Eilen:
2 x 20 palaa Muumi-palapeli
Pistävät ötökät- kirja
Kahvipaketti
Säästöpurkki suihkusaippuaa
3 x Bläband/båbland/mikä onkaan italianpata+isoäidin jauhelihakastike kuivakastikepakkausta
Ruokaa
The great club outshines the individual, always and forever.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
* Zhu Zhu Petsin aloituspakkauksen (ihku!)
* Calvin Kleinin pyjaman ja safarimekon (eihän sitä koskaan tiedä josko kesällä pääsisi tsiikailemaan ronsuja ja tikruja)
* Ralph Laurenin pikeemekon
Iittalan Muumi-juomalaseja, ne uudet. Kartio-juomalaseja rikkoutuneen tilalle.
Kierrätyskeskuksesta käyttämättömän ooito-merkkisen läppärilaukun. Joku outo japanilainen merkki ("functional urbanwear from japan"). On tosin liian pieni mun läppärille mutta jos sitä joku joskus johonkin tarttis...
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dave kirjoitti:Sähköä hintaan 5,49c/Kwh+9.99 euroa/kk+ siirto.
No niin. Ihmettelin, kun mitään ei kuulu ja yli kolme viikko mennyt. Ryhdyin googlettemaan ja taisin osua paskaan:
Lainaus HS:n maksullisesta arkistosta
"Nyt tarkkana, sähkönmyyjä soittaa
Market Energian puhelinmyynnistä on tullut ennätysmäärä valituksia viranomaisille. Myös Suomen Energiayhtiöstä valitetaan.
MERVI ITKONEN HS
Viranomaisille tulvii valituksia Market Energia -nimisestä sähkönmyyjästä. Kuluttajavirasto ja kuluttajaneuvojat ovat saaneet lyhyessä ajassa kymmeniä valituksia.
Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola ei muista moista ryöppyä yhdestä sähköyhtiöstä koskaan aiemmin.
Ongelmat ovat vakavia. Yrityksen myynti ja asiakaspalvelu tökkivät pahasti.
Jotkut valittavat siitä, että ovat saaneet yhtiöltä sopimusvahvistuksen ja jopa laskun, vaikkeivät hyväksyneet puhelintarjousta. Toiset taas olivat pyytäneet tarjouksen, mutta saivat suoraan laskun. Monet eivät ole saaneen tilausvahvistusta.
Iso ongelma on myös etukäteislaskutus. Market Energia on laskuttanut yläkanttiin arvioidun sähkönkulutuksen kolme kuukautta etukäteen. Sähköehdot sallivat etupainotteisen laskuttamisen ainoana vaihtoehtona vain poikkeustapauksissa. Etukäteismaksu on aina riski asiakkaalle.
Myös asiakaspalvelu pätkii: Market Energiasta ei vastata puhelimeen eikä sähköposteihin.
Kuluttaja-sivujen oheisessa vertailussa Market Energian Market Basic -sähkötarjous oli pääkaupunkiseudun asukkaille halvin. Yritys aloitti toimintansa viime keväänä.
Market Energia ei ole ainoa sähkönmyyjä, jonka puhelinmyynnistä valitetaan. Myös Suomen Energiayhtiön (nimestään huolimatta ruotsalaisomisteinen yritys) markkinoinnista tulee valituksia viikoittain.
Ongelmat koskevat sopimusten puhelinmyyntiä. "Kuluttajavirasto on huomauttanut rikkeistä, mutta yritys ei ole korjannut kaikkia ongelmia", Kaakkola sanoo.
Market Energia ja Suomen Energiayhtiö ovat sähkönmyyjiä. Ne eivät tuota energiaa itse, vaan ostavat sitä pörssistä ja myyvät eteenpäin.
Helsingin Sanomat ei tavoittanut kummankaan yrityksen vastuuhenkilöitä kommentteja varten.
Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola, miten sähkön puhelinmyynnin pitäisi oikeasti mennä? Myyjän pitää kertoa sopimuksen hinta ja keskeiset ehdot, ja kuluttajan pitää hyväksyä sopimus. Myyjän pitää kertoa, että kyse on sopimuksesta eikä tarjouksen antamisesta.
Puhelimessa syntyvä suullinen sopimus on vahvistettava sopimusvahvistuksella. Se pitää lähettää välittömästi tai viimeistään kaksi viikkoa myyntipuhelun jälkeen. Kuluttaja voi perua sopimuksen kolmen viikon sisällä vahvistuksen lähettämisestä.
Mitä tehdä, jos saa laskun sopimuksesta, jota ei ole hyväksynyt? Pitää tehdä reklamaatio yritykseen. Yritys on velvollinen osoittamaan, että sopimus on syntynyt. Yleensä myyntipuhelut nauhoitetaan. Ellei näyttöä ole, yrityksen pitää palauttaa kuluttaja entisen sähköyhtiönsä asiakkaaksi.
Jos reklamaatio ei auta, on syytä ottaa yhteyttä viranomaiseen.
Pitääkö lasku maksaa, jottei se mene perintään? Aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa. Jos on varma siitä, ettei ole tehnyt sopimusta, yritykselle voi ilmoittaa, ettei aio maksaa.
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla, jotta siitä jää näyttö. Perintätoimistot eivät saa periä aiheettomia laskuja.
Perjantaina ostin Ginasta pari paitaa ja tuubikaulahuivin. Lauantaina mukaan tarttui valjaat, mankkaa, mankkapussi, ATC ja karabiini kiipeilyhallilta, ja JC:stä farkut.
Ostin Hesburgerin jättikebabin. Muutoin kuin kebab, mutta tuplasti lihaa. Kuiva kokemus.
Olisi pitänyt ostaa kaksi normaalikebabbia ja asetyylisalisyylihappoa pitämään verisuonet avoinna.
Cavallo kirjoitti:Ostin Hesburgerin jättikebabin. Muutoin kuin kebab, mutta tuplasti lihaa. Kuiva kokemus.
Olisi pitänyt ostaa kaksi normaalikebabbia ja asetyylisalisyylihappoa pitämään verisuonet avoinna.