti sitten vaan hieman liioittelit. Ei siinä mitään, ihan normaali tarinankerronnan tehoste. Näyttävä voimakkaasti suriseva valoshow joka valaisi "koko tienoon" epätodellisen valkoisella valolla, liiteli lopuksi kymmenen metrin korkeudessa horisonttiin jne. Joo, ei ihmekään ettei sitä nähty tai kuultu kenenkään muiden toimesta.
Niin mites se nyt oli, ilmoittivatko edes talon asukkaat (isäsi? setäsi?) ilmiöstä poliisille?
Joka tapauksessa en itse nähnyt tapahtumaa -> suhtaudun skeptisesti asiaan, vaikken uskokaan faijaani tai muita lähisukulaisia paskanjauhajiksi tai joukkopsykoosista kärsiviksi.
Ilmeisesti sinun skeptisyytesi on sitten jotenkin parempaa kuin minun? Varmasti ainakin sinun mielestäsi. Mielestäni on hieman liioittelua kutsua dramatisointia ja liioittelua suoranaiseksi "paskanjauhannaksi".
hebuli kirjoitti:Suvinen kirjoitti:Jos mennään hyväksi todistetulla kaavalla, niin Elppa oli tietysti kuolemanväsynyt ja naamaa pestessään nukahti hetkeksi altaan ylle. Noustessaan näki unta, ja unissakäveltyään alakertaan heräsi sitten. Se, että samassa vessassa oli kuollut aiemmin samanikäinen poika oli pelkkää sattumaa. Niin helppoa!!!
Tuossa yllä esität niin suunnatonta halveksuntaa yliluonnollisiin ilmiöihin kriittisesti suhtautuvia ihmisiä kohtaan että jopa Manala itkisi myötätunnosta.
Sori, mutta en kykene. Ei Suvinen halveksinut tuossa yhtäkään yliluonnollisiin ilmiöihin kriittisesti suhtautuvaa ihmistä.
Olet toki väärässä.
Ehkä jotain yksisilmäisiä typeryksiä ennemminkin, mutta ei asiallisia kriitikkoja.
Eiku siis piti sanomani: ai joo en minäkään ole halveksinut ketään avomielisiä eri vaihtoehtoja tasaisesti puntaroivia pohdiskelijoita, vaan enintään joitakin hörhöjä? Tää Manala-speak on yllättävän helppo oppia, unohtui vain lisätä "oletko oikeasti noin yksinkertainen?".
Sori ny vesipäämussukat, että olin taas ihan hirveen epärakentava.
Ei se mitään, me ollaan jo totuttu.
Ja yksi pikku juttu vielä hebuli. Se Australialainen muniva nisäkäs ei ole kenguru.
Aaahhahaa! Tää oli hyvä! LOLZ!
Hyvää Uuden Vuoden odotusta itse kullekin!