Mitä merkitystä kuvaamillasi luokilla sitten on?nowaysis kirjoitti:Kyllä minusta Suomessa on selkeästi eri yhteiskuntaluokkia, enkä tajua miten sen huomaamiselta voi välttyä jos kulkee vähänkään silmät auki. Eikä näitä luokkia tarvitse käsittää pysyviksi, sillä varsinkin parin edellisen sukupolven aikana niissä on noustu ja rivakasti.
Tietenkin tiedän tuon? Mutta mitä väliä tuolla on?NuoriDaavid kirjoitti:Sulle on ilmeisesti vieras ajatus se tosiasia, että kahden työttömän sodankyläläisen yhtä lahjakas poika epätodennäköisemmin päätyy investointipankkiiriksi Lontooseeen, kuin granilaisen juristi-ekonomiperheen poika?
Kukaanhan meistä ei voi valita, minkälaiseen perheeseen ja mihin syntyy.sivustahuutaja kirjoitti:Tietenkin tiedän tuon? Mutta mitä väliä tuolla on?NuoriDaavid kirjoitti:Sulle on ilmeisesti vieras ajatus se tosiasia, että kahden työttömän sodankyläläisen yhtä lahjakas poika epätodennäköisemmin päätyy investointipankkiiriksi Lontooseeen, kuin granilaisen juristi-ekonomiperheen poika?
EDIT: Vertauksen vuoksi: Jos suvussa on paljon skitsofreniaa, niin silloin skitsofreniaan sairastuu todennäköisemmin kuin muuten. Mutta mitä väliä? Elämä ei ole tasapuolista. Skitsofreniageeneistä ei pääse eroon, mutta vähän paremman koulutuksen pystyy hankkimaan käytännössä jokainen.
Eli mielestäsi on ongelma, jos lääkärin lapsista tulee lääkäreitä ja juristien lapista juristeja? Tai että taiteilijoiden lapsista tulee taiteilijoita? Tai että espoolaisista tulee espoolaisia? Vai onko tässä nyt ainoa ongelma se, että juoppojen lapsista tulee juoppoja?NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä mun mielestäni sillä on jotain väliä, että kaksi yhtä lahjakasta lasta päätyy eri todennäköisyyksillä hyvään ammattiin ja yhteiskunnalliseen asemaan vanhempien taustasta riippuen.
Taitaapi olla asia johon on mahdoton vaikuttaa, joten why worry?NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä mun mielestäni sillä on jotain väliä, että kaksi yhtä lahjakasta lasta päätyy eri todennäköisyyksillä hyvään ammattiin ja yhteiskunnalliseen asemaan vanhempien taustasta riippuen.
Öö? Pystyyhän tähän paljonkin vaikuttamaan. Esim. ilmainen koulutus auttaa paljon tasoittamaan vanhempien varallisuuden merkitystä. Samoin opintotukijärjestelmä.So Hard kirjoitti:Taitaapi olla asia johon on mahdoton vaikuttaa, joten why worry?NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä mun mielestäni sillä on jotain väliä, että kaksi yhtä lahjakasta lasta päätyy eri todennäköisyyksillä hyvään ammattiin ja yhteiskunnalliseen asemaan vanhempien taustasta riippuen.
Aijaa? Mun mielestäni sä olit vähän aikaa sitä mieltä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Nyt ei olekaan?sivustahuutaja kirjoitti:
Vanhempien tekojen periytyminen on ihan puhdasta faktaa.
Todennäköisyys = Lähtökohdat x tilaisuus. Kaikilla on tilaisuus ryhtyä NHL-kiekkoilijaksi, mutta ilman toista kättä syntyneelle tuo ura on hieman epätodennäköinen.NuoriDaavid kirjoitti:Aijaa? Mun mielestäni sä olit vähän aikaa sitä mieltä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Nyt ei olekaan?
Johan ne ovat olemassa. Silti tuo todennäköisyyssääntö on olemassa.NuoriDaavid kirjoitti:Öö? Pystyyhän tähän paljonkin vaikuttamaan. Esim. ilmainen koulutus auttaa paljon tasoittamaan vanhempien varallisuuden merkitystä. Samoin opintotukijärjestelmä.So Hard kirjoitti:Taitaapi olla asia johon on mahdoton vaikuttaa, joten why worry?NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä mun mielestäni sillä on jotain väliä, että kaksi yhtä lahjakasta lasta päätyy eri todennäköisyyksillä hyvään ammattiin ja yhteiskunnalliseen asemaan vanhempien taustasta riippuen.
Eli nyt 7.12.2011 klo 8.31 on saavutettu absoluuttinen lakipiste sen suhteen, mitä asialle voidaan tehdä?So Hard kirjoitti:Johan ne ovat olemassa. Silti tuo todennäköisyyssääntö on olemassa.NuoriDaavid kirjoitti:Öö? Pystyyhän tähän paljonkin vaikuttamaan. Esim. ilmainen koulutus auttaa paljon tasoittamaan vanhempien varallisuuden merkitystä. Samoin opintotukijärjestelmä.So Hard kirjoitti: Taitaapi olla asia johon on mahdoton vaikuttaa, joten why worry?
Enpä ole tällaista oikeudenmukaisuusvaatimusta nähnyt. Sen sijaan olisi oikeudenmukaista, että kaksi saman liikunnallisen lahjakkuuden ja fyysiset edellytykset omaavaa olisi samalla viivalla. Jos toisen lapsen vanhemmilla ei ole varaa maksaa jääkiekkovarusteita ja seuramaksuja, niin silloin tietenkään eivät ole. En ole sitä mieltä, että sossun pitäisi maksaa köyhän perheen lapsen harrastukset. Sen sijaan olen valmis myöntämään, että lapset ovat eri viivalla vanhempiensa takia.sivustahuutaja kirjoitti:Todennäköisyys = Lähtökohdat x tilaisuus. Kaikilla on tilaisuus ryhtyä NHL-kiekkoilijaksi, mutta ilman toista kättä syntyneelle tuo ura on hieman epätodennäköinen.NuoriDaavid kirjoitti:Aijaa? Mun mielestäni sä olit vähän aikaa sitä mieltä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Nyt ei olekaan?
Oikeudenmukaisuuden kannalta voitaisiin katsoa, että yksikätiselle pitää tämän halutessa palkata henk. koht. valmentaja, jotta hän saa 'tasavertaisen' mahdollisuuden yrittää änäriin. Käytännössä yhteiskunta, eli me, ei kuitenkaan haluta tuollaiseen rahaa polttaa.
Ilmainen koulutus ja opintoraha ovat sinusta varmaan ok? Vai olisitko vuonna 1900 vastustanut niitä turhana hömpötyksenä, kun "yhteiskunta ei voi asialle mitään tehdä"? Vai oletko sitä mieltä, että kaikki voitava on siis tehty ja nyt 7.12.2011 on saavutettu absoluuttinen lakipiste?sivustahuutaja kirjoitti:
Eli kysyn jälleen: mitä väliä ns. yhteiskuntaluokilla on? Vanhempien roolin luonnollisesti ymmärrän, mutta mitä valtio voi tehdä sen eteen, että vanhemmat ovaty kiinnostuneita lapsen koulujnkäynnistä ja tukevat oppimista?
Sä tunnut koko ajan käsittävän, että olisin vaatimassa sosiaaliturvan parantamista tms. Tuntuu, että pelkäät myöntää, että eriarvoisuutta on olemassa, koska pelkäät, että tämä johtaisi heti sosiaalisten tulonsiirtojen lisäämiseen.sivustahuutaja kirjoitti:
Olen valmis väittämään, että ylimitoitetut tulonsiirrot lisäävät heikko-osaisuuden periytymistä. Jos lapset oppivat, että sossu hoitaa ja että herrat ovat yksiä paskakasoja, niin miksi he tähtäisivät muualle kuin sossun jonoon?
Terveydenhuolto, koulutus ja vanhuudenturva ovat eri juttuja kuin työkykyisten tulonsiirrot. Nämä 3 toimivat kuten vakuutus, eli systeemi tarjoaa ilmaisen koulutuksen, mutta verottaa kovemmin koulutuksen tuomia suuria palkkoja.
Ehkä pitäisi selventää, että itse tarkoitan tasapuolisista mahkuista puhuessani meritokratiaa, eli saman näytöt ja tulokset saavuttaneet ovat mielestäni suomessa samalla viivalla. Jos lukiosta vetää suomessa 6 ällää, niin ei se opiskelupaikka suomessa jää rahasta kiinni. Samoin hyvään lukioon pääsee julkisilla vähän huonommaltakin asuinalueelta. Jos mitään näyttöjä tai tuloksia ei missään elämänvaiheessa synny, niin en ihan keksi mitä yhteuiskunta enää voi tehdä, kun suomen peruskoulukin on todettu maailman parhaaksi?
Lakipiste tais olla jossain ihan 90-luvun alussa. Niistä ajoista on edut ja ennenkaikkea opintotuen ostovoima tasaisesti heikentynyt. Silloin ensimmäisinä lamavuosina sai jopa sossusta vielä opiskelupaikkakunnan vuokrakämpän rahat, jos ei ollut kesätöitä. Tulorajat oli kuukausikohtaisia, joten kesällä sai painaa duunia niin paljon kuin jaksoi, eikä sillä ollut vaikutusta talven tukiin sekä opintotuki juoksi niin kauan kuin jaksoi opiskella.NuoriDaavid kirjoitti: Eli nyt 7.12.2011 klo 8.31 on saavutettu absoluuttinen lakipiste sen suhteen, mitä asialle voidaan tehdä?
Liian löperö sosiaaliturva ei ole sama asia, kuin tasa-arvoisten mahdollisuuksien luonti. Uskon sivustahuutajan tavoin, että liian hyvä/löperö sosiaaliturva saattaa passivoittaa ja itse asiassa lisätä syrjäytymistä.Vagabondo kirjoitti:Lakipiste tais olla jossain ihan 90-luvun alussa. Niistä ajoista on edut ja ennenkaikkea opintotuen ostovoima tasaisesti heikentynyt. Silloin ensimmäisinä lamavuosina sai jopa sossusta vielä opiskelupaikkakunnan vuokrakämpän rahat, jos ei ollut kesätöitä. Tulorajat oli kuukausikohtaisia, joten kesällä sai painaa duunia niin paljon kuin jaksoi, eikä sillä ollut vaikutusta talven tukiin sekä opintotuki juoksi niin kauan kuin jaksoi opiskella.NuoriDaavid kirjoitti: Eli nyt 7.12.2011 klo 8.31 on saavutettu absoluuttinen lakipiste sen suhteen, mitä asialle voidaan tehdä?
Etuuksien huippu saavutettiin tosissaan 90-luvun alussa. Euroopan velkakriisi kertoo myös hyvin karusti, että nopean kasvun viimeisissä vaiheissa luodut rakenteet eivät missään ole olleet kestäviä. Portugali ja muutamat muut ovat jo käyneet eläkekassalla ja te kaikki tiedätte mitä tuo tarkoittaa: Tulevat eläkeläiset eivät tule saamaan luvattuja eläkkeitä. Suomessa on luvassa sama kehitys, vaikka Sailas tuntuu olevan ainoa joka asiaa pitää pöydällä. 90-luvun alun taso ei ole ollut kestävä, joten oikea suhteellinen taso lienee 80-luvun alussa, ellei kauempanakin. Tuollaisen tason saavuttaminen tarkoittaa keskittymistä vain oleelliseen, jota Sailaskin koko ajan peräänkuuluttaa.Vagabondo kirjoitti:Lakipiste tais olla jossain ihan 90-luvun alussa.NuoriDaavid kirjoitti: Eli nyt 7.12.2011 klo 8.31 on saavutettu absoluuttinen lakipiste sen suhteen, mitä asialle voidaan tehdä?
Olikohan se juuri tuo Urpsun mainitsema juttu, jossa todettiin, että vaaleanpunaiset asusteet miehellä ovat määrätyissä, tarkoin harkituissa ja määritellyissä tilanteissa ok.nowaysis kirjoitti:Mainitsiko Urpiaisen artikkeli muuten sitä, että vaaleanpunaiset vaatteet pojilla olis ihan ok? Siis toki ilman niitä prinsessoja ja hellokittyjä.
Tietenkin hyvän alueen ja huonon alueen välillä on eroja? Eihän niitä muuten tunnistettaisi hyväksi ja huonoksi alueeksi?nowaysis kirjoitti:Minusta luokkaerot näkyvät siinä, että eri ihmiset elävät hyvin erilaisissa maailmoissa, ihan Suomessa ja ihan vaikka muutaman kilometrin säteellä. Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisessa yhteisössä sivustahuutaja on kasvanut, kun ei moista ole tullut huomanneeksi.
Näin. Mä haluan, että tosiasiat tunnistetaan ja myönnetään. Sitten, kun tiedämme, miten asiat ovat, voimme miettiä, haluammeko tai voimmeko jotenkin muuttaa niitä.nowaysis kirjoitti:En minä sano että se on hyvä näin tai että tuollainen pitäisi valtion toimesta estää jotenkin, mutta niin se vain on.
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html ... 344/type=1sivustahuutaja kirjoitti: Eikö voitaisi subjektiivisten yteiskuntaluokkien sijaan tarkastella voin objektiivisia tulodesiileitä?
Toki voit tehdä niin , jos se sinusta tuntuu mukavammalta. Voidaan myös luokkaerojen sijaan puhua erilaisista sosioekonomisista ryhmistä, mutta se on pidempi sanana. Toki virallisemmissa konteksteissa olen itsekin usein pakotettu käyttämään poliittisesti korrektimpaa termiä.sivustahuutaja kirjoitti:? Eikö voitaisi subjektiivisten yteiskuntaluokkien sijaan tarkastella voin objektiivisia tulodesiileitä?
Onko täällä joku kiistänyt niitä tosiasioita? Oleellisempi kysymys on, että kun hyvien perheiden lapsista voi tulla nistejä ja köyhän alkkisperheen lapsesta huippututkija, why worry? Toki koulujärjestelmän pitäisi pystyä ohjaamaan lahjakkuuksia eteenpäin, mutta sallitaanhan täällä sellaisiakin ikäviä ilmiöitä kuin steinerkoulut, kotikoulu ja uskonnolliset koulut, jotka voivat todella vahingoittaa niitä tasavertaisia mahdollisuuksia jatkoon.NuoriDaavid kirjoitti:Näin. Mä haluan, että tosiasiat tunnistetaan ja myönnetään. Sitten, kun tiedämme, miten asiat ovat, voimme miettiä, haluammeko tai voimmeko jotenkin muuttaa niitä.nowaysis kirjoitti:En minä sano että se on hyvä näin tai että tuollainen pitäisi valtion toimesta estää jotenkin, mutta niin se vain on.