Päivän uutiskatsaus
Hamina-ohjusveneillä kuten edellisen sukupolven Rauma-luokalla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauma-luokan_ohjusvene
näkyy olevan kaksi IT-konekivääriäkin. En tiedä, voiko ne suunnata pinta-ammuntaan. Kaliiperi joka tapauksessa sama kuin Pohjanmaan laivakonekiväärien 12,7 mm, eli sopii merirosvojen kurmuuttamiseen. Ero että nopeilla ja ketterillä ohjusveneillä pääsisi riittävän lähelle rosmojen nopeita veneitä, Pohjanmaalla ei.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauma-luokan_ohjusvene
näkyy olevan kaksi IT-konekivääriäkin. En tiedä, voiko ne suunnata pinta-ammuntaan. Kaliiperi joka tapauksessa sama kuin Pohjanmaan laivakonekiväärien 12,7 mm, eli sopii merirosvojen kurmuuttamiseen. Ero että nopeilla ja ketterillä ohjusveneillä pääsisi riittävän lähelle rosmojen nopeita veneitä, Pohjanmaalla ei.
Niinpä niin. Ja kun tuohon sakkiin kuuluu aika helvetin paljon muutakin sakkia kuin ne ensiksi mieleen tulevat somalit (jotka oman opettajakokemukseni mukaan ovat jonkin verran keskimääräistä keskittymiskyvyttömämpää/laiskempaa porukkaa, poikkeuksiakin toki löytyy), ja kun yhtälöön lisätään ulkomaisen TYÖvoiman tarpeemme, homma ei ole hyvä. Ei tosin heti uutisen perusteella auennut, mistä kenkä puristi. Osaaville ulkomaalaisille ja -taustaisille on työmarkkinoillamme kysyntää, joten kulttuurieroihin vetoaminen ainakin sen suhteen on hölynpölyä. Toki punaniskaisia rasistejakin aina työnantajapuolelta löytyy, mutta minkäs teet. Paperit vaan vetämään johonkin toiseen firmaan, Tekijöille löytyy kyllä aina lopulta hommia.Vaola kirjoitti:^ Niin. Tiedä sitten kuinka hyvä juttu se on, että hyödyntävät täällä ilmaisen koulutuksen ja sen jälkeen lentelevät maksamaan veronsa muualle...
Merivoimien miehenä vähän korpeaa tuo vähättely. Pohjanmaa on vallan kelvollinen saattoalus. Toimintasäde riittää varsin mainiosti Keniasta Somaliaan ja takaisin, tutka- ja viestintävälineistö on A-luokkaa ja aseistus riittää helposti pitämään huolta isommastakin saattueesta. Päätykkiä vastaava malli on käytössä uusimmissa hävittäjäluokan aluksissa päätykkinä, sillä voidaan ampua äärimmäisen tarkasti 8,5 kilometrin päähän 200 paukkua minuutissa ja airburst -ammukset tekevät melkoisen reikäjuuston veneestä kuin veneestä. Takaa-ajoon se ei kelpaa, mutta mikään purkki ei pääse lähellekään saattuetta ilman että se huomataan ja yksi varoituslaukaus 57-millisestä keulan eteen saa kovapintaisimmankin merirosvon miettimään. Pidätyshommiin ja takaa-ajoon ovat sitten laivaveneet. Aika harvassa isommassakaan aluksessa löytyy mitään järeämpää aseistusta, ohjukset eivät ole käyttökelpoisia piraattien pikkualuksia vastaan.
Hämeenmaa-luokan hiukan pienempi alus olisi vain hiukan nopeampi ja ohjusveneet ovat toimintasäteeltään aivan toisentyyppiseen toimintaan tarkoitettuja. Pohjanmaa on saattotehtäviin selvästi järkevin valinta, joskin hämeenmaa-luokan aluksista voisi lainata kranaattikonekiväärit. Oipa jospa saisin olla mukana, reserviläishakemus lähtee varmasti sisään.
Hämeenmaa-luokan hiukan pienempi alus olisi vain hiukan nopeampi ja ohjusveneet ovat toimintasäteeltään aivan toisentyyppiseen toimintaan tarkoitettuja. Pohjanmaa on saattotehtäviin selvästi järkevin valinta, joskin hämeenmaa-luokan aluksista voisi lainata kranaattikonekiväärit. Oipa jospa saisin olla mukana, reserviläishakemus lähtee varmasti sisään.
lolleroinen ja repskops
- Haemaeraemies
- Kitisijä
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 14.08.2005 18:34
Got that right. Kaveri, joka syntyperäinen suomalainen, puhuu täydellistä suomea+ 2 eri korkeakoulua taustalla ulkomailta, loistava ranska+englanti jne jne jne kivoja etuja mitä työnantaja arvostaa, ei päässyt haastatteluun ennenkuin hakemukseen muotoili nimekseen suomennetun version omastaan.SikaMika kirjoitti: Toki punaniskaisia rasistejakin aina työnantajapuolelta löytyy, mutta minkäs teet..
Xenophobia elää ja voi hyvin suomessa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Haemaeraemies kirjoitti: Xenophobia elää ja voi hyvin suomessa.
Ei tuo taida olla pelkästää xenofobian ansiota.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koul ... 012817/139
Itse kyllä tunnustan kartavani ei-suomea puhuvia kollegoja. 7 vuotta Nokian multikielisissä kuvioissa riitti ja nykyäään kun kaikki hommat saa tehdä omalla kielellä tuntuvat ihan lottovoitolta.
Viimeksi muokannut masa, 16.09.2010 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mutta uskaltaako suomalaiset käyttää sitä laivatykkiä somalien veneisiin? En tiiä mittään laivastosta, mutta jossain lehdessä oli että sitä tykkiä nimenomaan ei käytetä koska se olisi suurinpiirtein verilöylyä niissä pikkuveneissä. Jäljelle jäisi siis (kylläkin tosijäreät) konekiväärit hitaassa jähmeäliikkeisessä paatissa ja ehkä, ehkä varoituslaukaus tykillä?salanikki kirjoitti:Merivoimien miehenä vähän korpeaa tuo vähättely. Pohjanmaa on vallan kelvollinen saattoalus. Toimintasäde riittää varsin mainiosti Keniasta Somaliaan ja takaisin, tutka- ja viestintävälineistö on A-luokkaa ja aseistus riittää helposti pitämään huolta isommastakin saattueesta. Päätykkiä vastaava malli on käytössä uusimmissa hävittäjäluokan aluksissa päätykkinä, sillä voidaan ampua äärimmäisen tarkasti 8,5 kilometrin päähän 200 paukkua minuutissa ja airburst -ammukset tekevät melkoisen reikäjuuston veneestä kuin veneestä. Takaa-ajoon se ei kelpaa, mutta mikään purkki ei pääse lähellekään saattuetta ilman että se huomataan ja yksi varoituslaukaus 57-millisestä keulan eteen saa kovapintaisimmankin merirosvon miettimään. Pidätyshommiin ja takaa-ajoon ovat sitten laivaveneet. Aika harvassa isommassakaan aluksessa löytyy mitään järeämpää aseistusta, ohjukset eivät ole käyttökelpoisia piraattien pikkualuksia vastaan.
Hämeenmaa-luokan hiukan pienempi alus olisi vain hiukan nopeampi ja ohjusveneet ovat toimintasäteeltään aivan toisentyyppiseen toimintaan tarkoitettuja. Pohjanmaa on saattotehtäviin selvästi järkevin valinta, joskin hämeenmaa-luokan aluksista voisi lainata kranaattikonekiväärit. Oipa jospa saisin olla mukana, reserviläishakemus lähtee varmasti sisään.
Sehän nyt on selvää, ettei ohjuksia näissä käytetä sen enempää kuin miinoja

Viimeksi muokannut Gat, 16.09.2010 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Haemaeraemies
- Kitisijä
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 14.08.2005 18:34
Mm kiva tarina, tyyppi kärsii tutusta ongelma. Ei saa työtä kun ei ole työkokemusta, ja mistä saada työkokemusta kun ei saa työtä.masa kirjoitti:Haemaeraemies kirjoitti: Xenophobia elää ja voi hyvin suomessa.
Ei tuo taida olla pelkästää xenofobian ansiota.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koul ... 012817/139
Itse kyllä tunnustan kartavani ei-suomea puhuvia kolleegoja. 7 vuotta Nokian multikielisisä kuvioissa riitti ja nykyäään kun kaikki hommat saa tehdä omalla kielellä tuntuvat ihan lottovoitolta.
Ystäväni tapauksessa sai todistaa hienoja hetkiä, tyypit puhelimessa oli innoissaan kaverin taustasta ja muusta, kunnes sitten kun lausuu nimen uudelleen tulee hiljaista ja ties mitä ähkimistä ja yskimistä puhelimeen.
Plus, kun miettii nykyisten pers-suomalaisten-halal-laho intoilijoiden rummuttelua mediassa ja muualla, niin ei yhtään ihme ettei kiinnosta tukea suomen kehitystä jos on ihossa väärää väriä ja nimessä kirjaimet kummassa järjestyksessä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Sekä sergeillä että IT-kk:lla voi ampua pintamaaleja. Tilanteessa jossa piraatit alkavat räiskiä Pohjanmaata tai sen saatettavia, syntyy muutamassa sekunnissa kasa lastuja ja ruumiinkappaleita, jos tulikäsky annetaan.Gat kirjoitti:Mutta uskaltaako suomalaiset käyttää sitä laivatykkiä somalien veneisiin? En tiiä mittään laivastosta, mutta jossain lehdessä oli että sitä tykkiä nimenomaan ei käytetä koska se olisi suurinpiirtein verilöylyä niissä pikkuveneissä. Jäljelle jäisi siis (kylläkin tosijäreät) konekiväärit hitaassa jähmeäliikkeisessä paatissa ja ehkä, ehkä varoituslaukaus tykillä?
Sehän nyt on selvää, ettei ohjuksia näissä käytetä sen enempää kuin miinoja
Suurin kysymysmerkki on voimankäyttövaltuudet, ei voimankäyttökyky.
lolleroinen ja repskops
Haemaeraemies kirjoitti: Ystäväni tapauksessa sai todistaa hienoja hetkiä, tyypit puhelimessa oli innoissaan kaverin taustasta ja muusta,
Samanlaista kohtelua sai kaverini sakemanni-eukko. Se tosin ei suomea puhu vaikka on täällä jo 5-6 vuotta ollut. Olivat aina innoissaan alussa, mutta loppujen lopuksi kaikki kuihtui hyvin nopeasti.
Nokialle sekin sitten päätyi kymmenien, jos ei satojen hakemusten jälkeen.
Toi nyt riippuu niin paljon töistä, joita hakee. Monikansallisilla firmoilla ei ole varaa nyrpistellä nokkaansa ulkkiksilla, eivätkä ne niin myöskään pääsääntöisesti tee. Tämän voi todeta kävelemällä sisään minkä tahansa isomman IT-puljun ovesta. Tietty jonkun Peran huoltiksella tilanne voi olla merkittävästi erilainen. Ei hommaa tosin voi täysin sysätä myöskään ulkkareita kelpuuttamattomien työnantajien niskaan: kulttuurieroja löytyy, ja toisissa kulttuureissa suhtautuminen työntekoon on monesti jotain ihan muuta kuin mitä härmäläinen isäntä alaiseltaan odottaa. En itsekään palkkaisi vaikkapa ranskalaista minkään aikakriittisen homman hoitoon, ellei tyypillä ole erityisen vahvaa näyttöä kyvyistään karistaa kotimaassaan oppimansa työmoraali huit vittuun. Ja ei, mulla ei ole mitään antipatioita ranskalaisia kohtaan, heillä vain on oma kulttuurinsa, aivan kuten meillä on omamme. Päätöksiä tekemään tottunut suomalainen on hieman pulassa mm. Ruotsissa, jossa kaikesta pitää neuvotella kaikkien kanssa ennen kuin päätetään, missä neuvotteluja jatketaan. Ennakkoluuloille on siis toisinaan ihan järkisyynsä, toisinaan taas ei. Kaverisi osoitti olevansa ainakin jossain määrin Tekijä keksiessään, kuinka huijata itsensä haistatteluihin!Haemaeraemies kirjoitti:
Xenophobia elää ja voi hyvin suomessa.
Tiedän. Intti Salpisto Kouvolassa 80-luvulla ja Lohtajallakin kävin. (Yllä mietin vain voiko ne laivalla suunnata pintaan, ilmeisesti voi)salanikki kirjoitti: Sekä sergeillä että IT-kk:lla voi ampua pintamaaleja.
Meinaan vaan että ainakin konekivääreillä se alusta eli laiva voisi mieluummin olla nopeampi ja ketterämpi kuin 18 solmun Pohjanmaa. Ainakin jos rosmoja haluaisi oikeasti tavoittaa ampumaetäisyydelle. Iltalehden yleisönosastossa joku jopa väittää, että saattueen kauppalaivatkin ovat nopeampia ja Pohjanmaa HIDASTAA saattuetta??

Viimeksi muokannut Gat, 16.09.2010 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Haemaeraemies
- Kitisijä
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 14.08.2005 18:34
Kyllä, se mies on toteuttaja ehdottomasti. Tie johti sitten UM:n hommiin ja sieltä EU-viraston leipiin, jossa sitten aiemmat kärsimykset on korvattu uskomattomilla eduilla. Kuka muu suomessa maksaa 2% tms naurettavaa veroa yli kolmentonnin liksasta?SikaMika kirjoitti: Kaverisi osoitti olevansa ainakin jossain määrin Tekijä keksiessään, kuinka huijata itsensä haistatteluihin!
En miekään tiedä muita kuin kys. viraston tyypit.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Xenofobiasta: kyllä pks:lla on firmoissa töissä tod. paljon ulkomaalaissyntyistä porukkaa ja osa jopa ERITTÄIN huonolla suomen kielen taidolla. Jotkut eivät osaa suomea käytännössä lainkaan ja aika moni on myös varsin runsaspigmenttinen.
Toki eo. havainto ei poista sitä tosiaa, että jonkun työnsaanti saattaa tyssätä eksoottisen nimeen tai pigmenttiin, mutta töitä on myös mahdollista saada, vaikka ei osaisi juuri suomen sanaa ja habituskaan ei olisi peräisin Volgan mutkasta.
Toki eo. havainto ei poista sitä tosiaa, että jonkun työnsaanti saattaa tyssätä eksoottisen nimeen tai pigmenttiin, mutta töitä on myös mahdollista saada, vaikka ei osaisi juuri suomen sanaa ja habituskaan ei olisi peräisin Volgan mutkasta.
Miksi helvetissä niitä pikaveneitä pitäisi tavoittaa. Riittää kun ajaa kauppalaivojen vierellä ja ampuu tykillä keulan eteen, jos kumihuulet tulevat liian lähelle.Gat kirjoitti:Tiedän. Intti Salpisto Kouvolassa 80-luvulla ja Lohtajallakin kävin.salanikki kirjoitti: Sekä sergeillä että IT-kk:lla voi ampua pintamaaleja.
Meinaan vaan että ainakin konekivääreillä se alusta eli laiva voisi mieluummin olla nopeampi ja ketterämpi kuin 18 solmun Pohjanmaa. Ainakin jos rosmoja haluaisi oikeasti tavoittaa ampumaetäisyydelle. Iltalehden yleisönosastossa joku jopa väittää, että saattueen kauppalaivatkin ovat nopeampia ja Pohjanmaa HIDASTAA saattuetta??
NuoriD kirjoitti:Xenofobiasta: kyllä pks:lla on firmoissa töissä tod. paljon ulkomaalaissyntyistä porukkaa ja osa jopa ERITTÄIN huonolla suomen kielen taidolla. Jotkut eivät osaa suomea käytännössä lainkaan ja aika moni on myös varsin runsaspigmenttinen.
Onon. Täysin eri asia on esmes Pohjanmaalla

En ole ite oikeastaa ikinä rekrynnyt, mutta sellaisen kuvan olen saanut että että hakijan pitää olla todella kovan luokan luu, ja paikka juuri häntä varten että vastaus tulee välittömästi. Esim kollega sanoi juuri itsensä irti, kun haki kahteen talon sisäiseen paikkaan, eikä saanut vastausta edes niihin. Se vittuuntui ja jäi asiakkaan hommiin vieden laskutuksen mennessään..
Kyllähän uudet ultramodernit konttilaivat, joita esim. Itämerellä jonkin verran näkee, kulkevat jopa 25 solmua, eli ei Pohjanmaa mikään pika-alus ole. Tokkopa sellaisia kuitenkaan laitetaan Somaliaan riisisäkkejä viemään, vaan ihan normaaleja rahtilaivoja, joiden nopeus asettuu useimmiten 10-15 solmun väliin. Saattueen nopeuden määrää kuitenkin sen hitain alus ja vaikea uskoa että se olisi Pohjanmaa.Gat kirjoitti:Iltalehden yleisönosastossa joku jopa väittää, että saattueen kauppalaivatkin ovat nopeampia ja Pohjanmaa HIDASTAA saattuetta??
lolleroinen ja repskops
Ai se oli Vihtiin tulossa. Käsitin, että aluperäisen parkin viereen meinattiin samanlaista parkkia joskus.sivustahuutaja kirjoitti:Ei toimi. Toinen on lempäälässä ja toinen vihdissä.exPertti kirjoitti:Naisille ja lapsille se alkuperäinen ideaparkki ja miehille miesparkki.
Came here for school, graduated to the high life
Kyllä noi isommat peräporttilaivatkin painaa sen 25 solmua tarvittaessa ja sitä kovempaa kuulemma Itämerellä edes pysty ajamaan(isot kiulut). Ja mitä oon AIS:ta seuraillut niin kyllä ainakin Itämerellä kruisailevat laittavat menemään minimissään sen 15 solmua normiajossa.salanikki kirjoitti:Kyllähän uudet ultramodernit konttilaivat, joita esim. Itämerellä jonkin verran näkee, kulkevat jopa 25 solmua, eli ei Pohjanmaa mikään pika-alus ole. Tokkopa sellaisia kuitenkaan laitetaan Somaliaan riisisäkkejä viemään, vaan ihan normaaleja rahtilaivoja, joiden nopeus asettuu useimmiten 10-15 solmun väliin. Saattueen nopeuden määrää kuitenkin sen hitain alus ja vaikea uskoa että se olisi Pohjanmaa.Gat kirjoitti:Iltalehden yleisönosastossa joku jopa väittää, että saattueen kauppalaivatkin ovat nopeampia ja Pohjanmaa HIDASTAA saattuetta??
Tosin Somalian rannikolla tuskin mikään kaukalo ajaa edes cruising-speediä, mutta kysymys kuuluukin että mitä sitten väljemmillä vesillä, lähteekö Pohjanmaa sinne messiin? (siinä voi olla Pohjanmaalla tekemistä) Suojaako Convoyta vai yksittäistä botskia?
edit: uskomaton määrä kijroitusvihreitä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010091 ... 3_uu.shtml
Kakkostien liikenne poikki
Rikkihapporekka kaatui
Uaah.Sulaa rikkiä kuljettanut rekka on kaatunut Kakkostiellä Huittisissa.
En tiedä millaista kalustoa itämerellä kulkee, mutta olen antanut eri lähteistä itseni ymmärtää, että uudehkonkin esim. viljan kuljetukseen tarkoitetun bulk carrier -tyyppisen rahtilaivan nopeudet sijoittuvat 13,5 - 15 solmun välimaastoon. Jos sinulla on toisenlaista dataa, laita joku lähde mistä voisi tutustua.Dumis kirjoitti:Kyllä noi isommat peräporttilaivatkin painaa sen 25 solmua tarvittaessa ja sitä kovempaa kuulemma Itämerellä edes pysty ajamaan(isot kiulut). Ja mitä oon AIS:ta seuraillut niin kyllä ainakin Itämerellä kruisailevat laittavat menemään minimissään sen 15 solmua normiajossa.
lolleroinen ja repskops
Eipä ole, puhuit Itämeren konttilaivoista, joten jatkoin siitä peräportteihin, niistä tiedän enemmänkin. Voihan se olla että noi bulkki-laivat ovat niin vatusti isompia etteivät pärjää sitten nopeudessa muille paateille. Harmi kun duunikaveri lähti just Kantviikkiin käymään, olis voinut kysyä paljon semmoisen sokerilaivan cruising-speed on.salanikki kirjoitti:En tiedä millaista kalustoa itämerellä kulkee, mutta olen antanut eri lähteistä itseni ymmärtää, että uudehkonkin esim. viljan kuljetukseen tarkoitetun bulk carrier -tyyppisen rahtilaivan nopeudet sijoittuvat 13,5 - 15 solmun välimaastoon. Jos sinulla on toisenlaista dataa, laita joku lähde mistä voisi tutustua.Dumis kirjoitti:Kyllä noi isommat peräporttilaivatkin painaa sen 25 solmua tarvittaessa ja sitä kovempaa kuulemma Itämerellä edes pysty ajamaan(isot kiulut). Ja mitä oon AIS:ta seuraillut niin kyllä ainakin Itämerellä kruisailevat laittavat menemään minimissään sen 15 solmua normiajossa.