Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja swirl »

^Nyt en ihan ymmärtänyt. Jos liikut paljon ja vedät 1000 - 1500 kcal päivässä, niin eiköhän siinä ole miinusta enemmän kuin 500 kcal päivässä.

Mä olen näissä ravintoasioissa Kaisa Jaakkolan opetuslapsia. Täältä löytyy Kaisan Flow Food -opas, jossa on paljon hyvää juttua!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:Joko laskuri on päin persettä, tai sitten Manalan maila on oikeassa, syöminen eikä liikkuminen ei laihduta jos on sopivat geenit, itselläni siis melkein vuoden jatkunut jo tuollainen parhaimmillaan 3000kcal energiavaje ei ole juurikaan palloa ja kahvoja vähentänyt, ehkä aavistuksen verran kiinteytynyt vain.
Jos nyt olisit vaikkapa vuoden jollain 3000 kcal energiavajeella, näyttäisit hitlerkortin tuotteelta koska energiaa ei synny eikä kulu tyhjästä. 365 päivää 3000 cal kalorivajeella olisi karkeasti laskien 150+ kiloa traania. Mä vähän veikkaan että sä laskeskelet sekä kulutuksesi että syömisesi/juomisesi ihan päin vittua. Eiköhän tähän joku vastaöninä insuliinihäiriöistä ja kaikenlaisesta muustakin löydy, mutta fakta on että roppa ei voi kuluttaa yhtää enempää energiaa kuin sinne on joko tankattu tai varastoitu. Jostain se tulee, ja en usko että olet niin kasvis että yhteytät auringonvaloa ja hiilidioksidia.

Nämä kekkulit vetivät keveissä töisssä 1300 ja raskaissa 1700 kaloria päivässä. Reeni oli aika kovaa, kun kiväärinpiipulla pistettiin liikkumaan.

Kuva

Toki voi taas olla, ne vysiikan lait eivät koske insinöörejä.
Viimeksi muokannut So Hard, 12.07.2012 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3301
Liittynyt: 23.12.2005 23:36

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Georgina »

^jos tossa olis tykkää nappi niin oisin painanu sitä. Edit: Ennenko siihen tuli tuo mauton kuva.
Viimeksi muokannut Georgina, 12.07.2012 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

swirl kirjoitti:^Nyt en ihan ymmärtänyt. Jos liikut paljon ja vedät 1000 - 1500 kcal päivässä, niin eiköhän siinä ole miinusta enemmän kuin 500 kcal päivässä.

Mä olen näissä ravintoasioissa Kaisa Jaakkolan opetuslapsia. Täältä löytyy Kaisan Flow Food -opas, jossa on paljon hyvää juttua!
Laskennallisista arvoista minä koitin houria. Itse olen nyt kiristämässä vielä tuostakin, joko lähtee rasva tai sitten henki, saa nähdä kumpi ensin.

Kaisa on tajunnu lähteä hyvään businekseen kyllä, imo on jotenkin surullista, että itsestään selviä asioita lausumalla päätyy neuvomaan isompaa kansaosaa, en siis tarkoita, että asiassa mitään väärää on, vaan siinä, miten typeriä modernit ihmiset ovat.

Noh, pistetääs tähän verrokki maksimiviikon keskiarvon mukaan laskettu päivittäinen tarve on 3500kcal. Päiväohjelma ennen tuplalepopäivää.

Klo 8.00
Aamiainen 0 kcal, 0%, (Suositus 20%):
Lasi vettä (jossa teelusikallinen merisuolaa puoltatoista vesilitraa kohden) = 0kcal
MSM-jauho (Racing, 100%), teelusikallinen = 0kcal

Klo 10.00
Lounas 579kcal (29%, suositus 40%):
Heraproteiinijauho, whey80, 74g = 273kcal
Omena, ulkomainen, kuorineen 2kpl = 141kcal
Kahvi, 10dl (koko päivänä) = 25kcal
Maito, luomu, rasvaton 0.5l = 165kcal

Klo 14.00
Välipala 167kcal (8%, suositus 7%):
Omena, ulkomainen, kuorineen 2kpl = 141kcal

Klo 17.00
Päivällinen 1292kcal (46%, suositus 26%):
Kananmuna, paistettu, voi, suola 4kpl = 497kcal
Punaviini, luomu, 0,375l = 261kcal
Heraproteiinijauho, whey80, 74g = 273kcal

Klo 19.00
Iltapala 477kcal (21%, suositus 7%):
Luomuruisleipä, 110g = 257kcal
Tuorejuusto, 30% rasvaa = 60kcal
Juusto, Arkijuusto, 24% rasvaa = 160kcal

Energianönnönnöölaskelma toteutunut / suositus
Ravinnosta saatu energia 2255 kcal 3452 kcal
Peruskulutuksen energia -3115 kcal -3234 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -820 kcal -820 kcal

Päivän energiavaje -1680 kcal -602 kcal

Hiilarit 28%
Rasva 25%
Proteiini 36%
Alkoholi 11%

Kun ottaa huomioon tuon punaviinin, joka ei kuulu normaaliohjelmaan edes kovan viikon iltana, tämän härpäkkeen arvio on vähän oudonkarhea mun silmään, sano.

edit: Ja liikunnat oli aamupalan jälkeen 1h juoksua, mittarin arvaus 1000kcal ja ennen päivällistä parituntinen pyjamajumppaa, mittari arvuutteli, että 1500kcal paloi.

edit2: päivällistä!
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

So Hard kirjoitti:Jos nyt olisit vaikkapa vuoden jollain 3000 kcal energiavajeella, näyttäisit hitlerkortin tuotteelta koska energiaa ei synny eikä kulu tyhjästä.
Jos nyt vaikka jurristina tutkisit loppupäivän sivua ja etsisit avainsanaa "parhaimmillaan". Saat tikkaria sitten kun keksit, mihin koira oli haudattuna.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Jos nyt olisit vaikkapa vuoden jollain 3000 kcal energiavajeella, näyttäisit hitlerkortin tuotteelta koska energiaa ei synny eikä kulu tyhjästä.
Jos nyt vaikka jurristina tutkisit loppupäivän sivua ja etsisit avainsanaa "parhaimmillaan". Saat tikkaria sitten kun keksit, mihin koira oli haudattuna.
Luin kyllä sen sanan, lueppa sinä lauseen alusta "Jos nyt olisit" niin ehkä keksit missä virkeen ja koko kirjoituksen pihvi on.

Toki ymmärrän, että jos kalorien laskeminen menee yli hilseen, ei konditionaalikaan ole kovin helposti hallussa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

So Hard kirjoitti:Luin kyllä sen sanan, lueppa sinä lauseen alusta "Jos nyt olisit" niin ehkä keksit missä virkeen ja koko kirjoituksen pihvi on.
Voi olla, että tulkitsen väärinkin, mutta osaltasi pihvi oli siinä, että sinun oli pakko päästä viisastelemaan ja linkittämään erittäin arveluttavaan kuvamateriaaliin, pohjimmaisena tarkoituksena vittuilla minulle erittäin vulgaarilla tavalla.

Ylleisö suap piättee kumpi voetti, mun pittää ny lähtiä keskitysleirille uuninpolttotalakoissiin klaanin kaapu päällä.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Etpä sitten tajunnutkaan, vaikka sen sulle jopa tiivistin. Jos ei traani lähde, niin joko sisääntulevan tai ulosmenevän energian määrä on väärin laskettu. En ole vielä yhteenkään ihmiseen törmännyt, joka liikuntaa lisättyään ja ravintoa vähennettyään/muutettuaan ei olisi saanut traanin määrää tippumaan. Kaloriteorian toimimattomuudesta ruikuttaminen on silleen vähän noloa, kun se ei osoita kuin omia puutteita.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3301
Liittynyt: 23.12.2005 23:36

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti: On hyvä kapine muuten, mutta vähän oudoksuttaa noi suositellut annokset päivätasolla, kun todellisuudessa omat annokseni ovat ~1000kcal/päivä, kovina treenipäivinä enimmällään 1500kcal, laskuri suosittelee alkaen 3400-4000kcal/päivä annoksia.
No mä ymmärsin sen niin että Janne syö päivässä 1000-1500 kaloria jo vuoden ajan ja kuten tiedämme, treenailee kovasti. Se että sillä yhtälöllä ei laihtuisi ei minustakaan selity muilla tavoin kuin että Janne laskee nyt jossain väärin. (tai Ginuski ymmärtää yksinkertaisia lauserakenteita täysin väärin)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Vesper »

swirl kirjoitti:Janne, syöt aivan liian vähän! Ei ihme, ettei paino putoa.

Vesper, meillä ei syödä mitään valmista, vaan kaikki tehdään itse, eikä punnitseminen ole mun mielestäni mikään ongelma. Se vie ehkä max puoli minuuttia siinä vaiheessa, kun sitä ruokaa asettelee lautaselle.
Mihin vertaat sitä annosta? Arvioon? Ei katsos sovi mulle. Sitten kun mittaillaan, niin kanssa mittaillaan. Eli ruokaa valmistaessa mitataan ja punnitaan joka ikinen raaka-aine, sitten valmis setti punnitaan ja jaetaan annoksiin jne... Menee vähän kauemmin kuin 30 sek.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

So Hard kirjoitti:Etpä sitten tajunnutkaan, vaikka sen sulle jopa tiivistin. Jos ei traani lähde, niin joko sisääntulevan tai ulosmenevän energian määrä on väärin laskettu. En ole vielä yhteenkään ihmiseen törmännyt, joka liikuntaa lisättyään ja ravintoa vähennettyään/muutettuaan ei olisi saanut traanin määrää tippumaan. Kaloriteorian toimimattomuudesta ruikuttaminen on silleen vähän noloa, kun se ei osoita kuin omia puutteita.
En ole sanonut, että ei lähde, olen sanonut, että pallo =maha ja kahvat =vyötärö ei pienene. Oikolukutaito.

Mutta joo, tiiätte nää rasvaprosenttimittaukset ja muut humpuukit? Jaloista, tai sanotaan nyt tarkemmin, lonkkien alapuolelta mitattuna prosentti on, siis toistan mitattuna, 10-15. Samoin miekkalisäkkeestä ylöspäin. Siinä välissä on joku perkeleen bermudan kolmio joka vihaa minua. Tarvittaessa voin esittää mittoja todistusaineistoksi. Tai pippelikuvia, mutta siitä on jo liiankin helppo uskoa!

En myöskään ole väittänyt, että kaloriuskovaisuus olisi sen huonompi tai parempi uskonto kun mikä tahansa muukaan tarjolla oleva viisasten kives, minulle sillä ei vain ole mitään arvoa, koska noudatan omia, vaihtelevalla menestyksellä toimivia mallejani, jos kuinkin olen uteliaisuudesta monenlaista ihmedieettiä testannut myös.

Gina: Janne on testannut erilaisten ihmedieettien ja kuurien kanssa monenlaista kombinaatiota, joista yksikään ei ole a) vahvistanut kaloriarvioiden todenpitävyyttä b) tuottanut muita kuin hetkellisesti Jannea tyydyttäviä, ottelupainoon liittyviä tuloksia.

En nyt ehkä ole parhaimmassa terässä, mutta miten tässä luisuttiin lausumasta, jossa kritisoitiin yhden kalorilaskurin päiväkohtaisia suosituksia, kohti jonkin random jurristin hevostelua ydinosaamisalueestaan, suhteellisuusteoriasta. E voi olla meikäläinen toiseen, mutta tämän aloittamani langan suhteen se on... noh, suhteellisen merkityksetön vänkäämä.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

McJanne kirjoitti:Mutta joo, tiiätte nää rasvaprosenttimittaukset ja muut humpuukit?
Ei rasvaprosentin mittaus ole humpuukkia. Tosin ainut luotettava metodi siihen on vesipunnitus, muut on huuhaata.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Bluntly kirjoitti:Ei rasvaprosentin mittaus ole humpuukkia. Tosin ainut luotettava metodi siihen on vesipunnitus, muut on huuhaata.
Juuh, mie vain viittasin siihen humpuukiosastoon omalla sepustuksellani.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:En ole sanonut, että ei lähde, olen sanonut, että pallo =maha ja kahvat =vyötärö ei pienene. Oikolukutaito.
Tässä on se mitä sanoit: "syöminen eikä liikkuminen ei laihduta jos on sopivat geenit, itselläni siis melkein vuoden jatkunut jo tuollainen parhaimmillaan 3000kcal energiavaje ei ole juurikaan palloa ja kahvoja vähentänyt, ehkä aavistuksen verran kiinteytynyt vain."

Miten ihmeessä tää nyt pitäisi lukea ja ymmärtää niin, että ootkin laihtunut just niinku eikä melkein kun tahdot, mutta vyötärö ei vaan pienene, kun juuri olet lainaamassa toisen väittettä että syöminen ja liikkuminen ei laihduta ja energiavajeet ei tee muuta ku kiinteyttää vähän? En vissiin vaan osaa murrettasi tarpeeksi oikolukeakseni tekstejäsi. My bad. Biggest loserissa tuntuu lähtevän riittävällä liikunnalla ja oikealla syömisellä aika lailla moninkertaisetkin keskivartalomassat sun mahdolliseen pakkiisi verrattuna, joten en nyt ehkä heittäisi sinuna kirvestä kaivoon pallon ja kahvojen suhteen noudatit mitä teoriaa tahansa. Joskin sen punkun heittämistä kaivoon kannattaa ainakin harkita jos raswalla on taipumus kertyä vyötärölle.

Peace out. Tylsä aihe.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Toi wheyn 80 protsku maistuu ihan anaalilta verrattuna mass blastiin. Ei enää ikinä.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Ja jos mä alan laihuttaa, niin jätän mässyt pois ja kerään ekana lihakset. Sitten kun lihas, niin sitten helpompi siirtyä airobodisempaan reeniin ja caloria culuu vaikkei rehkiskään hulluna. Caloreita en ole ikinä laskeskellut, tiedän kyllä mitä pitää tehdä että läskit lähtee.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

So Hard kirjoitti:
McJanne kirjoitti:En ole sanonut, että ei lähde, olen sanonut, että pallo =maha ja kahvat =vyötärö ei pienene. Oikolukutaito.
Tässä on se mitä sanoit: "syöminen eikä liikkuminen ei laihduta jos on sopivat geenit, itselläni siis melkein vuoden jatkunut jo tuollainen parhaimmillaan 3000kcal energiavaje ei ole juurikaan palloa ja kahvoja vähentänyt, ehkä aavistuksen verran kiinteytynyt vain."
Tässä on mitä todella sanoin:
Joko laskuri on päin persettä, tai sitten Manalan maila on oikeassa, syöminen eikä liikkuminen ei laihduta jos on sopivat geenit, itselläni siis melkein vuoden jatkunut jo tuollainen parhaimmillaan 3000kcal energiavaje ei ole juurikaan palloa ja kahvoja vähentänyt, ehkä aavistuksen verran kiinteytynyt vain.
Lopeta kiemurtelu mato, ei se auta. Jos et oikeasti osannut tuota lukea, niin ymmärrän kyllä jos koet pääasiassa tylsyyden hetkiä. Jos ei luetun ymmärtäminen onnistu, suosittelen jättämään jeesustelun hurmoshengille, joilla voi olla jopa jotain sisältöä paatoksessaan.
So Hard kirjoitti: Miten ihmeessä tää nyt pitäisi lukea ja ymmärtää niin, että ootkin laihtunut just niinku eikä melkein kun tahdot, mutta vyötärö ei vaan pienene, kun juuri olet lainaamassa toisen väittettä että syöminen ja liikkuminen ei laihduta ja energiavajeet ei tee muuta ku kiinteyttää vähän? En vissiin vaan osaa murrettasi tarpeeksi oikolukeakseni tekstejäsi. My bad. Biggest loserissa tuntuu lähtevän riittävällä liikunnalla ja oikealla syömisellä aika lailla moninkertaisetkin keskivartalomassat sun mahdolliseen pakkiisi verrattuna, joten en nyt ehkä heittäisi sinuna kirvestä kaivoon pallon ja kahvojen suhteen noudatit mitä teoriaa tahansa. Joskin sen punkun heittämistä kaivoon kannattaa ainakin harkita jos raswalla on taipumus kertyä vyötärölle.
Peace out. Tylsä aihe.
Kunhan nyt vaan aluksi luet, ymmärtäminen tuntuu olevan liian hankala konsepti opiskelun tuossa vaiheessa.

Taino, kyllä mun nyt on pakko tähän pureutua kuitenkin, koska jopa tässä röllissä on mielenkiintoisia lankoja.

Painoluokkaurheilussa on ihan tavanomaista jopa 10kg pudotukset kilpailuja varten, treenikaudella sitten pidetään tarkoituksella "nesteissä" palautumisen ja muun mukavan takia.

Laihduttamisessa, tai ainakin omassa vinkkelissäni, pyritään pysyvän painonpudotuksen lisäksi muokkaamaan vartaloa subjektiivisesti mielekkäämmän näköiseksi ja helpottamaan olotilaa pienentämällä massan tuomaa vastusta.

Näitä kahta ei sovi sekoittaa.

Tuossa alkoholikaneetissasi olet aika pitkälle oikeassa, liiallinen alkoholin käyttö käy juuri sinne kriisialueelle. Kuitenkin pyytäisin vielä kerran huomaamaan oman kommenttini päiväohjelman lopussa, jossa todetaan, ettei se normaalisti ruokavalioon kuulu edes raskaimpina treenikausina.

Jotenkin tuntuu kyllä, myönnän, mutupohjalta, että satunnainen viinilasillinen, vaikkapa yksi kuukaudessa, ettei tuokaan nyt ole lopullinen syy sille, että koen pallonmuokkaamisessa epäonnistuneeni tällä haavaa.

Ja lopuksi vielä nämä painonpudotusreality-schaibat... Ettet nyt olisi mennyt siihen halpaan, että tuolla olisi jotain totuuteen perustuvaa esitettynä? Ei sillä, en osaa kommentoida katsomatta ko. show:ta, mutta vaikka nyt oletettaisiin, että jokin tulos pitäisi paikkansakin, niin lienee melko helppo uskoa, että isosta mahasta saa pienemmän helpommin kuin keskikokoisesta pienen?
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kottarainen kirjoitti:Juu, en mäkään normisti pysty laihduttamaan niin ettei olisi nälkä. Nyt on kyllä selkeesti toimiva resepti menossa. Stressikäyrä sitä luokkaa ettei maistu ruoka ja änkeen kurkusta alas väkisin jotain ihme proteiinipillijuomia et pysyn tolpillani. Outoa, en muista että olisin suunnilleen ikinä ennen menettänyt ruokahaluani mistään syystä.
Ei liene kovin yleistä, että stressin takia menettää ruokahalun? Masennuksen takiahan moni menettää. Mutta eo. ei siis tarkoita, että niin ei voi käydä, se ei vain mielestäni ole yleistä.

Disclaimer: "mielestäni" tarkoittaa, että en esitä edelläolevan olevan fakta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja swirl »

Vesper kirjoitti:Mihin vertaat sitä annosta? Arvioon? Ei katsos sovi mulle. Sitten kun mittaillaan, niin kanssa mittaillaan. Eli ruokaa valmistaessa mitataan ja punnitaan joka ikinen raaka-aine, sitten valmis setti punnitaan ja jaetaan annoksiin jne... Menee vähän kauemmin kuin 30 sek.
No siis tällä hetkellä mun ruokavalioni koostuu lähinnä kalasta/kanasta/lihasta, tummasta riisistä, marjoista, rehuista, kananmunista, rahkasta, oliivi- ja kookosöljystä sekä pähkinöistä. Silloin tällöin kokojyväruisleivästä. Ja protskulisästä. Ne on helppo punnita. Tai jos teen esim. smoothien, niin lyön sen kannun suoraan vaa'an päälle ja nollaan jokaisen ainesosan välillä.

Jos oikeasti kokkailen jotain monimutkaisempaa, niin punnitsen kaikki ainesosat ja ajattelen annoksina. Jos satsista tulee esim. neljä samankokoista annosta, niin kalorit on tosi helppo laskea.

En mä osaa ajatella sitä monimutkaisena, koska meillä on aina se vaaka pöydällä ja ruuat menee "automaattisesti" sen kautta. Mies bulkkaa ja minä dieettaan, joten molemmat ovat tarkkoja syömisistään.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:Lopeta kiemurtelu mato, ei se auta. Jos et oikeasti osannut tuota lukea, niin ymmärrän kyllä jos koet pääasiassa tylsyyden hetkiä. Jos ei luetun ymmärtäminen onnistu, suosittelen jättämään jeesustelun hurmoshengille, joilla voi olla jopa jotain sisältöä paatoksessaan.
Kuka tässä kiemurtelee? Kirjoitit päin vittua jos viestisi oli, että olet laihtunut. Selvällä suomella valitit, että traani ei katoa, vain vähän korkeintaan kiinteydyt, niin sen myös muutkin ymmärsivät. Onhan se toki vaikeaa kirjoittaa ymmärrettävää suomea, mutta yritä kovemmin. Sun horinat alkaa olla niin solmussa keskenään, että ei niistä ota enää erkkikään selvää.

Toistan pääpointtini edelleen - jos sisään tulevien kalorien määrä jatkuvasti alittaa ulos menevien määrän, laihtuu. Ja os liikkuu, se auttaa siinä rasvan palamisessa kovasti. Jos 200-kiloinen jannu pystyy muuttumaan solakaksi ja normaalipainoiseksi ravinnolla ja liikunalla, siihen pystyy kyllä hieman yksinkertainen insinöörikin. Ja jos ei pysty, vika on ihan vaan siellä korvien välissä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3301
Liittynyt: 23.12.2005 23:36

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Silläkin uhalla että työnnän nyt itteni keskelle sotaa... Kun Janne sanot että et usko kaloriteorioihin niin tarkoitatko sitä että ihmisten välillä on niin suuria yksilöllisiä eroja ettei voida yksiselitteisesti määrittää kalorimäärää minkä joku tarvitsee ylläpitääkseen tietyn painon?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Tiski, sulla on oiva pointti, se ei vaan liity aloittamaani lankaan millään tavalla, happy? Suomenkielisistä tulkintavivahteista ei saada selvyyttä ennenkuin se yleisö ottaa kantaa, kumpi voitti. Sitä odotellessa tämä nokittelu on vähän turhanpäiväistä.
Georgina kirjoitti:Silläkin uhalla että työnnän nyt itteni keskelle sotaa... Kun Janne sanot että et usko kaloriteorioihin niin tarkoitatko sitä että ihmisten välillä on niin suuria yksilöllisiä eroja ettei voida yksiselitteisesti määrittää kalorimäärää minkä joku tarvitsee ylläpitääkseen tietyn painon?
Juu, lisäksi oman "uskontokuntani" havainnoissa, empiriaan perustuva, huom, vaikuttaisi olevan myös niin, että per perse eri mömmöjen (ft. ruoka-aineiden) vastaanotto- ja hyödyntämiskyky vaihtelee radikaalisti. Joku hiilarispede siitä muistaakseni hiilareihin liittyen ainakin todisteli.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3301
Liittynyt: 23.12.2005 23:36

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti: Juu, lisäksi oman "uskontokuntani" havainnoissa, empiriaan perustuva, huom, vaikuttaisi olevan myös niin, että per perse eri mömmöjen (ft. ruoka-aineiden) vastaanotto- ja hyödyntämiskyky vaihtelee radikaalisti. Joku hiilarispede siitä muistaakseni hiilareihin liittyen ainakin todisteli.
No joo, uskon. Mutta tietyissä rajoissa silti minun mielestä liikutaan. Se että onko jonku päivittäinen perusaineenvaihdunta Y määrää kaloria ja toisen 1,5 x Y on varmasti totta ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät. Mutta jos on 80 kiloinen paljon liikkuva mies niin vaikka olis kuin hidas aineenvaihdunta niin käsittääkseni se 1500 kaloria päivässä ei voi olla sua laihduttamatta.

Kyllä mä senkin nielen että joku voi saada 100 g porkkanaa eri kalorimäärän kuin joku toinen mutta joku yläraja sillekin väkisin tulee.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mä kyllä vähän ihmettelen, miksi nähdä nälkää, vaikka laihduttaisikin. Huom. tuo on mielipide - en siis väitä, etteikö se olisi mahdollista.

Elimistö kuitenkin tottuu melko nopeasti (tyyliin viikossa tai vähemmässäkin ajassa) pienempään määrään ruokaan ja sitä myötä se nälkäkin hälvenee. Näin ainakin minulla. Olen hommannut tässä kevään ja kesän aikana kevyen laardikerroksen päälleni, joista aion hankkiutua eroon. Olen nyt tämän viikon ollut pienemmällä ruualla eikä tosiaankaan tarvi nälkää nähdä.

Kyseenalaistan kylä sen usein syömisen. Itse en jaksa syödä koko ajan, siis tyyliin muutaman tunnin välein. Syön kaksi kertaa päivässä (joskus vain yhden), mutta ei minun tee siinä välissä mitään mieli syödä (kahvia tosin juon) eivätkä verensokerit heilahtele. Luulen, että se on yksilöllistä. Sillä usein syömisellä viitataan (verensokeriarvojen lisäksi) siihen, ettei tulisi niin kova nälkä, että pitää ahmia. Minulle ei sellaisia ahmimismielitekoja tule.

Ja nämä extrat olen hommannut ryyppäämällä. On ollut aika kostea kevät ja kesä milloin minkäkin tekosyyn ansiosta :D Pahin turvotus on jo ohi, mutta koska olen kärsimätön, pidän sellaisen parin viikon raakaravintokuurin. Kyllä lähtee!
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä kein

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Georgina kirjoitti: Kyllä mä senkin nielen että joku voi saada 100 g porkkanaa eri kalorimäärän kuin joku toinen mutta joku yläraja sillekin väkisin tulee.
Jäin nyt miettimään tätä. Jos 100 grammassa porkkanaa on 26 kaloria, niin silloin siinä on 26 kaloria - ihan sama onko se päydällä vai masussa. Ei ne arvot muutu, ei kalorit eikä ravintoaineet. Eli kysymys on siitä, miten kroppa toimii (aineenvaihdunta jne.). Luulisi kyllä, että runsaasti liikkuvan ihmisen aineenvaihdunta pysyy kohtalaisen vilkkaana toisin kuin vaikkapa sohvaperunan.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin