Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Avataresi HH ja sen prinsessat.
:doh:
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Miksi sinut ajettiin huoneesta pois? Epäilikö ne siis jotain? Outoa.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti:Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.

Lapset ei ymmärrä monimutkaisia asioita. Et sä koiralleskaan sano että: koukista takajalkoja polvista, nosta häntä ylös ja sovita ryppyreikä lattiaan.

Kyllä lapset ymmärtää asiat nopeammin kun käyttää niidenkin kieltä.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Miksi sinut ajettiin huoneesta pois? Epäilikö ne siis jotain? Outoa.

Sellainen fiilis mulle tuli.

Tosiasiassa ne kai halus nähdä miten luotavainen poika oli vieraita ihmisiä kohtaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

exsu kirjoitti:
masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Tämä on niin totta. Itse suosin hyvin hienovaraista tyyliä "nyt voitais tehdä näin ja näin". Joihinkin uppoaa vasta se korotetulla äänellä tiukasti vasten kasvoja annettu käsky. Kommunikointiin käytetyssä energiamäärässä ihan hurja ero näiden kahden välillä. Aina ajattelen, että niillä lapsilla jotka tajuaa kulmakarvojen kohotuksesta että nyt pitäis olla hiljempaa, on samantyylinen äiti kuin mitä itse olen. :angel: ;)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
exsu kirjoitti:
masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Tämä on niin totta. Itse suosin hyvin hienovaraista tyyliä "nyt voitais tehdä näin ja näin". Joihinkin uppoaa vasta se korotetulla äänellä tiukasti vasten kasvoja annettu käsky. Kommunikointiin käytetyssä energiamäärässä ihan hurja ero näiden kahden välillä. Aina ajattelen, että niillä lapsilla jotka tajuaa kulmakarvojen kohotuksesta että nyt pitäis olla hiljempaa, on samantyylinen äiti kuin mitä itse olen. :angel: ;)
Puhutko nyt miehiin vai lapsiin sovellettavasta kommunikaatiosta?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hmm, voihan tuota soveltaa ihan kaikkiin ihmisiin. Mutta uskon, että tässäkään ei pelkästään kasvatus, vaan myös geenit vaikuttavat.
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Uhkailun pointti ja olemus on tietenkin siinä, että uhkaus koskee lapselle riittävän merkityksellistä asiaa ja on kohta päätä toimeenpantava. Jäähyä kannattaa käyttää esmes perheväkivaltatilanteissa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Kyllä noita munauksia silti tulee enemmän kuin laki sallii.

Lillapilla on tällä hetkellä vielä vaippaiässä eikä meinaa millään kotona suostua tekemään tarpeitaan pyttyyn vaan aina on tavara housuissa tai jos vaipattomana niin lattialla, matolla, tynnyllä, sängyllä jne. Erehdyin siten torumaan Lillapillaa liian tomerasti ja Lillapilla sen heti osoitti ettei niin saa tehdä. Nyt se aina sanoo kun vaippaa vaihdetaan että: "isi ei o vihane, isi ei o vihane" Nyt mennään sitten omalla painolla eteenpäin, eikä toruta edes leikillä..

Vastaavasti eräänä kiukkupäivänä meinasin yriittää saada Lillapillan rauhoittumaan namilla. Juuri kun olin antamassa sille namia, tuli kasvatusammattilainen torumaan ja kysyi ymmärränkö mitä olen tekemässä. Hoomoilasena kysyin että no mitä, ja sain kuulla että opetan Lillapillan hakemaan lohtua namista. Että joo. :roll:
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Suvinen kirjoitti:Mua kauhistutti Masan tapaan ajatus väkisin päälle pukemisesta, mutta kun sitten yhdessä hyvin järkevänoloisessa oppaantapaisessa kehoitettiin mielummin pukemaan muksulle rauhallisesti päälle hokien samalla tyynesti "nyt puetaan päälle ja mennään ulos" kuin antaa muksun pyörittää koko huushollia antaen sen terrorisoida möykkäämisellä ja riehumisella, päätin kokeilla metodia. Uskomatonta kyllä, homma toimi kuin häkä - "väkisin" pukeminen (ei huutaen vaan rauhallisesti) ei tarvinnut toteuttaa kuin kaksi kertaa, kun pukemiskiukuttelut loppuivat. Ilmeisesti muksu varmistui noilla kahdella kerralla siitä, että päälle puetaan ja ukos mennään riippumatta siitä millaisen metakan hän nostaa, joten hän päätteli, että metakka on tässä tapauksessa turha ja hyödytön.
Meillä tässä on yksi ongelma. Nimittäin mummi joka hoitaa tyttöä kun olen töissä. Ehkä asiat pitää sen takia tehdä 50 kertaa ennen kuin uskoo, jos kerran mummin kanssa voi vetkuttaa pukemisen kolmen tunnin mittaiseksi. Tai ehkä tää tulee jatkumaan kunnes menee päiväkotiin ja mummi jää arkirutiineista pois. No, ei siinä mitään, painitaan sitten siihen asti. Mummi ei pysty käyttäytymistään muuttamaan, turha toivo. Asiasta on kyllä puhuttu ihan riittämiin, mutta se ei nyt vaan tässä tapauksessa auta.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Siskon 3v poikaa seurattuani olen huomannut, että pukeminen, ja jokseenkin kaikki muukin, menee mummolassa suht helposti sekä mummon että ukin hoitamana. Jos poika ei tottele heti, niin se tietää, että ulkovaatteet on päällä pian joka tapauksessa. Eli vastaan pistäminen on todettu turhaksi. Saattaa kyllä karttaa eteiseen menoa, mutta sekin on hankalaa jos juostu kiinni ja nostettu kainaaloon kantoon :D Samoin päiväunille/ruokailemaan/jne menoa on turha vältellä mummolassa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Suvinen kirjoitti:Meilläkin oli mummi hoitajana siihen asti kun muutettiin tänne maalle, eli vielä suhteellisen vähän aikaa sitten. Ehkä uhman tulo liittyi vähän myös siihen, mummo kun oli loputtoman kärsivällinen (toisin kuin herkkäpinnainen äiti), eikä niillä tietääkseni juuri ongelmia ollut. Ikävää, jos lapsi joutuu itse pähkäilemään kahden erilaisen kasvatustavan välillä, ei ihme jos pieni pää menee sekaisin. Johdonmukaisuus kuitenkin taitaa olla se selkeä ykkönen kaikissa kasvatusasioissa. Jos mummi ei muuta tapojaan, voisiko niitä koittaa soveltaa jotenkin? Tai sitten yrittää tehdä muksulle jotenkin selväksi, että se mitä mummi sallii ei toimi äidin kanssa? Itse olen monessa asiassa vetänyt semmoisia rajoja, kuten "mummolassa hoidossa ollessa on mummolan säännöt ja kotona sitten kotisäännöt". Normaalit käytöstavat tietysti pätee joka paikassa, mutta tiedän, että esimerkiksi mummolassa saa useammin herkkuja ja musta se on ihan OK, kun muksu kuitenkin on jo niin iso että tajuaa kyllä, ettei herkut mummolassa = herkut kotona.
Eipä tuota taida paljoa pystyä soveltamaan. Mä olen sillä linjalla, että vaatteiden laitossa ei ole sallittua tehdä tahallista kiusaa. Ei ees aikataulut anna periksi pukea tuntitolkulla. Eikä tuo peli tule vetelemään päiväkodissa, joten lapselle on helpompaa mennä sinne jos kotonakin on suht normaalit käytännöt. Asiahan on sitä paitsi sillä lailla, että kyllä mummikin kärsii noista pitkistä pukemissessioista, ja tappelusta mihin lapsi sen kuitenkin aina vie, antoi sitten vetkuttaa miten pitkään vaan. Lapsi mitä ilmeisimmin kokeilee että missä ne rajat tulee vastaan, ja vie homman tasan niin pitkälle kuin annetaan, tekee ilmeisesti jotain eksperimenttiä. Mummin toinen nimi vaan on Lepsu, joten se ei nyt pysty tässä muuhun. Tähän saakka tyttö on ollut niin kiltti että lepsuilulla on pärjännyt sen kanssa, mutta tämä on nyt sitten varmaan se kuuluisa uhmaikä ja tarvitaan niitä rajoja.

Mutta tää homma tulee päätökseen nyt sillä lailla, että tyttö menee sinne päiväkotiin kevään aikana. Ja kotona puetaan sitten väkisin jos ei muuten onnistu. Jätän kiristysstrategioiden kehittelyn tällä erää tähän.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Jos en paremmin tietäisi, vannoisin että Kottaraisenpoikasella ja omallani on sama mummi. Yksin selviän lapsen kanssa loistavasti, uuvelo mummi ja toisessa aikaulottuvuudessa elelevä isä rikkovat heti ne rutiinit jotka äidillä ja tyttärellä toimivat. Mutta sitten taas, eihän tässä tyhjiössä olla ja varmasti toisten erilaisesta linjasta on joissain asioissa enemmän hyötyä kuin omastani.

Univajeisena en nyt kykene määrittelemään kasvatuslinjaani mutta esitetyistä malleista jonnekin masan ja Suvisen viitoittamalle tielle mennään. Minä päätän ja tarjoilen lapselle näennäiset vaihtoehdot toimia, jotta saa jotakin valita. Toimii kun jaksan ajatella mutta näinä huumaantuneina hetkinä toukka repussa en jaksa aina ennakoida tilanteita niin että ne sujuisivat ilman lapsen tai äidin räjähtelyä. Maltin kasvattaminen olisi upea juttu, tosin on se tässä äitiyden myötä lisääntynyt enemmän kuin ennen synnytystä koko elämän aikana yhteensä.

Ööö..sanoinkohan mitään selkeää? Haluan vielä mainita erillisenä kommenttina että meillä äidin lempinimi on äitikki ja isän iski.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Jos kaikki muu pettää kannattaa koettaa kertoa lapsellesi, että miksi olisi kiva jos saisimme siivottua tämän huoneesi ja miksi ehkä sisaruksen mottaaminen ei ole toivottavaa. Tyyliin, että jos nyt saadaan tämä siistiksi niin voitte sitten katsoa sitä pikku kakkosta tms. Lapset tapaavat ymmärtää kuitenkin kohtuullisesti seuraamussuhteita. Ainakin jos joku kerta sen pikku kakkosen tullessa siivotaankin huonetta. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

^Niinno, riippuu varmaan kovinkin tilanteesta, mitä tyyliä milloinkin kannattaa käyttää. Huoneen siivoamiseen käytetään meilläkin keskustelua ja erilaisia vaihtoehtoja. Mut esim pukeminen ei mun mielessäni kuulu niihin tilanteisiin, vaan ennemmin niihin, joissa muksun on hyvä oppia, että vaikka mielipidettä kuunnellaan ja kunnioitetaan, on olemassa myös tilanteita, joissa hänen täytyy totella sen suuremmin kyseenalaistamatta. Mun mielestä ei yhtään paha opetus sekään, koska valitettavasti elämässä tulee vastaan niitä tilanteita, että neuvottelu ei auta, vaan auktoriteettien käskyjen mukaan on mentävä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Joo joo. Joskus jos pitää kukonlaulun aikaan päästä liikkeelle on varteenotettava vaihtoehto pukea itse.

Mutta tosiaan yleensä kun kertoo, että miksi näin ja näin tehdään saa usein parempaa vastakaikua kuin äkseeraminen. Ei sillä, joskus sitä on kovana komennettavakin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

nowaysis kirjoitti:Periaatteessahan suositellaan käytettäväksi vain uhkauksia, jotka voi myös toteuttaa. Itse en suosisi tuota yksinjättämisellä uhkailua. Joko lapsi ajan myötä tajuaa sen olevan tyhjä uhkaus, tai sitten oikeasti uskoo vanhemman tekevän niin. Kyllähän jotkut niin tekevätkin, mutta voi olla pienellä aikamoinen hätä jos vanhempi lähtee ovet paukkuen "kauppaan" jättäen huutavan lapsen eteiseen. Terroria.
Näin. Yhden toisen asian olen myös oppinut rankaisemisesta. Rangaistukset pitää etukäteen miettiä sellaisiksi, että ne eivät rankaise vanhempaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exsu kirjoitti:Mä kuulun kans siihen porukkaan, joka pitää selkeitä rajoja ja aikuisen tekemiä päätöksiä lapsen kannalta turvallisimpina. Aina hämmästelen niitä perheitä, jossa alle kouluikäinen tekee päätökset koko perheen ruokavalintojen, vaatevalintojen, toimintatapojen ja melkein kaiken muunkin suhteen. Tietysti yhteistä neuvotteluvaraa voi olla sellaisissa päätöksissä, joihin lapsella on kapasiteettia osallistua.
Juu, pienelle lapselle voi _joskus_ antaa jotakin päätösvaltaa. Vaikka kysyy olisiko joku mieluinen ruoka ensi viikoksi tai kumpi näistä vaatteista olisi parempi (ostotilanteessa). Sen oikein huomaa, että lapsi on rauhallinen kun hän ei joudu päättämään liikaa asioista ja vaihtoehtoja ei ole enempää kuin kaksi.

Kun varsinkin ruoka- ja vaatepuolella lapset ovat erittäin konservatiivisia. Meillä kävi niin, että juniori ei millään suostunut pistämään yhtä vaatekappaletta päälle, laitoin silti (kyse siis vetoketjullisesta villatakista). Ensimmäisen pitopäivän jälkeen ei suostunut luopumaan siitä. Nyt se pitää olla aina päällä, on nytkin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Siitä lähtien kun valitin tänne tytön pukemisuhmaa tyyppi on pukenut kuin enkeli ja täysin itse. Tänäänkin veti kolmasti täysvarustuksen päälle eikä mitään ongelmaa.

Joo, tämmöstä tää uhma taitaa olla, että just kun siitä ehtii hermostua niin se loppuu. Siltä erää. :twisted:

Tai sitten on auttanut kun mummi ei oo vähään aikaan hoitanut ja riivaus alkaa taas ensi viikolla kun on työviikko.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Äläs nyt syyttele isovanhempia omista kasvatusmokistasi, hei. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

exPertti kirjoitti:^ Äläs nyt syyttele isovanhempia omista kasvatusmokistasi, hei. :)
:?:
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kottarainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Äläs nyt syyttele isovanhempia omista kasvatusmokistasi, hei. :)
:?:
Kunhan höpisen. Oliko tämä "mummu" oma äitisi vai anoppi?

Koetin vaan kiinnittää huomiota aika iso-osaiseen pohdiskeluun (pahoittelen etten ole lukenut asiaa turhan tarkkaan) isovanhempien hoidon osuudesta lapsesi tottelemattomuuteen. Juniori rakastaa mummoansa, haluaa vähän väliä sinne kylään ja siellä on rehellisesti sanoen säännöt kuin kotona. Ja niin minusta sen pitää ollakin, isovanhemmilla on aikaa vähän ottaa vähän rennommin ja isovanhemmat saavat vähän pamperoida. Se näkyy korkeintaan kotiin tullessa samana iltana kun asia tehdään lapselle selväksi.

Ja kyllä, minuakin pamperoitiin ja lellittiin isovanhemmilla pienenä ja katsokaa miten upea minusta tuli. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Pamperoida, onko se jotain kepuslangia vai onko luettu liikaa vauva.fi-sivustoa?
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemumieli kirjoitti:Pamperoida, onko se jotain kepuslangia vai onko luettu liikaa vauva.fi-sivustoa?

Laitetaan käytetty pampers sukkaan ja nuijitaan sillä hiljaiseksi?
Vastaa Viestiin