Koodi: Valitse kaikki
THL:n mukaan raportin kirjallisuuskatsauksesta saadaan vahvaa tutkimusnäyttöä siitä, että kova eli tyydyttynyt rasva lisää sekä kokonais- että LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä. Tämä puolestaan lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja tyypin 2 diabetekseen.
Just noin mun tekee luonnostaan mieli syödä. Ainakin olo on paljon parempi kuin aiemmin tiukan vähärasvaisella dieetillä ollessani. Niistä hiilareista kun ei lähde nälkä. Eläinrasvapamauksista puolestaan tulee unelias olo. Ja oliiviöljyä käytän, koska maistuu rypsiöljyä paremmalta. Valitan, kotimaan rypsinviljelijät.HS kirjoitti:Raportissa suositellaan myös, että kova rasva korvataan pehmeällä rasvalla mieluummin kuin hiilihydraateilla.
Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässämasa kirjoitti:Koodi: Valitse kaikki
THL:n mukaan raportin kirjallisuuskatsauksesta saadaan vahvaa tutkimusnäyttöä siitä, että kova eli tyydyttynyt rasva lisää sekä kokonais- että LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä. Tämä puolestaan lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja tyypin 2 diabetekseen.
Kävin kesäkuun alussa ottamassa kymmenvuotisrapparin. Kolesteroli oli 3.4, ja se ei taatusti le hankittu ravintoympyrän mukaisilla suosituksilla
Paremminkin niin, että kannattaa haistattaa suosituksille paskat, ja valita se tie joka itselle parhaiten soveltuu.NuoriD kirjoitti:
Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä![]()
Tai sitten sulla on hyvät geenit.
Kasviöljyjillä hämmästyttäviä myrkyllisiä vaikutuksia
Monetkaan niin kutsutut terveysasiantuntijat eivät ilmeisesti ymmärrä biokemian perusteita suosiessaan kasviöljyjen käyttöä. Näin siksi, että turvallisimpinakin pidetyt kasviöljyt vahingoittuvat kuumennettaessa ja muuttuvat hajoamistuotteiksi, jotka tutkimuksissa on yhdistetty sydänsairauksiin ja neurologisiin häiriöihin.
Näistä yksi on rasvahaposta kehittynyt toksiini (myrkky) nimeltä 4-hydroxy-trans-2-nonenal (HNE). Tutkijoiden mukaan HNE kerääntyy suurina määrinä monityydyttymättömiin kasvirasvoihin, joissa on linolihappoa. Näitä kasviöljyjä ovat maissi-, rypsi-, soija- ja auringonkukkaöljy.
Useat tutkimukset ovat yhdistäneet HNE:n käytön lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauksien riskiin, Parkinsonin tautiin, Alzheimerin tautiin, maksan vajaatoimintaan ja syöpään.
Tutkijat selittävät, että HNE:n myrkyllisyys johtuu siitä, että se reagoi äärimmäisen energisesti biomolekyylien kanssa kerran imeydyttyään kehoon ruoan mukana. Se myös reagoi erilaisten aminohappojen kanssa vaikuttaen solujen perusaineenvaihduntaan.
Näiden tutkimustulosten perusteella American Dietetic Associationin edustaja suositteli HNE:n terveysvaikutuksista huolestuneita varomaan kuumentamasta mitään kasviöljyä savuamispisteeseen asti. Öljyä ei myöskään koskaan pidä käyttää uudelleen.
Kaikkein tärkeimpänä neuvona on olla syömättä uppopaistettuja ruokia ravintoloissa.
Lähde:Health Central, May 6 /2005
Hyvin epätodennäköistä, että HDL olisi kolme, jos kokonaiskol on 4.5.exPertti kirjoitti:Itsellä on tylsästi 4,5 ja syön sitä mitä itse katson parhaaksi (hyvät olivat kolmen pinnassa muistaakseni). Eikä herr buska.NuoriD kirjoitti:Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä![]()
Ei ole. Muistelen, että LDL oli yhdellä alkava, hyvät rasvat 2,... ja loput triglyseridejä tai jotain?NuoriD kirjoitti:Hyvin epätodennäköistä, että HDL olisi kolme, jos kokonaiskol on 4.5.exPertti kirjoitti:Itsellä on tylsästi 4,5 ja syön sitä mitä itse katson parhaaksi (hyvät olivat kolmen pinnassa muistaakseni). Eikä herr buska.NuoriD kirjoitti:Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä![]()
Veikkaan, että LDL (=huono) on kolmen pinnassa, eikö niin?
No eihän mulla ole sun lab tuloksia nähtävänä ja onhan lääketieteessä lähes kaikki mahdollista, mutta on kyllä varsin poikkeuksellinen rasvaprofiili, jos HDL on lähes 3 ja LDL jotain ykkösellä alkavaa. Kaiken järjen mukaan et kuole ainakaan valtimokovettumatautiin.exPertti kirjoitti:Ei ole. Muistelen, että LDL oli yhdellä alkava, hyvät rasvat 2,... ja loput triglyseridejä tai jotain?NuoriD kirjoitti:Hyvin epätodennäköistä, että HDL olisi kolme, jos kokonaiskol on 4.5.exPertti kirjoitti: Itsellä on tylsästi 4,5 ja syön sitä mitä itse katson parhaaksi (hyvät olivat kolmen pinnassa muistaakseni). Eikä herr buska.
Veikkaan, että LDL (=huono) on kolmen pinnassa, eikö niin?
Siis kuten sanoin syön mitä itse lystään. Käytännössä se on tarkoittanut välillä sitäkin, että syön vain "vedeneläviä". Oliiviöljy on ollut SE ainut öljy itsellä jo ties miten kauan. Kalaa menee jossakin muodossa melkein joka päivä.NuoriD kirjoitti:No eihän mulla ole sun lab tuloksia nähtävänä ja onhan lääketieteessä lähes kaikki mahdollista, mutta on kyllä varsin poikkeuksellinen rasvaprofiili, jos HDL on lähes 3 ja LDL jotain ykkösellä alkavaa. Kaiken järjen mukaan et kuole ainakaan valtimokovettumatautiin.
Muistatkos ohjelmassa mainitut Ranskalaisten uudet suositukset?
Juovatko he D-vitaminoitua maitoa? Meinaan vaan että jos rasvan käyttö onkin vähentynty niin onko se ainoa vaikuttava asia? Olen kuullut yhden jos toisenkin kertovan D-vitamiinin ihmeellisistä ominaisuuksista mm verisuonten seinämien suhteen.NuoriD kirjoitti: 40 vuotias infarktin saava potilas nykyään on todellinen harvinaisuus. Kyse ei ole siitä, että heidät hoidettaisiin paremmin, vaan että he eivät saa infarktia ensinkään.
Faijani ihastui atkinsiin jossain vaiheessa, ja näytti kyllä pärjäävän sillä ihan hyvin. Tosin eikös se julmetun proteiinimäärän syöminenkin ole tutkitusti haitallista? Selvittelin taannoin asiaa; en kylläkään hirmu kattavasti. Lisäksi pitää todeta, että siihen asti kunnes isä aloitti atkinsin, vanhempani söivät samoja ruokia, ja äidin kolesteroli oli ja on huimasti koholla siinä missä isällä ei ollut koskaan minkäänlaisia ongelmia. Eli isäni tapauksessa atkins lienee vähemmän vaarallinen kuin sellaisen henkilön kohdalla, jolla on geneettinen tmv. taipumus korkeaan kolesteroliin.masa kirjoitti:Atkinsilla ollessa ekat kolme-neljä päivää menee kyllä aika horteessa. Sen jälkeen olo muuttuu ihan päinvastaiseksi. Ainakin itsellä.
Itse asiassa Atkinshan perustuu siihen, että rasvojen osuus on suurempi kuin proteiinin. Toinen Atkinsin pääidea on se, että syödään mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa.EveryWoman kirjoitti: Faijani ihastui atkinsiin jossain vaiheessa, ja näytti kyllä pärjäävän sillä ihan hyvin. Tosin eikös se julmetun proteiinimäärän syöminenkin ole tutkitusti haitallista? .
Hih, kuulostaa tutulta. Isä selittää onnellisen näköisenä juuri tuota samaa. Mun mielestä se vaikuttaa hieman oudolta kyllä; hyvä ruoka kun on yksi elämän suuria nautintoja. Mun on vaikea kuvitella, että olisin onnellinen kun ruoka ei maistu!masa kirjoitti:Onnen tuo se fiilis että ei ole nälkä ja ruoka ei maistu.
EveryWoman kirjoitti:Mun mielestä se vaikuttaa hieman oudolta kyllä; hyvä ruoka kun on yksi elämän suuria nautintoja. Mun on vaikea kuvitella, että olisin onnellinen kun ruoka ei maistu!
Aivokapasiteetti ajoi 15 sekuntia äärirajoilla kun yritin ymmärtää, mitä tässä sanotaan, ja minä sentään lasken suihkussa loton todennäköisyyttä neljällä merkitsevällä numerolla ja kakkosen potensseja yli kahteen kymppiin.EveryWoman kirjoitti: jos elämäntapani olisi sellainen että lihan hankkiminen, säilyttäminen ja ruuan tekeminen itse päivittäin ei tuottaisi ylenmääräisiä hankaluuksia.