urpiainen kirjoitti:
No, meidän eromme on kai siinä, että tunnut esittävän Alasalmen käytöksen jotenkin kunnioitettavana tai suositeltavana toimintamallina, hyvänä ongelmanratkaisumetodina,
Silloin kun kukaan ei tee mitään, kuten Alasasalmen tapauksessa, minusta Alasalmi teki ihan oikein, ja minä tekisin saman.
urpiainen kirjoitti: minä pidän kaikkien kannalta tavattomana tragediana prosessia, joka on syössyt aikuiset ihmiset tuollaiseen käyttäytymiseen.
No totta munassa tässä se ongelma onkin. Esim. opettajien konstit ja mahdllisuudet puuttua koulukiusaamiseen ovat naurettavan olemattomat.
urpiainen kirjoitti:[olen kuitenkin siinä käsityksessä, että asiantuntijamielipide on kääntymässä siihen suuntaan, että kiusaamisen perussyinä on (itsessään eri syistä johtuva) kyvyttömyys ei-aggressiiviseen paikan ottamiseen sosiaalisessa dynamiikassa ja erityisesti sosiaalisten suhteiden näkeminen tiettynä valtahierarkiana.
Kuinka monta kymmentä vuotta pitää vielä koulukiusattujen kärsiä, kun tutkijat tutkivat koulukiusaajia ja sitä miten se saadaan loppumaan? Meinaan vaan, että olisi suotavampaa käyttää muita koekaniineja viattomien lasten sijaan.
So Hardin kommentiin paskaperheistä, niin minunkin kokemuksessani. Kaksi pahinta kiusaajaani olivavat molemmat yh-mamman lapsia rikkinäisestä alkoholistiperheestä. Ei niitä lapsia kuriin saanut äidit eikä jälki-istunnot tai erityisluokat.
Disclaimer: yllä oleva ei ole yleistys kaikkien maailman yh-mammojen lastenkasvattamisesta.