NuoriDaavid kirjoitti:Haemaeraemies kirjoitti:.
Samoin on käynyt levy-yhtiölle, ihan tarpeeksi kauan "avustamisen" varjolla on salkkujaan napsauttelevat excel-taulukkomiehet ryöstäneet niitä jotka se on työn oikeasti tekee.
Minkä takia levy-yhtiöitä on vielä olemassa, kun artistit eivät niitä tarvitse??
Okei, niille on vielä funktionsa kyllä, mutta levy-yhtiöiden perinteinen ansainta-malli on aikansa elänyt.
Nykyään näen levy-yhtiö roolin aika pitkälle promottoorin / mangerin välimiehenä, sosiaalisessa mediassa artistin rummuttaminen ja yhteistyö lienee ne nykyisin tärkeimmät osa-alueet.
Tottakai ne listapaskaa tuottavat tahot edelleen tekee noita "levy käteen" diilejä, joista artistille jää kouraan se 0.7 snt per ceedee, mutta mielestäni tuollaiseen suostuva taho on joko A: lahjaton tai B: saamaton. Hyvä musiikki saadaan esille yrittävissä käsissä laajemalle taholle esille kuin levy-yhtiö perinteisimä kanaviaan pitkin.
Hyvä esimerkki on Dubstep, joka on tänä vuonna kasvanut oikeasti Isoksi asiaksi, vielä hetki sitten sen ollessa kellarijengien musaa. Ensin tuli tubevideot, sitten nettilafkat, sitten mixtapet, keikat ja niiden kautta sitten ihan se levynmyynti esim beatportista yms palveluista ( ei cd vaan bittimuodossa) ja lopulta homma kulminoitui siihen, että Skrillex on 5 Grammyn ehdokas, soittaen loppuumyydyille areenoille, biisit soi leffatrailereissä, mainoksissa ja ties missä.
Levylafkat mukana tuossa oli tosin aika nyrkkipajoja verrattuna noihin jotka kusevat miljoonia kertakäyttömusan tuottamiseen. Ehkä sillä sitten tienaa takaisin ne miljoonat, ei kai siihen muuten rahaa kustaisi sillä tavoin.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.