Mullahan on aika epäsofistikoitunut punaviinimaku. Lähes tilanteesta ja ruoasta riippumatta pyrin suosimaan erittäin täyteläisiä ja voimakkaita punaviinejä. Alkoholia herkästi joku 13-14, jopa 15 prosenttia. Pinot noir -miestä minusta ei oikein saa, sanoivat Sideways-hemmot mitä sanoivat. Uuden maailman viinit ovat lähellä sydäntäni, samoin esim. kalifornialaiset zinfandelit ja espanjan voimakkaat pihviviinit. Ja näin syysiltojen pimetessä usein iskee päälle vaikkapa Etelä-Afrikkaan ja Australiaan tähyävä syrah-kausi.
Kahdenkympin lauantaiviineillä olen sitten hakenut vähän ikääntyneempiä tai kehittyneempiä viinejä. Näissä yleensä valitsemissani noin kympin voimaviineissä on kuitenkin aika tyypillisesti sellainen nuoren viinin vähän mustemaisen sinertävä värisävy. Toisinaan tekee mieli hieman hienostuneempa, jo rusehtavan punaiseen värittyviä vuosikertaviinejä vaikkapa Bourgognesta.
Ainoa viinialue, jonka koen joten kuten tuntevani, on kuitenkin Kalifornia, koska vain siellä olen pidemmän aikajakson asunut ja usein viinitiloilla vieraillut.
EveryWoman kirjoitti:urpiainen kirjoitti:Sä väität, että olet onnistunut optimoimaan sekä ajankäyttösi ollamöllöttelyn että egoistisen rahankäytön täsmälleen niin, että pitkällä aikavälillä tämä ajan- ja rahankäyttö johtaa mahdollisimman suureen hyötyyn mahdollisimman monelle ("rivikin vähemmän itsetunnustelua Kitinässä ja afrikkalaiset kärsisivät enemmän"). Minä taas väitän, että vaikka kuinka pyrin noin niinku suurin piirtein toimimaan eettisesti, jokaisessa yksittäistilanteessa voisin varmaan optimoida paljon paremmin. Lisäksi, kun ostan lauantai-illaksi 20 euron punaviinipullon en selitä itselleni, että tällä itseni hemmottelulla optimoin pitkällä aikavälillä sen, miten paljon saan autettua maailman hädänalaisia. Ymmärrän varsin hyvin, että teko on itsekäs, ja toisin toimimalla voisin vähentää enemmän kärsimystä. Minusta on täysin selvää, kumman ajattelusa vallitsee itsepetos, hybris ja messiasharha.
En. Väitä.
Väitän YRITTÄVÄNI. En että OLEN ONNISTUNUT.
Kun huomautan tästä virhetulkinnastasi, sä sanot asian olevan sulle aivan selvä. Miksi kuitenkin jatkuvasti kuvaat asiaa niin epäselvästi, että se vääristyy tunnistamattomaksi?
Ok, kirjoitin epätarkasti, suorastaan virheellisesti. Sinänsä kyllä tyypillinen EW-korjaus, että caps lockista huolimatta vänkäämisesi on tietysti herttaisen irrelevanttia pointtini kannalta. Muotoilen uudestaan:
Sä väität, että olet järjestänyt sekä ollamöllöttelevän ajankäyttösi että egoistisen rahankäyttösi täsmälleen niin, että voit aidosti väittää pyrkiväsi pitkällä aikavälillä tämän ajan- ja rahankäytön avulla mahdollisimman suureen hyötyyn mahdollisimman monelle ("rivikin vähemmän itsetunnustelua Kitinässä ja afrikkalaiset kärsisivät enemmän"). Minä taas väitän, että vaikka kuinka pyrin noin niinku suurin piirtein toimimaan eettisesti, jokaisessa yksittäistilanteessa voisin varmaan optimoida paljon paremmin. Lisäksi, kun ostan lauantai-illaksi 20 euron punaviinipullon en selitä itselleni, että tällä itseni hemmottelulla itse asiassa pyrinkin vain optimoimaan pitkällä aikavälillä sen, miten paljon saan autettua maailman hädänalaisia. Ymmärrän varsin hyvin, että teko on itsekäs, ja toisin toimimalla voisin vähentää enemmän kärsimystä. Minusta on täysin selvää, kumman ajattelusa vallitsee itsepetos, hybris ja messiasharha.
Ja mitä muihin pointteisi tulee, niin niissä kyllä olet metsässä: Se olet kiistatta sinä (selaa vaikka tätä ketjua ja lue ihmisten reaktioita ja argumentteja) joka esittää sekä arkijärjen että informoidun kannan näkökulmasta absurdin, naurettavalta kuulostavan, ristiriitoja sekä käsitteellisiä ja empiirisiä ongelmia sisältävän, mielikuvituksellisen ja ilmeisen epäuskottavan väitteen. Tällöin todistuksen taakka on sulla, eikä skeptikolla. Sä vetelet näitä messiasharhojasi ja megalomaanisia teorioitasi kehiin, ja muut suhtautuvat epäillen. Vähin, mitä voisit tehdä, on käsitellä näitä vasta-argumentteja sekä tarjota vankkoja perusteluja absurdeille väitteillesi. Sen sijaan jatkat ilmoittelulinjaa ja koetat sysätä todistuksen taakkaa terveen järjen kannattajille ja hömppäsi epäilijöille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."