Pömpelit taitavat olla muutenkin käyttöikänsä kalkkiviivoilla.
EU:n komissio sääti vuonna 2004 direktiivin, jolla pyritään saamaan sähköiset tiemaksut laajasti käyttöön jäsenvaltioissa.
Satelliittipaikannuksen ja matkapuhelinverkkoja hyödyntävän tekniikan avulla:
- Kiinteä autovero poistuu.
- Verotetaan liikkumista ajetun matkan, ajankohdan ja ajopaikan perusteella.
- Peritään henkilöautoilta tavallista korkeampaa maksua ruuhka-aikana kohteissa, joissa olisi käytettävissä myös joukkoliikenne.
- Keskinopeuteen perustuva nopeusvalvonta.
- Avoin palvelujärjestelmä: Autoilija saa käyttöönsä sähköisen ajopäiväkirjan, reitti- ja pysäköintiopastuksen, hälytys- ja huoltopalvelut sekä ajotyylistä kertovan palautteen, jolla tähdätään polttoaineen kulutuksen vähentämiseen. Yrityspuolella järjestelmän keräämiä tietoja voivat hyödyntää autovakuutusyhtiöt ja leasingyhtiöt, jotka haluavat määritellä maksuperusteensa nykyistä oikeudenmukaisemmin - mikä osaltaan vähentää päästöjä ja onnettomuuksia.
Suomen hallitus hyväksyi keväällä älykkään liikenteen strategian. Yksi sen tavoitteista on, että uuden satelliittiperusteisen tiemaksujärjestelmän säädökset olisivat valmiit ennen vuotta 2012, jolloin järjestelmän käyttöönottaminen voitaisiin näin päätettäessä aloittaa.
Koko maan kattava auton käyttöön perustuva maksujärjestelmä syrjäyttäisi vähitellen auton hankintaveron (Toim. huom. uskokoon ken tahtoo hah hah).