Eduskuntavaalit 2011

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Soini oli taas eilen valitettavan hyvä. Pakko se on sanoa, että se on taitava puhumaan paskaa.

Stubb yritti tarttua paskanpuhumiseen. En tiedä, miltä se näytti.

Jungner mielestäni ei onnistunut paskan puhumisessa aivan yhtä hyvin, sekosi vähän omaan näppäryyteensä.

Demarille lisätakuut käyvät, jos hallituspaikka sillä heltiää, siitä ei ole epäselvyyttä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Äänestä kokoomusta, osa 2.

Mitä ihmeen hyvää siinä voi olla, että väkivaltakoneisto ottaa ihmisiltä rahat pois ja jakaa sitten tehottomasti "hyvinvointia" kuten parhaaksi näkee? Final insult on, että "oikeiston" aivokuollut kansanedustaja tulee hehkuttamaan kuinka helvetin hyvin systeemi toimiikaan.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

JESH, sorruin lukemaan vaalimainoksia ja sopiva liberaalia oikeistoa edustava ehdokas löyty kokoomuksen listoilta. Nuori, järkeviä mielipiteitä omaava tyttö.

Selailin vielä nettisivut ja blogin läpi tässä illalla. Niitten perusteella näyttäis parhaiten omia mielipiteitäni vastaava ehdokas mitä on koskaan tullut vastaan. Täytyy toivoa, että pääsis läpi ja sais enemmän jalansijaa puolueen sisällä, jotta tulis saatais taas tolkkua tohon kokoomuksen politiikkaan. Vaalitkin helpottuis, jos vois äänestää samaa ehdokasta useamman kerran peräkkäin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:JESH, sorruin lukemaan vaalimainoksia ja sopiva liberaalia oikeistoa edustava ehdokas löyty kokoomuksen listoilta. Nuori, järkeviä mielipiteitä omaava tyttö.

Selailin vielä nettisivut ja blogin läpi tässä illalla. Niitten perusteella näyttäis parhaiten omia mielipiteitäni vastaava ehdokas mitä on koskaan tullut vastaan. Täytyy toivoa, että pääsis läpi ja sais enemmän jalansijaa puolueen sisällä, jotta tulis saatais taas tolkkua tohon kokoomuksen politiikkaan. Vaalitkin helpottuis, jos vois äänestää samaa ehdokasta useamman kerran peräkkäin.
http://www.elinalepomaki.fi/agenda/koht ... eriaatteet

Taidanpä äänestää myös.

Agenda on kokonaisuudessaan aika lailla mun märkä uneni:

http://elinalepomaki.fi/

Olisiko ainoa ehdokas, joka kannattaa julkisen sektorin pienentämistä?
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Onkos Willellä vähän liikaa rusketusta:

http://www.willerydman.fi/
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

Kuka äänestää mun kanssa piraattipuoluetta?
Nyt penikseni on fantastinen!
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Clay kirjoitti:Kuka äänestää mun kanssa piraattipuoluetta?
Ne on niin rumia.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti: Agenda on kokonaisuudessaan aika lailla mun märkä uneni:

http://elinalepomaki.fi/

Olisiko ainoa ehdokas, joka kannattaa julkisen sektorin pienentämistä?
Muutama liberaali löytyy piraattipuolueen listoilta, mutta kyllä Elina on selkeesti parempi vaihtoehto. Talouspolitiikan lisäksi agendalla sananvapaus sekä kansalaisen vapauden ja vastuun kasvattaminen. Eikä pidä unohtaa autoilun ryöstöverotuksen vastustusta ja järkevämpää energiaverotusta, jossa päästöjä verotettaisiin saman verran riippumatta mistä ne syntyy.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:JESH, sorruin lukemaan vaalimainoksia ja sopiva liberaalia oikeistoa edustava ehdokas löyty kokoomuksen listoilta. Nuori, järkeviä mielipiteitä omaava tyttö.

Selailin vielä nettisivut ja blogin läpi tässä illalla. Niitten perusteella näyttäis parhaiten omia mielipiteitäni vastaava ehdokas mitä on koskaan tullut vastaan. Täytyy toivoa, että pääsis läpi ja sais enemmän jalansijaa puolueen sisällä, jotta tulis saatais taas tolkkua tohon kokoomuksen politiikkaan. Vaalitkin helpottuis, jos vois äänestää samaa ehdokasta useamman kerran peräkkäin.
http://www.elinalepomaki.fi/agenda/koht ... eriaatteet

Taidanpä äänestää myös.

Agenda on kokonaisuudessaan aika lailla mun märkä uneni:

http://elinalepomaki.fi/

Olisiko ainoa ehdokas, joka kannattaa julkisen sektorin pienentämistä?
Tavattoman aikaansaavalta ja siinä mielessä ansioituneelta uraohjukselta kyllä vaikuttaa. Pakko tavallaan arvostaa.

Miinuspuolella minun silmiini osuu kyllä pahasti tuo, että vastustaa progressiivista verotusta ja sitä kautta verotuksen tulontasauksellista funktiota nimenomaan sillä perusteella, että Suomessa ei ole voimakkaita yhteiskuntaluokkia ja siksi kaikilla voi katsoa olevan yhtäläiset mahdollisuudet kerätä niitä suuria tuloja. Tässä on tietysti kaksi suurta ongelmaa.

Ensinnäkin, ja vähän vähemmän keskeisesti, väite siitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet on kyllä sellainen etuoikeutetussa asemassa kasvaneen pumpulipalleron juttu, joka ei taida oikein ymmärtää, minkälaisilla eväillä sosiaalitukilähiöistä ponnistetaan.

Toiseksi, ja keskeisemmin, tuo tasaveron oikeutuksen perustelu, eli että meillä ei (vielä) ole merkittävää luokkautumista, on suoraan riippuvainen siitä, että ei toteuteta lepomäkeläistä talouspolitiikka. Ilman vaurauden jaon tasa-arvoa ensimmäisen sukupolven mahdolisuuksien tasa-arvo johtaa seuraavien sukupolvien mahdollisuuksien epätasa-arvoon. Perustelunsa kanssa Lepomäen ohjelma on sisällöllisesti ristiriitainen.

Lisäksi, minä suhtaudun tiettyihin isoihin yhteiskuntateoreettisiin käsitteisiin niin tosikkomaisen vakavasti, että kuka tahansa, joka maailmanhistorian tasa-arvoisimmassa, vapaimmassa, vastuullisimmassa, menestyneimmässä ja kaiken kaikkiaan parhaassa yhteiskunnallisessa kontekstissa kirjoittaa poliittisen ohjelmansa yhdeksi pääkohdaksi "Kansalaisten vapauden ja vastuun palauttaminen" leimautuu silmissäni osin populistihörhöksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: Miinuspuolella minun silmiini osuu kyllä pahasti tuo, että vastustaa progressiivista verotusta ja sitä kautta verotuksen tulontasauksellista funktiota nimenomaan sillä perusteella, että Suomessa ei ole voimakkaita yhteiskuntaluokkia ja siksi kaikilla voi katsoa olevan yhtäläiset mahdollisuudet kerätä niitä suuria tuloja. Tässä on tietysti kaksi suurta ongelmaa.
Voinetkin tasa-arvon kannattajana perustella miksi on oikeudenmukaista, että toinen saa tienaamastaan eurosta 65c ja toinen 80c. Lisäksi kannattaa huomata, ettei Elinan esittämä malli ole puhdas tasavero, vaan sisältää verovapaan osuuden ja veroja kerätään vasta sitä suuremmista tuloista, joten ehdotus ei eroa paljoa vihreiden esittämästä mallista. Sanamuodot vähän eri, eikä oteta kantaa millä summalla työttömiä tuetaan.
urpiainen kirjoitti:Ensinnäkin, ja vähän vähemmän keskeisesti, väite siitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet on kyllä sellainen etuoikeutetussa asemassa kasvaneen pumpulipalleron juttu, joka ei taida oikein ymmärtää, minkälaisilla eväillä sosiaalitukilähiöistä ponnistetaan.

"Kansalaisten vapauden ja vastuun palauttaminen" leimautuu silmissäni osin populistihörhöksi.
Maaseudulla kasvaneena tunsin myös kaikki ikäluokan sosiaalitapaukset. Ne jotka hoiti koulunsa ovat pärjänneet ihan hyvin. Ne jotka haistatti koululle paskat on jääneet vanhempiensa viitoittamalle tielle.

Kyllä nyky-yhteiskunta skandinaviassa antaa mahdollisuuksia sellaiseen elintasonnostoon yhden sukupolven aikana, ettei sellaista vastaavaa ole muualla maailmassa. Vastuulliset pärjää kyllä, kun siihen annetaan mahdollisuus, eikä veroteta kaikkia varoja valtiolle. Kyllä ihmisten pitäisi mielestäni kantaa enemmän vastuuta itsestään, perheistään ja sukulaisistaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Kyllä nyky-yhteiskunta skandinaviassa
No tätähän mä just koitan vaalia näiden anglo-amerikkalaisen pillerin nielaisseiden romuttajien edessä.
Kyllä ihmisten pitäisi mielestäni kantaa enemmän vastuuta itsestään, perheistään ja sukulaisistaan.
Joo, mutta on väärin viedä mahdollisuuksia niiltä, joiden vanhemmat/perheet/sukulaiset eivät vastuuta syystä tai toisesta ole kantaneet ennen kuin yksilö itse on kykenevä vastuuseen itsestään. Ei pidä rangaista lasta vanhempien kyvyttömyydestä. Kuten Giddensin slogan kuului, ilman tulonjaon tasa-arvoa ensimmäisen sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvo on toisen sukupolven mahdollisuuksien epätasa-arvoa.

Mutta älä käsitä väärin: Vaikka taidankin kuulua Elinan kanssa vähän erilaiseen teoreettis-ideologiseen viiteryhmään, Elina on minusta tuhannesti paremman oloinen ehdokas kuin yksikään persu, kristillinen tai iso osa istuvista kansanedustajista - mukaan lukien monet, joiden kai pitäisi kuulua kanssani samaan leiriin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Kyllä nyky-yhteiskunta skandinaviassa
No tätähän mä just koitan vaalia näiden anglo-amerikkalaisen pillerin nielaisseiden romuttajien edessä.
Et tainnut lukea koulutuspoliittista kannanottoa.
http://elinalepomaki.fi/agenda/koulutus-on-sijoitus
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vagabondo kirjoitti:Et tainnut lukea koulutuspoliittista kannanottoa.
http://elinalepomaki.fi/agenda/koulutus-on-sijoitus
Panisin! Eikunsiis äänestäisin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Kyllä nyky-yhteiskunta skandinaviassa
No tätähän mä just koitan vaalia näiden anglo-amerikkalaisen pillerin nielaisseiden romuttajien edessä.
Et tainnut lukea koulutuspoliittista kannanottoa.
http://elinalepomaki.fi/agenda/koulutus-on-sijoitus
Luin edelleen huonosti, mutta alustavasti mä vähän symppaan ajatuksia yliopistokoulutuksesta ja karsastan ajatuksia peruskoulusta. Kannattaisi kuunnella tutkimustietoa: suomalainen peruskoulu on aivan valtava etu suomelle. Vielä vakavampi puute on se, että Elina ei ilmeisesti lue Kitinää!! Mähän olen tänne jo ajat sitten postannut linkit tutkimustietoon, jonka mukaan nuo Elinan ideologiset, muka-objektiiviset perusteet dissata Pisa-tuloksia ovat roskaa: menestys säilyy, vaikka vakioidaan maahanmuuttajien vaikutus jne. Kasvatustieteilijä- ja yliopistopolitiikkapiireissä on julkista (mutta aika hiljaista) tietoa se, että koko Pisa-tutkimus oli OECD:n ideologinen projekti sen osoittamiseksi, että epätasa-arvoiset anglo-amerikkalaiset koulumallit kuitenkin tuottavat parhaat tulokset. No, toisin kävi. OECD:n porukan kunniaksi on sitten sanottava, että totuuden tultua julki eivät ole sitten kuitenkaan lähteneet ideologiansa mukaisesti totuudesta viis välittäen vesittämään tuloksia, kuten Elina (jonka pisteet tässä kyllä laskevat) tekee.

Summa summarum: Elina taitaa tuntea korkeakoulusektoria ja onkin siellä ihan hyvien asioiden äärellä, mutta peruskoulun suhteen hän on vaarallinen: ideologinen muuttaja, joka ei välitä faktoista (sama taitaa päteä esim. pakkoruotsiin).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vielä tuosta Elina Lepomäestä. Tuntee aina itsensä luuseriksi kun lukeaa tuollaista CV:tä. Ja vielä pienen lapsen äiti.

Mikä nämä ihmiset saa tikittämään? Toki alitajuisena puolustusmekanismina mieli hakeutuu siihen, että heillä täytyy olla jokin synkkä luuranko kaapissa, jota he pyrkivät kompensoimaan, mutta en usko että aina niin on. Joillakin ihmisillä vain on enemmän kykyä JA tarmoa.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:karsastan ajatuksia peruskoulusta. Kannattaisi kuunnella tutkimustietoa: suomalainen peruskoulu on aivan valtava etu suomelle. Vielä vakavampi puute on se, että Elina ei ilmeisesti lue Kitinää!! Mähän olen tänne jo ajat sitten postannut linkit tutkimustietoon, jonka mukaan nuo Elinan ideologiset, muka-objektiiviset perusteet dissata Pisa-tuloksia ovat roskaa: menestys säilyy, vaikka vakioidaan maahanmuuttajien vaikutus jne. Kasvatustieteilijä- ja yliopistopolitiikkapiireissä on julkista (mutta aika hiljaista) tietoa se, että koko Pisa-tutkimus oli OECD:n ideologinen projekti sen osoittamiseksi, että epätasa-arvoiset anglo-amerikkalaiset koulumallit kuitenkin tuottavat parhaat tulokset. No, toisin kävi.
Silloin kun olin 9llä, meidän koulussa oli vapaaehtoinen matematiikan lisäopetusryhmä niille jotka suunnitteli pitkää matematiikkaa lukiossa. 2 tuntia viikossa opiskeltiin matikkaa normaalin opetusohjelman ulkopuolelta. Ne oli koko yläasteajan mielenkiintoisimmat matikantunnit ja tuli keskityttyä asiaan normaalin höpöttämisen sijasta. Henkilökohtaisella tasolla tasoryhmästä oli mulle hyötyä ja vielä parempi olisi ollut, jos olisin saanut opiskella matematiikkaa erikoisryhmässä koko yläasteen. Siitä olisi ollut paljon apua myöhemmissä opinnoissa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:karsastan ajatuksia peruskoulusta. Kannattaisi kuunnella tutkimustietoa: suomalainen peruskoulu on aivan valtava etu suomelle. Vielä vakavampi puute on se, että Elina ei ilmeisesti lue Kitinää!! Mähän olen tänne jo ajat sitten postannut linkit tutkimustietoon, jonka mukaan nuo Elinan ideologiset, muka-objektiiviset perusteet dissata Pisa-tuloksia ovat roskaa: menestys säilyy, vaikka vakioidaan maahanmuuttajien vaikutus jne. Kasvatustieteilijä- ja yliopistopolitiikkapiireissä on julkista (mutta aika hiljaista) tietoa se, että koko Pisa-tutkimus oli OECD:n ideologinen projekti sen osoittamiseksi, että epätasa-arvoiset anglo-amerikkalaiset koulumallit kuitenkin tuottavat parhaat tulokset. No, toisin kävi.
Silloin kun olin 9llä, meidän koulussa oli vapaaehtoinen matematiikan lisäopetusryhmä niille jotka suunnitteli pitkää matematiikkaa lukiossa. 2 tuntia viikossa opiskeltiin matikkaa normaalin opetusohjelman ulkopuolelta. Ne oli koko yläasteajan mielenkiintoisimmat matikantunnit ja tuli keskityttyä asiaan normaalin höpöttämisen sijasta. Henkilökohtaisella tasolla tasoryhmästä oli mulle hyötyä ja vielä parempi olisi ollut, jos olisin saanut opiskella matematiikkaa erikoisryhmässä koko yläasteen. Siitä olisi ollut paljon apua myöhemmissä opinnoissa.
Joo. Lukion pitkän matematiikan tuntien alussa opettajamme usein kysyi, että onko nimimerkki Urpiaisella (aika hassua, että kutsuivat minua noin jo yli vuosikymmen ennen Kitinää) epäselvyyksiä, ja kun ei ollut, lähetti minut tunnin ajaksi vaikka kahvilaan hengailemaan tai jotain. Järjetöntä. Olisi ollut aika paljon järkevämpää tarjota minulle mahdollisuus lukea haastavampia juttuja kyvykkäämmässä seurassa. Ei ihme, että yliopistomatematiikka sitten innosti ihan eri tavalla. Kerron tämän anekdootin siksi, että tämä ei ole mitenkään relevanttia sille, että Lepomäen peruskouluohjelma on saatanasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: Järjetöntä. Olisi ollut aika paljon järkevämpää tarjota minulle mahdollisuus lukea haastavampia juttuja kyvykkäämmässä seurassa. Ei ihme, että yliopistomatematiikka sitten innosti ihan eri tavalla. Kerron tämän anekdootin siksi, että tämä ei ole mitenkään relevanttia sille, että Lepomäen peruskouluohjelma on saatanasta.
:think:

No mikä siinä hiertää? Mä en oikein hahmota sun pointtia.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
CeDell Davis

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Dave kirjoitti:Vielä tuosta Elina Lepomäestä. Tuntee aina itsensä luuseriksi kun lukeaa tuollaista CV:tä. Ja vielä pienen lapsen äiti.
Näkyikö siitä CV:stä, että paljon viettää aikaa lapsen kanssa?
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

CeDell Davis kirjoitti:
Dave kirjoitti:Vielä tuosta Elina Lepomäestä. Tuntee aina itsensä luuseriksi kun lukeaa tuollaista CV:tä. Ja vielä pienen lapsen äiti.
Näkyikö siitä CV:stä, että paljon viettää aikaa lapsen kanssa?
Aa.. huono äiti -kortti peliin. Vähän heikkoa musta (no pun intended).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Järjetöntä. Olisi ollut aika paljon järkevämpää tarjota minulle mahdollisuus lukea haastavampia juttuja kyvykkäämmässä seurassa. Ei ihme, että yliopistomatematiikka sitten innosti ihan eri tavalla. Kerron tämän anekdootin siksi, että tämä ei ole mitenkään relevanttia sille, että Lepomäen peruskouluohjelma on saatanasta.
:think:

No mikä siinä hiertää? Mä en oikein hahmota sun pointtia.
Ai pitikö tässä olla pointtikin? No kai yksi pointti voisi olla se, että vaikka nyt en mikään kaikilla mittareilla mitattu Tix olekaan, niin ihan jees mä olen pärjännyt koulun jälkeen siitä huolimatta, että en kouluaikana päässyt ihmelapsien erityiskerhoon. On tärkeämpää huolehtia siitä, että erityistukea vaativat pysyvät mukana (eivätkä luuserien erityisryhmässä) kuin optimoida etuoikeutettujen potentiaalia. Lisäksi Lepomäen ajama kuudennelta luokalta alkava tasoluokittelu tapahtuisi aivan liian varhai. Moiseen keritään aivan hyvin peruskoulun jälkeenkin. Ja siihenhän nykylukio (yliopistoista puhumattakaan) antaa paremmat eväät kuin minun käymäni muinainen versio.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

CeDell Davis kirjoitti:
Dave kirjoitti:Vielä tuosta Elina Lepomäestä. Tuntee aina itsensä luuseriksi kun lukeaa tuollaista CV:tä. Ja vielä pienen lapsen äiti.
Näkyikö siitä CV:stä, että paljon viettää aikaa lapsen kanssa?
Ihminen on usein hyvä siinä, mihin käyttää aikansa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Järjetöntä. Olisi ollut aika paljon järkevämpää tarjota minulle mahdollisuus lukea haastavampia juttuja kyvykkäämmässä seurassa. Ei ihme, että yliopistomatematiikka sitten innosti ihan eri tavalla. Kerron tämän anekdootin siksi, että tämä ei ole mitenkään relevanttia sille, että Lepomäen peruskouluohjelma on saatanasta.
:think:

No mikä siinä hiertää? Mä en oikein hahmota sun pointtia.
Ai pitikö tässä olla pointtikin? No kai yksi pointti voisi olla se, että vaikka nyt en mikään kaikilla mittareilla mitattu Tix olekaan, niin ihan jees mä olen pärjännyt koulun jälkeen siitä huolimatta, että en kouluaikana päässyt ihmelapsien erityiskerhoon. On tärkeämpää huolehtia siitä, että erityistukea vaativat pysyvät mukana (eivätkä luuserien erityisryhmässä) kuin optimoida etuoikeutettujen potentiaalia. Lisäksi Lepomäen ajama kuudennelta luokalta alkava tasoluokittelu tapahtuisi aivan liian varhai. Moiseen keritään aivan hyvin peruskoulun jälkeenkin. Ja siihenhän nykylukio (yliopistoista puhumattakaan) antaa paremmat eväät kuin minun käymäni muinainen versio.
Obs! Huom! Minä olen käynyt peruskoulua, jossa oli tasokurssit.

En edelleenkään tajua, kuinka matematiikka tai kieliä pystyy opiskelemaan gummipäiden joukossa.

Tuolloin sanottiin, että suppean kymppi vastasi laajan vitosta.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 20.01.2011 0:51

Viesti Kirjoittaja Varis »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: No tätähän mä just koitan vaalia näiden anglo-amerikkalaisen pillerin nielaisseiden romuttajien edessä.
Et tainnut lukea koulutuspoliittista kannanottoa.
http://elinalepomaki.fi/agenda/koulutus-on-sijoitus
Luin edelleen huonosti, mutta alustavasti mä vähän symppaan ajatuksia yliopistokoulutuksesta ja karsastan ajatuksia peruskoulusta. Kannattaisi kuunnella tutkimustietoa: suomalainen peruskoulu on aivan valtava etu suomelle. Vielä vakavampi puute on se, että Elina ei ilmeisesti lue Kitinää!! Mähän olen tänne jo ajat sitten postannut linkit tutkimustietoon, jonka mukaan nuo Elinan ideologiset, muka-objektiiviset perusteet dissata Pisa-tuloksia ovat roskaa: menestys säilyy, vaikka vakioidaan maahanmuuttajien vaikutus jne. Kasvatustieteilijä- ja yliopistopolitiikkapiireissä on julkista (mutta aika hiljaista) tietoa se, että koko Pisa-tutkimus oli OECD:n ideologinen projekti sen osoittamiseksi, että epätasa-arvoiset anglo-amerikkalaiset koulumallit kuitenkin tuottavat parhaat tulokset. No, toisin kävi. OECD:n porukan kunniaksi on sitten sanottava, että totuuden tultua julki eivät ole sitten kuitenkaan lähteneet ideologiansa mukaisesti totuudesta viis välittäen vesittämään tuloksia, kuten Elina (jonka pisteet tässä kyllä laskevat) tekee.

Summa summarum: Elina taitaa tuntea korkeakoulusektoria ja onkin siellä ihan hyvien asioiden äärellä, mutta peruskoulun suhteen hän on vaarallinen: ideologinen muuttaja, joka ei välitä faktoista (sama taitaa päteä esim. pakkoruotsiin).
Kyllä siinä ihan hyviä ajatuksia oli, peruskouluhan on monelle hirvittävää hukka-aikaa. Tasoluokkia ja muita lahjakkuutta tukevia ja ongelmia ehkäiseviä järjestelmiä pitäisi ainakin kokeilla ennen kuin ne dissataan, ajatuksena että enemmän tukea ja resursseja heikkotasoisimmille ja enemmän itseohjautuvuutta ja valinnan mahdollisuutta lahjakkaimmille. Tunnen useamman ihmisen jotka ovat ongelmitta jättäneet kokonaisia peruskouluokkia väliin, itsekin olisin niin halunnut tehdä.

Haluan nyt krediittiä kuitenkin ensimmäisenä Elinan löytäjänä. Kirjoittelin hänestä jo vaalikoneketjuun helmikuun alkupuolella. Vaikuttaisi aika hyvältä kampanjalta vaikka taustalla olevat vuorineuvokset hieman pistävät epäilyttämäänkin.

Mikä siinä pakkoruotissa on puolustettavaa? Sehän on julmetun tehoton typerä muinaisjäänne.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Varis kirjoitti:Mikä siinä pakkoruotissa on puolustettavaa? Sehän on julmetun tehoton typerä muinaisjäänne.
En mä olen ihan varma, puolustanko pakkoruotsia vai en. Mutta juuri koska olen epävarma kannastani, olen lukenut aika paljon tutkimuksellista kamaa kaksikielisyyspolitiikasta vaikkapa ranskankielisessä Kanadassa, Sveitsissä ja Suomessa. Elinan kaksivaiheinen ohjelma: (i) Suomen kaksikielisyys on säilytettävä ja (ii) pakkoruotsi on poistettava on älyllisesti aika mielenkiinnoton ja, kuten luokkayhteiskuntalässytyksensäkin, ainakin potentiaalisesti sisäisesti ristiriitainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin