Parhausperjantai
Olihan se Hiacessa vieraillut paskasakki saanut muutakin vahinkoa aikaan. Olivat näköjään yrittäneet varastaa koko autoa ja olivat yrittäneet vääntää rattia väkisin että rattilukko olisi hajonnut. Ei vaan ollut narukäsillä riittänyt voima ja ainoastaan rattiakseli oli vääntynyt siten että ohjaus takerteli ja ratti oli vinossa melkein puolivarvia. Olivat reppanat yrittäneet jaloinkin vääntää rattia, mutta eivät saaneet kuin pyyhkimen vivun mutkalle ja ratin kuraiseksi.
Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Sivulasin vaihdoin äsken ja kustannuksia tähän saakka tullut 61 euroa. Katsotaan mitä vakuutus korvaa.. Tiedä vaikka saisi oikein vaivanpalkkaakin!
Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Sivulasin vaihdoin äsken ja kustannuksia tähän saakka tullut 61 euroa. Katsotaan mitä vakuutus korvaa.. Tiedä vaikka saisi oikein vaivanpalkkaakin!
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Ohjausakseli tai sen ulkoputki vääntynyt ton verran? Juuri muu ei kai tossa voi vääntyä/kiertyä.masa kirjoitti:Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
Kuluja sulle ei tule kuitenkaan omavastuuta enempää? Kun toimit ajoissa. Myöhemmin tosin säästyisit omavastuun osuudelta

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Mitenkäs se paska rautatanko muka katkeasi. Pomminvarmasti ei mitenkään. Jos se katkeasi, olisi se katkennut jo väännettäessä.Pulkannaru kirjoitti:[
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
Haluatko kokeilla onneasi?
Mä en kokeilisi, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Vak.yhtiö kyllä korvaa uuden rattiakselin tmv, ei ne siitä ala nillittämään.
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
Haluatko kokeilla onneasi?
Mä en kokeilisi, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Vak.yhtiö kyllä korvaa uuden rattiakselin tmv, ei ne siitä ala nillittämään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1188
- Liittynyt: 17.12.2011 23:09
Tätä katsoessa tulee äkillinen tarve hakata päätä pöydän reunaan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PsKPAxKUdgQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PsKPAxKUdgQ[/youtube]
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Pulkannaru kirjoitti:^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
Mun on kyllä vaikea uskoa että katkeaisi.
Mulla reilun 13 vuoden duunikokemus metallista. Olen sinä aikana käsitellyt erilaisia metalleja lukemattomin tavoin. Olen takonut, kantannut, hitsannut, jyrsinyt, valanut, karkaissut, leikannut, taivuttanut, lämmittänyt, sulattanut, juottanut ja työstänyt lähes kaikilla käytössä olevilla tavoilla. Koskaan yksikään muu metalli ole mennyt poikki tai murtunut suhteellisen helposti kuin valurauta, pikateräs tai kovametalli. Niistä mikään ei kestä vääntöä juuri nimeksikään katkeamatta. Rattiakseli tuskin on mitään em. mainittua materiaalia, vaan ihan tavan paskarautaa ja se kyllä kestää.
Mutta jos sulla on faktaa linkiksi, niin laita ihmeessä. Muuten en osta.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Mun työkokemus on pääosin (poislukien 2..3 vuotta) autojen parista, en tarkoita automyyntiä.
Kertomani katkeamistapaukset eivät ole 1 tai 2 kpl. Vaan 10+kpl. Osan on katkaisuut varas, osa katkennut pysäköitäessä varkauden jälkeen (esim parin vuoden päästä tai samana päivänä) ja osa katkennut ajon aikana. Ajaessa on kuulema orpo olo kun yrittää irronneella ratilla ohjata autoa. Ja jostain kumman syystä autovalmistajat eivät anna tehdä ohjauslaitteisiin tuollaisia korjauksia/muutoksia. Tarkempaa kirjaa en kohdalleni osuneista ole pitänyt, mutta tuolla suunnalla liikutaan.
Mutta autosi kohdalla riskin ottamisesta päätätä tietysti sinä.
Edelleen totean, että en haluaisi vastaavassa tilanteessa ottaa toisten tiellä liikkujien henkeä/henkiä kontolleni.
Mun työkokemus on pääosin (poislukien 2..3 vuotta) autojen parista, en tarkoita automyyntiä.
Kertomani katkeamistapaukset eivät ole 1 tai 2 kpl. Vaan 10+kpl. Osan on katkaisuut varas, osa katkennut pysäköitäessä varkauden jälkeen (esim parin vuoden päästä tai samana päivänä) ja osa katkennut ajon aikana. Ajaessa on kuulema orpo olo kun yrittää irronneella ratilla ohjata autoa. Ja jostain kumman syystä autovalmistajat eivät anna tehdä ohjauslaitteisiin tuollaisia korjauksia/muutoksia. Tarkempaa kirjaa en kohdalleni osuneista ole pitänyt, mutta tuolla suunnalla liikutaan.
Mutta autosi kohdalla riskin ottamisesta päätätä tietysti sinä.
Edelleen totean, että en haluaisi vastaavassa tilanteessa ottaa toisten tiellä liikkujien henkeä/henkiä kontolleni.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Lähinnä aina rattiakseli. Joskus rattiakselin ympärillä oleva 'peltinen' putki. Ja muistan pari murtunutta rattiakin (siitä läpiviennin ympäriltä).
Lähinnä aina rattiakseli. Joskus rattiakselin ympärillä oleva 'peltinen' putki. Ja muistan pari murtunutta rattiakin (siitä läpiviennin ympäriltä).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin.
Siis enhän mää mitää niistä tiedä, vaikka on ollut monesti mielessä opiskella. Sen olen kumminkin joltain miekkanörttien foorumilta lukenut, että vaikka hyvälaatuinen ruostumaton teräs sopii veitsiin, pitkiin miekkoihin ei. Koska rosterissa on kromia ja jotain, sellainen terä pitemmässä esineissä murtuu ja katkeaa helposti iskusta. Lelumiekat tehdään rosterista, tuo mun halpa melkein-oikea on sentään sopivaksi kerrottua 1055 tai 1060 (en muista kumpaa) hiiliterästä. Kurahtaa muuten todella helposti ruosteeseen pienimmästäkin kosteudesta.
Siis enhän mää mitää niistä tiedä, vaikka on ollut monesti mielessä opiskella. Sen olen kumminkin joltain miekkanörttien foorumilta lukenut, että vaikka hyvälaatuinen ruostumaton teräs sopii veitsiin, pitkiin miekkoihin ei. Koska rosterissa on kromia ja jotain, sellainen terä pitemmässä esineissä murtuu ja katkeaa helposti iskusta. Lelumiekat tehdään rosterista, tuo mun halpa melkein-oikea on sentään sopivaksi kerrottua 1055 tai 1060 (en muista kumpaa) hiiliterästä. Kurahtaa muuten todella helposti ruosteeseen pienimmästäkin kosteudesta.
Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?masa kirjoitti:Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
Gat kirjoitti: ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?
Rosteri ei ole tarpeeksi sitkeää.
Rosteri on myös kallista, eikä sen ominaisuuksilla ole mitään tarvetta toimia rattiakselina.
OK. Sinä puhut rautasekoituksista raaka-aineena, minä niistä lopputuotteissa kuten veitsissä lämpökäsittelyn jälkeen.masa kirjoitti:No ei se tavan rosteri ole ainakaan kovempaa kuin paskarauta. Sen työstäminen ainakin on todella helppoa.Gat kirjoitti: OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.