Päivän uutiskatsaus
Re: Päivän uutiskatsaus
Niin. Minusta on tärkeä erottaa toisistaan tarkoituksellinen väkivalta, ja ajattelemattomuudesta/tyhmyydestä aiheutunut haitta, jonka tarkoituksena ei kuitenkaan ole ollut aiheuttaa henkilövahinkoja.
Prepare for the worstest.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
Olen samaa mieltä. Tuskin tästä kukaan on eri mieltä?nowaysis kirjoitti:Niin. Minusta on tärkeä erottaa toisistaan tarkoituksellinen väkivalta, ja ajattelemattomuudesta/tyhmyydestä aiheutunut haitta, jonka tarkoituksena ei kuitenkaan ole ollut aiheuttaa henkilövahinkoja.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Stubb, joka ei twitterin mukaan enää erota Suomen äärivasemmistoa ja äärioikeistoa toisistaan. Oon jotenkin aika yllättyny.
- Riemumieli
- Kitisijä
Kommareiden ja natsien tappoluku on varmaan jotain käsittämätöntä (100 miljoonaa tai enemmän?). Mitä niitä turhaan erottelemaan, Helvetin tuleen vain palamaan.
Paras päivä ikinä.
Tässä nyt ei ollut kyse siitä, kuten hyvin tiedät. Halkoa pyllyyn vaan.Riemumieli kirjoitti:Kommareiden ja natsien tappoluku on varmaan jotain käsittämätöntä (100 miljoonaa tai enemmän?). Mitä niitä turhaan erottelemaan, Helvetin tuleen vain palamaan.
Äärivasemmistolaisella on shemagh naamalla, äärioikeistolaisella jotain muuta.
Muita eroja ei sitten olekkaan.
Muita eroja ei sitten olekkaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Nyt jätkä kyllä suoltaa sellaista poliittista jargonia etten pysy kärryillä.
- Riemumieli
- Kitisijä
Googlettamisen perusteella molemmat sanat tarkoittavat rättiä päässä.
Paras päivä ikinä.
Oukei. Rohkenen olla eri mieltä Bluntlyn kanssa, mutta antaapa olla.
Totta kyllä, mutta toisaalta mun on vaikeaa selityksistä huolimatta nähdä kummassakaan toiminnassa vilpittömästä halua saada se oma liike yleisesti hyväksytyksi. Esim tämä kaupunkitapahtuma (joka ei ole ollut ainoa vastaavaa luokkaa oleva), jossa tosiaan hälytysajossa olevien ajoneuvojen edestä ei voitu nousta, vaan istuttiin keskellä katua. Harvoinpa kuitenkaan ambulanssi/paloauto huvikseen valoja vilkuttaa, vaan monasti on nimenomaan hengistä kysymys. JOS tuossa tilanteessa olisi ajateltu, oltaisiin todettu, et joo, sori, tää on huono paikka, ja siirrytty hiukan. Niinkuin sanoin, alku tapahtumasta olikin hyvä, ja jos sellaisena olisi pysynyt, niin olisi taatusti saanut kansalaisten mielipiteitä puolelleen. Samoin meidän pikkuanarkistit pitivät kulkueen, jonka aikana heiteltiin pulloja liikkeiden ja autojen ikkunoihin yms, ja loppujen lopuksi sytytettiin bilepaikalla muistaakseni rengaspalo. Kyllä, ajattelematonta, mut mun mielestä menee jo rajan yli. Nimenomaan välillisiä vahinkoja ajatellen. Kuitenkin kärsijöinä olivat yksityiset ihmiset ja pienyrittäjät. Ja valitettavasti jos asiasta mainitsee, niin asenne on se, että näin sen kuuluu mennäkin, koska MEIDÄN asia vaatii anarkiaa ja muiden täytyy vaan niellä se. Ajattelemattomuuskin on eri asia kuin tahallinen välinpitämättömyys.nowaysis kirjoitti:Niin. Minusta on tärkeä erottaa toisistaan tarkoituksellinen väkivalta, ja ajattelemattomuudesta/tyhmyydestä aiheutunut haitta, jonka tarkoituksena ei kuitenkaan ole ollut aiheuttaa henkilövahinkoja.
Mitä taas noihin väkivaltatilanteisiin natsien kanssa tulee, niin veikkaan, että heillä halu on kuitenkin pysyä marginaaliryhmänä, omista väitteistään huolimatta. Ja esim meillä täällä yksi porukka hajosi juuri kahdeksi, koska eivät olleet samaa mieltä näistä asioista, eli en sanoisi sitäkään ryhmää yhtenäiseksi. Ja mitä olen seurannut, niin ei kovin moni ryhmä ole paljon synttäreitä pidellyt, vaikka erilaisia kerhovirityksiä täällä on nähty useakin. Ja mitäs se Pahojen poikien piiri totes, rasistisia rikoksia pojat oli tehny alle 10%, loput kohdistui ihan kantasuomalaisiin. Eli ei sekään kohta ideologiassa oikein pidä... (Viimeksi pääsin kuittailemaan aukoista ideologiassa, kun meillä päin olevan pizzerian ikkunaa rikottiin jatkuvasti. Oli pakko kysyä yhdeltä tutulta, et opetatteko pikkuskinejä osumaan ikkunaan? Ja eikös teidän ideologian mukaan teidän pitäisi olla niitä loisivia ulkomaalaisia vastaan, jotka tulee eleleen teidän verorahoilla ja syljeskeleen kattoon, eikä uutteria, itsensä elättäviä yrittäjiä vastaan? Loppu ikkunan rikkominen.)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
~Albert Einstein
No miten ne eroavat toisistaan?nowaysis kirjoitti:Stubb, joka ei twitterin mukaan enää erota Suomen äärivasemmistoa ja äärioikeistoa toisistaan. Oon jotenkin aika yllättyny.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Joo. Stupid is what stupid does. Lähtökohtaisesti näen eron pyrkiikö ideologia kohti sitä, että ihmiset ovat keskenään eriarvoisia, vai yhteiskuntarakenteen muuttamista. Toki molempiin jengeihin mahtuu monenlaista idioottia kuten olemme huomanneet, mutta tiedän että äärivasemmistossa on enempi myös pasifisteja(eivät nämä pullojenheittelijät), joita taas rasistiset ideologiat harvemmin houkuttavat.
En oikein ymmärrä kuinka äärivasemmiston ja äärioikeiston ideologia eroaa toisistaan?nowaysis kirjoitti:Joo. Stupid is what stupid does. Lähtökohtaisesti näen eron pyrkiikö ideologia kohti sitä, että ihmiset ovat keskenään eriarvoisia, vai yhteiskuntarakenteen muuttamista. Toki molempiin jengeihin mahtuu monenlaista idioottia kuten olemme huomanneet, mutta tiedän että äärivasemmistossa on enempi myös pasifisteja(eivät nämä pullojenheittelijät), joita taas rasistiset ideologiat harvemmin houkuttavat.
Kuten olen monasti sanonut niin ero on lähinnä siinä, että äärioikeistolaiset ovat avoimesti pahoja kun taas äärivasemmistolaiset ovat katalia ja verhoavat pahuutensa hyödyllisiin idiootteihin uppoavaan humpuukiin rauhantahtoisista pommeista ja tasa-arvoisuudesta. Jos valittavana on pahis ja katala pahis niin kyllä minä mieluummin sen pahiksen kanssa diilaan.
Toinen erohan on tietty se, että Stalin keksi kutsua sitä toista sosialistista ja totalitaristista aatetta äärioikeistolaiseksi erotukseksi omasta sosialistisesta ja totalitaristisesta aatteestaan.
Masturbation is for the poor.
Riippuu tietysti miten määrittelemme äärivasemmistolaisuuden. Itse ajattelen, että äärimmäisenä sosialismin ja kommunismin vasemmalla puolella on anarkismi, joka vastustaa autoritarismia ja kaikkia yksilön itsemääräämisoikeuden rajoittamisen muotoja. Vastakohtaisesti äärimmäisenä oikealla voisi olla kansallissosialismi, joka taas on autoritarismin toinen ääripää. Anarkismi tarkoittaa kaikkien ihmisten tasa-arvoa ja vapautta, natsismi ei. Toki tässä liikutaan niin ideologisella tasolla, että käytännössä näiden ilmentymä on usein ihan jotain muuta. Anarkismi ei kuitenkaan tarkoita väkivaltaa ja sekasortoa, vaan yksilön vapautta. Äärioikealla vapaus on määritelty eri tavalla, koskemaan vain tiettyä ihmisryhmää.
Tuo ääri -käsite jo itsessään on ongelmallinen, muistaakseni yksi äärivasemmistolainen tohtorikoulutettava väsäsi siitä väikkärin aikoinaan. No, kaiken kaikkiaan iltapäivälehtitasoinen keskustelu aiheesta liikkuu eri sfääreissä kuin tieteellinen tutkimus em. ryhmistä. Mutta jos oikeasti kiinnostaa asiaan syvemmin perehtyä, tutkimuksia ja artikkeleita kyllä löytyy.
Tuo ääri -käsite jo itsessään on ongelmallinen, muistaakseni yksi äärivasemmistolainen tohtorikoulutettava väsäsi siitä väikkärin aikoinaan. No, kaiken kaikkiaan iltapäivälehtitasoinen keskustelu aiheesta liikkuu eri sfääreissä kuin tieteellinen tutkimus em. ryhmistä. Mutta jos oikeasti kiinnostaa asiaan syvemmin perehtyä, tutkimuksia ja artikkeleita kyllä löytyy.
^Totta, määrittelykysymyksiä paljonkin. Ja monasti tuntuu, että näitä erilaisia termejä käytetäänkin ihan vain oikeuttamaan erilaiset keinot, puhtaana tekosyynä. Että osa "muksuista" on mukana liikkeen sijaan sen vuoksi, että voi käyttää liikettä oikeuttamaan välinpitämättömyyden. Ja varsinkin tuo sana "anarkia" tuntuu olevan taikasana heille. Eilen yritin yhdessä keskustelussa kyselläkin ihmisten määrittelyitä ääriliikkeille, joista puhuivat. Tuntui kovin vaikeaa olla selittää mitä kukakin sillä tarkoittaa. (Ja rehellisesti, uskoisin, että näistä Takun jäsenistä samoin ku kaupungin natseista aika moni rauhoittuu kunhan ikää tulee, luonnollisesti.)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
~Albert Einstein
Luen tässä paraikaa Troskin elämäkertaa. Äärivasemmiston armottomuus valtaan päästessään on monella tapaa identtistä natsien hirmutekoihin, sillä erotuksella että kommunistit tuhoavat talousopeillaan kaikkien niidenkin elintason joita eivät ammuta. Mitä tutkimukseen tulee, niin yliopistot ovat täynnä hyvin rahoitettuja vasemmistolaisia. Natsien on vähän vaikeampi ujuttautua rahoittamaan poliittista propagandaansa.
Oikeastaan vain uskonnot ovat historiallisesti olleetvielä vaarallisempia kuin äärivassarit ja natsityyppiset äärinationalistit. Kaikki ovat kyllä samaa kerhoa.
Oikeastaan vain uskonnot ovat historiallisesti olleetvielä vaarallisempia kuin äärivassarit ja natsityyppiset äärinationalistit. Kaikki ovat kyllä samaa kerhoa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
En tosiaan ole asiaa opiskellut, mutta ei kait anarkismi ole oikeistolainen tai vasemmistolainen ideologia. Perinteisesti vasemmistolaisuuteenhan on liittynyt mun mielestäni selvä valtionrooli - ja kontrolli ja se kait on anarkistille kauhistus? Eli mun mielestäni anarkismi ei ole äärivasemmistolaisuutta.nowaysis kirjoitti:Riippuu tietysti miten määrittelemme äärivasemmistolaisuuden. Itse ajattelen, että äärimmäisenä sosialismin ja kommunismin vasemmalla puolella on anarkismi, joka vastustaa autoritarismia ja kaikkia yksilön itsemääräämisoikeuden rajoittamisen muotoja. Vastakohtaisesti äärimmäisenä oikealla voisi olla kansallissosialismi, joka taas on autoritarismin toinen ääripää. Anarkismi tarkoittaa kaikkien ihmisten tasa-arvoa ja vapautta, natsismi ei. Toki tässä liikutaan niin ideologisella tasolla, että käytännössä näiden ilmentymä on usein ihan jotain muuta. Anarkismi ei kuitenkaan tarkoita väkivaltaa ja sekasortoa, vaan yksilön vapautta. Äärioikealla vapaus on määritelty eri tavalla, koskemaan vain tiettyä ihmisryhmää.
Yleensä äärivasemmistolaisuus mun mielestäni liitetään porukoihin, jotka eivät tyydy yhteiskuntajärjestyksen muuttamiseen demokraattisin keinoin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
MIKSI toisten on vaikeampi ujuttautua demokraattisina maina pidettyjen valtioiden johtaviin tutkimuslaitoksiin? Voisikohan se johtua siitä, etteivät he (yksilöt) uhkaa väkivallalla ja suostuvat muutenkin toimimaan länsimaisen demokratiakäsityksen puitteissa? Voitko sanoa samaa äärioikeistosta?So Hard kirjoitti:Mitä tutkimukseen tulee, niin yliopistot ovat täynnä hyvin rahoitettuja vasemmistolaisia. Natsien on vähän vaikeampi ujuttautua rahoittamaan poliittista propagandaansa.
Kaikki ovat kyllä samaa kerhoa.
Onko tutkimus jotenkin epätieteellisempää, jos tutkija on vasemmistolainen kuin jos on oikeistolainen?
Ihmisillä on mielenkiintoisia käsityksiä

NuoriDaavid kirjoitti:
En tosiaan ole asiaa opiskellut, mutta ei kait anarkismi ole oikeistolainen tai vasemmistolainen ideologia. Perinteisesti vasemmistolaisuuteenhan on liittynyt mun mielestäni selvä valtionrooli - ja kontrolli ja se kait on anarkistille kauhistus? Eli mun mielestäni anarkismi ei ole äärivasemmistolaisuutta.
Yleensä äärivasemmistolaisuus mun mielestäni liitetään porukoihin, jotka eivät tyydy yhteiskuntajärjestyksen muuttamiseen demokraattisin keinoin.
Voihan anarkismin määritellä vaikka viime tiistaiksi, Urpiaista lainaten. Mitkä ovat mielestäsi (epä)demokraattisia keinoja? Mielenosoitukset? Kirjoitukset? Puheet? Väkivalta muuten kuin valtion toimesta harjoitettuna? Puoluepolitiikan ulkopuolinen poliittinen toiminta?
Nämä ovatkin vasemmistolaisia. Jos haluat verrata natsipaskoihin niin vertaile äärivasemmistolaisia.nowaysis kirjoitti: Voisikohan se johtua siitä, etteivät he (yksilöt) uhkaa väkivallalla ja suostuvat muutenkin toimimaan länsimaisen demokratiakäsityksen puitteissa?)
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
No eipä nyt heittäydytä tyhmiksi. Mielenosoittaminen, kirjoittaminen, toimiminen puoluepolitiikan ulkopuollella tai puhe ei tietenkään ole epädemokraattista vaikuttamista. Mutta jos olet sitä mieltä, että anarkismi on vasemmistolainen ideologia, niin silloinhan myös automaattisesti olet sitä mieltä, että joihinkin vasemmistolaisuuden muotoihin kuuluu myös väkivaltainen vaikuttaminen. Tiedän, että suuri osa anarkisteista on pasifisteja, mutta tiedän myös (ja tod. näk. sinäkin), että osa anarkisteista uskoo väkivaltaan.nowaysis kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:
En tosiaan ole asiaa opiskellut, mutta ei kait anarkismi ole oikeistolainen tai vasemmistolainen ideologia. Perinteisesti vasemmistolaisuuteenhan on liittynyt mun mielestäni selvä valtionrooli - ja kontrolli ja se kait on anarkistille kauhistus? Eli mun mielestäni anarkismi ei ole äärivasemmistolaisuutta.
Voihan anarkismin määritellä vaikka viime tiistaiksi, Urpiaista lainaten. Mitkä ovat mielestäsi (epä)demokraattisia keinoja? Mielenosoitukset? Kirjoitukset? Puheet? Väkivalta muuten kuin valtion toimesta harjoitettuna? Puoluepolitiikan ulkopuolinen poliittinen toiminta?
-
- Kitisijä
^ vasemmisto kannattaa väkivaltaa ihan kautta linjan. Harvalla heistä tosin on munaa toteuttaa, joten väkivaltaisia tekoja tekee harva. Loput tyytyy sitten pyllistämään noille sankareille teeilloissa. Kiduttaja Che on kattos niin cool.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
Voihan äärivasemmistoilaisuuden - Nowaa lainaten - määritellä vaikka viime tiistaiksi.nowaysis kirjoitti:Riippuu tietysti miten määrittelemme äärivasemmistolaisuuden.
Kysypäs kuitenkin siltä äärivassaritohtorilta, oliko esim. Punaiset prikaatit äärivasemmistolainen liike.