Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

So Hard kirjoitti:Perässäkulkijoilla on aina etu. Apple toteaa sen siinä missä IBM:kin.
Apple on osannut hinnoittelun aina.

Tseppaa iPadien hintoja. Kilpailijat eivät pääse laadussa, hinnassa ja tuotettavassa lisäarvossa samalle tasolle vieläkään.

Kun muut tulevat lähelle, hinnat tippuvat.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

huima kirjoitti:Apple on osannut hinnoittelun aina.
Eipäs liioitella.

Apple oli aikoinaan mennä nurin, koska sen teknisesti IBM:ä parempi laita oli liian kallis. Applen hinnoitteluvirhe alunperin avasi PC maailman IBM:lle.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
huima kirjoitti:Apple on osannut hinnoittelun aina.
Eipäs liioitella.

Apple oli aikoinaan mennä nurin, koska sen teknisesti IBM:ä parempi laita oli liian kallis. Applen hinnoitteluvirhe alunperin avasi PC maailman IBM:lle.
Ei se puucee historia taida ihan noin mennä. Ennen IBM:ää henkilökohtaiset tietokoneet olivat propellipäiden hommia. IBM oli se vakavasti otettava perinteinen toimija, jonka jälkeen henkilökohtainen tietokone otettiin yritysmaailmassa vakavasti.

Se, että Apple Lisa oli helvetin kallis ei varmaankaan ollut hinnoitteluvirhe, vaan vain sitä, että sitä ei olisi pystynyt myymään halvemmalla ilman tappiota.
Johnny Winter

Viesti Kirjoittaja Johnny Winter »

NuoriDaavid kirjoitti:Se, että Apple Lisa oli helvetin kallis ei varmaankaan ollut hinnoitteluvirhe, vaan vain sitä, että sitä ei olisi pystynyt myymään halvemmalla ilman tappiota.
Näin. Käytettävyyden puitteissa A-yhtiö on ja on aina ollut hyvä, mutta huono siinä miten se käytettävyys jalkautetaan tuottavuuteen. Siinä M-yhtiö ja halparaudantuottajat ovat olleet hyviä.

Pitäähän meillä nörteilläkin olla oma Cadillac. Muut ajakoon Ladalla. Mitä sillä sitten tekee on ihan eri asia. Mutta jos haluat olla joku, niin pitäähän se olla.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Se, että Apple Lisa oli helvetin kallis ei varmaankaan ollut hinnoitteluvirhe, vaan vain sitä, että sitä ei olisi pystynyt myymään halvemmalla ilman tappiota.
No sehän on vaan selitys liian suurelle hintalapulle.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ja mistä Steve Jobs keksi GUI:n

http://en.wikipedia.org/wiki/Xerox_Star

http://en.wikipedia.org/wiki/Xerox_PARC

Xeroxhan on siitä hieno firma, että se keksi lähes kaikki nykyään käytössä olevat IT-perusasiat ja ei onnistunut kaupallistamaan niiistä yhtään :)

Tai no, ilmeisesti laserprintterin onnistui.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Xeroxhan on siitä hieno firma, että se keksi lähes kaikki nykyään käytössä olevat IT-perusasiat ja ei onnistunut kaupallistamaan niiistä yhtään :)
Kai siellä joku ekonomi päätti, ettei se ole niiden ydinbisnestä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei mikään puu kasva taivaaseen saakka.
Ei Apple ole vielä edes siellä puussa.

Tässä on Toyotan markkina-arvo vuodelta 2006 hieman ennen kuin Toyota nousi hetkeksi maailman suurimmaksi autovalmistajaksi. Noihin aikoihin Toyotan markkinaosuus kappaleina oli 11%.

Kuva

Pointtini on, että markkinoita voi dominoida varsin pienelläkin markkinaosuudella. Käytännössä kaikki kisassa mukana olevat isot valmistajat ovat yrittäneet oppia toyotalta kaiken mahdollisen jo 20 vuoden ajan ja silti tilanne on nykyinen. Vasta viimeaikoina on alkanut olla viitteitä siitä, että parhaat haastajat ovat riittävän hyviä toyotan omassa pelissä olessaan samaan aikaan parempia hallitsemaan monien brändien portfolioita.

Elektroniikkapuolella kukaan ei näytä oppineen Applelta mitään. Tästä syystä en odota Applen voittokulun pysähtyvän kovin pian.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

WP 7.5 eli Mango on julkaistu eilen. Saanut hyvät arvostelut. Nokian WP tulee Mangolla. Toivottavasti Noksu skorettaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Minäpä veikkaan, että apple kaatuu siihen mihin kilpailijatkin: arroganssiin ja mammuttitaudin tuomaan hitauteen vastata markkinoiden muutoksiin.

Nokia, Sony ja musiikkifirmat olivat kaikki sitä mieltä, että Apple ei ymmärrä alan liiketoimintaa eikä valmistusta - kukaan noista ei pitänyt Applea vakavastiotettavana uhkaajana omalle merkittävälle markkina-asemalleen. Musiikkibisnes jämähti myymään CD-levyjä, Sony mitälie musiikkibisnekesn puffaamia CD- ja MD-soittimia ja Nokia omia matkahimmeleitään, joissa ei toimi mikään muu kuin logistiikka.

Nyt kun Omenajeesus on kuollut tai ainakin toinen jalka haudassa niin nähtäväksi jää pystyykö uusi johto astumaan iSaappaisiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

"With Mango, WP7 has caught up with Android and iOS in nearly every way, and in some areas it's even surpassed the other two in functionality. Despite a grim first year, the bright future of Windows Phone is forcing Ballmer to wear shades."

http://www.engadget.com/2011/09/27/wind ... go-review/

Siitä onkin kauan, kun olen odottanut näin paljon jotain teknohärpäkettä. Aioin ostaa Noksun WP:n heti kun se tulee.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:Minäpä veikkaan, että apple kaatuu siihen mihin kilpailijatkin: arroganssiin ja mammuttitaudin tuomaan hitauteen vastata markkinoiden muutoksiin.
Niin kait siinä aina lopulta käy.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lisää Mangosta:

http://www.talouselama.fi/nokialandia/k ... /-28092011&

Tietysti täytyy todeta, että eihän Mango ole Nokian, vaan Microsoftin luomus. Joka tapauksessa hyvä, että onnistunut.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Lisää Mangosta:

http://www.talouselama.fi/nokialandia/k ... /-28092011&

Tietysti täytyy todeta, että eihän Mango ole Nokian, vaan Microsoftin luomus. Joka tapauksessa hyvä, että onnistunut.
Mun Noksulla oleva kaveri on käytellyt Mangoa ja N9:ä jo hyvän aikaa ja ilmeisesti se on varsin vikkelä viritys. Mitä nyt itse olen katsellut, niin se on kyllä visuaalisesti tympeä verrattuna Androidiin tai Meegoon. Siihen sen menestys voi kaatua.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Lisää Mangosta:

http://www.talouselama.fi/nokialandia/k ... /-28092011&

Tietysti täytyy todeta, että eihän Mango ole Nokian, vaan Microsoftin luomus. Joka tapauksessa hyvä, että onnistunut.
Mun Noksulla oleva kaveri on käytellyt Mangoa ja N9:ä jo hyvän aikaa ja ilmeisesti se on varsin vikkelä viritys. Mitä nyt itse olen katsellut, niin se on kyllä visuaalisesti tympeä verrattuna Androidiin tai Meegoon. Siihen sen menestys voi kaatua.
Makuasioista voi kiistellä. Ainakin jotkut arvostelijat ovat kiitelleet sitä, että Mango näyttää erittäin hyvältä. Itsehän en ole ko. käyttöjärjestelmää koskaan nähnyt, paitsi kuvissa ja videoissa.

Mähän nyt olen tällainen kommaripappamies, joten en itse osaa sanoa, miltä håtin käyttiksen kuuluu näyttää.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Mun Noksulla oleva kaveri on käytellyt Mangoa ja N9:ä jo hyvän aikaa ja ilmeisesti se on varsin vikkelä viritys. Mitä nyt itse olen katsellut, niin se on kyllä visuaalisesti tympeä verrattuna Androidiin tai Meegoon. Siihen sen menestys voi kaatua.
Mä oon kans kuullu, että WP olis tosi hyvä käytössä, mutta ulkonäkö on IMHO todella iso askel taaksepäin jopa vanhoihin noksuihin verrattuna. N9:n Meego on ensihypistelyllä paljon vaikuttavamman näköinen kuin WP. Toivottavasti ne saa aikaiseksi nätimmän ulkoasun niille valintaruuduille.

EDIT: En ole varma oliko hypistelemässäni puhelimessa Mango vai vanha WP :oops:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:EDIT: En ole varma oliko hypistelemässäni puhelimessa Mango vai vanha WP :oops:
Todennäköisesti se vanha, kuten omassakin hipelöimässäni. Se ei ainakaan sytytä yhtään, toisin kuin Meego.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tekis kauheesti mieli ostaa vähän Noksua. Näen kurssissa nousupotentiaalia (siis luulen, en tiedä).

Ai miksi en osta? Ei oo rahaa. Ja oon ajatellut, että en enempää laita osakkeisiin, kun on jo riittävästi, vaan ylijäämän laitan kulutukseen. Ehkä ostan kuitenkin, kun tuntuu niiiin houkuttelevalta.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

elco kirjoitti: Nyt kun Omenajeesus on kuollut tai ainakin toinen jalka haudassa niin nähtäväksi jää pystyykö uusi johto astumaan iSaappaisiin.
Internjetissä kun tykätään arvailla Applen käyttäjien seksuaalista suuntautumista, niin askeleen suunta on oikea: uusi Hefe on homoseksuaali. En usko asian vaikuttavan mitenkään muuten mihinkään, paitsi että saavat seksuaalivähemistöiltä sympatia-tukea.

Ja on se uusi ukko kans aika pirun kova esiintyjä sekä osaa suunnitella, ollut Omenan kehityksessä vahvasti mukana jo viime vuodet. Ei se puhujana vedä vertoja Jobbsille, joka luo oman Reality Distortion Fieldin luentosaliin promotessaan uutta tuotetta. Soppakauha muuntautuu paikkallaolevien ja striimiä seuraavien mielessä breaking-new-tech-innovation tuotteeksi, kun Jobsin jäbä sen briffaa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:EDIT: En ole varma oliko hypistelemässäni puhelimessa Mango vai vanha WP :oops:
Todennäköisesti se vanha, kuten omassakin hipelöimässäni. Se ei ainakaan sytytä yhtään, toisin kuin Meego.
Niin mäkin alon epäillä viestin kirjoituksen jälkeen. Sen lisäksi, että toi Meego näyttää hyvältä, niin linux-pohjaisena saa sympatia pisteitä. Microsoft on mun silmissä vain pienen moraalisen askeleen Applen yläpuolella. Mieluummin ei kumpaakaan mun kännyköihin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NuoriDaavid kirjoitti:Tekis kauheesti mieli ostaa vähän Noksua. Näen kurssissa nousupotentiaalia (siis luulen, en tiedä).

Ai miksi en osta? Ei oo rahaa. Ja oon ajatellut, että en enempää laita osakkeisiin, kun on jo riittävästi, vaan ylijäämän laitan kulutukseen. Ehkä ostan kuitenkin, kun tuntuu niiiin houkuttelevalta.
Ostin 10k:lla Noksua. Tai siis mun firma osti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

IPhone 5:sta ei tullutkaan vaan tuli Iphone 4S. Ilmeisesti oli jonkin moinen pettymys.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jotain käpyä vitosen kehityksessa teknisesti tai patenttien puolella.

S-malli tarvittiin siihen, että kyettiin leikkaamaan 4:sen hintaa. Applella ei käsittääkseni leikkailla hintoja muuten kuin vanhojen tuotteiden kohdalla silloin kun uutta pistetään markkinoille.

Ihan fiksu peliliike jos kunnon julkistusta ei kyetty tekemään. 4S:n ja halventuneen 4:sen lisämyynti kantaa tovin.

4:sen käyttäjänä tosin en osaa kaivata tuohon mitään ihmeempää. Tuo on edelleen eräs parhaita tuotteita, joita olen koskaan omistanut. Eli ymmärrän hyvin miten Apple uskoo saavansa lisää asiakkaita 4:sen hintaa tiputtamalla.

Oma veikkaus on, että 5:sessa pistetään mukaan kaupan päälle kunnon pilvipalvelut natiivina. Muuten android-jyrä alkaa muuttua liian pelottavaksi.
Noppaelain
Elämätön Kitisijä
Viestit: 367
Liittynyt: 20.01.2011 2:33
Paikkakunta: Satunnainen

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

Oli kuitenkin jotakuinkin se mitä ennakolta odotettiin.

Teknisten yksityiskohtien parantaminen olisi "5":ksi väittämällä aika hankalaa, kun kilpailijat ovat vähintään samalla viivalla. Ahtaammalle sitten tulevaisuudessa...

Ja hyväksi todettua käytettävyyttä ei kannata rikkoa. Eri asia sitten miten tulevaisuudessa (pian) pitäisi saada jotain "aivan" uutta. Kilpailu jumiutuu ennen pitkää omaan mahdottomuuteensa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Onhan se tragikoomista, kun omppufirman uutta tuotetta odotetaan kuin Jeesuksen toista tulemista.

Mikään muu firma ei pysty luomaan vastaava hypeä normaaleista tuotejulkistuksistaan. Tosin omenaJeesuksen poissaolo nyt kait vähän latisti tunnelmaan, kun Reality distortion field ei ollut päällä.

Mutta Nokian kannalta hyvä, että Applen kone nyt vähän yskii. Nokian WP tulee tässä kuussa ilmeisesti.
Vastaa Viestiin