Pappailu?
Eilen keskusteltiin tytön kanssa poikaystäväasiasta ja kovasti vakuutteli, että ei tietenkään ole aikomusta ryhtyä seksiä harrastamaan. Keskustelu meni uskoakseni niin hyvin, kuin sen nyt on mahdollista tällaisessa asiassa mennä, eli ei mitenkään täydellisesti.
Avasin pelin sanomalla, että en halua isoisäksi tässä vaiheessa (joo, ei mikään paras mahdollinen avaus). Tunnelmaa oli kuitenkin alkuun jo lämmitelty riitelemällä pianotunnille menosta ja kokeeseen lukemisesta vs. tarpeesta lähteä ostamaan kaverille synttärilahjaa.
Avasin pelin sanomalla, että en halua isoisäksi tässä vaiheessa (joo, ei mikään paras mahdollinen avaus). Tunnelmaa oli kuitenkin alkuun jo lämmitelty riitelemällä pianotunnille menosta ja kokeeseen lukemisesta vs. tarpeesta lähteä ostamaan kaverille synttärilahjaa.
Ei kyllä käy kateeksi, pakko sanoa.NuoriD kirjoitti:Eilen keskusteltiin tytön kanssa poikaystäväasiasta ja kovasti vakuutteli, että ei tietenkään ole aikomusta ryhtyä seksiä harrastamaan. Keskustelu meni uskoakseni niin hyvin, kuin sen nyt on mahdollista tällaisessa asiassa mennä, eli ei mitenkään täydellisesti.

Came here for school, graduated to the high life
-
- Kitisijä
Lapset tulevat viikonlopuksi kotiin. Jeeee...
Vietetään heidän 20 vuotissynttäreitä. Vien heidät syömään jonnekin hieanoon ravintolaan ja synttärilahjana, siirrän sitten huomenna heidän tileilleen hipparahaa, jotta pääsevät nauttimaan myös opiskelijoiden riehakasta vapaa-aikaa. Saavat käyttää rahansa, mihin haluavat.
Vietetään heidän 20 vuotissynttäreitä. Vien heidät syömään jonnekin hieanoon ravintolaan ja synttärilahjana, siirrän sitten huomenna heidän tileilleen hipparahaa, jotta pääsevät nauttimaan myös opiskelijoiden riehakasta vapaa-aikaa. Saavat käyttää rahansa, mihin haluavat.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
En tietenkään voi estää. Voin kuitenkin esittää mielipiteeni. Tyttö vaikutti kyllä vilpittömältä sen suhteen, että ei aio seksielämää aloittaa nyt ja poikakin oli kuulemma samaa mieltä (Ylermi Ylihankala kirjoitti:ND, oletko samaa mieltä kanssani tässä siinä, että et voi estää panotouhuja, jolloin osaksesi jää vain ehkäisystä puhuminen?

-
- Kitisijä
Hmm, no mun poikaystävä ei halunnut seksiä 14-vuotiaana, vaikka itse olisin halunnut. Asiat eivät ole mustavalkoisia.nowaysis kirjoitti:Minusta tässä on ihan sama asia jonka minäkin kirjoitin. Teinipoikien haluja en epäilekään yhtäänSo Hard kirjoitti: Ei pojan valinta ole se haluaako seksiä vaan on tytön valinta saako poika haluamaansa seksiä. Poika voi valita vain painostaako vaiko ei. Halut ovat jokaisella 14 veellä ihan takuuvarmat.
Vanhemmilta ei todellakaan tippunut lupaa yökyläilyyn tuon ikäisenä (vielä 18 täytettyänikin yrittivät sellaisen estää). Mutta ehkäpä olisi kannattanut: vuotta myöhemmin peuhasin sitten salaa vanhan sedän kanssa. Ihan päiväsaikaan.
-
- Kitisijä
Onhan tuo mahdollista. Tosin muistan omasta nuoruudestani, miten tiukkisvanhempien lapsista tuli nopeasti niin hyviä valehtelijoita, ettei vanhemmilla ollut enää mitään käsitystä lastensa tekemisistä. Mutta sinä varmasti tunnet oman lapsesi kitisijöitä paremmin, joten ehkä osaat arvioida onko hän rehellinen.NuoriD kirjoitti:Tyttö vaikutti kyllä vilpittömältä sen suhteen, että ei aio seksielämää aloittaa nyt ja poikakin oli kuulemma samaa mieltä ().
Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut. Sen verran loukkaantunut oli, kun esitin isoisäksi haluttomuuteni ja vielä drama queen -tyyliin soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut...Suvinen kirjoitti:En jaksa nyt selata onko jossain mainintaa Daven tyttären iästä. Onko siis kyseessä aivan varhaisteini ja hänen ensimmäinen poikaystävänsä? Jos näin on, niin sanon sulle Dave että pidä pääsi ja ole tiukka, jähmeä ja kiusaantunut isi vaan jatkossakin. Ei teinitytöt halua keskustella isänsä kanssa seksistä, mutta kokevat kuitenkin jollain tasolla isän huolehtimisen turvalliseksi. Voi myös olla, että seksiä on jo kokeiltu mutta isille väitetään muuta. Sekään ei ole välttämättä vielä kauhean paha asia, koska harvemmin ekat seksikokeilut heti johtavat säännölliseen seksielämään.
Ei muuten olisi ollenkaan paha myöskään keskustella viralliseen sävyn vaikka noista ehkäisyasioista. Parempi pillerit kuin teiniraskaus, sanon ma. Oma äitini puolipakotti minut pillereille kun olin useamman kuukauden seukannut 16- vuotiaana (ja harrastanut myös seksiä saman ajan). En olisi ehkä itse niitä kehdannut/osannut hakea. Äidin patistelu sitten rohkaisi hakemaan pillerit ja hyvä niin.
Mutta olen myös sitä mieltä, että vanhempien pitää olla roolissaan jäykkiä, paheksuvia ja vaivaantuneita. Se on uskoakseni kaikkien kannalta paras vaihtoehto.
- Haemaeraemies
- Kitisijä
Care to explain? Miten jäykkyys, vaivautuneisuus ja paheksuminen edesauttaa nuoren kehittymistä ja rehellisten välien syntymistä vanhempiin?NuoriD kirjoitti: Mutta olen myös sitä mieltä, että vanhempien pitää olla roolissaan jäykkiä, paheksuvia ja vaivaantuneita. Se on uskoakseni kaikkien kannalta paras vaihtoehto.
Itse koen olevani onnekas, koska about kaikki ns. vaikeat asiat (seksi ja alkoholi, seksuaaliset "poikkeavuudet" yms) on käsitelty suoraan ja rehellisesti. Ja sen takia niihin ei ole sisältynyt mitään kummaa mystiikkaa, eikä vanhemilta salailua.
Kyllä porukat tiesi että join viunaksia alle 15veena, kuten myös harrastin seksiä, eikä siinä minun kohdallani saarnat, paheksuminen tai arestit mitään ois auttanut.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Kai se hyväksyminen ja paheksuminen riippuvat vähän aiheista. IMO on tyhmää paheksua sellaista, jossa ei ole paheksuttavaa. Ja toisinpäin. Vaikka tuskin tässä nyt ihan sitä tarkoitettiin.
Itse arvostan ehkä eniten oman isäni tapaa suhtautua asioihin. Pohdiskellen. Edelleenkin, jos aloitan keskustelun jostain aiheesta, hän tiedustelee minulta ensin yksityiskohtia ja alkaa sen jälkeen pohdiskelemaan ääneen erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. Toki hän saattaa myös sanoa oman mielipiteensä, mutta ei tee siitä numeroa, koska minua koskevissa asioissa on tärkeintä se mihin lopputulokseen minä päädyn ja hän auttaa minua saaman kokonaiskuvan haltuun ja käsittämään tekojeni seuraukset.
Tietenkin on asioita, joita en teininä tai aikuisenakaan ole kokenut mukaviksi jutella isäni kanssa, mutta noin muuten rimpauttelen hänelle edelleen, jos mieltä askarruttavia asioita ilmenee.
Itse arvostan ehkä eniten oman isäni tapaa suhtautua asioihin. Pohdiskellen. Edelleenkin, jos aloitan keskustelun jostain aiheesta, hän tiedustelee minulta ensin yksityiskohtia ja alkaa sen jälkeen pohdiskelemaan ääneen erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. Toki hän saattaa myös sanoa oman mielipiteensä, mutta ei tee siitä numeroa, koska minua koskevissa asioissa on tärkeintä se mihin lopputulokseen minä päädyn ja hän auttaa minua saaman kokonaiskuvan haltuun ja käsittämään tekojeni seuraukset.
Tietenkin on asioita, joita en teininä tai aikuisenakaan ole kokenut mukaviksi jutella isäni kanssa, mutta noin muuten rimpauttelen hänelle edelleen, jos mieltä askarruttavia asioita ilmenee.

"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Paino sanalle "vasta". Ykköspesältä matka jatkuu vääjäämättä kolmospesälle... aikajana näiden välillä voikin sitten olla mitä tahansa.Vesper kirjoitti:Höpö höpö. Kyllä minä toin poikia kotiin vaikka oltiin vasta pussailun asteella.So Hard kirjoitti:Dave, ihan vinkkinä vaan että peli on jo menetetty jos poikaystävää kotiinkin asti tuodaan. Se on jo vakavaa.
Voi jeesus sentään, eihän sulla ole minkäännäköistä auktoriteettia ja kunnioitusta tyttäresi silmissä. Sulle voi puhua ihan mitä tahansa, kunhan sen dillen faijan vain saa hetkeksi olemaan hiljaa.NuoriD kirjoitti:Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut. Sen verran loukkaantunut oli, kun esitin isoisäksi haluttomuuteni ja vielä drama queen -tyyliin soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut...
IMO sun pitäisi pikkuhiljaa alkaa tekemään duunia sen eteen että saavutat jonkin sortin kunnioitusta ja auktoriteettiasemaa perheessäs. Ja ei, sellaista ei saavuteta rangaistuksien uhalla, senkin dille torspo.
Jospa vaikka alottaisit siitä ettet olisi aina niin jäykkä, paheksuva ja vaivaantunut lapsiesi kanssa.