NuoriDaavid kirjoitti:
En nyt kyllä tajua.
Huomaan. Pohdippa vaikka tuomion eroja tapauksissa joissa autosi on leasattu ja omasi. Jälkimmäisessä tapauksessa tuomio on huomattavasti kovempi ja vain koska auto sattuu olemaan omissa nimissäsi. Kuulostaako oikeuden mukaiselta käytännöltä? Minun mielestä tasavertaisuuden nimissä leasingauton omistajalle pitäisi tai muussa vastaavassa tapauksessa pitäisi lätkäistä auton arvoa vastaava sakko, jotta kohtelu olisi tasapuolista. Koska autojen arvoissa on isoja eroja, olisi niiden hintaeroakin tasapuolisuuden nimissä tasattava sakolla. Hei hetkinen. Olisiko sittenkin vain helpompi määrätä sopiva päiväsakkomäärä rikoksesta sekä korvaus aiheuttamistaan vahingoista ja unohtaa koko auton takavarikointi, jolloin päästään helpommalla byrokratialla eikä valtion tarvi alkaa gryndaamaan autoja. Päiväsakkomääränhän voi nostaa vaikka kuinka korkealle, jos ei välitetä eri rikosten välisestä tasapainosta.
Tämä ei sitten ollut mikään kannanotto siihen onko rattijuopumuksista tällä hetkellä annettavat tuomiot sopivan kokoisia.
EDIT: Jos omistusoikeudella pystyy kikkailemaan tuomion ankaruudessa, niin auton omistusoikeus on helppo järjestää toisen nimiin ja pitää itsellään käyttöoikeus ja kaikki vähänkään fiksummat taparattijuopot tekee sen vähintään ensimmäisen menetetyn auton jälkeen.
NuoriDaavid kirjoitti:Tämä menee edelleen sille sektorille, että kun sotaveteraanien asiat ovat edelleen retuperällä, niin mitään ei voi tehdä.
Älä itke. Ehdotuksesi oli surkea tunneperäinen heitto, etkä selvästikään ole järjellä miettinyt mitä siitä seuraa ja miten se istuu oikeusjärjestelmäämme. En sanonut, ettei mitään voi tehdä. Rahallisten korvausten nostaminen rikosten ehkäisemiseksi on vaan hiukkasen huono ratkaisu, koska ne yleensä tehoavat huonosti pahinpaan ongelma-ainekseen, koska varattomina niiltä ei saa mitään perittyä. On ihan sama kuinka monta miljoonaa on ulosotossa, kun sakkorangaistuksia ei enää voi muuntaa vankilatuomioksi.