Homie.
Muistan kyllä, että olet lähettänyt minulle aihepiiristä yksityisviestinkin. Johon en edelleenkään jaksa vastata. Tämäkin on liikaa.
(Kirjoitettu alkoholin vaikutuksen alaisena)
En tiedä oletko vetänyt "väitteesi" rasvatusta perseestäsi, mutta kansalaispalkan kannattajien perustelúiksi nuo näyttävät sinun tahalliselta vääristelyltäsi tai väärinymmärrykseltäsi. Minä ainakaan en ole esittänyt asiaa noilla "väitteillä" joten sinun on turha pyytää minulta kyllä/ei vastausta "oikeassaolostasi" noiden suhteen.
Minulla myönnetään ei ole paljon tietoa talous- ja sosiaalipolitiikasta. Ei ole kiinnostanut. Tai mitä on, se on talous- ja sosiaalihistorian luentoja päättyen jonnekin 1800-luvulle. Ei modernia valtiotiedettä.
Ja sitäpaitsi paskatkos minä miljonääri enää köyhistä, nekin saa pillua kun minä en. Luulis riittävän niille se rikkaus, saaminen
Yleisesti ja omana mutuna kumminkin:
Uusliberaaleilla ja varsinkin Kitinäläisillä toistuu käsitys, että työttömät ovat enimmäkseen laiskoja sosiaalipummeja, ja ratkaisu on että menisivät töihin. Työttömiä pitää "kannustaa" työnhakuun pitämällä sosiaalituet alhaisina. Monet toivovat jopa, että pitkäaikaistyöttömät, nuo siipeilijät, laitettaisiin pakkotyöhon peruspäivärahankin eteen.
Tämähän on tietenkin "itsestäänselvää" koska Kitinäläiset ovat itse niin hyviä, että heille riittää duunia, ja oma moka jos ei ole niin hyvä. Sitäpaitsi kitinäläisten tuntemissa Helsingin pizzapaikoissa on kuulemma vapaita tiskaajan paikkoja.
Jospas nyt katsotaan ihan tosiasioita, mikä ketkuilijoille toki on vaikeaa.
Tässä on työ-ja elinkeinoministeriön työllisyysraportti heinäkuulta.
http://www.tem.fi/files/27615/HEINA10.pdf
Katsokaa alussa olevaa graafia. Ylempi käyrä on työkkäriin ilmoittautuneet työttömät työnhakijat. Alempi käyrä on työkkäriin ilmoitetut vapaat työpaikat.
Tietenkin tuossa on vain työkkäriin ilmoitetut. Joten ei koske superhessu-elcoja tai teitä jotka aina saatte työpaikan ihkujen kavereittenne kautta. Senkin huomioonottaen eiköhän tuo vastaa suhdelukua työttömien ja avoimien työpaikkojen välillä. Ja siltäänkin tavan työttömille juuri tuon mukaan.
Nyt kehoitan vakavasti harkitsemaan ihan ketkuilematta: Onko kaikille työttömille työpaikkaa vaikka miten yrittäisivät itse tai heitä kurjistamalla "kannustettaisiin"? Näette ihan itse, että ei ole. Laskekaa suhdeluku. 289 000/ 23 000. Ei ole vaikka suositustenne mukaan joka ainoa työtön muuttaisi toiselle paikkakunnalle siivoojaksi tai taksikuskiksi. Lakatkaa valehtelemasta että kaikille on työtä Mikä on valehtelunne motiivi? Silkka pahuus?
Suurin osa noista työttömistä ovat sitä varmaan lyhytaikaisesti, kierrossa. Silti suhdeluku on tuo. "Pitkäaikaistyöttömien" osuus tuosta on 57 000. Sekin, noiden teidän mielestänne velttojen sosiaalipummien, osuus on yli kaksi kertaa avoimien työpaikkojen määrä. Ja, luuletteko, että juuri he sopivat avoimiin työpaikkoihin? Suurin työvoimapula on tietääkseni telakkahitsaajista, ja silti arvaan harva kitinäläinen superhessukaan selviäisi karsinnasta siihen koulutukseen.
Tietenkin nykyiset oikeistolaiset ajattelevat siihen malliin, että kaikki on kilpailua, ja vitut niistä luusereista jotka eivät töihin mahdu. Mutta se ei enää ole YHTEISKUNNALLISTA ajattelua. Tai sitten oikeistolaiset kehoittavat työttömiä ryhtymään yrittäjiksi. Ja niinköhän ne luuserit siihen pystyvät ja onko uusille nakkikioskeille noin paljon kysyntää?
Kyse on vain korusanoin koristellusta itsekkyydestä ja pahuudesta. Ihan kuin minullakin, joka en haluaisi pääomaveroa maksaa. Oikeasti en. Mutta minä myönnän, että se on omaa itsekkyyttäni ja pahuuttani. Silti mieluummin niin, mulle fyffee toki
Mitä sitten tehdä?
Voitaisiin palata keskiaikaan, mitä uusliberaalit selvästi haluavat. Köyhät menkööt kerjuulle kuten ennenkin tai ammuttakoon pois häiritsemästä.
Toisaalta tässä menneellä vuosisadalla oli sellainen ihan kumma idealismi kuin kansallisvaltiot. Tämä siis ennen kuin kaikki käsitettiin kansainvälisten korporaatioiden ja osakkeenomistajien (kuten minun) etuna.
However, jos niin vanhanaikaista ajatusta kuin valtion tehtävää suojella kansalaisiaan ajatellaan.. minusta on koko lailla selvää, että nykyinen työttömyys on rakenteellista työttömyyttä. Juuri niiden muutosten seuraus, jotka ovat kasvattaneet kokonaisBKT:tä.
Jos mietitään, mitä hyötyä meille toimeentulevalle luokalle olisi pitää ylijäämäväestö kelkassa mukana.. niin ainakin yhteiskunnallisten levottomuuksien toppuuttaminen muutenkin kuin mellakkapoliiseilla. Vallankumous sellaisesta on aina ennenkin tullut.
Lisäksi työttömien elintaso täytyisi pitää ainakin ulkoisesti ja kommunikaatiomahdollisuuksin ainakini niin ylhäällä, etteivät silmin nähden erotu meistä paremmista ihmisistä. Tämä jotta heillä olisi edes jotain mahdollisuuksia ja koska köyhyys tutkimusten mukaan periytyy. Nykyisten pitkäaikaistyöttömien lapset omaksuvat sen ihan aiheellisen johtopäätöksen, että toivoa ei ole. Ja silloin heistä tulee oikeasti sosiaalipummeja.
Mielestäni ylijäämäväestön kelkassa pitoon tarvittaisiin isompi raha kuin nykyinen peruspäiväraha. ja mikä tulee, saisi olla BKT-indeksiin sidottua. Ja keskimääräisen tulotason kasvuun, jotta köyhätkin näyttäisivät nykyihmisiltä, että heillä olisi mahdollisuuksia ja jopa kommunikaatiota puhelinta, telkkaria ja nettiä myöten. Sossun tuesta en tiedä, koska itse en sitä työttömänä saanut. Ilmeisesti mustalaiset ja somalit saavat, muu olisi rassismia.
Olipa hassu tosi-teevee ohjelma se, jossa Katainen vietiin katsomaan oikeita köyhiä ja leipäjonoja. Mutta vaikutus on sama kuin PetriFB.llä:vaikka faktat näyttää, valehtelee edelleen ja tietää valehtelevansa. Ilmeisesti pahuus on palkkio itsessään.
Niin ja katsokaa uudestaan tuon linkkini suhdeluku, ennen kuin tekin valehtelette edes itsellenne.
Iso osa työttömistä saa ansiosidonnaista. Silloin ei varsinkaan tee mieli mennä paskaduuniin. Oikeastaan "motivointina" ansiosidonnaisen voisi poistaa. Mutta toisaalta sehän on heidän itsensä maksama vakuutus. Jota pienipalkkaisemmat kuten minä 5 vee 860 E palkalla, eivät pysty maksamaan, joten heitä rangaistakoon ja "motivoitakoon"?
Vaikka nyt eletään 2000-lukua hei, niin miten menetellä jos tuosta ylijäämäväestöstäkin huolehdittaisiin?
"Kansalaispalkka" voisi olla hyvä systeemi. Tosin myönnän, että olisi verraten omituista maksaa sitä kaikille, Wahlrooseja myöten, ja kuitenkin kierrättää sama raha verotuksensa kautta. Silti sitä samaahan kaiki verotus on.
Ehkä se voisi koskea vain työttömiä? Tai työttömiä, opiskelijoita ja eläkeläisiä?
Kokonaiskulut eivät sinänsä nousisi muuten kuin toki mieluummin korotus peruspäivärahatasoon.
Perusasia se, että nykyisestä työttömien nöyryyttämisestä ja työttömien mahdollisuuksien estämisestä päästäisiin eroon.
Nythän on niin, että työttömien pitää säännöllisesti keskustella (Urpiaisen kouluttamien?) sosiaalitätien kanssa. Ikään kuin työttömyys olisi pelkästään oman asenteensa vika. Niin ja katsokaa ketkut uudestaan tuo MOL:N tilasto. Vaikka asenne olisi mikä, ei sinne työmarkkinoille mahdu.
Työttömiä laitetaan kaikenkarvaisille kursseille. Osa on hyödyllisiä. Mutta pikkupaikkakunnilla kurssit ovat rajallisia. Minäkin kävin kolmen kuukauden nettinörttikurssin 80 kilometrin päässä Mikkelissä. Päivät bussimatkat huomioiden 12-tuntisia.
Sitten ne kurssit on suunniteltu trendien mukaan. Minäkin aloitin mutta lopetin kesken kurssin, jolla opetettiin multimediaromppujen tekoa jollain vitun lingo-kielellä. Niin siis multimediarompuille on nyt ihan vitusti kysyntää, niinkö?
Sitten minutkin pakotettiin työnhakukurssille. Pääanti se, ettei haastattelusta pidä poistua selin niin että perse näkyy. Tuo sopii uusliberalistien mentaliteettiin. Mutta vaikka työnhakuun kuinka koulutettaisiin jokainen huippuhakijaksi, vain yksi hakija saa sen duunin, kiilattuaan muut ulos. Ei edelleenkään yhteiskunnallinen ratkaisu.
Tämä voi olla muuttunut. Mutta mun työttömyysaikaan työtön ei saanut edes opiskella muuta kuin noita työkkärin kursseja. Ei esimerkiksi jatkaa Yliopistossa, jos opintotuki oli jo käytetty. Kokkikurssi varmaan olisi jossain ollut? Ja ne kun saisivat olla ihan ihmiselle itselleen hyödyllisiä. No, minä kävin ulkona työkkärizydemistä vuoden maanviljelys-amiksen kesken työttömyysjakson. Siis ulkona työkkärisysteemistä, jolla ei sellaista ollut mitä tarvitsin.
Sitten on uusi alaluokka työssäolijoillekin. Monet yritykset käyttävät pelkkää harjoittelijatyövoimaa, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa ollenkaan. Sitten on tukityöllistetyt, jollainen minäkin vuoden olin ennen kuin pääsin vakituiseksi.
Tukityöllistetyille maksettiin 740 euroa kuukaudessa. Tekivät samaa työtä kuin muutkin. Olivat minua normaalimpia, kykenevämpiä ihmisiä. Erinomainen työmoraali kaikilla. Silti saivat olla muut kuin minä vain vuoden ja sitten takaisin työttömäksi. Miettikääpä superhessut ja ravintolapäälliköt ja baarimirrit: sinnekin tukitöihin pitää pyrkiä, ja kaikkia hakijoita ei valita. Jos työttömät kuulemma ovat niin laiskoja sosiaalipummeja, miksi pyrkivät sinne, jos olisivat oikeaakin palkkaa saaneet muualta?
Joo Homie, paskaduunejakin tarvitaan. Mutta entäs jos niistä ihan oikeasti maksaisivat oikealla rahalla ne, jotka niitä palveluja haluavat? Minun tapauksessani siis urheiluseurojen jäsenet, joille tein viisi vuotta nettisivuja, vastaten kaikesta yksin... ja nehän eivät halua maksaa mistään.
Sitten kaiken huippuna se mistä kerran urputin. En ole seurannut asiaa, mutta työkkärin tiedotustilaisuuden mukaan pitkäaikaistyöttömät voidaan laittaa pakkotyöhön, että saavat edes peruspäivärahansa. Luultavasti tuota ei ole uskallettu ihan niin toteuttaa. Ah, silloin Kitinän enemmistö riemuitsi, että oikein niille sosiaalipummeille. Katsokaapa uudestaan tuo MOL:n tilaston suhdeluku. Lakatkaa valehtelemasta että heille läheskään kaikille olisi työpaikkoja, vain laiskuuttaan sosiaalipummeilevat. Mutta haluatte kai rangaista itseänne "huonompia". Sinne vaan käpyjä keräilemään. Miltä tuntuu olla noin paha ja ketku? Annas kun arvaan. hyvältä. Mutta teidät on nähty.
Jos olisi "kansalaispalkka" tai vastaava edes työttömille, sen tärkeimpiä etuja olisi mielestäni jos sitä saadessaankin saisi tehdä niitä paskaduunikeikkojakin, kymppi sieltä, toinen täältä, ilman että mistä vaan sellaisesta joutuukin karenssiin ja tuki alenee tai katkeaa kokonaan kuten nykysysteemissä. Jos saisi tehdä ihan pikkukeikkoja rankaisutta, se vasta olisi paskaduuneihinkin motivoivaa. Nykysysteemihän päinvastoin estää sellaisen hyödyllisen lyhytkestoisen pikkuduunailun.
Jaa olisiko joukossa sosiaalipummeja? Katsokaapa vielä kerran tuo työkkärin tilasto hakijoiden ja työttömien suhteesta.
http://www.tem.fi/files/27615/HEINA10.pdf
Mitä vitun väliä sillä on, mikä työttömien tai mahdollista kansalaispalkkaa saavien sisäinen motivaatio on. Suurin osa kun ei saisi työtä muutenkaan, oli motivaatio mikä hyvänsä. Ei sinne mahdu ja se on fakta. Kansalaispalkallakin ne jotka haluaisivat enemmän rahaa (useimmat haluavat) tai haluaisivat tehdä töitä, etsisivät työtä. Ilman enempää kurjistamalla ja nöyryyttämällä motivointiakin. Ai niin, joutavat kuolla ne jotka eivät sittenkään mahdu.