Suvinen kirjoitti:Gat kirjoitti:
Kohtsillään tänään alkaa Trierin "Antichrist" telkusta. Sitäkään en ole nähnyt, vaikka se DVDnä minulla onkin. Kuulemma kuvottavin kaikista Lars von Trierin filmeistä!
Musta tää oli aivan yliarvostettu ja ylikohuttu. Toki vaikuttavaa kuvausta sekä kovin heittäytyvät roolisuoritukset, mutta jonkun olisi tässä pitänyt pistää von Trier aisoihin. Liikaa taiteellista paskaa leffan juonellisen kulun kustannuksella. Alkuosa on suorastaan loistavaa, loppu luistelee kyllä semmoiseksi kökköilyksi että voi hyvää päivää.
No, onnea katsomiseen joka tapauksessa. Tule kertomaan mitä tykkäsit.
Pyynnöstäsi kerron, söpönenu.
And of course, I'm very, very drunk.
Olen eri mieltä silleen, että alkupuoli oli minusta tylsä. Tai ehkä herätti minussa ajatuksia, millaista vanhempieni oli elää mielisairaan, eli siis nuorena lähes psykoottisen pakkoneurootikon eli minun kanssani.
Loppupuolella oli joo kauhufilmiefektejä. Mutta taiteellisesti jätettiin näyttämättä mistä oikeastaan on kyse. Kuten tuskin kirjoittajatkaan tietävät, mitä Hamletissa, 12 Apinassa tai Syvässä Joessa oikeastaan tapahtui. Tässä mm. aiheuttiko äiti tahallaan lapsensa jalkavamman ja onnettomuuden pakottamalla eriparisiin kenkiin?
Siinä oli parisuhdedramatiikkaa, josta minä en mitään ymmärrä. Dogville ja Manderlay olivat yksinäisen runkkarin kannalta ymmärrettävämpiä. Kun kerran en saanut sinuakaan jujutettua synnyttämään minulle poikalasta. Joten kunnon INTP:n tapaan analysoin ulkopuolisena.
Minulle oli yllätys, että pahis olikin vaimo eikä mies. (Äitini muuten kehui raadollisia, sievistelemättömiä seksikohtauksia. Itse luulen, että verta purskuava pippeli ja leikattava klitoris (jonka muslimit syystäkin tekee naisilleen) oli lavasteita). Mutta silleen minusta tuo oli taas yksi esimerkki, että naisia ei voi ymmärtää. Tuskin ne ymmärtävät itseäänkään (`Mustan kirjani mukaan juuri sinä olet sanonut samaa). Lisäksi ehkä haluttiin sanoa, että naisen seksuaalisuus on tuhoava luonnonvoima, se pitäisi saattaa kuriin. Psykiatriaviomiehen parhaista yrityksistä huolimatta kävi noin. Lopussa kun kuristi vaimonsa, kaipa se oli Trierille tyypillinen "tappakaa ne, puhe ei auta" -ratkaisu.
Onko Trierkin naisvihaaja?
Ei välttämättä uskoisi Grace-sankarittarensa (Dogvillessa ja Manderlayssa) takia. Tosin niissähän Grace nimensä vastaisesti oppii armottomaksi, ja isäukkonsa on koko ajan oikeassa.
Ihan lopusta en ymmärtänyt, että kun Willem Dafoe seestyneessä tilassa näki ne kuolleet eläimet, sitten paikalle tuli ihmisiä. Jotka olivat kaikki naisia. Ilmakuvasta näytti kuin olisivat piirittäneet Dafoen. Tappoiko ne miehen vai mitä?