Gaia kirjoitti:
Maksatteko siis muutaman päivän etukäteen vai ihan vitusti myöhässä?
Heh, etukäteen tiätty!
No kyllä mä nyt sen osasin arvata
S*tana kun olis joku helppo keino päästä vuokralaisesta eroon.
Sovin itse aikoinaan vuokralla asuessa _etukäteen_, että jos jatkossa maksaisin kuukauden puolivälin jälkeen tiettynä päivänä kun ei oikein osu palkkapäivän kanssa yksiin. Ja sitten sellaista koko ajan jatkossa.
Onko tuon vuokralaisen kanssa ollut pulmia ennenkin? Muistelen kuitenkin, että pitikö olla peräti kolmen kuun vuokrat rästissä ennen kuin pääsee eroon.
Gaia kirjoitti:^ Kahden vuoden aikana on tainnut peräti kaksi kertaa maksaa vuokran ajoissa.
Yhtään ei ole maksamatta mutta vituttaa toi jatkuva myöhästely.
Ymmärrän, et sinä kuitenkaan vastiketta voi sen takia myöhässä maksaa.
Maksupäivä 5. Maksetaan aina etukäteen, joka kuun 20.päivä. Mä maksan kaikki mahdolliset laskut aina kun pääraha kilahtaa tilille, en jaksa laskeskella aina että mitä on menossa ja tulossa.
Gaian vuokralainen on satavarmana mun ex-äitipuoleni. Kämpän sijaintikin käsittääkseni suunnilleen täsmäisi. En ole ihan varma, koska en ole ollut missään tekemisissä sen tyhmän luuskan kanssa melkein kymmeneen vuoteen.
Tili tuli ja tili meni. Tilin saldo 0,21€. Makselin pois kaikki mahdolliset jutut, jotta mulla ei ois rahaa, jota voin erehtyä käyttämään nyt ja ois sitten huhtikuussa reissurahaa. Ruokaa etc. varten rahat on laitettu erikseen tietenkin.
exPertti kirjoitti:Eikö teillä ole mitään varatiliä (vaikkapa jonkinasteisella korollakin) johon voisitte siirtää näitä "korvamerkittyjä" rahoja odottamaan maksamisia?
Jos viittasin Swirliin niin ymmärin edellisestä viestistä että juuri näin on toimittu.
Itse harkitsen vakavasti samaa. Lähtenyt vähän shoppailu käsistä viime aikoina, ja huomaan selaavani toistuvasti nettikauppoja vaan ihan huvikseni vaikken tarvitse mitään. Paitsi sitten kun törmäänkin johonkin superihanaan mitä ilman vaan ei voi muka elää. Eli ostolakkoa pukkaisi.
exPertti kirjoitti:Eikö teillä ole mitään varatiliä (vaikkapa jonkinasteisella korollakin) johon voisitte siirtää näitä "korvamerkittyjä" rahoja odottamaan maksamisia?
Käyttötilillä säilyy ihan hyvin. Helpompaa, kun kaikki perheen rahat kulkee samaa kautta.
Onhan tietenki sitten sijoituksissa vähän vararahaa, mutta niihin ei ole tarkoitus koskea kuin pitempiaikaisen työttömyyden iskiessä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
RP kirjoitti:Maksupäivä 5. Maksetaan aina etukäteen, joka kuun 20.päivä. Mä maksan kaikki mahdolliset laskut aina kun pääraha kilahtaa tilille, en jaksa laskeskella aina että mitä on menossa ja tulossa.
Mulla oli sama tapa ennen yhtiövastikkeen kanssa, mutta siitäpä tulikin 3 vuotta kestänyt vääntö kun maksoin joulukuussa tammikuun vastikkeen ja tammikuussa olikin isompi vastike kuin joulukuussa. Mulla oli aina välillä "saldo" vastikkeenmaksussa 55 e plussalla ja 55 e miinuksella ja ihan hirvee vääntö todistaa se että minä oon maksanu kaikki vastikkeet, ne oli ite kämmänny kirjanpidossa. Tässä tuli eteen se Manalan kiroama vanhojen tiliotteiden saaminen pankista, no en ottanut. Taloyhtiön kirjojaki kateltiin mutta ne kattelijat oli jotenki niin käsiä että ne ei saanu sitä dataa tarpeeksi pitkältä ajalta. Onneksi mulla oli kuitenkin muistissa mitä oli tapahtunut ja koska. Kun tein kirjallisen selvityksen niin vielä uusi isännöitsijä meinasi aloittaa "tutkimuksen". Siinä vaiheessa hallitus jyrähti ja tilini "nollattiin". Sen jälkeen olen maksanut kuun vastikkeen aina siinä kuussa mille vastike on tarkoitettu ja printannut talteen tiliotteet nettipankista.
Minun vuokralainen maksaa yleensä kuun lopussa (eräpäivä 5. pvä) mutta ei mulle siitä tuu ongelmia koska mulla ei oo varsinaista kirjanpitoa niin kuin jollain taloyhtiöllä. Lisäksi se laittaa aina viestiksi että minkä kuun vuokra on kyseessä, which is nice.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
exsu kirjoitti:Huomautan, että olen aurinko kylmässä ja pimeässä luolassa enkä kestä sitä, että joku on loukkaantunut jostain hassusta heitosta.
Tämä täyttää jo kitinäanteeksipyynnön kriteerit.
---------
Minä <nimimerkki> olisin pahoillani aiheuttamastani mielipahasta jos voisin jotenkin käsittää miksi sinä luet niin typerästi juttujani väärin.
No meillä on toinenkin tili jossa on rahaa todella akuuttiin tilanteeseen. Tarkoittaa esim. työttömyyttä. Miehellä on periaate että rahaa pitää olla säästössä vähintään niin että voi elää ilman tuloja normaalia totuttua elämää kolme kuukautta.
Käyttötililtä maksetaan kuun laskut ja ruoka. Ihan riittävästi, liioilla tileillä kikkailu on epämukavaa.
exsu kirjoitti:Jos viittasin Swirliin niin ymmärin edellisestä viestistä että juuri näin on toimittu.
Itse harkitsen vakavasti samaa. Lähtenyt vähän shoppailu käsistä viime aikoina, ja huomaan selaavani toistuvasti nettikauppoja vaan ihan huvikseni vaikken tarvitse mitään. Paitsi sitten kun törmäänkin johonkin superihanaan mitä ilman vaan ei voi muka elää. Eli ostolakkoa pukkaisi.
Meillä on erikseen yhteinen ruokatili ja sitten toinen tili, josta maksetaan lainat ja yhteiset laskut. Molemmat laittavat saman summan kuukaudessa, kun tienataan suunnilleen saman verran. Omat tilit meillä kuitenkin on. Toimii, ei koskaan riidellä rahasta.
Mun rahankäyttö on ollut aika holtitonta, joten pieni kurinpalautus on paikallaan. Onhan mulla säästötilikin, mutta siihen pääsen käsiksi halutessani. Makselin huhtikuun osamaksujutut nyt, kun rahaa oli, jotta mun ei tarvitse maksaa niitä huhtikuussa. Erittäin hyvä ratkaisu mielestäni.
Ja ostolakko mullakin. Koko vuoden kestävä vaatteiden/kenkien/laukkujen ostolakko. Mä en tarvi mitään, mulla vaatehuone pursuilee kamaa, jotka riittäisivät vaikka kymmeneksi vuodeksi. Osassa on vielä jopa laput paikallaan
RP kirjoitti:No meillä on toinenkin tili jossa on rahaa todella akuuttiin tilanteeseen. Tarkoittaa esim. työttömyyttä. Miehellä on periaate että rahaa pitää olla säästössä vähintään niin että voi elää ilman tuloja normaalia totuttua elämää kolme kuukautta.
Käyttötililtä maksetaan kuun laskut ja ruoka. Ihan riittävästi, liioilla tileillä kikkailu on epämukavaa.
Juu, hyvä sitä on vähän olla. Kuitenkin lapsiperheessä pienistäkin älyttömyyksistä tulee nopeasti katastrofi. Tyyliin jos ei olisikaan varaa korjauttaa pyykkikonetta taikka autoa esim ennen ensi kuun 16. päivää...
^^ Joo, no ainakin vielä meillä on tullut korotuslaskut ennen kuin olen esim. maksanut sitä tammikuun vuokraa eli ehtii maksaa sillä oikealla "viitteellä". Kolme muuttoa takana tällä systeemillä, eikä ongelmia ole toistaiseksi tullut.
RP kirjoitti:^^ Joo, no ainakin vielä meillä on tullut korotuslaskut ennen kuin olen esim. maksanut sitä tammikuun vuokraa eli ehtii maksaa sillä oikealla "viitteellä". Kolme muuttoa takana tällä systeemillä, eikä ongelmia ole toistaiseksi tullut.
Viite pysyi samana koko ajan eli sillä ei ollut merkitystä. Ehotinkin että eikö nyt vois laittaa viitenumeroon että minkä kuun lasku on kyseessä. Se kuulema oli "mahdollisuus". Ja tietysti maksoin silloin joulukuussa oikean summan tammikuun vastiketta, siitähän se ongelma syntyikin kun ne katsoivat että olen maksanut joulukuun vastikkeena 200e vaikka joulukuun vastike oli 180e (en muista oikeita summia). Joulukuun vastikkeen 180e olin tietysti maksanut marraskuussa. Siinä vaiheessa kun alkoi tulla karhulaskuja alkoi selvitys - tietysti, enhän minä sitä ennen tiennyt että siellä oli mitään ongelmaa kun olin tunnollisesti maksanut kaikki vastikkeet.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.