So Hard kirjoitti:Haemaeraemies kirjoitti:Sekä että, mutta myös IT-alan ammattilainen, sekä hyvin pitkään internetin kehitystä seurannut jantteri.
Niin. Mä oon aika lailla tuon laillisen softan käyttäjä, ja olen melko lailla sitä mieltä että jos kaikki toimis samaan malliin, niin hinnat olisi alempana ja DRM:ää ei olisi keksitykään.
Kyse ei ole laillisista ansioista enää tässä vaiheessa, vaan siitä että kuinka paljon kuluttajia saan panna perseeseen tuon " laillisen ansion" varjolla. Mielestäni on täysin typerää vittuilla kuluttajille, kun tietävät hyvin että he voivat koska tahansa hakea kys. tuotteen ilmaiseksi.
Aika moni menestyspelejäkin tehnyt pelitalo on mennyt nurin. Tiedätkö miksi? Saat kolme arvausta. Nähdäkseni suojausten ansaintalogiikka on seuraavanlainen; kun peli suojataan ja sen täysipainoisen käytön (mukaan lukien moninpeli) asiaton käyttö tehdään tarpeeksi hankalasi, merkittävä osa ei-nörteistä ostaa pelin mielummin kuin tekee X kappalettä kikkoja ja säätöjä saadaaksen ehkä toimivan, ehkä ei pelin ja/tai mahdollisesti jonkun valvovan tahon kimppuunsa.
Muista hyvin Amiga-ajan, jolloin kopiosuojausta ei ollut oikein keksitykään. Minulla taisi olla >500 disketillistä pelejä, joista yksi (1) oli ostettu. Tilanne oli sama kaikilla. Jos pelin tuotantokustannus on kymmeniä miljoonia, ei voi olla mahdollista että 99% liikkeellä olevista kappaleista olisi kopio.
Online-pelithän taas perustavat ansaintalogiikkansa kuukausiveloitukseen jos halutaa koko peli käyttöön jonkun esittelyversiomaisen tai rajoitetun sijasta. Yhtä lailla siellä silti servereitä on alhaalla vaikka jengi maksaa niistä monin verroin enemmän kuin vaikkapa minä jostain pro evolution soccerista jota voin hakata vaikka vuositolkulla kaverien kanssa kertaostolla.
Pelinkeräilijä-toverit usein testaavat pelin wares-versiota ja sitten ostavat sen jos se on ostamisen arvoinen. Harmittavan moni jää pelaamaan warez-versiota, mutta ei kaikki niin tee.
Eipä ole kovin montaa peliä tullut, josta ei olisi demoa tarjolla. Warez-version käyttö peliin tutustumista varten on ihan bullshittiä.
Hienosti ohitettu muuten esittämäni muut vittumaisuudet. Pisteet siitä.
Mä ne ole erityisen kiinnostunut siitä, miten jotain suljettuja Applen systeemejä ostavat tulevat perseeseen pannuksi. Ei niitäkään ole pakko ostaa.
Hyviä pointtereita. Itse olen samassa kannassa tuossa että ohjelmistojen, pelien ja musiikin epäjärkevä hinnoittelu ampuu itseään jalkaan ja kannustaa piratistmiin.
On totta että moni iso pelitalo one mennyt nurin. Suot minulle kolme arvausta, joista käytän yhden tuohon no-braineriin; Pelien kopiointi. Mutta sitten, 2 muuta kohtaa ei ole ihan kiveen hakattu. Arvostettu pelialan edustaja ja entinen työkaverini Thomas Puha omaa sisäpiiri linkit moneen nurin menneeseen pelitaloon, ja heidän henkilöstöön, ja olen antanut kertoa itselleni hänen suullaan että 2 lisäsyytä kaatumisiin on;
- Paska managment, joka tuhlaa aikaa, massia, resursseja, osaamista ja ideoita täysin epäolennaisiin hommiin. Pelialalla on niin tulinen kilpailu nykyään ettei keskinkertaiset kyhäelmät tuo takaisin edes kansigrafiikoiden painatuskustannuksia, mutta hyvä kyhäelmä (angry bird) tuo vitulliset hydvenkyt taloon pienillä kustannuksilla.
Josta päästää kohtaan 2:
- Täysin lapasesta irronnut budjetointi, missä epäolennaiseen toimintaan panostetaan rahaa, mutta olennaiseen ei. Eli ne tiimit jotka sitä rahaa tarvisi tuottaakseen blockbuster-pelejä ei sitä saa, vaan juostaan muotivirtausten perässä koittaen tehdä jotain MW2-kloonia ilman mitään uutta. FPS-markkinat ovat erityisen vittumaiset nykymaailmassa, kun tusinaan mahtuu 15 peliä.
Toit esiin applen suuriman paskuuden ja siihenkin on onneksi lääkkeet tarjolla: Jailbreakkaa vehkees. Oon fanboy, mutta silti ihan vilpittömästi tuen laitteiden jailbreikkiä, modausta ja muuta omatoimista kikkailua. Kuten olen sanonut, näen että sitten kun olen ostanut laitteen haltuuni, olen vapaa tekemään sillä mitä ikinä tahdon. Wanha xbox on edelleen yksi parhaita mediasoittimia, mutta nykyään ei vaan jaksa enää.
Sehän on myös siis laitonta, jos tuijotetaan pilkkua oikein päättäväisesti
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.