So Hard kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Eikös tuo ole työnantajan näkökulmasta varsin pitkälle sama asia?
Ei tietenkään. Oletetaan että henkilöstömenot ovat 100 miljoonaa vuodessa. 3 prosentin korotus tuo efektiivisesti 4% menonlisäykset. Siis 4 miljoonaa suoraa menoa lisää. Se tarkoittaa sitä, että myyntiä pitää lisätä tai hintoja korottaa vastaavasti, jotta käyttökate pysyy edes samana. Jos se ei ole mahdollista, vaihtoehdoksi jää henkilöstön vähennys, joka on hidas ja tehoton prosessi - pitkään töissä olleesta eroon pääsy voi helposti maksaa yli vuoden palkan ja irtisanomisuhan alla oleva tai irtisanottu työntekijä tuskin tuottaa kovin tehokkaasti tai laadukkaasti, mutta tilaukset pitäisi silti pystyä hoitamaan kunnialla.
Minun on vaikea nähdä, että yritykset voivat tässä tilanteessa siirtää korotuksia asiakashintoihin tai hankkia uusmyyntiä, kun muutenkin on hiljaista. Hiljaisemmassa tilanteessa viikon pidempi loma ei tarkoita välttämättä mitään lisämenoa, jos tilalle ei palkata kesähessua. Vaikka palkattaisiin, kesähessun liksa on aina pienempi kuin vakihemmon.
Jos töitä ei ole, niin työnantaja voi lomauttaa ja palkkaa ei tarvitse maksaa. Lomalla olevan palkka pitää maksaa.
Jos töitä on, mutta porukka on lomalla, niin sehän joko tarkoittaa, että työntajan myyntitulo pienenee (koska pitää myydä ei-oota) tai pitää palkata lisää porukkaa tekemään työ (palkkakulut kasvavat).
En tarkoita, että se on 1:1 sama. Mutta viivan allehan se lopputulema on sama. Sijoitetun pääoman tuotto huononee, koska yhdellä palkkaeurolla saadaan aiempaa vähemmän tulosta.
Toki siinä tilanteessa, että töitä ei ole ja työntekijä on työpaikalla pyörittelemässä peukaloita tai lomalla, lopputulos on työnantajalla lähes sama.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.