
Putkimies sai uuden säiliön kiinni! Hinnasta ei ole vielä tietoa, mutta maksoihan pumppu+moottorikin jo lähes tonnin. Työtunteja ja kilometrejä paljon. Kiittelin kovin että pääsivät tulemaan ja yhteistyötä sen sähköliikkeen kanssa. Sanoin tuota jäätymis-sulamis-jäätymissyndroomaa. Mutta kevyesti kysäsisin josko oli laittanut lämmittimen silloin säiliöön ihan kiinni. Niin kauas kuin saattoi sanoi laittaneensa. Uskotaan.
Muttamutta.
Kirous vaihtaa kohdetta!
Eihän vitutus tuohon loppunut!
Nimittäin jo putkimiehen ahertaessa havaitsimme, ettei isäni Mitsubishi käynnisty, vaikka eilen oli ajettu (ne ulkosähköt ja lämmittimet puuttuu joojoo). Akussa oli vähän virtaa vielä. Minä vitsailin, että tilanteeseen sopisi, jos minunkin autoni olisi kanttuvei.
Ja katso: Pikkumustan akku oli totaalisen tyhjä!
Vaikka mikään ei ollut päällä, tarkastin senkin.
No, ainahan voisi ladata akut.
Mutta sähköinssi-isäni testasi laturia laittamalla päät yhteen (minkä ohje btw kieltää), polttaen sen viimeisen sulakkeen.
Sitten toisekseen viime kerran kun isän Mitsun akku irrotettiin, auton teko"äly" meni ihan sekaisin.
Pikkumusta-lantikan erikoisuus taas on, että akku uudelleen kiinnittäessä se haluaa "kalibroida" laskemalla ja nostamalla takaluukun ikkunan automaagisesti. Ja sehän on nyt umpijäässä.
No eikun soitto korjaamolle ja katso, sehän toimi ihan kitinämalliin, ukko tuli parissakymmenessä minuutissa. Jäätyneet konepellit ensin sulateltua ja virransyötöllä molemmat autot käyntiin ja lataamaan.
Kaikki hyvin sitten?
No ei.
Kymmenen minuuttia moottorin käytyä Lantikassani syttyivät itsestään kaikki vilkut ja vielä molemmat peruutusvalot! Eivätkä sammuneet. Vaikka avainkin irti ja kytkimiä napsuttelin. Vaikka lämmitin sen jälkeenkin pitkään kuivatellakseni. Myönnettäköön, että siinä on viime aikoina valot vähän temppuilleet kylmällä ja joskus alamäkihidastimen varoitusvalo syttyy omia aikojaan. Eksoottinen sähkövika, joka varmaan söi akunkin.
No, akkua en siis ensihätään viitsinyt irrottaa (se ikkunan kalibrointimagia). Lunttasin ohjekirjasta asianomaiset valojen sulakkeet ja ne veke. Ei vaikutusta. Sitten poistin KAIKKI sulakkeet paitsi airbagin ja moottorin sulakkeet ja ei vieläkään, valot paloivat aina vaan. Suhteellisen mahdotonta. Lopuksi taivuin nykäsemään akun plusnavan irti. Auttoi.
Pitää huomenna laittaa sulakkeet takaisin ja toivoa ihmeparannusta. Jos ei vieläkään, pitää pyhien jälkeen ajaa huoltoon, kaikki vilkut siis palaen joka suuntaan.
Niin olenko kirottu vai mitä tää on?
Mutta vettä siis tulee.
Joulua ei jakseta viettää, ehkä pidetään oma jälkijoulu myöhemmin.